ری گیری طلا (استعلام) + مراحل تشخیص عیار

ری گیری طلا چیست؟
4.2/5 - (14 امتیاز)

آیا تا به حال اسم ری گیری طلا و انگ زدن را شنیده‌اید؟ این دو عبارت از اصطلاحات رایج بازار طلا هستند. ری گیری یکی از مهم‌ترین مراحل تشخیص عیار طلای آب شده است. در این نوشته شما را با نحوه ری گیری طلا و مراحل آن آشنا می‌کنیم. سپس به سراغ معرفی سامانه ری گیری طلا می‌رویم و هزینه ری گیری طلا را در کنار شما بررسی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید به عنوان یک طلا فروش با اصطلاحات بازار آشنا شوید یا حتی طلای آب شده خود را به فروش برسانید، این نوشته برای شما مفید خواهد بود.

ری گیری طلا چیست؟

هنگامی که افراد قصد فروش مصنوعات طلا را دارند، طلافروشان آن مصنوعات را ذوب و به صورت قطعات آب شده درمی‌آورند. به همین دلیل عیار آن‌ها به طور دقیق مشخص نیست و آن‌ها طلای آب شده را به آزمایشگاه‌های ری گیری طلا می‌فرستند تا عیار آن‌ها به طور دقیق مشخص شود.

پس ریگیری فرایندی است که در آزمایشگاه‌ها روی یک قطعه طلا انجام می‌شود تا عیار آن به طور دقیق مشخص شود. اگر نمی‌دانید عیار یعنی چه، این نوشته به شما کمک می‌کند: عیار طلا چیست؟

استعلام کد رهگیری طلا

برایاستعلام ری گیری طلا، می‌توانید کد طلای خود را در کادر زیر وارد کنید و جواب جواب ری گیری طلا را به صورت لحظه‌ای مشاهده نمایید.

سامانه استعلام عیار (ریگیری)

برای استعلام شماره پاکت خود را در فیلد زیر وارد کنید:

نحوه ری گیری طلا چگونه است؟

برای شروع کار ابتدا با قیچی‌های دسته بلند مقداری از طلای آب شده را جدا می‌کنند. سپس آن به ری گیری‌های معتبر و زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر می‌فرستند. یک ریگیری در واقع آزمایشگاه عیارسنجی طلا است.

هنگامی که طلا را به آن‌ها تحویل می‌دهید، رسیدی برای دریافت طلا به شما می‌دهند. پس از پایان کار با دادن رسید، می‌توانید طلا و مقدار عیار آن را دریافت کنید. پس حتما مواظب رسیدی که دریافت می‌کنید باشید. به علاوه شماره رسیدی که به شما تحویل داده می‌شود روی قطعه طلا نیز نوشته می‌شود و به آن انگ می‌گویند.

مراحل ری گیری طلا

اما در آزمایشگاه‌های ریگیری چه اتفاقی می‌افتد؟ در ادامه مراحل ری گیری طلا را برای شما توضیح می‌دهیم.

نمونه کوبی در ری گیری طلا

هنگامی که طلا وارد آزمایشگاه ری گیری طلا می شود، آن را خرد و آسیاب می کنند تا کاملا پودر شود. این خرد کردن باعث می‌شود تشخیص عیار طلای آب شده دقیق‌تر انجام شود.

نمونه کوبی در ری گیری طلا
نمونه کوبی در ری گیری طلا

ذوب اولیه در ریگیری

بعد از خرد کردن کامل نمونه، آن را با سرب و مقداری فلاکس (مخلوطی از سدیم کربنات و بوره) مخلوط می‌کنند. بعد نمونه را در بوته ذوب می‌ریزند و در کوره‌های مخصوص ری گیری قرار می‌دهند، تا نمونه به طور کامل ذوب شود.سپس ماده مذاب را ظرف‌های چدنی که به صورت قرص است می‌ریزند تا سرد شود.

هنگام ذوب طلا با فلاکس و اکسید‌های مختلف، سرباره‌های از مس، سرب و آهن است تولید می‌شود که در مراحل بعد از نمونه جداسازی می‌شود.

ذوب اولیه در ریگیری
ذوب اولیه در ریگیری

کوپلاسیون

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کوپلاسیون چیست؟ در این مرحله از ری گیری، مواد مذاب سردشده در مرحله قبل را درون بوته کوپل می‌ریزند .سپس آن را مجددا درون کوره قرار می‌دهند تا ذوب شود. بوته کوپل این خاصیت را دارد تا در فرایند ذوب، سرب و فلزات مزاحم دیگر مانند مس و روی اکسید را به خود جذب  و آن‌ها را از فلزات جدا کند.

کوپلاسیون
کوپلاسیون

اسید کاری

پس از جداسازی سرب و برخی از فلزات دیگر در ری گیری طلا، طلای کوپلاسیون شده را با اسیدنیتریک مخلوط می‌کنند تا فلزات دیگر مانند مس و نیکل به‌کمک خاصیت اسید از نمونه ریگیری جدا شوند.

اسیدکاری
اسیدکاری

توزین

طلای خالص شده را به وسیله ترازوهای الکترونیکی وزن می‌کنند. سپس مقدار آن را با وزن اولیه نمونه طلا مقایسه می‌کنند تا بتوانند عیار را پس از ری گیری طلا با دقت بالا تعیین کنند.

توزین
توزین

انگ زدن

پس از انجام ری گیری و مشخص شدن عیار طلای آب شده؛ کدی را بر روی آن حک می‌کنند که به آن انگ می‌گویند و عیار را نشان می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با انگ این نوشته را بخوانید: انگ طلا چیست؟ خوب است بدانید تمام طلا‌های آب شده سامانه طلاین شناسنامه معتبر، انگ و عیار مشخص دارند.

انگ زدن
انگ زدن

هزینه ری گیری طلا به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه ری گیری طلا بسته به اندازه نمونه طلا و سختی پروسه ریگیری متفاوت است. هزینه ری گیری در شهرستان ها و استان تهران هم متفاوت است. برای بررسی دقیق این هزینه می‌توانید به سامانه ری گیری آنلاین و لیست آزمایشگاه های ری گیری کشور مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این نوشته برای شما توضیح دادیم که ری گیری طلا چیست و چگونه انجام می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید طلای آب شده دارید، حتما آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید که ری گیری طلا در آن‌ها انجام شده است و شناسنامه کاملی برای هر قطعه وجود دارد. ما در سامانه طلاین طلاهای معتبر با انگ مشخص را در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر هنوز درباره مراحل و شیوه ریگیری سوالی دارید، آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

سوالات متداول:

انگ به چه معناست؟

انگ به شماره‌ای می‌گویند که بعد از ری گیری طلا به روی آن می‌زنند و شما می‌توانید با استفاده از آن با اتحادیه تماس بگیرید و از عیار طلای خود با خبر شوید.

آیا امکان ری گیری آنلاین وجود دارد؟

بله شما می‌توانید از طریق بخش مشخص شده در این صفحه، استعلام کد رهگیری یا ری گیری طلای مد نظر خود را انجام دهید.

3 دیدگاه دربارهٔ «ری گیری طلا (استعلام) + مراحل تشخیص عیار»

  1. کوروش زرگیفان

    یه سوال دارم.هنگام تحویل پاکت حاوی نمونه طلای ازمایش شده، عیار اون تکه طلاهای داخل پاکت چنده؟ ایا شمش خالصه. یا عیار روی پاکت؟

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام وقت به خیر.
      عیار بسته به این که در ری گیری چه عیاری برای آن تشخیص داده شده ثبت می‌شود.
      عیار مطابق با عیار روی پاکت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا