سکه بهار آزادی چیست و چه تفاوتی با سکه امامی دارد؟

سکه بهار آزادی چیست؟
3.6/5 - (16 امتیاز)

آیا می‌دانید سکه بهار آزادی چیست؟ سال‌ها است که سکه طلا به‌عنوان یکی از راه‌های سرمایه گذاری مطلوب در همه‌ی جهان و از جمله کشور ما محسوب می‌شود. با توجه به اینکه قیمت طلا به صورت جهانی تعیین می‌شود، سقوط یا افت ارزش پول رایج در کشور، منجر به ضرر در این نوع سرمایه گذاری نمی‌شود. علاوه بر این، سکه طلا به عنوان هدیه و ملاک تعیین مهریه، به صورت کلی، در بین خانواده‌های ایرانی رواج دارد.

اهمیت و کاربردهای گسترده سکه بهار آزادی و انواعش در بازار سرمایه باعث می‌شود دانستن درباره آن برای همه مفید باشد. در ادامه این مطلب به توضیحاتی از قبیل انواع سکه بهار آزادی، تفاوت سکه بهار آزادی و امامی، می‌پردازیم. پس اگر سوال اصلی شما این است که سکه بهار آزادی چیست همراه ما باشید.

سکه بهار آزادی چیست؟

سکه بهار آزادی که به نام سکه‌های طرح قدیم نیز شناخته می‌شوند به مجموعه سکه‌هایی گفته می‌شود که در طی سال‌های 1358 تا 1370 ضرب شده‌اند. طرح روی این سکه‌ها، حرم امام رضا (ع) در یک سمت آن که بر بالای این طرح هم عبارت اولین بهار آزادی درج شده است و سمت دیگر آن، به نام حضرت علی (ع) منقش شده است و پایین این نوشته هم عبارت بانک ملی ایران ضرب شده است. البته در طی آن سال‌ها، سکه‌های 5/2 بهار و 5 بهار هم وجود داشتند که با همین طرح روانه بازار سکه و طلا شده بودند.

سکه بهار آزادی چیست؟
سکه بهار آزادی چیست؟

انواع سکه بهار آزادی طرح قدیم چیست؟

سکه بهار آزادی طرح قدیم در سه وزن متفاوت ضرب و روانه بازار شدند. البته همه‌ی آن‌ها با عیار 22 ضرب شده بودند ولی با توجه به تفاوت وزنی آن‌ها، در ارزش ریالی خود متفاوت هستند. این سه نوع عبارتند از:

  • سکه تمام بهار آزادی: این سکه‌ها به لحاظ وزنی برابر با یک سکه امامی هستند و 8 گرم و 133 سوت وزن دارند.
  • نیم سکه بهار آزادی: این سکه‌ها همان طور که از نامشان پیداست وزنی نصف سکه تمام بهار دارند و 4 گرم و 066/0 سوت وزن دارند.
  • ربع سکه بهار آزادی: این سکه‌ها هم یک چهارم وزن تمام سکه بهار را دارند. در نیتجه وزن آن‌ها 2 گرم و 033/0 سوت خواهد بود.
سکه بهار آزادی طرح قدیم
سکه بهار آزادی طرح قدیم

بر این اساس شما دانستید که سکه بهار آزادی چیست؛ اما خوب است بدانید سکه تمام بهار آزادی گران‌ترین و ربع سکه ارزان‌ترین سکه از این سه مدل ضرب شده محسوب می‌شوند.

سکه امامی چیست؟

سکه‌ی امامی یا سکه طرح جدید، مجموعه‌ای از سکه‌هایی هستند که از سال 1370 به بعد ضرب شدند. پس از رحلت رهبر عظیم الشان ایران، امام خمینی (ره)، سکه‌هایی با طرح ایشان به منزله یاد بودی از ایشان ضرب شدند و این طرح، جای نام علی را در سکه‌های طرح قدیم گرفت. البته سمت دیگر همچنان طرحی از حرم مطهر امام رضا (ع) باقی ماند؛ البته با دو تفاوت اصلی؛ در سکه‌های طرح قدیم عبارت اولین بهار آزادی در بالای طرح حرم امام رضا (ع) درج شده بود که در طرح جدید، کلمه‌ی ابتدایی آن، یعنی اولین حذف و در قسمت پایینی این طرح، عبارت بهار آزادی درج شد. تفاوت اصلی دیگر آن‌ها در متولی ضرب کننده سکه‌ها بود؛ یعنی ‌بجای بانک ملی، خود بانک مرکزی مسئولیت ضرب این سکه‌ها را برعهده گرفت و نام بانک ملی، جای خود را به عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران داد. این عبارت هم در بالای طرح حرم امام رضا (ع) درج شد. با ضرب این سکه‌ها منقش به چهره امام خمینی (ره)، این سکه‌ها با نام سکه امامی شناخته و معروف شدند.

تفاوت سکه امامی و سکه بهار آزادی چیست؟

با توضیح تفصیلی تاریخچه و نقوش روی سکه‌ها، تفاوت ظاهری این دو کاملاً محسوس شد؛ سکه‌های طرح قدیم یا همان سکه‌های بهار آزادی، مجموعه‌ای از سکه‌های ضرب شده در حد فاصل سال‌های 1358 تا 1370 هستند و سکه‌های ضرب شده بعد از سال 1370 با توجه به تغییر ظاهری‌شان، به سکه‌های امامی یا طرح جدید شناخته شدند.

تفاوت سکه امامی و سکه تمام بهار آزادی چیست؟
تفاوت سکه امامی و سکه تمام بهار آزادی چیست؟

البته قابل ذکر است که این دو سکه در عیارشان هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دو با عیار 900 ضرب و روانه‌ی بازار شدند. به لحاظ وزنی نیز تفاوتی بین این دو وجود ندارد و هر دو وزنی معادل 8 گرم و 133 سوت را دارا هستند. با توجه به این مطلب که عیار و وزن آن‌ها یکی است، تفاوتی به لحاظ ارزش مادی و ریالی نیز با یکدیگر نخواهند داشت.

انواع سکه طلا

بانک مرکزی ایران هر ساله سکه‌های طلای متعددی را در وزن‌های مختلف روانه بازار طلا می‌کند که از طریق بانک‌‌ها و صرافی‌های مجاز، به قیمت روز به فروش می‌رسند. این سکه‌ها همگی با عیار 900 توسط ضراب خانه بانک مرکزی ضرب می‎شوند که عبارتند از:

  • تمام سکه بهار آزادی با طرح قدیم: ضرب شده در بین سال‌های 1358 تا 1386 با وزن 8 گرم و 133 سوت.
  • تمام سکه بهار آزادی با طرح جدید ( معروف به سکه امامی ): سال ضرب آن‌ها 1386 بوده و دارای وزنی با 8 گرم و 133 سوتی هستند.
  • نیم سکه بهار آزادی با طرح قدیم: ضرب شده طی سال‌های 1358 تا 1386 و با وزن 4 گرم و هفت دهم سوت.
  • ربع سکه بهار آزادی: سال ضرب این سکه هم شبیه سایر سکه‌های طرح قدیم بین سال‌های 1358 تا 1386 بوده است که وزن خالص آن‌ها 2 گرم و 3 دهم سوت است.
  • سکه یگ گرمی بهار آزادی: سال ضرب این سکه‌ها 1390 است و وزن آن‌ها حدود یک گرم و یک دهم سوت است.

در این بین، سکه یک گرمی جدیدترین نوع ضرب شده سکه‌ی طلا محسوب می‌گردد. اصلی‌ترین علت ضرب این نوع سکه‌ها افت روز افزون ارزش ریال و به تبع آن کاهش قدرت خرید مردم و ناتوانی در خرید و فروش سکه‌های تمام بهار و نیم سکه و سایر انواع دیگر بوده است.

نحوه تشخیص سکه بهار آزادی چیست؟

برخی سکه‌های طلا با وزن‌های معمولاً کم هم در بازار به خرید و فروش می‌رسند که توسط بانک مرکزی ضرب و روانه بازار نشده‌اند؛ همین مسئله سبب شده این سکه‌ها که به آن‌ها سکه‌های غیر بانکی می‌گویند با قیمت کمتری به فروش برسند. باید بدانید که این سکه‌ها اعتبار ندارند و توصیه می‌شود سکه‌هایی بانکی خریداری کنید تا در هنگام فروش آن‌ها به مشکل برنخورید.

نحوه تشخیص سکه تمام بهار آزادی چیست
نحوه تشخیص سکه تمام بهار آزادی چیست

برای تشخیص این دو نوع سکه از یکدیگر باید بدانید سکه‌های غیر بانکی به لحاظ ظاهری تاب داشته و سکه بصورت یکدست نیست و طرح حرم امام رضا (ع) بر روی آن هم نامنظم است. تفاوت دیگر آن‌ها در وزن سکه است؛ سکه‌های بانکی وزنی ثابت دارند که پیشتر هم به آن‌ها اشاره شد در حالیکه سکه‌های غیر بانکی وزن ثابت نداشته و گاهی وزن آن‌ها کمتر از حد استاندارد است. لذا هنگام خرید سکه حتماً این مسئله را مورد توجه داشته باشید.

این مطلب را هم از دست ندهید: روش تشخیص سکه طلای اصل چیست؟

بهترین نوع سکه برای سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذاری باید سکه‌ها را از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد و بررسی کرد که از هر لحاظ کدام‌یک بر دیگری برتری دارد تا بتوان تصمیم نهایی را گرفت. نکته‌ای که شایان توجه است این است که در نهایت هیچ نوعی از سکه به طور مطلق برتر از دیگری نیست و هرکدام مزایا و معایب مخصوص خود را ممکن است داشته باشند.

اولین جنبه‌ای که به آن می‌پردازیم نوسانات قیمت سکه در بازار است. باید بدانید که نوسان قیمت سکه بهار آزادی از انواع دیگر در یک مدت زمان مشخص بیشتر است. پس این نکته را هنگام خرید و یا سرمایه‌گذاری به خاطر داشته باشید.

موضوع بعدی میزان تقاضا و قیمت است. سکه امامی و به طور کلی سکه‌هایی که زمان کمتری از ضرب آنها گذشته است قیمت بیشتری دارند و تقاضای بیشتری هم در بازار برای آنها وجود دارد. البته بانک تا کنون سعی بر این داشته که توازنی بین تقاضا برای سکه‌های قدیمی و جدید برقرار کند؛ اما در عمل چندان موفق نبوده است و کمابیش اوضاع قیمت و تقاضا سکه‌ها به همان صورت سابق است.

به‌عنوان نکته آخر در این باره به یاد داشته باشید که به طور معمول برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت از ربع سکه استفاده می‌کنند و کاربرد این سکه برای این منظور بیشتر است.

برای اطلاعات کامل در این زمینه می‌توانید این نوشته را بخوانید: بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری

قیمت سکه بهار آزادی

قیمت سکه بهارآزادی به عوامل زیادی بستگی دارد و به همین دلیل هم معمولاً به سرعت تغییر می‌کند. برای اطلاع از قیمت روز آن منابع موثقی وجود دارد که می‌توان از آنها کمک گرفت؛ اما موضوع بحث این مقاله نیست.

قیمت سکه بهار آزادی
قیمت سکه بهار آزادی

جمع بندی

در این مقاله با این مطلب که سکه بهار آزادی چیست آشنا شدیم. انواع سکه، وزن هر یک و تفاوت‌های ظاهری و شباهات آن‌ها را بررسی نمودیم و در نهایت با بیان توصیه‌ای هنگام خرید سکه بانکی مطلب را به پایان بردیم. امیدواریم مطالب این مقاله روشن کننده کامل این موضوع برای شما بوده باشد.

اگر هنوز هم ابهامی درباره این پرسش که سکه بهار آزادی چیست دارید، آن را با ما در طلاین مطرح کنید.

سکه‌ی بهار آزادی با سکه‌ی امامی چه تفاوتی دارد؟

این دو سکه در عمل هیچ فرقی با یک‌دیگر ندارند و هر دو دارای وزن و ارزش یک‌سان هستند. اما سال ضرب و نقوش ضرب شده روی آنان متفاوت است.

سکه‌ی امامی چیست؟

به طور کلی، به سکه‌هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ و برای یادبود درگذشت امام ضرب شده‌اند، سکه طرح جدید یا سکه‌ی امامی می‌گویند.

18 دیدگاه دربارهٔ «سکه بهار آزادی چیست و چه تفاوتی با سکه امامی دارد؟»

  1. با سلام ،من سه ماه پیش رفتم سکه بهار آزادی با قیمت تابلو بهمون فروختن ۲۵ملیون الان که میخام بفروشم میگن ۲۹و هفتصد در صورتی که تابلو زده ۳۴و هفتصد،
    لطفا راهنمایی کنید کلاهبرداری از این واضح تر میشه؟

  2. حمیده عمرانی

    سلام. ممنون از مطالب مفیدتون.
    چرا با وجود وزن و عیار یکسان بین سکه امامی و سکه قدیم، قیمت سکه امامی چند میلیون بیشتره؟

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام. خواهش می‌‌کنیم. این اختلاف قیمت ممکن است بستگی به میزان عرضه و تقاضا و حباب سکه‌ امامی باشد.

  3. فاطمه محمدی مدیر محتوا

    سلام و وقت به خیر. بله تقاوت قیمت بین سکه‌های طرح جدید و قدیم وجود دارد.

  4. خوب مشخصه این تفاوت قیمت سکه با قیمت واقعی وزن طلا ب جیب کی میره بانک مرکزی ک در دست دولت هست
    درآمد اصلی دولت متاسفانه جیب ملت است و نتیجه اش تورم و فقر عمومی است

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام. ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.

  5. کاملا واضحه هست کلاه گشادی سر خریداران سکه می رود شما این سکه رو ببرید خارج از کشور یا ارزش واقعیش رو حساب کنید با قیمت الان طلا 10 میلیون ضرر کردین!!!!
    جالبه
    8.133 * 2،508،000= 20,397,564
    قیمت سکه: 29،130،000 ت!!
    تا وقتی این سیستم هست خب این قیمت خریدار داره آیا کشور دیگه این نرخ ازت می خرن؟

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی در آینده حتماً در این مورد مطالبی رو انتشار خواهیم داد.

  6. طلا فروش آینده

    ممنون از نوشته‌های خوبتون. اون بخش تشخیص سکه تمام بهار آزادی اصل خیلی برام جالب و مفید بود

  7. به نظر من هنوز مساله این است؟ سکه بهار آزادی یا امامی؟ نظر شما چیه؟ کدوم سکه برای سرمایه گذاری بهتره؟

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه عزیز درباره سرمایه‌گذاری سکه مقاله آموزشی داریم تهیه می‌کنیم با ما همراه باشید، به‌زودی حاضر و خدمت شما ارائه میشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا