طلای بدون اجرت چیست؟ چگونه طلای بدون اجرت بخریم

طلای بدون اجرت چیست؟
3.5/5 - (14 امتیاز)

اجرت طلا، در واقع دستمزد کارگاه‌های طلاسازی برای ساخت انواع زیورآلات از جنس طلا است. اما طلای بدون اجرت چیست؟ طلاهای دست دوم یا طلای آب شده، از طلاهایی بدون اجرت محسوب می‌شوند. این نوع طلا به‌دلیل مقرون به‌صرفه بودن در خریدشان، معمولاً به قصد سرمایه گذاری خرید و فروش می‌شوند، اما با این حال می‌توانند گزینه مناسبی برای استفاده شخصی هم باشند. اما برای اینکه بدانید چگونه طلای بدون اجرت بخریم یا طلا بدون اجرت چگونه حساب می‌شود تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

منظور از طلای بدون اجرت چیست و چه مزایایی دارد؟

هنگامی افراد طلای خود را برای فروش به طلا فروشی می‌برند، طلا فروشان به میزان خالص طلا، آن را می‌خرند؛ اگر طلا سالم یا قابل ترمیم باشد، آن را ترمیم کرده و مجدد به فروش می‌رسانند؛ اما این بار هزینه ساخت و ترمیم از خریداران گرفته نمی‌شود در نتیجه به آن طلای بدون اجرت می‌گویند.

اما طلای بدون اجرت محدود به همین مورد نمی‌شود. طلای آب شده نیز در دسته طلای بدون اجرت قرار می‌گیرد. معمولاً طلاهای دست دوم، شکسته یا کهنه، طی عملیاتی آب می‌شوند و به اشکال و ابعاد مختلف در آمده و به ‌فروش می‌رسد. این نوع طلا نه اجرت دارد و نه مالیاتی به آن تعلق قرار می‌گیرد و بهترین گزینه برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. با این تعریف، در مورد اینکه طلای بدون اجرت چیست باید گفت همان طلای مستعمل یا آب شده را طلای بدون اجرت می‌گویند.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم اجرت این نوشته را از دست ندهید: اجرت ساخت طلا چیست؟

تقلبی بودن طلای بدون اجرت

طلای دست دوم از خود طلا فروشی خریداری می‌شود و ممکن است طلا فروش طلای تقلبی و ناخالص را به‌جای طلای بدون اجرت به شما بدهد. در مورد طلای آب شده باید بدانید به‌دلیل استقبال مردم از خرید این نوع طلا، میزان تقلبی بودن یا خالص نبودن میزان طلا در آن زیاد است، بنابراین حتماً باید از مکانی خریداری شود که زیر نظر اتحادیه طلا فروشان باشد.

خرید طلای بدون اجرت از طلاین

از جمله سایت‌های معتبری که چند سالی است خدمات فروش و سرمایه گذاری بر روی طلای آب شده را ارائه می‌دهد، سایت طلاین است. این سایت به سبب اینکه زیر نظر اتحادیه طلا فروشان است و در بستری آنلاین خدمات خرید و فروش طلای آب شده را به قیمت روز اتحادیه فراهم نموده، شرایط را برای افراد بسیار آسان نموده است و افراد بدون اتلاف وقت و با خیالی راحت می‌توانند در این سایت اقدام به سرمایه گذاری کنند.

بدون اجرت بودن طلای آب شده
بدون اجرت بودن طلای آب شده

مزایای طلای بدون اجرت

مهم‌ترین پرسشی که افراد بعد از دانستن اینکه طلای بدون اجرت چیست، می‌پرسند این است که مزایای این نوع طلا و سرمایه گذاری بر روی آن به‌جای طلای نو چیست؟ برخی از مهم‌ترین مزایای این نوع طلا عبارتند از :

  • این نوع طلا به‌دلیل بدون اجرت بودن‌شان، گزینه‌ی مناسب‌تری برای حفظ ارزش سرمایه شما هستند.
  • افراد حداقل پانزده درصد کمتر در خرید طلای دست دوم یا آب شده به طلا فروش می‌پردازند.
  • اگر طلای دست دوم خریداری می‌کنید، در عین سرمایه گذاری می‌توانید از جنبه زینتی آن بهره ببرید.
  • طلای بدون اجرت نسبت به طلای نو ارزان‌تر است.
  • به دلیل پرداخت نکردن اجرت، هنگام فروش، سود بیشتری برای شما به همراه دارد.

آیا طلای بدون اجرت مالیات دارد؟

حال که دانستیم طلا بدون اجرت یعنی چه، مسئله بعدی این است که آیا به این نوع طلا، مالیات هم تعلق می‌گیرد؟ این نوع طلا به این دلیل که مالیات آن معمولا بر روی همان اجرت حساب می‌شود، مالیاتی هم به آن تعلق نمی‌گیرد. با این حال رئیس اتحادیه طلا فروشان چندی پیش این مسئله را اعلام داشت که فروشندگان نهایتاً می‌توانند هفت درصد مالیات را از خریداران دریافت کنند.

نحوه‌ی محاسبه‌ی خرید طلای مستعمل یا دست دوم از فرمول خاصی پیروی می‌کند که بهتر است پیش از اقدام به خرید این نوع طلا، از آن آگاهی بیابید تا مجبور نشوید بیش از مقداری که اتحادیه طلا فروشان اعلام داشته، پرداخت کنید.

آیا طلای بدون اجرت مالیات دارد؟
آیا طلای بدون اجرت مالیات دارد؟

طلا بدون اجرت از کجا بخریم؟

همانطور که پیشتر در مورد طلای بدون اجرت چیست، توضیح دادیم؛ این نوع طلا شامل طلای دست دوم و آب شده می‌شود. اما هنگام خرید این نوع طلا خوب است برخی نکات را رعایت کنید؛ از جمله:

  1. از طلا فروشی‌های معتبر و زیر نظر اتحادیه طلا فروشان طلای بدون اجرت را خریداری کنید.
  2. فاکتور را فراموش نکنید! در واقع فاکتور در حکم شناسنامه طلای شماست و بدون آن، هنگام فروش به مشکل خواهید خورد.
  3. به عیار طلایی که در فاکتور نوشته می‌شود، دقت کنید و با عیار حک شده بر روی طلای خریداری شده، تطابق دهید.
  4. روش‌های متفاوتی برای تشخیص طلای اصل از بدل وجود دارد که بهتر است چند مورد را از پیش بدانید، مبادا طلای تقلبی بخرید!
  5. با توجه به اینکه فروش طلای دست دوم از فرمول خاصی پیروی می‌کند که توسط اتحادیه طلا فروشان اعلام می‌شود، بهتر است از طلا فروش بخواهید که تمام محاسبات را به‌صورت دقیق برای شما بنویسد.
  6. از آنجا که طلای آب شده نیز جزء طلای بدون اجرت محسوب می‌شود، دقت کنید فقط از مراکزی که اجازه اتحادیه طلا فروشان را برای فروش طلای آب شده دارند، خریداری کنید. سایت طلاین یک سایت معتبر و تحت نظر اتحادیه طلا فروشان است که ارائه دهنده خدمات مربوط به سرمایه گذاری طلای آب شده است. با خرید از این سایت دیگر دغدغه‌ی بررسی مجوز طلا فروشی‌ها را برای خرید و فروش طلای آب شده نخواهید داشت.
نکات خرید طلای آب شده
نکات خرید طلای آب شده

طلا بدون اجرت چگونه حساب میشود؟

تا به اینجا متوجه شدیم طلای بدون اجرت چیست، نکته ضروری دیگری که قبل از معامله باید با آن آشنا شویم این است که طلای بدون اجرت چگونه محاسبه می‌شود؟ برای فهم این موضوع اولین نکته‌ای که باید به آن دقت شود اطلاع از قیمت روز طلا است. چرا که قیمت به دلیل نوسانات بازار و ارز و همچنین اوضاع سیاسی و اقتصادی متغیر است.

سؤال دیگری که ذهنمان را درگیر می‌کند این است که آیا طلا بدون اجرت مالیات دارد؟ جواب سؤال این  است طبق قانون اتحادیه طلا و جواهرت طلایی که اجرت به آن تعلق نگیرد مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌شود. 7 درصد سود فروش هم از فرمول محاسبه حذف می‌شود و قیمت طلا به‌صورت گرمی حساب می‌شود.

تاکنون به سؤال‌های زیادی مانند: طلای بدون اجرت چیست؟ پاسخ داده‌ایم. اکنون می‌خواهیم در مورد نحوه محاسبه طلای بدون اجرت بدانیم. نحوه حساب‌کردن به این صورت است که قیمت طلای 1 گرم 18 عیار را در وزن طلا ضرب کنید و سپس عدد به‌دست‌آمده در عدد 750 ضرب و در آخر بر 740 تقسیم کنید. قیمت طلای بدون اجرت به دست می‌آید.

طلا بدون اجرت چگونه حساب میشود
طلا بدون اجرت چگونه حساب میشود

جمع بندی

در این مقاله به بررسی همه جانبه طلای بدون اجرت چیست، پرداختیم و سعی کردیم به تمام سوالات پیرامون این حوزه پاسخ دهیم. همانطور که دانستید، طلای دست دوم یا طلای آب شده را طلای بدون اجرت می‌گویند که به‌طور معمول مالیاتی هم به آن تعلق نمی‌گیرد.

سوالات متداول:

مزایای خرید طلای بدون اجرت، نسبت به نو چیست؟

این نوع طلا به‌دلیل بدون اجرت بودن‌شان، گزینه‌ی مناسب‌تری برای سرمایه گذاری هستند، پرداخت حداقل پانزده درصد کمتر به فروشنده در خرید طلای مستعمل نسبت به نو، امکان بهره‌مندی از جنبه‌ی زینتی طلای دست دوم، ارزان‌تر بودن این نوع طلا نسبت به نو و به همراه داشتن سود بیشتر برای شما به دلیل پرداخت نکردن اجرت به فروشنده.

طلای بدون اجرت شامل چه چیز‌هایی است؟

به طلاهای دست دوم یا مستعمل و طلاهای آب شده، طلای بدون اجرت می‌گویند.

1 دیدگاه دربارهٔ «طلای بدون اجرت چیست؟ چگونه طلای بدون اجرت بخریم»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا