آموزش سرمایه گذاری در طلا؛ هرآنچه باید در این رابطه بدانید.

آموزش سرمایه گذاری در طلا
3/5 - (2 امتیاز)

با آموزش سرمایه گذاری در طلا همراه ما باشید. جالب است بدانید یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه گذاری در جهان و به‌خصوص در ایران، سرمایه گذاری در طلا است. این موضوع به این دلیل است که ارزش سرمایه شما حفظ می‌شود و از نوسانات مختلف بازار در امان می‌ماند؛ البته محبوبیت این نوع سرمایه گذاری‌ها در کشورهای در حال توسعه به سبب وجود تورم، بسیار بیشتر است. اگرچه هنوز هم افراد سرمایه گذاری در طلا را به روش‌های سنتی می‌پسندند و با خرید طلا و سکه از طلا فروشی‌ها اقدام به این نوع سرمایه گذاری می‌کنند؛ اما خوب است بدانید همانطور که غالب کارها و فعالیت‌های ما به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند، امکان سرمایه گذاری طلا به‌صورت آنلاین توسط سایت طلاین فراهم شده است؛ شما می‌توانید طلا را با امنیت کامل و با توجه به قیمت اتحادیه طلا و سکه از این سامانه خریداری کنید. ما در این مقاله به آموزش سرمایه گذاری در طلا، مزایا و روش‌های نوین سرمایه گذاری در آن همچون سرمایه گذاری به‌صورت آنلاین می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

انواع روش‌های سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه

عوامل مختلفی مثل وجود منابع محدود و کمبود طلا باعث سبب گران قیمت بودن این فلز و البته محبوبیت آن در بین تمام مردم جهان شده است. با توجه به اینکه مردم همواره به‌دنبال راه‌هایی برای سرمایه گذاری مطمئن بودند کم کم طلا هم جایگاه خاص خودش را برای سرمایه گذاری پیدا کرد و از گذشته تاکنون این فلز مورد اطمینان مردم برای حفظ سرمایه‌هایشان بوده است.

روش‌های سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه
روش‌های سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه

با توجه به پیشرفت تکنولوژی هر چه تاریخ به جلو حرکت کرد راه‌های متفاوت‌تری برای سرمایه گذاری طلا ایجاد شد و می‌توان گفت آموزش سرمایه گذاری در طلا یکی از نیازهای مهم مردم خصوصاً افراد مبتدی برای ورود به این حوزه است. در همین راستا باید گفت امروزه پنج روش متفاوت برای سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد که عبارتند از:

  • سرمایه گذاری به‌ روش فیزیکی
  • سرمایه گذاری به‌ روش گواهی سپرده طلا
  • سرمایه گذاری به‌ روش صندوق سرمایه گذاری
  • سرمایه گذاری به‌ روش معامله در بازار فارکس
  • سرمایه گذاری به‌ روش آنلاین در سایت طلاین

در ادامه به بررسی کامل آموزش سرمایه گذاری در طلا و جنبه‌های متفاوت هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

سرمایه گذاری در طلا به‌ روش فیزیکی

اولین راه سرمایه گذاری در طلا را باید قدیمی‌ترین روش برای سرمایه گذاری در این حوزه دانست؛ خرید طلا و سکه و نگهداری آن‌ها در خانه، گاو صندوق یا حتی استفاده از آن‌ها به‌صورت مصارف شخصی هنوز هم محبوبیت خاص خود را دارد و نمی‌توان آن را روشی منسوخ دانست. اما باید دانست این روش از خطرات بیشتری نسبت به دیگر روش‌های سرمایه گذاری برخوردار است.در ادامه‌ی بحث از آموزش سرمایه گذاری در طلا به بررسی مزایا و معایب این روش می‌پردازیم.

برای مطالعه بیشتر : سرمایه گذاری در طلا

مزایای سرمایه گذاری طلا به صورت فیزیکی

این روش مزایای خاص خود را دارد و همین مزایا هم سبب شده که هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کند. این مزایا عبارتند از:

  1. قابلیت نقد شوندگی راحت: مهم‌ترین مزیت این نوع سرمایه گذاری همین است که در صورت نیاز امکان فروش سریع آن برای شما فراهم است و دغدغه اینکه چه زمانی به پول خود می‌رسید را نخواهید داشت.
  2. قابلیت دسترسی راحت: مزیت دیگر این مورد دسترسی راحت به طلای خود است و هر زمان نیاز داشته باشید می‌توانید از آن‌ها برای مصارف شخصی، مهمانی یا حتی هدیه استفاده کنید!
سرمایه گذاری طلا به صورت فیزیکی
سرمایه گذاری طلا به صورت فیزیکی

معایب سرمایه گذاری طلا به صورت فیزیکی

آنچه در آموزش سرمایه گذاری در طلا اهمیت دارد بیان تمام جنبه‌های راه‌های مختلف سرمایه گذاری است تا افراد به تمام وجوه یک راه  را بشناسند و مناسب‌ترین روش را برای خود پیدا کنند. لذا باید جنبه‌های منفی یک روش یا معایب آن را نیز بیان کرد. اصلی‌ترین معایب این روش را هم می‌توان چنین برشمرد:

  1. سرقت: مهم‌ترین عیب این نوع سرمایه گذاری احتمال سرقت آن است که این امکان در این روش خاص، نسبت به سایر روش‌ها از ضریب بالاتری برخوردار است و افرادی که همچنان اقدام به این نوع سرمایه گذاری می‌کنند باید خطرهای آن را به جان بخرند یا از امن بودن مکان نگهداری خود بسیار مطمئن باشند!
  2. کارمزد بالا: همانطور که می‌دانید در خرید و فروش طلا به‌صورت فیزیکی همواره مبلغی به‌عنوان اجرت کار طلا فروش لحاظ می‌شود؛ این مسئله خصوصاً در خریدهای بالا و سنگین طلا میزانش بیشتر به‌ چشم می‌آید و لذا سبب می‌شود بازدهی شما در این نوع سرمایه گذاری کاهش یابد و به‌نوعی معاملات شما را به‌سمت زیان می‌برند.

این دو مورد اصلی‌ترین معایب این نوع سرمایه گذاری به‌شمار می‌روند گرچه گاهی افرادی که به آموزش سرمایه گذاری در طلا می‌پردازند، امکان تقلبی بودن سکه و طلای فروخته شده را هم از معایب این نوع سرمایه گذاری یاد می‌کنند ولی این مورد چنان به‌ندرت اتفاق می‌افتد که نمی‌توان این مورد را به‌طور رسمی بر عیوب سرمایه گذاری به‌صورت فیزیکی برشمرد. ضمن اینکه راه‌های پیشگیری از خرید طلای تقلبی بسیار آسان است! اول اینکه به‌جای معتبر و مطمئن برای خرید طلا سر بزنید و دوم سعی کنید زمانی‌که قصد سرمایه گذاری به‌صورت فیزیکی در این بازار را دارید یک فرد خبره در حوزه‌ی خرید و فروش طلا را همراه خود ببرید. توجه به کد مخصوص طلا که بر روی طلا ضرب می‌شود هم از راه‌های دیگر برای اطمینان از اصل بودن طلای شماست.

سرمایه گذاری طلا به‌ روش گواهی سپرده طلا

در ادامه آموزش سرمایه گذاری در طلا، خوب است به بررسی گواهی سپرده طلا بپردازیم. این روش همانطور که از نامش پیداست، یک کاغذ یا سند با عنوان گواهی میزان طلایی است که سپرده گذاری کرده‌اید. این نوع گواهی همچون سایر نمادهای بورسی قابل خرید و فروش در بورس است به شرطی که شما کد بورسی داشته باشید. توجه داشته باشید که داشتن گواهی سپرده به منزله در دست داشتن سکه‌های طلا است! لذا در نگهداری آن توجه کافی را داشته باشید. اما مزایا و معایب این روش را می‌توان چنین برشمرد:

مزایای روش گواهی سپرده طلا

سه مزیت مهم این روش عبارت‌اند از:

  1. کارمزد کم: برخلاف خرید و فروش طلا به‌صورت فیزیکی که کارمزد بالایی دارد، این نوع سرمایه گذاری میزان کمی کارمزد را به خود اختصاص داده و این هزینه کارمزد صرف هزینه ارزیابی، کارمزد معاملات و انبارداری طلاهای حفاظت شده می‌شود.
  2. حذف امکان سرقت یا گم شدن طلا: در سرمایه گذاری طلا به‌صورت فیزیکی بیان شد که اصلی‌ترین عیب آن احتمال سرقت طلا است، اما این احتمال در سرمایه گذاری به‌صورت گواهی سپرده، صفر است و افراد دغدغه‌ی مکان طلای خود را نخواهند داشت.
  3. قابلیت نقد شوندگی راحت: از آنجا که این روش سرمایه گذاری یک نماد معاملاتی در بورس هم است و با توجه به اینکه خریداران و فروشندگان در بازار بورس از تمرکز بالایی برخوردارند، خرید و فروش طلا هم در این بازار به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌پذیرد و افراد از بابت نقد شوندگی سریع سرمایه خود می‌توانند خیالی آسوده داشته باشند. برخی افرادی که به آموزش سرمایه گذاری در طلا مشغولند، این ویژگی را مهم‌ترین وجه اهمیت این روش می‌شمارند.

معایب روش گواهی سپرده طلا

گرچه این روش مزایای بسیار خوبی دارد اما باز هم از عیب خالی نیست و می‌توان دو مورد را اصلی‌ترین عیوب این روش دانست که عبارتند از:

  1. محدویت در نگهداری طلا: گواهی سپرده‌ای که به شما داده می‌شود حاوی دو نکته مهم است؛ اولاً میزان طلای سپرده گذاری شده و دوم تاریخ سررسید نگهداری از طلا. افراد باید پیش از رسیدن موعد ذکر شده در گواهی، به انبار طلای بانک ذکر شده در گواهی مراجعه کنند و سکه‌های خود را دریافت کنند و امکان قرار دادن طلا بیش از زمان مقرر شده در گواهی برای افراد نیست.
  2. محدودیت در دسترسی به طلا: دومین عیب این روش همین است که زمانیکه افراد طلای خود را سپرده گذاری می‌کنند تا زمان مشخصی حق برداشت طلا از انبار بانک خود را ندارند و باید تا موعد مقرر شده در گواهی صبر کنند.

افراد و کارگروه‌های مختلفی که به آموزش‌های مختلف در حوزه سرمایه گذاری خصوصاً آموزش سرمایه گذاری در طلا مشغول‌اند، این روش را مناسب برای دریافت وام بدون سود از بانک‌ها می‌دانند و نه راه بسیار مطلوبی برای سرمایه گذاری.

سرمایه گذاری طلا به‌ روش صندوق سرمایه گذاری

این قسمت از آموزش سرمایه گذاری در طلا را به صندوق سرمایه گذاری اختصاص می‌دهیم. در این روش افراد سرمایه خود را اختیار افراد متخصص در حوزه‌ی امور مالی و معامله در بورس قرار می‌دهند و بعد از این، معامله گران و متخصصین حوزه بورس هستند که مسئولیت سود و زیان و استفاده و سرمایه گذاری سرمایه شما را به عهده دارند لذا در آموزش سرمایه گذاری در طلا این روش بسیار به افراد خصوصاً مبتدی‌ها پیشنهاد می‌شود. به‌طور معمول این افراد متخصص درحوزه‌ی گواهی سپرده طلا سرمایه گذاری می‌کنند. توجه داشته باشید که ابتدا باید صندوق سرمایه گذاری خود را انتخاب نمایید که بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری این حوزه صندوق سرمایه گذاری زر، طلا، عیار و گوهر هستند. مزایا و معایب این روش را هم می‌توان چنین برشمرد:

مزایای روش صندوق سرمایه گذاری

این روش بیش از روش‌های پیشین که طی مقاله آموزش سرمایه گذاری در طلا گذشت، مزیت دارد و اصلی‌ترین این مزایا عبارت‌اند از:

  1. بی‌نیازی افراد از مدیریت مستقیم سرمایه خود: همانطور که در بالا مطرح شد، شما با انتخاب صندوق سرمایه گذاری مدنظر خود و خرید اوراق مربوط به آن، رسماً مدیریت سرمایه خود را به افراد متخصص آن صندوق می‌سپارید و دیگر از بابت سود و زیان و مدیریت آن نگرانی در پی نخواهید داشت.
  2. قابلیت نقد شوندگی راحت: صندوق‌های سرمایه گذاری همواره ارتباطی بالا با بازار سرمایه دارند و همین سبب شده که قابلیت نقدشوندگی سرمایه در آن بسیار راحت باشد.
  3. قابلیت نقدشوندگی بخشی از سرمایه: می‌توان گفت ویژه‌ترین مزیت این نوع سرمایه گذاری همین است که افراد می‌توانند به میزانی که به سرمایه خود نیاز دارند، سرمایه را نقد کنند. این مزیت در هیچ یک از روش‌های یاد شده وجود ندارد و همین امر محبوبیت این نوع سرمایه گذاری را بیشتر نموده است.
  4. وجود کمترین ریسک در این نوع سرمایه گذاری: در واقع در این نوع سرمایه گذاری تمام ریسک‌های موجود در روش‌های سرمایه گذاری قبلی نظیر امکان سرقت، گم شدن طلا، اجرت بالای طلا، کارمزد معاملات یا هزینه‌ی انبارداری کاملاً حذف می‌شود و امکان رفتن معاملات به سمت زیان دهی را به صفر می‌رساند.
سرمایه گذاری طلا به‌ روش صندوق سرمایه گذاری
سرمایه گذاری طلا به‌ روش صندوق سرمایه گذاری

معایب روش صندوق سرمایه گذاری

با توجه به اینکه مزایای این روش بسیار بیشتر از معایب آن است ، افرادی که به آموزش سرمایه گذاری در طلا مشغولند، این روش را منتخب افراد بسیاری می‌دانند؛ اما باز هم اگر قصد سرمایه گذاری در این روش را دارید باید به تنها عیب این نوع سرمایه گذاری آگاه باشید، که عبارت است از:

  1. ناتوانی از مدیریت مستقیم سرمایه خود: با توجه به مزایای مناسب این روش، انتخاب افراد زیادی سرمایه گذاری به این روش است اما ممکن است افراد تمایل داشته باشند که سرمایه خود را مستقیماً مدیریت کنند، اما باید آگاه باشید با انتخاب این روش تمام اختیارات مدیریت سرمایه خود را به متخصصین آن صندوق سرمایه گذاری سپرده‌اید و دیگر امکان مدیریت مستقیم سرمایه شما وجود ندارد.

سرمایه گذاری طلا به‌ روش معامله در بازار فارکس

یکی از مهم‌ترین مباحث آموزش سرمایه گذاری در طلا بحث بازار فارکس است. بازار فارکس یک بازار بین المللی و جهانی برای معامله طلا است. برای انجام معامله در این بازار کافی است یک حساب معاملاتی برای خود در یکی از بروکرها ایجاد کنید و این حساب را با ارزهای باارزش نظیر دلار، یورو و سایر ارزهای مهم دیگر شارژ کنید و به انجام معاملات بپردازید. مهم‌ترین نکته این است گرچه این روش راحت و با سوددهی بالاست اما باید روند افزایش یا کاهش قیمت طلا را به‌درستی پیش‌بینی کنید تا سرمایه شما متحمل ضرر نشود. اما معایب و مزایای این روش چیست؟

مزایای روش معامله در بازار فارکس

اصلی‌ترین مزایای این روش را می‌توان چنین برشمرد:

  1. روشی آسان برای سرمایه گذاری: می‌توان گفت این روش به لحاظ ریسک‌ها و خطرات سایر روش‌ها برای انجام سرمایه گذاری، بسیار آسان‌تر است و تنها چیزی که شما نیاز دارید یک ابزار ارتباطی مثل لپ تاپ یا تبلت هوشمند است و البته اینترنت! تا به معامله و سرمایه گذاری در این بازار جهانی بپردازید.
  2. امکان کسب سودهایی بسیار بالا: با توجه به اینکه در بازار فارکس بزرگترین سرمایه گذاران از سراسر جهان حضور دارند، میزان نقدینگی در این بازار بسیار بالا و فرصت‌های به‌دست آوردن سود هم در این بازار از سایر روش‌ها بیشتر است.
  3. بازار فارکس، بازاری جهانی: با توجه به اینکه این بازار، بازاری جهانی است یعنی سرمایه گذاران و معامله‌گران حرفه‌ای از سراسر جهان در این بازار حضور دارند و همین امر نوسانات و احتمالات بیشتری را برای کسب سود برای افراد فراهم می‌آورد.
سرمایه گذاری طلا به‌ روش معامله در بازار فارکس
سرمایه گذاری طلا به‌ روش معامله در بازار فارکس

معایب روش معامله در بازار فارکس

گرچه این روش در کسب سود بالاتر، روشی مناسب‌تر است اما برای رسیدن به این سود باید از قدرت تحلیل خوبی برخوردار باشید؛ بر همین اساس می‌توان دو عیب این روش سرمایه گذاری را چنین برشمرد:

  1. نوسان‌های بالای قیمت طلا: پیشتر بیان کردیم چون میزان نقدینگی در این بازار بالاست، فرصت کسب سودهای بیشتر برای افراد فراهم می‌شود، اما خوب است بدانید اگر در این بازار اندکی بی‌دقتی کنید همین ویژگی سبب ضرر و زیان شما خواهد شد.
  2. پیچیدگی تحلیل بازار فارکس و روند قیمت طلا: بازار فارکس یکی از پیچیده‌ترین بازارها در تحلیل روند تغییرات قیمتی، به‌خصوص روند تغییرات قیمت طلا است زیرا این تغییرات وابسته به اتفاقات سیاسی و اقتصادی جهان است و لذا باید از قدرت تحلیل بسیار بالایی برخوردار باشید، در غیر این صورت متحمل ضرر زیادی خواهید شد.

سرمایه گذاری به روش آنلاین در سایت طلاین

سایت طلاین یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعال در ارائه سامانه‌ای مطمئن برای  سرمایه گذاری در طلا است که در ادامه به بررسی مزایا و معایب این روش می‌پردازیم.

مزایا سرمایه گذاری به روش آنلاین در سایت طلاین

این روش چند مزیت مهم دارد که عبارتند از:

  1. خرید طلای آب شده: همانطور که می‌دانید در آموزش سرمایه گذاری در طلا گفته می‌شود سکه گزینه‌ی مناسب‌تری از طلا برای سرمایه گذاری است زیرا طلا در خرید و فروش، گرمی محاسبه می‌شود ولی سکه به تعداد آن‌ها محاسبه می‌شود؛ سایت طلاین برای کاهش ریسک خرید و فروش طلا، طلای آب شده را برای معامله و سرمایه گذاری در اختیار افراد می‌گذارد.
  2. بی‌نیازی از پرداخت اجرت: در این نوع سرمایه گذاری شما نیاز به پرداخت هیچ گونه اجرتی برای خرید و فروش طلا یا کارمزد معاملات و مواردی از این قبیل که در سایر روش‌ها بیان شد، ندارید.
  3. امنیت بالا: مزیت بعدی این نوع سرمایه گذاری، امنیت بالای طلای است که نه نیاز به نگهداری در گاوصندوق خانه است نه صندوق‌های امانی. در واقع افراد هیچ دغدغه‌ای برای امکان سرقت یا محل نگهداری طلای خود ندارند.
  4. قابلیت نقد شوندگی راحت: شما می‌توانید هر زمان که نیاز داشتید طلای خود را به قیمت اتحادیه و روز بفروشید و این کار حتی نیاز به خروج از خانه ندارد و به‌صورت آنلاین انجام می‌پذیرد.
  5. روشی آسان برای سرمایه گذاری: با توجه به اینکه این سایت ارائه خدمات سرمایه گذاری را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهد تنها وسیله‌ی مورد نیاز شما برای اقدام به سرمایه گذاری لپ تاپ و اینترنت است!

برای این روش نمی‌توان عیبی را به‌صورت مستقیم مطرح کرد چون سرمایه گذاری شما به‌صورت آنلاین انجام می‌پذیرد دغدغه‌ها و ریسک‌های خطرناک خرید و فروش به‌صورت فیزیکی را نخواهید داشت. غیر از این مورد، شبیه به گواهی سپرده طلا عیب‌هایی نظیر محدویت در نگهداری طلا یا در دسترسی طلا را هم نخواهید داشت. با توجه به اینکه امکان مدیریت سرمایه خود را به‌صورت مستقیم دارید پس مهم‎‌ترین عیب سرمایه گذاری به روش صندوق سرمایه گذاری را هم نخواهید داشت. در نهایت باید گفت این سایت هرگز پیچیدگی‌های بازار فارکس را در سرمایه گذاری ندارد و برای افراد مبتدی هم روشی مناسب برای سرمایه گذاری است.

جمع‌بندی

در این نوشته به آموزش سرمایه گذاری در طلا پرداختیم. امیدواریم نکات این نوشته برای شما مفید باشد و بتوانید از همین حالا اقدام به سرمایه گذاری کنید. اگر هنوز ابهام یا سوالی در این رابطه دارید آن را با ما از طریق کامنت‌ها در میان بگذارید. در وبلاگ طلاین نوشته‌های دیگری نیز درباره سرمایه گذاری برای شما آماده کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم سری به آن نوشته‌ها نیز بزنید.

سوالات متداول

سرمایه گذاری آنلاین طلا چگونه ممکن است؟

شما می‌توانید به کمک سایت طلاین به صورت آنلاین سرمایه گذاری در طلا را با هر سرمایه‌ اولیه‌ای امتحان کنید.

برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا سکه؟

در سرمایه گذاری طلا و سکه، سکه گزینه‌ی مناسب‌تری از طلاست زیرا طلا در خرید و فروش، گرمی محاسبه می‌شود ولی سکه به تعداد آن‌ها محاسبه می‌شود.

7 دیدگاه دربارهٔ «آموزش سرمایه گذاری در طلا؛ هرآنچه باید در این رابطه بدانید.»

  1. حسین احمدی

    سلام چرا شما بخش آموزش معامله طلا را در سایت یا اپلیکیشن تان ندارید ؟ امروزه بسیاری از آپ ها آموزش مربوطه را می‌گذارند تا جذب بیشتری داشته باشند . مثل آلپری و متا تریدر و مفید . بخش طلا هم می‌تواند بسیار جذاب باشد ، که هست .

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و وقت به خیر. آموزش‌های مربوط به خرید و فروش طلا در وبلاگ طلاین وجود دارند. آموزش‌های تکمیلی را هم به مرور اضافه می‌کنیم.

  2. یوسف صفاری منش

    سلام وقتتون بخیر … ببخشید بهتره کلیپ آموزش های نحوه معامله در بازار طلای آنلاین روکجا تهیه کنیم ؟؟

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام. وقت به خیر.
      شما با ثبت نام در سامانه طلاین می‌توانید طلای آب شده آنلاین خریداری کنید و با نگهداری یا فروش آن در زمان مناسب سود ببرید.

  3. ابوالفضل فراهانی

    سلام خسته نباشین
    ببخشید چجوری میتونم بفهمم چه زمانی بخرم چه زمانی بفروشم

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام وقت به خیر. دقت به روند صعودی و نزولی شدن قیمت طلا می‌تواند به شما کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا