ابزار تحلیل تکنیکال طلا؛ معرفی بهترین ابزارهای تحلیل طلا از منظر تکنیکال

ابزار تحلیل تکنیکال طلا
3.5/5 - (14 امتیاز)

انواع ابزار تحلیل تکنیکال طلا به شما کمک می‌کنند تا بهترین روش‌های تحلیل قیمت طلا را در انواع ترید بدانید و بر اساس سابقه قیمتی این کالای ارزشمند،  تصمیم به خرید یا فروش طلا بگیرید. در این نوشته به معرفی چند ابزار تحلیل تکنیکال طلا می‌پردازیم که در ایران محبوب هستند و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم. با ما در طلاین همراه باشید.

ابزار تحلیل تکنیکال طلا چیست؟

تحلیل تکنیکال طلا (Gold Technical Analysis): به روشی گفته می‌شود که برای پیش‌بینی قیمت طلا مبتنی بر قیمت گذشته و حجم معاملات آن در بازار صورت می‌گیرد. بسیاری از کارشناسان بازار، تحلیل تکنیکال طلا را علم نمودارخوانی معرفی می‌کنند؛ چراکه بخش عمده‌ای از فرآیندهای تحلیل تکنیکال طلا مبتنی بر نمودارهای مختلفی که در خصوص یک دارایی در دسترس است، صورت می‌پذیرد.

پس ابزار تحلیل تکنیکال طلا شامل نمودار‌ها و الگو‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا تحلیل تکنیکال را روی طلا انجام دهید.

معرفی چند ابزار تحلیل تکنیکال طلا

هر ابزار تحلیل تکنیکالی که در بازارهای بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، با کمی تغییر می‌توان به عنوان ابزار تحلیل تکنیکال طلا مورد استفاده قرار بگیرد. لیست بهترین ابزار تحلیل تکنیکال طلا در ایران عبارت‌اند از:

  1. الگو قیمت در نمودار‌های طلا
  2. ابزار تحلیل تکنیکال طلا کلاسیک (خطوط مقاومتی و حمایتی)
  3. اندیکاتور‌ها؛
  4. پرایس اکشن

در ادامه هر یک از این موارد را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

الگو‌های نمودار قیمت برای تحلیل تکنیکال طلا

منظور از الگوها، رخدادهایی در نمودارهای قیمت طلا هستند که بعد از وقوع آن‌ها معمولاً رفتار ثابتی در نمودار قیمت به وقوع می‌پیوندد. از جمله مهم‌ترین مفاهیم پایه تحلیل تکنیکال که برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر تکنیکال باید حتماً روی آن تسلط داشت، الگوهای قیمتی هستند؛ البته الگوها هیچ‌گاه نباید به تنهایی مبنای تصمیم‌گیری قرار بگیرند؛ ولی با مشاهده آن‌ها حتماً باید بررسی‌های لازم را در دستور کار قرار دارد تا فرصت‌های پیش رو برای خرید یا فروش طلا استفاده شود.

الگو‌های نمودار قیمت برای تحلیل تکنیکال طلا

انواع الگو قیمت در نمودار طلا

الگوهای قیمتی در نمودار طلا به طور کلی در دو دسته قابل تقسیم هستند:

  1. الگوهای بازگشتی: وقتی الگوهای این دسته در نمودار قیمت طلا ظاهر می‌شود، باید منتظر تغییر روند قیمت در طلا باشیم این الگو‌ها شامل «سر و شانه» و «سقف و کف» هستند.
  2. الگوهای ادامه دهنده: این الگو‌ها نشان دهنده تداوم روند حاکم بر قیمت طلا هستند. الگوهای ادامه دهنده خود به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از: الگو مثلث، الگو پرچم و الگو فنجان و دسته.

به خاطر داشته باشید که درک و استفاده از این الگوها برای تحلیل آنچه در نمودار قیمت طلا رخ می‌دهد، چندان پیچیده نیست.

 ابزار تحلیل تکنیکال طلا کلاسیک

خط حمایت و مقاومت به عنوان ابزار تحلیل تکنیکال طلا به صورت کلاسیک استفاده می‌شود. تحلیل تکنیکال این طور می‌گوید که وقتی قیمت طلا به خطوط حمایتی یا مقاومتی می‌رسد، حجم معاملات به طور معناداری افزایش می‌یابد. تا زمانی که به هر دلیلی یک خط حمایت یا مقاومت شکسته نشده است، اعتبار آن پابرجا است. اما به محض شکسته شدن و تثبیت قیمت در زیر یا بالای آن‌ها، این خطوط تغییر کاربری می‌دهند. به عنوان مثال وقتی یک خط مقاومت در مسیر صعودی شکسته می‌شود، در عمل تبدیل به خط حمایت طلا می‌شود.

اندیکاتورها؛ بهترین ابزار تحلیل تکنیکال طلا

اندیکاتورها یک ابزار تحلیل تکنیکال طلا هستند که اطلاعات بسیار خوبی با استفاده از داده‌های قیمت طلا در نمودار آن در اختیار شما قرار می‌دهند. اندیکاتورها در واقع به نوعی توابع و الگوریتم‌های ریاضی هستند که بر مبنای فرمولاسیون خاصی طراحی شده و این الگوریتم‌ها روی نمودارهای قیمت دارایی‌ها پیاده‌سازی می‌شوند.

 در نتیجه داده‌هایی که از تغییرات قیمت طلا در این الگوریتم‌ها حاصل می‌شوند، خروجی‌هایی صادر می‌گردند که تحت عنوان سیگنال خرید و فروش شناخته می‌شوند. به کمک اندیکاتورها می‌توان نسبت به پیش‌بینی روندها و بررسی صحت نتایج به دست آمده از سایر ابزارهای تحلیلی اقدام کرد.

اندیکاتورها؛ بهترین ابزار تحلیل تکنیکال طلا

انواع اندیکاتور برای تحلیل تکنیکال طلا

در ادامه بحث ابزار تحلیل تکنیکال طلا، جالب است بدانید که اندیکاتورهای مناسب برای بازار طلا در دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

 اندیکاتورهای روندی (Trend): 

اندیکاتورهای روندی، دسته‌ای از اندیکاتورها هستند که با میانگین‌گیری از قیمت طلا در بازه‌های زمانی مختلف، روند قیمت آن را در آینده مشخص می‌کنند. به این ترتیب یک دیدگاه کلی و جامع نسبت به گذشته قیمت در اختیار معامله‌گر قرار می‌گیرد.

اندیکاتورهای مومنتوم یا نوسانگرها (Oscillator): 

اندیکاتورهای مومنتوم وظیفه دارند که قدرت روندها را بررسی کنند تا از این طریق زمان ایجاد تغییر در آن‌ها را تشخیص دهند.اندیکاتورهای نوسانی، نسبت به هیجانات حاکم بر بازار نیز حساس هستند. در واقعی زمانی که حجم پول زیادی در بازار طلا وارد می‌شود، این نوسانگرها هشدار لازم را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند و به این ترتیب قابلیت واکنش سریع را به آن‌ها می‌دهند. این مسئله کیفیت تحلیل معامله‌گران را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

در ادامه دو نمونه از مهم‌ترین اندیکاتور‌ها را به شما بیشتر معرفی می‌کنیم.

اندیکاتور مک‌دی MACD

مک‌دی، اندیکاتوری است که به کمک آن می‌توان قدرت حرکت روندها را در نمودار قیمت طلا تشخیص داد. نمودار قیمت مبتنی بر مک‌دی بین دو بازه امکان نوسان دارد که با یک خط از همدیگر جدا می‌شوند. وقتی نمودار در بالای این خط قرار دارد، نشانگر روند پرقدرت صعودی است و هنگامی که در پایین این خط قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده روند نزولی قوی است. برخورد نمودار به خط مورد نظر نیز به عنوان نشانه‌ای برای تغییر روند صعودی به نزولی یا برعکس به شمار می‌رود.

اندیکاتور RSI

RSI نیز به نوعی اسیلاتور به شمار می‌رود. به کمک آن می‌توان مناطق اشباع فروش و خرید طلا را شناسایی کرد. شاخص RSI متشکل از اعداد 0 تا 100 است. وقتی این شاخص کمتر از 30 باشد، نشان‌دهنده منطقه اشباع فروش است و وقتی بالای 70 قرار بگیرد، معرف منطقه اشباع خرید است. به این ترتیب معامله‌گر می‌تواند دید درستی از رفتار سایر فعالان در بازار طلا به دست بیاورد.

اندیکاتور فیبوناچی Fibonacci indicator

این اندیکاتور با استفاده از دنباله اعداد فیبوناچی در ۶ سطح انجام می‌شود و می‌تواند نقاط حمایت و مقاومت را برای شما مشخص می‌کند. برای اطلاعات بیشتر این نوشته را بخوانید: اندیکاتور فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

پرایس اکشن برای تحلیل تکنیکال طلا

پرایس اکشن به نوعی هنر مطالعه نمودار قیمت یک دارایی است. تحلیلگر تکنیکال که از پرایس اکشن برای خرید و فروش استفاده می‌کند، تمام تمرکز خود را روی نمودار قیمت طلا معطوف می‌کند تا از این طریق بتواند آینده روند قیمت آن را پیش‌بینی کند. کسانی که از پرایس اکشن برای تحلیل استفاده می‌کنند، تنها به دنبال تشخیص آنچه اتفاق می‌افتد، نیستند؛ بلکه به دنبال شناسایی چرایی وقوع رخدادها هستند.

بیشتر بخوانید: پرایس اکشن چیست

پرایس اکشن برای تحلیل تکنیکال طلا

مقایسه اندیکاتور‌ها و پرایس اکشن‌ها

اگر به عنوان تحلیلگر تکنیکال تجربه کار کردن با اندیکاتورها و سایر الگوها را داشته باشید، قطعاً متوجه می‌شوید که استخراج اطلاعات مفید از دل آن‌ها چندان هم کار ساده‌ای نیست. به علاوه خروجی اندیکاتورها به طور ۱۰۰ درصد قابل اطمینان نیست. اما نمودار پرایس اکشن کاملاً خلوت و ساده است که امکان استخراج اطلاعات بیشتر را در اختیار تریدر قرار می‌دهد. سه مورد از مهم‌ترین مزایای پرایس اکشن عبارت‌اند از:

  •          ارائه سریع‌تر اطلاعات مفید و کلیدی
  •          ارائه اطلاعات کامل و یکپارچه
  •          برطرف کردن ایرادات دیگر ابزار تحلیل تکنیکال طلا

همین سه مورد نشان می‌دهد که به هیچ عنوان نمی‌توان به سادگی از کنار پرایس اکشن عبور کرد و باید از این ابزار تحلیل تکنیکال طلا برای کسب سود بیشتر استفاده کرد.

استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال

چند ابزار تحلیل تکنیکال طلا را معرفی کردیم. برای استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال در بازار طلا سعی کنید که حتما در تایم فریم‌های طولانی به نمودارها رجوع کنید. چندان دنبال نوسان‌گیری طلا، خرید و فروش‌های کوتاه مدت در این بازار نشوید؛ چرا که اساسا این کار با ذات بازار در تعارض است. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این ابزارها حتما باید آموزش کافی در این زمینه ببینید. 

مزایای استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال طلا چیست؟

با استفاده از انواع ابزار تحلیل تکنیکال طلا می‌توانید به این مزایا دست بیابید:

  • بازار را به درستی رصد کنید؛
  • زمان خرید و فروش طلا را شناسایی کنید؛
  • با شناسایی الگو‌ها بسیار راحت‌ تحلیل کنید؛

در صورت علاقه به مطالعه بیشتر در موضوع ترید طلا مقاله ترید طلا و انواع ترید را بخوانید.

معایب و مزایای استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال طلا

نقاط ضعف استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال طلا چیست؟

بد نیست که نیم‌نگاهی هم به نقاط ضعف استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال طلا داشته باشید:

  1. در تحلیل تکنیکال به هیچ عنوان به ارزش ذاتی و مسائل تحلیل بنیادی توجه نمی‌شود. به همین دلیل لازم است در کنار تحلیل تکنیکال حتماً از تحلیل بنیادی نیز استفاده شود. در غیر این صورت هرچقدر که هم در تحلیل تکنیکال تبحر پیدا کنید، مشخص نمی‌شود که طلایی که خریداری می‌کنید واقعا در چه شرایطی از نظر بنیادی قرار دارد.  
  2. گاهی اوقات سیگنال‌هایی که از ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال به دست می‌آیند، با هم در تناقض هستند و شاید این مسئله باعث ایجاد سردرگمی برای تحلیلگر شود. به همین دلیل لازم است که حتماً پایه و اساس تحلیل تکنیکال خود را روی ابزارهای مشخصی قرار دهید تا دچار مشکل نشوید. قطعاً استفاده هم‌زمان از تمام ابزارها نمی‌تواند راه‌گشا باشد.

استفاده از تحلیل بنیادی کنار تحلیل تکنیکال

در این نوشته با چند ابزار تحلیل تکنیکال طلا آشنا شدیم. واقعیت این است که تحلیل تکنیکال می‌تواند به عنوان یک ابزار کمکی برای خرید و فروش طلا مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما نباید فراموش کنید که بازار طلا بیش از هر چیزی مبتنی بر عوامل بنیادی اداره می‌شود. حتی اگر از تحلیل تکنیکال برای فعالیت در این بازار استفاده می‌کنید، باید حتما اصالت و اولویت را به تحلیل بنیادی بدهید. تحلیل بنیادی ناظر بر مؤلفه‌های کلان اقتصادی است و به همین دلیل کاربرد بسیار بیشتری در بازار طلا دارد.

برای خواندن مطالب بیشتر این باره، وبلاگ طلاین را ببینید.

سوالات متداول:

بهترین ابزار تحلیل تکنیکال طلا چیست؟

از بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال طلا می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم: اسیلاتورها و اندیکاتورها، پرایس اکشن‌ها و الگوهای قیمت.

مزایای استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال طلا چیست؟

این ابزار‌ها امکان رصد دقیق قیمت طلا را به ما می‌دهند و زمان‌های مناسب خرید و فروش طلا را به ما نشان خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا