اجرت طلا چیست؟ نحوه محاسبه اجرت طلا

اجرت طلا چیست؟
3/5 - (6 امتیاز)

بسیاری از کسانی که سروکارشان به بازار طلافروشان افتاده است و با اصطلاحات بازار طلا آشنا هستند، مفهومی به نام اجرت ساخت طلا به گوششان خورده است. به زبان ساده این اجرت مبلغی است که در هنگام خرید مصنوعات طلا به قیمت واقعی افزوده می‌شود و در مقابل در هنگام فروش نیز از قیمت طلا کاسته می‌شود. احتمالا هم دیده‌اید که طلافروشان با چند بار ضرب و تقسیم در ماشین حساب مقابل روی شما عددی را به عنوان قیمت نهایی محصول اعلام می‌کنند ولی شما هر کاری می‌کنید، متوجه نمی‌شوید که این مبلغ به چه صورتی تعیین شده است. یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در قیمت نهایی طلا، اجرت ساخت است. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا را بررسی کنیم.

اجرت طلا چیست؟

هر زمان که برای خرید زیورآلات طلایی اقدام می‌کنید، معمولا قیمت نهایی که از شما دریافت می‌شود حدود 25 درصد بالاتر از قیمت طلای خالص موجود است. این اختلاف به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت‌اند از:

  •         مالیات بر ارزش افزوده
  •         سود اختصاصی واحد صنفی
  •         اجرت ساخت طلا

طلاساز شخصی است که طلا را تحویل می‌گیرد و به واسطه اجرای طرح‌ها و نقش‌های زیبایی که روی آن ایجاد می‌کند، زیورآلات خاصی را طراحی می‌کند. آنچه که به‌عنوان اجرت ساخت زیورآلات طلا شناخته می‌شود، در واقع دستمزد طلاسازی است که طرح نهایی را روی طلا پیاده کرده است.

در نوشته دیگری به معرفی طلای بدون اجرت پرداخته‌ایم و اطلاعات بیشتری به شما داده‌ایم: طلای بدون اجرت چیست؟

اجرت طلا چقدر است؟

نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان اجرت ساخت انواع زیورآلات یکسان در نظر گرفته نمی‌شود. کاملا بدیهی است که زحمت و زمانی که برای طراحی انواع زیورآلات صرف می‌شود، یکسان نیست. به همین دلیل مبلغی که به‌عنوان اجرت برای انواع زیورآلات نیز دریافت می‌شود نیز متفاوت خواهد بود. در همین راستا معمولا اجرت ساخت انواع طلا بین 2 تا 40 درصد قیمت وزنی آن را شامل می‌شود.

البته معمولا تولیدکنندگان مختلف با توجه به تجهیزات و روش‌هایی که برای ساخت انواع زیورآلات به کار می‌برند، درصد مشخصی را برای اجرت ساخت به مشتریان خود اعلام می‌کنند.

اجرت ساخت طلا چقدر است
اجرت ساخت طلا چقدر است

روش‌های مختلف محاسبه اجرت ساخت طلا

در حالت کلی سه روش برای محاسبه اجرت ساخت طلا در نظر گرفته می‌شود که عبارت‌اند از:

1. اجرت ساخت درصدی

در روش اول معمولا درصدی را به عنوان اجرت ساخت اعلام می‌کنند که پس از محاسبه قیمت وزنی طلا به آن اضافه می‌شود. عمده طلافروشان نیز از این روش استفاده می‌کنند. به عنوان مثال تصور کنید که قیمت وزنی زیورآلاتی برابر 5 میلیون تومان شود. از طرفی اجرت ساخت نیز 20 درصد در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب مبلغ 1 میلیون تومان به قیمت نهایی افزوده می‌شود.

2. اجرت ساخت به تومان

گاهی اوقات طلاساز نرخ ثابتی به تومان برای اجرت ساخت اعلام می‌کند. به عنوان با توجه به زحمتی که برای تراشکاری، پیاده‌سازی طرح و … دارد، قیمتی به تومان را به عنوان اجرت ساخت اعلام می‌کنند. در چنین شرایطی به ازای هرگرم وزن طلا، مبلغ مشخصی در نظر گرفته می‌شود که آن مبلغ در وزن طلا ضرب می‌شود. مزیت این روش نسبت به روش قبل این است که قیمت اجرت تحت تأثیر کاهش یا افزایش قیمت طلا قرار نمی‌گیرد.

3. اجرت ساخت درصدی و به تومان

در این حالت طلاساز از ترکیب دو روش قبل برای محاسبه اجرت استفاده می‌کند. به عنوان مثال 10 درصد به علاوه مبلغ ثابتی را به عنوان اجرت در نظر می‌گیرد و روی قیمت نهایی اضافه می‌کند.

در این تصویر می‌توانید ساده‌ترین روش محاسبه اجرت طلا را ببینید:

ساده‌ترین روش محاسبه طلا
ساده‌ترین روش محاسبه طلا

آیا خرید طلای با اجرت کار درستی است؟

پاسخ به این سؤال وابسته به این است که چه هدفی را برای خرید طلا در نظر دارید. اگر طلا را به عنوان یک کالای زینتی تهیه می‌کنید، به ناچار باید به سراغ جواهرات و زیورآلات بروید. در نتیجه اجرت ساخت طلا نیز یک بخش جدایی ناپذیر از هزینه طلا را شامل می‌شود. اما اگر هدف شما از خرید طلا سرمایه‌گذاری است، قطعا خرید طلای با اجرت کار چندان هوشمندانه‌ای نیست.

در واقع شما با خرید طلای با اجرت مبلغی اضافی بابت دستمزد برای ساخت طلا پرداخت می‌کنید. این در حالی است که بعد از مدتی اگر برای فروش آن اقدام کنید، هزینه اجرت از قیمت نهایی کاسته می‌شود. بنابراین اگر به نیت سرمایه‌گذاری قصد خرید طلا دارید، باید به سراغ مصنوعات طلای کم اجرت یا بدون اجرت بروید.

انواع طلا بر اساس اجرت ساخت

بهایی که بابت اجرت ساخت طلا از خریدار دریافت می‌شود، کاملا وابسته به نوع مصنوعاتی است که خریداری می‌شود. در این حالت طلا بر اساس اجرت به سه دسته تقسیم می‌شود:

1. طلای بدون اجرت 

چه نوع طلایی، بدون اجرت گفته می‌شود؟ برای خرید طلای دست دوم لازم نیست که هیچ‌گونه اجرتی را پرداخت کنید. معمولا کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار طلا را دارند، به سراغ طلای دست دوم می‌روند. البته باید توجه داشته باشید که در زمان خرید و فروش طلای دست دوم باید حتما به سراغ افراد معتمد بروید.

شاید این نوشته هم برای شما مفید باشد: آیا طلای آب شده همان طلای بدون اجرت است؟

2. طلای کم اجرت

گاهی اوقات در فرآیند ساخت برخی مصنوعات مشکل‌هایی به وجود می‌آید که باعث می‌شود ظاهر طلا به زیبایی لازم دست پیدا نکند. در این حالت اجرت به مراتب کمتری برای فروش این طلا در نظر گرفته می‌شود. به خاطر داشته باشید که طلای کم اجرت به هیچ وجه استفاده نشده است.

3. طلای با اجرت معمولی

دسته سوم زیورآلاتی را شامل می‌شود که با توجه به نوع طراحی و همچنین جواهراتی که در طلا استفاده می‌شود، اجرت مشخصی را در بر می‌گیرد. طبیعی است که هرچه طلا بیشتر کار شده باشد و جواهرات قیمتی بیشتری در آن به کار رفته باشد، میزان اجرت آن نیز بیشتر می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین نکاتی که درباره اجرت ساخت طلا باید بدانید اشاره کردیم. برای محاسبه قیمت نهایی طلا نیز از فرمول‌های مختلفی استفاده می‌شود. در یکی از پرکاربردترین فرمول‌ها، ابتدا قیمت یک گرم طلای 18 عیار را با اجرت ساخت جمع می‌کنند. سپس آن را در وزن طلا به گرم ضرب می‌کنند. در ادامه 7 درصد سود طلافروش و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه می‌شود. به این ترتیب قیمت نهایی به دست می‌آید. طلاین به عنوان سامانه خرید آنلاین طلا در کمترین زمان ممکن و بدون پرداخت کارمزد است. طلا سرمایه‌گذاری مطمئن همه دوران‌ها است.  

سوالات متداول:

کمترین اجرت ساخت طلا یعنی چه؟

اگر طلا و شکل ظاهری‌اش در روند ساخت آسیب ببیند، میزان اجرت به کمترین حد ممکن می‌رسد.

درصد اجرت طلا چه‌قدر است؟

معمولا اجرت ساخت انواع طلا بین 2 تا 40 درصد قیمت وزنی آن را شامل می‌شود.

8 دیدگاه دربارهٔ «اجرت طلا چیست؟ نحوه محاسبه اجرت طلا»

  1. یک مساله ای که طلا فروشان انجام می دهند و مردم متوجه نمی شوند این است که مالیات ۹ درصد را نسبت به قیمت طلا یا وزن طلا محاسبه می کنند در حالیکه مالیات به ارزش افزوده تعلق می گیرد و اتحادیه طلافروشان چگونه میتواند نظارت داشته باشد حتی در یک مورد طلافروش نسبت به طلای دست دوم میخواست از من مالیات بگیرد که گفتم مالیات یکبار پرداخت شده و دوبار تعلق نمی گیرد مردم باید نسبت به این مساله آگاه باشند.

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام. ممنون از اینکه دیدگاه خود را درباره مالیات طلا با ما در میان گذاشتید.

  2. محسن جلالی

    به نظر من که اصلا کرد طلای مزد دار به صرفه نیست. چند برابر پول طلا باید پول بدی. طلای بدون دستمزد بخرید خیلی بهتره

  3. فائزه حقانی

    یعنی اجرت ساخت طلا رو خود سازنده مشخص میکنه؟ یا اتحادیه تون؟
    برای سرمایه گذاری چه طلایی بخریم بهتر میشه سرمایه گذاری کرد؟

    1. سامانه طلاین

      در سامانه طلاین طلای آبشده فروخته می‌شود، در فروش طلای آبشده معیار، طلا با عیار ۷۵۰ می‌باشد یعنی وزن و قیمت اعلامی به شما در سامانه آبشده طلای ۱۸ عیار می‌باشد. آبشده طلا اجرت ساخت ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا