اسپرد شمش طلا چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپرد شمش طلا چیست؟
3/5 - (2 امتیاز)

تا به‌حال مفهوم « اسپرد شمش طلا» به گوش شما خورده است؟ این عبارت و به طور کلی اسپرد طلا یکی از پرکاربرد‌ترین اصطلاحات رایج بازار طلا هستند. همان‌طور که طلا یکی از با ارزش‌ترین کالاهای بازار است، سرمایه‌گذاری و خرید و فروش آن نیز نیاز به دانش و آشنایی با مفاهیم این بازار دارد. با ما در این نوشته از طلاین همراه باشید تا به شما بگوییم اسپرد شمش طلا چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

اسپرد شمش طلا چیست؟

اسپرد به طور خلاصه به معنای تفاوت بین قیمت خرید و فروش است. هر چه اسپرد بالاتر باشد، معامله با فروشنده «گران‌تر» است در حالی که هر چه اسپرد کمتر باشد معامله «ارزانتر» است. بسیاری از مواقع، بلافاصله پس از خرید شمش در موقعیت حساس و استراژيکی قرار نمی‌گیریم. این مسئله به این دلیل است که بیشتر اوقات، شمش خود را در همان روزی که خریدیم، دوباره نمی فروشیم. اما اگر به هر دلیلی این کار را انجام دهید، استفاده و بهره بردن از اسپرد قیمت را از دست خواهید داد. درواقع شما از تفاوت قیمت خرید و فروش، میتوانید سود کنید. اسپرد شمش طلا نیز مفهومی است که در معامله و خرید و فروش شمش طلا به کار شما می‌آید.

اسپرد شمش طلا یعنی چه؟
اسپرد شمش طلا یعنی چه؟

اگر دوست دارید با شمش طلا بیشتر آشنا شوید این مقاله را بخوانید: شمش طلا چیست؟

اسپرد شمش طلا چه ربطی به بازار دارد؟

در عصر اینترنت، خرید طلا آسان است. دلالان طلا نه تنها مستقیماً فروش و ارسال می‌کنند، بلکه طلافروشی‌های آنلاین نیز بسیار رایج هستند. اما همانطور که لازمه هر کسب و کار و سرمایه گذاری داشتن یک استراتژی مناسب است، قبل از خرید طلای خالص باید از خود بپرسید: چگونه طلا را بفروشم؟ آیا پیدا کردن یک خریدار طلای آنلاین معتبر آسان است یا خیر؟ چه کسی تضمین تطابق قیمت را ارائه می‌دهد؟ طلا، به خودی خود، هزاران سال است که نوعی پول بوده است. مردم اخیراً، مانند رسانه‌های جمعی همه چیز را با ارزش دلار می‌سنجند. بدون شک برای ورود به این بازار آماده بودن مهم است. با این اوصاف، سرمایه‌گذاری در طلا برای کسانی که درک می‌کنند پول واقعاً چگونه کار می‌کند، جنبه عملی دارد. ممکن است زمانی فرا برسد که شما بخواهید شمش طلای خود را بفروشید و روی دارایی دیگری سرمایه گذاری کنید: برای مثال بخواهید ملک بخرید یا وارد بازار سهام و بورس اوراق بهادار شوید. بزرگ‌ترین نگرانی هنگام خرید طلا قیمت مناسب است. قیمت مناسب با به حداقل رساندن اسپرد بین خرید و فروش قیمت طلا بدست می‌آید. قبل از شروع سرمایه گذاری در فلزات گرانبهایی همچون طلا، درک نحوه عملکرد اسپرد بسیار مهم است.

چرا اسپرد قیمت اهمیت دارد؟

اسپرد قیمت تفاوت بین قیمتی است که در هنگام خرید طلا به شما پیشنهاد می‌شود و قیمت پیشنهادی برای شمش طلا، زمانی که می‌خواهید آن را بفروشید. به عبارت بهتر، تفاوت قیمت بین بالاترین قیمتی است که خریدار حاضر است برای یک دارایی (در اینجا طلا) بپردازد و کمترین قیمتی که فروشنده حاضر به فروش آن است. به‌عنوان‌مثال، اگر قیمت پیشنهادی برای فروش طلا ۱۲۱۰ دلار و قیمت درخواستی برای خرید طلا ۱۲۱۱ دلار باشد، اسپرد پیشنهادی در طلا ۱ دلار است. درست مانند تمام بازارهای دیگر، خواهید دید که پیشنهادِ قیمت‌های خرید پایین‌تر از قیمت‌های فروش هستند. زیرا خریداران به دنبال چانه‌زنی هستند، در حالی که فروشندگان دنبال این هستند که بتوانند با بیشترین قیمت دارایی خود را به فروش برسانند.

اهمیت اسپرد شمش طلا
اهمیت اسپرد شمش طلا

یکی از کاربردهای اسپرد، محاسبه «هزینه معامله» برای شما به‌عنوان سرمایه گذار است. شما باید این هزینه را مدنظرقرار دهید تا بدانید آیا معامله خوبی داشته‌اید یا خیر. در بالا مثالی زدیم که ممکن است شما بخواهید بلافاصله پس ازخرید شمش طلا، آن را بفروشید. در صورتی که هزینه معامله کم باشد، شما زیان بالایی بابت تفاوت قیمت خرید و فروش نمی‌بینید. علاوه بر این، میزان نقدشوندگی بازار با اسپرد مشخص می‌شود. هرچقدر اسپرد کمتر باشد، میزان نقدشوندگی بیشتر است. هرچقدر اسپرد بیشتر باشد، بازار نوسان بیشتر و نقدشوندگی کمتری دارد. پس از آشنایی با اسپرد شمش طلا می‌توانید این مقاله از طلاین را هم بخوانید: طلای آب شده بهتر است یا شمش

 چرا سامانه طلاین یک انتخاب مناسب برای سرمایه گذاری طلا است؟

سامانه طلاین به شما این امکان را می‌دهد که طلای آب شده خریداری کنید. شما می‌توانید طلا را بدون اجرت و با قیمت اتحادیه خریداری کنید و با همین قیمت به فروش برسانید. سامانه طلاین این تضمین را به شما می‌دهد که طلای خریداری شده از امنیت کافی برخوردار است. بنابراین دیگر لازم نیست تا از صندوق‌های امانی برای محافظت از طلای خودتان استفاده کنید. سامانه طلاین خرید و فروش را برای شما آسان می‌کند و شما بدون نیاز به خروج از منزل یا هزینه‌ی اضافی می‌توانید براحتی طلا بخرید.

سخن آخر

برای خرید و فروش طلا یکی از مواردی که باید در نظر گرفت اسپرد قیمت شمش طلاست. در این صورت معاملات شما با هزینه کمتر انجام می‌شود و شما بیشترین سود را از معاملات خود خواهید داشت. اگر سوالی درباره اسپرد شمشم طلا دارید آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول:

اسپرد شمش طلا چیست؟

اسپرد به تفاوت قیمت خرید و فروش شمش یا قطعات دیگر طلا می‌گویند.

قیمت طلا چه ربطی به اسپرد دارد؟

بهتر است هنگام ترید طلا به اسپرد دقت کنید تا به ضرر مالی دچار نشوید.

11 دیدگاه دربارهٔ «اسپرد شمش طلا چیست و چه کاربردی دارد؟»

  1. سلام.قیمت هر خط در طلا ثابت هست یا متغییر و اگر متغیر هست نحوه محاسبه به چه صورته؟

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام قیمت طلا بسته به نوع طلا و عواملی مثل قیمت دلار در هر شکل متفاوت است. برای اطلاع دقیق این صفحه را ببنیید: قیمت لحظه ای طلا

  2. سلام
    اقا شما توی سامانه سرمایه گذاری طلا تون اسپرد رو هم مد نظر می‌گیرین؟ می‌شه بیشتر توضیح بدین؟

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی جواب سؤال شما بله هست؛ ما طلای آب شده رو به قیمت روز اتحادیه برای شما می‌خریم و به قیمت روز اتحادیه هم هر زمان که شما نیاز بدانید می‌فروشیم.

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی Spread یا اسپِرِد نحوه صحیح خوانش این کلمه است.

    1. سامانه طلاین

      بله دقیقاً، یکی از موضوعات مهم در خریدوفروش طلا که باعث سود یا زیان می‌شود موضوع اسپرد است.

  3. من طلا فروشم و اینکه راحت بتونم اسپرد طلا رو به مشتری توضیح بدم واقعا سختم بود. مرسی

  4. یعنی این طوری که می‌گین اسپرد شمش طلا یعنی قیمت فروشمون رو منهای قیمت خرید کنیم؟

    1. سامانه طلاین

      بله همین‌طور به تفاوت قیمت خریدوفروش طلا در یک‌زمان واحد اسپرد می‌گویند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا