انس جهانی چیست؟ رابطه قیمت انس طلا و قیمت طلا در ایران

انس جهانی چیست؟
4.2/5 - (13 امتیاز)

انس طلا چیست؟ اگر اهل خرید طلا و تحلیل بازار طلا برای انجام معاملات باشید، احتمالاً کلمهٔ انس طلا به گوشتان خورده است. همواره می‌شنویم که انس جهانی طلا در حال افزایش یا کاهش است، در سایت‌های فروش و ارائهٔ قیمت طلا نیز اصطلاحاتی مثل قیمت انس جهانی طلا به چشم می‌خورند. 

انس طلا یکی از رایج‌ترین اصطلاحات بازار طلا است که در همهٔ دنیا برای نشان دادن قیمت طلا کاربرد دارد. اما آیا می‌دانید که منظور از این واژه چیست؟ آشنایی با اصطلاحات رایج بازار طلا به هنگام خرید و معاملهٔ طلا بسیار مفید خواهد بود و کمک می‌کند تا سرمایه خود را در زمان و مکان درستی خرج کنید، بنابراین در این مقاله قصد داریم تا شما را با انس جهانی طلا آشنا کنیم.

انس طلا چیست؟

انس جهانی طلا (Gold Ounce یا به اختصار OZ): اونس طلا معادل ۳۱.۱۰۳۵ گرم از طلایی با خلوص ۹۹٫۹۹٪ است. بنابراین عیار انس جهانی ۲۴ در نظر گرفته می‌شود. انس طلا یک واحد استاندارد اندازه‌گیری وزن طلا است که معمولاً در بازارهای جهانی طلا و فلزات گرانبها استفاده می‌شود. در بازار ایران گاهی از عبارت انس به معنای قیمت ۱ انس طلای جهانی استفاده می‌شود.

با توجه به این تعریف، انس طلا حتما این دو ویژگی را دارد:

  1. وزن آن برابر با ۳۱.۱۰۳۵ گرم است؛
  2. عیار آن برابر با ۲۴ است.
انس چیست؟

برای روش تبدیل انس به گرم و مثقال می‌توانید این نوشته را ببینید: تبدیل انس به گرم

انواع اونس طلا چیست؟

اونس طلا در جهان انواع مختلفی دارد که بهتر است با آن‌ها آشنا باشید:

  • اونس طلای معمولی: یک اونس معمولی وزنی مطابق با یک شانزدهم پوند، چهارصد ارزن و ۲۸.۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم دارد. این واحد معمولاً در مبادلات ایالات متحده آمریکا کاربرد دارد و در بریتانیا و برخی کشور‌های اروپایی واحدی منسوخ محسوب است.
  • انس طلای تراوا: این مدل انس در دستگاه متریک ( دستگاه مشترک تبدیل واحد‌ها بر یک‌دیگر) وزنی برابر با ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ گرم دارد و از آن برای معامله‌های فلزات سنگینی و گرانبها مثل طلا، پلاتین، نقره و پالادیوم استفاده می‌شود.
  • انس ماریا ترزا: واحد اندازه‌گیری وزن است که معمولاً در اندازه‌گیری جواهرات استفاده می‌شود. این انس برابر با ۲۸.۰۶۶۸ گرم است.
  • انس اسپانیایی: نوعی واحد اندازه‌گیری وزن است که معمولاً در اسپانیا استفاده می‌شود و برابر با ۲۸.۷۵ گرم است.
  • انس متریک چینی: یک واحد اندازه‌گیری وزن در سیستم متریک چینی است که معادل ۵۰ گرم است.
  • انس متریک هلندی: واحد اندازه‌گیری وزن است که در کشورهای هلندی‌زبان مانند هلند استفاده می‌شود و برابر با ۱۰۰ گرم است.

اگر از اونس در معاملات فلزات گرانبها استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را بخوانید: فلزات گرانبها

عوامل تغییر قیمت انس طلا چیست؟

طلای جهانی در قالب انس، نوسان‌های زیادی را تجربه می‌کند. برای مثال سایت اینوستوپدیا (investopedia) که مرجعی معتبر برای سرمایه‌گذاری است، در این باره می‌نویسد:

تا فوریه 2023، قیمت طلا بیش از 1870 دلار در هر اونس بود. در حالی که حدود 100 دلار از نسبت به آوریل 2022 کاهش یافته است، اما همچنان نسبت به 50 سال پیش، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

سایت اینوستو پدیا

اما عوامل تغییر قیمت اونس جهانی طلا چیست؟ در ادامه هر یک از این موارد را بررسی می‌کنیم.

ذخایر طلای بانک مرکزی

پشتوانه بانک‌های مرکزی در بسیاری از کشور‌های جهان ارز‌های کاغذی و طلا است. همان‌طور که بانک‌های مرکزی ذخایر پولی خود را متنوع‌تر و بیشتر می‌کنند، قیمت اونس جهانی طلا هم افزایش می‌یابد. 

بزرگترین خریداران طلا در سال ۲۰۲۲ به ترتیب، بانک‌های مرکزی ترکیه، ازبکستان، هند و قطر بوده‌اند.

ارزش دلار آمریکا و تغییرات قیمت اونس

قیمت طلای جهانی به طور کلی با ارزش دلار آمریکا رابطه معکوس دارد؛ زیرا معمولا قیمت اونس بر اساس دلار تعیین می‌شود. اگر ارزش دلار بالاتر باشد، قیمت طلای جهانی را کنترل می‌کند و پایین نگه می‌دارد؛ در حالی که اگر دلار در بازار جهانی ارزان‌تر باشد، احتمالاً تقاضای خرید طلای جهانی بالاتر می‌رود و قیمت هم رشد خواهد کرد.

در نتیجه، طلا اغلب به عنوان پوششی در برابر تورم تلقی می شود. تورم زمانی است که قیمت ها افزایش می یابد و به همین ترتیب، با کاهش ارزش دلار، قیمت ها افزایش می یابد. با افزایش نرخ تورم، قیمت طلا نیز افزایش می یابد.

تقاضای جهانی برای جواهرات و صنعتی

طبق گزارش شورای جهانی طلا، جواهرات تقریباً ۴۴ درصد از تقاضای طلا را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است. هند، چین و ایالات متحده مصرف کنندگان بزرگ طلا برای جواهرات از نظر حجم هستند. ۷.۵ درصد دیگر از تقاضا به فناوری و استفاده‌های صنعتی است، جایی که این فلز در ساخت تجهیزات پزشکی مانند استنت ها و لوازم الکترونیکی دقیق مانند واحدهای GPS استفاده می شود.

به این ترتیب، قیمت طلا می تواند تحت تأثیر نظریه اولیه عرضه و تقاضا باشد. این بدان معناست که با افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی (مانند جواهرات و لوازم الکترونیکی)، قیمت انس جهانی می تواند افزایش یابد.

کاربرد‌ انس طلای جهانی چیست؟

مهم‌ترین کاربرد انس طلا، در سرمایه گذاری طلای جهانی است. در بازارهای جهانی، قیمت طلای هر اونس به عنوان یک معیار برای تعیین قیمت طلای دیگر به کار می‌رود. کاربرد‌های دیگر انس طلای جهانی عبارت‌اند از:

  • معاملات بین‌المللی: اونس طلا به عنوان واحد استاندارد در معاملات طلای جهانی استفاده می‌شود.
  • انبارهای طلا: واحد اونس در انبارهای طلا به کار می‌رود تا وزن و ارزش موجودی‌های طلای مختلف را مشخص کند.
  • سرمایه‌گذاری: افراد ممکن است اونس طلا را به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند، زیرا طلای انتقال‌پذیر و ارزش ذخیره‌سازی دارد.
  • تحلیل‌های اقتصادی: اونس طلا به عنوان یک واحد استاندارد در تحلیل‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رابطه قیمت طلا و انس جهانی چیست؟

استفاده از واحد اندازه‌گیری انس در بسیاری از نقاط دنیا و خصوصاً در آمریکا بسیار رایج است و خریدوفروش طلا بین مردم معمولی جامعه و فروشندگان طلا با استفاده از واحد انس صورت می‌گیرد. هرچند که استفادهٔ رسمی از آن در سال ۲۰۰۰ در بریتانیا به پایان رسید؛ اما همچنان به صورت غیررسمی از این واحد استفاده می‌شود. در بازار جهانی نیز قیمت طلا بر حسب انس بیان می‌شود و هرگونه تغییری در بازار جهانی قیمت انس را متأثر خواهد کرد، بنابراین تغییر قیمت جهانی طلا به معنای تغییر قیمت یک انس طلا در بازار جهانی است.

در واقع انس جهانی یک قرارداد بین‌المللی و معیاری برای عرضه و تقاضای طلا در کل دنیا و بین معامله گران طلا است که کم یا زیاد شدن قیمت آن، قیمت طلای جهانی را متأثر می‌کند. افزایش قیمت انس در زمان ثبات دلار در ایران موجب افزایش قیمت طلا و سکه می‌شود و کاهش آن نیز اثرات منفی روی قیمت طلا و سکه در ایران خواهد داشت.

برای مشاهده قیمت لحظه‌ ای کلیک کنید: قیمت اونس طلا امروز

رابطه قیمت طلا در ایران و نرخ انس جهانی طلا چیست؟

در بازار طلای هر کشور، معاملات و خریدوفروش‌ها بر حسب شرایط و قیمت تثبیت‌شدهٔ طلا در آن کشور انجام می‌شود. این قیمت ملی بیشتر به عرضه و تقاضای طلا در کشور، شرایط سیاسی و اقتصادی و همچنین اندکی نیز به قیمت انس جهانی وابسته است؛ چرا که طلا در ایران و تقریباً همهٔ کشور‌های دیگر در جهان به یک نسبت رشد و حرکت می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا تحرکات طلا در جهان تعیین‌کننده قیمت طلا در ایران نیز باشد.

عیار طلای مورد نظر نیز در محاسبهٔ قیمت آن مؤثر خواهد بود؛ نتیجهٔ اثرگذاری همهٔ این عوامل آن است که در کشور دو قیمت مثقال طلا به وجود خواهد آمد؛ یک قیمت از محاسبهٔ مثقال طلا بر حسب انس جهانی به دست می‌آید و دیگری قیمتی است که با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و تورم‌ها تعیین می‌شود. بنابراین، هنگامی که گفته می‌شود طلا در ایران ارزان شده است، به معنی این است که قیمت مثقال طلا در ایران کاهش یافته است، هر چند ممکن است قیمت انس جهانی افزایش پیدا کرده باشد.

تاثیر انس جهانی بر طلا

تأثیر حباب مثبت و منفی بر قیمت طلا در کشور

در بازار طلا از اصطلاح حباب مثبت یا منفی قیمت طلا بسیار استفاده می‌شود که احتمالاً شما هم آن‌ها را شنیده‌اید، این اصطلاحات بیان‌کننده رابطهٔ مثقال طلای ایران با انس جهانی هستند که در معاملات و خریدوفروش طلا اهمیت زیادی دارند. در صورتی که قیمت مثقال طلا در کشور از قیمت مثقال طلای جهانی که با توجه به قیمت انس جهانی محاسبه می‌شود کمتر باشد، اصطلاحاً به آن حباب منفی قیمت طلا می‌گویند و به معنی آن است که این کاهش قیمت به صورت حباب بوده و احتمالاً به زودی از بین خواهد رفت و قیمت طلا به بازار جهانی نزدیک‌تر خواهد شد.

در شرایطی که حباب منفی قیمت طلا در کشور ایجاد می‌شود، به معنی آن است که قیمت طلا در ایران از قیمت طلای جهانی ارزان‌تر است و این هنگامی است که بسیاری از افراد اقدام به خرید طلا برای سرمایه‌گذاری می‌کنند. در حالت کلی هر چه میزان تفاوت قیمت در این حباب‌های مثبت و منفی کمتر باشد و اختلاف قیمت مثقال طلا در کشور با مثقال طلای جهانی به سمت صفر میل کند شرایط پایدار‌تر و برای خرید طلا مناسب‌تر است. اما معمولاً در کشور ما حباب منفی قیمت مثقال طلا به ندرت رخ می‌دهد و اکثرا حباب قیمت مثبت است.

جمع‌بندی

همان‌طور که دیدیم انس جهانی طلا واحدی است که در اندازه‌گیری وزن و برای بیان قیمت یک قطعه طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از واژه انس در ایران بیشتر به قیمت انس طلای جهانی دارد و برای بازار‌های ایران واحد‌های وزنی مثل گرم و مثقال اهمیت بالاتری دارند. در این نوشته با شما درباره تاثیر قیمت انس طلای جهانی و قیمت طلا در ایران هم صحبت کردیم. اگر سوالی دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

فراموش نکنید در سایت طلاین می‌توانید به آسودگی خرید و فروش طلای آب شده را انجام دهید.

سوالات متداول:

خرید و فروش اونس طلای جهانی در چه بازارهایی انجام می‌شود؟

بازارهایی که می‌توان در آن‌ها به فروش اونس طلا پرداخت عبارتند از: بازار طلای خارج از ایران و بازار فارکس.

قیمت انس طلای جهانی وابسته به چیست؟

عوامل مختلفی بر بازار اونس طلای جهانی تأثیر می‌گذارند، از جمله تقاضا و عرضه، سیاست‌های بانکی، تحریم‌ها، نرخ بهره و تغییرات اقتصادی و سیاسی.

12 دیدگاه دربارهٔ «انس جهانی چیست؟ رابطه قیمت انس طلا و قیمت طلا در ایران»

  1. سلام افزایش هر ده هزار تومان اونس چقدر روی طلا هجده یا ابشده اضافه میشود

  2. متن توضیحات:
    همچنین در صورتی که قیمت مثقال طلا در کشور از قیمت مثقال طلای جهانی بیشتر باشد، حباب مثبت قیمت طلا ایجاد می‌شود که در این حالت نیز این افزایش قیمت حباب و ناپایدار محسوب شده و احتمالاً به زودی قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد.

    اشتباهه.
    به زودی قیمت طلا کاهش پیدا خواهد کرد.

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی انس یا اونس یک واحد اندازه‌گیری است مثل گرم، کیلو، مثقال و دیگر واحدهای رایج در دنیاست. انس در هر منطقه یا کشوری متفاوته برای مثال انس اسپانیایی که برابر با ۲۸.۷۵ گرم است یا انس چینی که معادل ۵۰ گرم است. انس جهانی قیمت یک‌تکه طلای یکدست با وزن یک انس و خلوص ۹۹.۹۹ درصد یا عیار ۲۴ بر حسب دلار است.

    1. سامانه طلاین

      سلام دوست و همراه گرامی ممنون که سؤالت رو از ما پرسیدی. انس یک واحد اندازه‌گیری بوده که در هر کشوری متفاوت است. برای مثال انس اسپانیایی که برابر با ۲۸.۷۵ گرم است یا انس چینی معادل ۵۰ گرم است.

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی، قیمت طلا به قیمت انس جهانی بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و درک بهتر موضوع مقاله زیر رو مطالعه کنید.
      اونس طلا چیست؟

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی خوشحالیم که ما رو برای پاسخ سؤالتون انتخاب کردین. اونس یا انس (به انگلیسی ounce) از یکاهای اندازه‌گیری جرم است که به‌صورت مخفف oz نمایش داده می‌شود که هر دو شکل اونس یا انس درست بوده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا