معرفی بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا + مزایای صندوق طلا

بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا
3.6/5 - (7 امتیاز)

بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا را زمانی خواهید شناخت که به خوبی درمورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس بدانید. صندوق سرمایه گذاری طلا، نوعی از صندوق‌های سرمایه گذاری است که به سپرده کالایی طلا مربوط می‌شود. با سرمایه گذاری در این صندوق‌ها، بازدهی مناسبی از بازار طلا و سکه دریافت خواهید کرد. حتی با مبالغ کوچک نیز می‌توانید از نوسان‌های قیمت طلا در بازار، کسب سود کنید. در این مقاله، به ‌صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس می‌پردازیم.

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

پیش از هر چیز، بهتر است به زبان ساده درمورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بدانیم. صندوق سرمایه، مجموعه‌ای از دارایی‌ها است که سود و زیان سرمایه‌‌گذاران، تحت تأثیر همه این دارایی‌ها خواهد بود. صندوق‌های سرمایه گذاری طلا در بورس شامل حدود ۷۰ درصد سپرده کالایی طلا، ۲۰ درصد اوراق مشتقه مبتنی بر طلا و ۱۰ درصد اوراق با درآمد ثابت می‌شوند. پس سود یا زیان شما، از  سود یا زیان همه این زیرمجموعه‌ها حاصل خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر در مورد صندوق سرمایه گذاری طلا به مقاله: صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟ مراجعه کنید.

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟
صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا

سرمایه گذاری در صندوق‌ها، بهترین انتخاب برای افراد با ریسک‌پذیری کم، پرمشغله یا تازه‌وارد در بورس است. در ادامه به چند مورد از مزایای این صندوق‌ها می‌پردازیم.

  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم: حتی با مبالغی کمتر از مبلغ یک سکه هم می‌توانید در سود و زیان قیمت سکه یا طلا در بازار، شریک باشید. همچنین، می‌توانید بخش کوچکی از دارایی‌هایتان را در هر زمانی که خواستید، نقد کنید (بدون نیاز به فروش سهمی معادل یک سکه کامل طلا).
  • کارمزد کم: همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، کارمزد خرید طلا به صورت فیزیکی، چیزی حدود ۱ تا ۲ درصد یا حتی بیشتر است. کارمزد خرید سکه یا طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی، ۰.۲ درصد است که بسیار کمتر خواهد بود.
  • امنیت بالا: سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس، ریسک خرید، نگهداری و مراقبت از طلا یا سکه فیزیکی را حذف می‌کند. صرفاً با داشتن گواهی‌های سپرده کالایی طلا، می‌توانید سرمایه خود را با خیال راحت حفظ کنید.
  • ریسک کم: صندوق‌های سرمایه گذاری طلا در بورس، بر روی سهام شرکتی خاص یا حتی صرفاً قیمت طلا، متمرکز نیستند؛ به همین دلیل، اگر بخشی از صندوق زیان داد، ممکن است این زیان با سود بخش‌های دیگر جبران شود. به همین دلیل است که صندوق‌های سرمایه گذاری، ریسک معقول و سودهای خوبی برای سرمایه‌گذاران به همراه دارند.
  • مدیریت صندوق توسط متخصصان: صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط افراد خبره در زمینه معاملات بورسی اداره می‌شوند. در واقع شما با خرید سهمی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس، به مدیران حرفه‌ای و کاربلد صندوق اعتماد کرده‌اید تا با مدیریت صندوق، حداکثر میزان سود را به دست آورند‌. به همین دلیل برای سرمایه گذاری در صندوق‌ سرمایه گذاری طلا، نیازی به تسلط بالا بر مفاهیم و معاملات بورسی نیست.
  • بازدهی زیاد: مدیریت حرفه‌ای صندوق‌ها در کنار ویژگی‌های صندوق سرمایه‌گذاری طلا، باعث می‌شود تا بازدهی سرمایه گذاری در آن‌ها، حتی نسبت به خرید سکه یا طلای فیزیکی هم بیشتر باشد. البته، مقایسه صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس نشان می‌دهد که هر صندوق عملکرد متفاوتی دارد و باید در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا دقت لازم را داشته باشید.

معایب صندوق سرمایه گذاری طلا

حتی بهترین صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس هم معایبی دارند که بهتر است قبل از اقدام به سرمایه گذاری، درمورد آن‌ها بدانید. در ادامه به دو مورد از مهم‌ترین این معایب خواهیم پرداخت:

  • ریسک کم: قبلاً گفتیم که ریسک پایین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یک مزیت محسوب می‌شود؛ ولی این فاکتور می‌تواند به عنوان یک ویژگی منفی هم در نظر گرفته شود. در واقع حتی بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا هم سودهای عجیب و بزرگ ناگهانی را نصیب سرمایه‌گذاران نخواهد کرد؛ زیرا صندوق‌ها در کل، معتدل هستند. اگر می‌خواهید زیان کمتری کنید، باید بپذیرید که سودهای کوچک‌تری را هم به دست خواهید آورد.
  • نوسان قیمت: عمده سود و زیان صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، مربوط به قیمت طلا است. قیمت طلا، وابسته به قیمت اونس جهانی و قیمت ارز است. هر دو فاکتور مؤثر بر قیمت طلا، دارای نوسان هستند و در نهایت قیمت طلا را با نوشان همراه خواهند کرد. این نوسان‌ها، ارزش واحدهای بهترین صندوق های سرمایه گذاری طلا را هم دچار نوسان خواهند کرد.
معایب صندوق سرمایه گذاری طلا
معایب صندوق سرمایه گذاری طلا

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس

صندوق‌های سرمایه‌ گذاری طلا در بورس را باید بر اساس چند معیار مهم مقایسه کرد. با در نظر گرفتن این معیارها، می‌توانیم درمورد این که بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا قضاوت بهتری داشته باشیم‌. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین این معیارها را ذکر می‌کنیم.

  • میزان بازدهی: توجه به سابقه هر صندوق در بازه‌های زمانی متفاوت روزانه، ماهانه یا سالانه، معیار خوبی برای قضاوت نحوه عملکرد صندوق است. بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا، صندوقی است که در زمان‌های مختلف، ثبات و رشد خوبی از نظر بازدهی یا سود داشته باشد.
  • سابقه صندوق: صندوقی که سابقه خوب و طولانی‌مدتی داشته باشد، معتبرتر خواهد بود. البته این قضاوت همیشه درست نیست؛ ولی در اغلب زمینه‌ها، یک سابقه طولانی و درخشان، می‌تواند معیار خوبی باشد.
  • کل خالص ارزش دارایی یا NAV: این معیار نشان می‌دهد که صندوق چقدر بزرگ است. صندوق‌های بزرگ‌تر اصولاً صندوق‌های بهتری از نظر حجم معامله و سوددهی هستند.
  • تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده: بزرگی این معیار به این معناست که افراد زیادی تحت اعتبار این صندوق، در آن سرمایه گذاری کرده‌اند و این صندوق فعالیت گسترده‌ای دارد.
  • قیمت صدور و ابطال هر واحد: قیمت صدور هر واحد، قیمتی است که برای خرید هر واحد صندوق سرمایه‌گذاری می‌پردازید. قیمت ابطال هم مبلغی است که می‌توانید هر واحد را به فروش برسانید. بسته به این که هر واحد صندوق شامل چه میزان و چه نوع سرمایه‌ای باشد، این مبالغ متفاوت خواهند بود و لزوماً نشان‌دهنده خوب یا بد بودن یک صندوق نیستند.
  • ضامن نقدشوندگی: ضامن نقدشوندگی در برخی از صندوق‌ها وجود دارد و فاکتور مهمی در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا به حساب می‌آید. ضامن نقدشوندگی یعنی صندوق مدنظر تضمین می‌کند که در زمان سیل فروش یا سیل تقاضا، شما همچنان قادر با معامله (خرید یا فروش) واحدهای سرمایه‌گذاری خود خواهید بود.
  • تاریخ به‌روزرسانی: بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا، صندوقی است که تاریخ به‌روز داشته باشد. هر چه قیمت‌ها دقیق و به‌روزتر باشند، آن صندوق عملکرد دقیق‌تری داشته و در معاملات، متوجه ضرر کمتری خواهد شد.
بهترین صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس
بهترین صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس

کلام آخر

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس، شامل سرمایه‌های متفاوت مبتنی بر قیمت طلا هستند. سرمایه گذاری در این صندوق‌ها، با ریسک کم و بازدهی خوبی همراه است. بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا، صندوقی است که سابقه خوب، بازدهی بالا و ضامن نقدشوندگی داشته باشد. در این مطلب سعی کردیم به طور خلاصه درمورد مزایای فراوان و معایب معامله سپرده کالایی طلا از طریق صندوق‌ها بپردازیم. امیدوارم این مقاله از سایت طلاین هم برای شما مفید بوده باشد.

سؤالات متداول:

بهترین صندوق های سرمایه گذاری طلا کدام است؟

بهترین صندوق، صندوقی است که در بازه‌های مختلف زمانی، بازدهی و سود خوبی کسب کرده باشد، سرمایه‌گذاران زیادی تحت اعتبار آن جذب شده باشند، مدیریت حرفه‌ای و ضامن نقدشوندگی داشته باشد، به صورت به‌روز فعالیت کند و مواردی از این قبیل.

بهترین سرمایه گذاری طلا یا سکه است؟

اصولاً و به دلایل مختلفی، سرمایه‌گذاری سکه (چه به صورت فیزیکی و چه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری) شرایط بهتری نسبت به سرمایه‌گذاری طلا دارد. در زمینه سرمایه‌گذاری سکه هم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری انتخاب بهتری نسبت به خرید و فروش فیزیکی سکه هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا