بوته ذوب طلا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بوته ذوب طلا چیست
4/5 - (4 امتیاز)

در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد بوته‌های ذوب فلزات مخصوصاً بوته ذوب طلا بیشتر بدانیم. در این مقاله ابتدا به تاریخچه‌ای از بوته‌ها و استفاده از آن اشاره می‌کنیم. سپس مواد سازنده برای بوته‌های ذوب را معرفی می‌کنیم و در نگاهی عمیق‌تر آن‌ها را بررسی می‌کنیم. تیم طلاین امیدوار است با توضیح این مطالب بتواند نکات اصلی در مورد بوته‌های ذوب طلا را در اختیار شما قرار دهد.

بوته ذوب طلا چیست؟

بوته ذوب طلا ظرفی است که در آن طلا ذوب می‌شود. بوته‌ها به طور سنتی از مواد سرامیکی ساخته می‌شوند تا بتوانند دمای بسیار بالایی را تحمل کنند. مواد سازنده بوته طلا باید نقطه ذوب بسیار بالاتری نسبت به موادی که حرارت می‌دهید، داشته باشد. اگر بوته از فولاد یا آهن ساخته شده باشد، برای ذوب فلزات نرم‌تری مانند آلومینیوم و روی بکار می‌رود. روش‌های ساده و آسانی برای ذوب طلا در خانه وجود دارد. برای آشنایی با این روش‌ها می‌توانید مقاله چگونه طلا را در خانه ذوب کنیم بخوانید.

تاریخچه مختصری از بوته‌های ذوب

اولین بوته‌های شناخته شده در اروپای شرقی و ایران یافت شده است و قدمت آن به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. ریخته‌گری یا تغییر شکل فلزات با استفاده از بوته آغاز می‌شود. تکنیک‌های اصلی تا حد زیادی نسبت به ۸۰۰۰ سال گذشته بدون تغییر باقی‌مانده است. برای آشنایی بیشتر با روش‌های فعلی ذوب طلا در ایران می‌توانید مقاله ذوب طلا + کسر ذوب را بخوانید.

کاربرد بوته ذوب طلا

هزاران سال است که از بوته‌ها برای ساخت آلیاژهای مختلف و ریخته‌گری استفاده می‌شود. برای ذوب طلا در داخل بوته، مواد را داخل آن قرار داده، حرارت می‌دهند تا به نقطه ذوب خود برسد. با ذوب ترکیبی از مواد با عناصر دیگر داخل بوته، می‌توان آلیاژ جدیدی ساخت. مثلاً رز گلد حاصل حرارت دادن طلا و مس است و طلای سفید ترکیبی از طلا و نقره است.

کاربرد بوته ذوب طلا
کاربرد بوته ذوب طلا

بوته ذوب از چه چیزی ساخته شده است؟

بوته‌های ذوب از آلیاژهای مختلفی ساخته می‌شوند. آلیاژهای غالب سازنده بوته شامل گرافیت، کوارتز، فولاد، چینی، چدن و غیره است. آلیاژهای سازنده بوته می‌توانند انواع مختلف فلزات را ذوب کنند. بوته‌های گرافیتی معمولاً به‌عنوان بهترین گزینه برای ذوب طلا، نقره و سایر مواد ذوب غیر آهنی در نظر گرفته می‌شود. قبل از انجام هرگونه فعالیت ذوب، سازگاری مواد ذوب با بوته باید سنجیده شود. به‌خاطر داشته باشید که کارایی آلیاژهای سازنده بوته، بر اساس نوع ماده‌ای است که می‌خواهید ذوب کنید. دقت داشته باشید که نقطه ذوب آلیاژ سازنده باید بالاتر از فلز موردنظر شما برای ذوب باشد.

انواع بوته طلا

همان‌طور که گفته شد در صدر لیست بهترین آلیاژها برای ساخت بوته‌های ذوب گرافیت، فولاد و کوارتز قرار دارد. در ادامه انواع بوته ذوب طلا را به شما معرفی می‌کنیم:

بوته‌های گرافیتی

از گرافیت برای ساخت بوته ذوب طلا استفاده می‌شود چرا که آلیاژی قوی است و دارای تمام خصوصیاتی است که یک جواهرساز یا معدنچی برای ساخت بوته نیاز دارد. استفاده از گرافیت برای ساخت بوته به دهه ۱۹۰۰ برمی‌گردد. کاربرد گسترده گرافیت در صنعت ناشی از ویژگی‌های استثنایی است که در مقایسه با سایر مواد مورداستفاده در ساخت بوته‌های ذوب طلا دارد. بوته‌های گرافیتی ذوب طلا از نظر دقت، ابعاد مختلفی ارائه می‌دهند که مواد سازنده دیگر بوته‌ها دقت در این اندازه را نشان نمی‌دهند. از یک بوته گرافیتی چه برای ذوب طلا استفاده کنید و چه از آن به‌عنوان قالب برای ایجاد شمش استفاده کنید، می‌توانید مطمئن باشید خروجی موردنظر تضمین شده است. . گرافیت به طور طبیعی بیشتر نیازهای اساسی جواهرسازان و کارشناسان ذوب از یک بوته ذوب را تأمین می‌کند. بهترین روش ساخت بوته ذوب طلا، استفاده از گرافیتی به‌عنوان ماده سازنده است چرا که گرافیت فرایند ذوب را سریع و کارآمد انجام می‌دهد. دقت در ساخت جواهرات مسئله بسیار مهمی است که با استفاده از گرافیت می‌توان فرایند ذوب را بادقت خوبی انجام داد.

انواع بوته طلا
انواع بوته طلا

بوته ذوب طلا سیلیکا

برای ساخت بوته‌های از جنس سیلیکا، از کانی‌های کوارتز استفاده می‌شود. از کوارتز برای طراحی بوته‌های ذوب شفاف مناسب برای ذوب فلزات آهنی و غیر آهنی استفاده می‌شود. برای فرایند ریخته‌گری بدون خوردگی می‌توان به بوته‌های کوارتز اعتماد کرد.

بوته فولادی ذوب طلا

فولاد به دلیل اینکه مدت‌زمان طولانی می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد، به یک ماده مورد تأیید برای تولید بوته‌های ذوب انتخاب شد. هنگام استفاده از بوته‌های فولادی فرایند ذوب مقرون‌به‌صرفه و سازگار با محیط‌زیست است.

برای آشنایی بیشتر با مفاهیم پایه طلا این نوشته را بخوانید: اصطلاحات رایج بازار طلا

بوته ذوب طلا چه شکلی دارد؟

بوته‌های ذوب طلا تخم‌مرغی شکل با لبه‌های گرد و صاف هستند. ازآنجایی‌که بسیاری از شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های معدن طلا تمایل به کار با بوته‌های سفارشی دارند، نمی‌توان شکل یا اندازه خاصی را برای بوته‌های ذوب تعریف کرد. با این حال همه بوته‌های ذوب طلا طوری طراحی شده‌اند که در برابر گرما برای مدت طولانی مقاومت کنند. کارایی یک بوته به ظاهر آن بستگی ندارد، بلکه بر اساس آلیاژی است که بوته از آن ساخته شده است.

سخن آخر

بوته‌های ذوب طلا برای آب کردن طلا استفاده می‌شوند. مواد سازنده این بوته‌ها مختلف بوده و همه‌ی آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که بتوانند دمای بسیار بالایی را تحمل کنند. سامانه طلاین، یک سامانه آنلاین برای سرمایه گذاری طلا است. شما می‌توانید با کمترین هزینه و بدون دردسر سرمایه خود را در این سامانه به طلای آب شده تبدیل کنید.

سوالات متداول:

بوته ذوب طلا چیست؟

بوته ذوب وسیله‌ای است که برای آب کردن طلا از آن استفاده می‌شود.

جنس بوته ذوب از چیست؟

فولاد، سیلیکا و گرافیت موادی هستند که می‌توانند برای ساخت بوته طلا استفاده شوند.

8 دیدگاه دربارهٔ «بوته ذوب طلا چیست و چه کاربردهایی دارد؟»

  1. سلام دستگاه بوته ذوب طلا سرو صدا دارد یا ذوب شدن طلا بوی خاصی دارد؟

  2. آقا اگه بخوایم طلا توی خونه ذوب کنیم باید سرچ بزنیم خرید بوته ذوب طلا؟ یا باید بریم بوته ذوب طلا فروشی 🙂 یعنی از کجا باید یکی بخریم؟

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی برای خرید بوته ذوب طلا کافی است سرچ کنید خرید بوته ذوب طلا و از سایت‌ها یا فروشگاه‌های معتبر در این زمینه این کالا رو تهیه کنید.

  3. سلام. میشه یه کمم درمورد روش ساخت بوته ذوب طلا با سیمان توضیح بدین. مرسسیی

  4. سلام. من یه سوالی دارم.
    جنس بوته ذوب طلا همیشه از همین چیزاییه که گفتین؟

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی، بله معمولاً جنس بوته‌ها از موارد ذکر شده در مقاله است.

  5. واقعا مغز ایرانی جماعت همیشه اقتصادیه… ۸۰۰۰ سال پیش طلا ذوب می‌کرده =)))

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا