ترازوی زرگری چیست؟ تاریخچه، معرفی انواع ترازوی زرگری

معرفی ترازوی زرگری یا طلا فروشی
3.7/5 - (3 امتیاز)

ترازوها از ۵۰۰۰ سال پیش تاکنون وسیله‌ای برای اندازه گیری وزن اجسام هستند. در گذشته از ترازوهای کفه‌ای برای وزن کردن اجسام استفاده می‌کردند با گذشت زمان این ترازوها جای خود را به ترازوهای عقربه‌ای دادند. با پیشرفت تکنولوژی ترازوهای دیجیتالی وارد بازار شدند. برخی اشیا به خاطر اینکه از ارزش بیشتری برخوردار هستند، باید در میزان اندازه گیری وزن‌شان توجه بیشتری به خرج داد. یکی از شی‌های با ارزشی که همیشه وزن کردنش اهمیت دارد طلا است و به همین خاطر باید از ترازوی زرگری استفاده کرد که دقت و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

در این نوشته به شما خواهیم گفت تاریخچه، انواع و ویژگی‌های ترازوی زرگری چیست؟ اگر در شغل طلا فروشی مشغول هستید یا می‌خواهید طلا بخرید، تا پایان این نوشته همراه ما باشید.

ترازوی زرگری چیست؟

ترازوی زرگری (Goldsmith’s Scale): اسم ترازوی طلا فروشی، ترازوی زرگری است که یک وسیله اندازه‌گیری دقیق و حساس است که برای اندازه‌گیری وزن اشیاء کوچک و حساس مانند جواهرات، سکه‌ها یا اشیاء قیمتی استفاده می‌شود. به طور کلی، ترازوی زرگری یک وسیله مهم و ضروری برای زرگران، جواهرسازان و همچنین علاقمندان به جواهرات است که نیاز به اندازه‌گیری دقیق و وزن‌گذاری اشیاء حساس دارند.

ترازوی زرگری چیست

این ترازوها دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  1. دقت بالا: ترازوی زرگری دارای دقت بالا است، به طوری که می‌تواند وزن اشیاء را تا به یک گرم یا حتی به عدد اعشار اندازه گیری کند.
  2. حساسیت: این ترازوها بسیار حساس هستند و حتی تغییرات کوچک در وزن اشیاء را نشان می‌دهند.
  3. ظاهر زیبا: بسیاری از ترازوهای زرگری دارای طراحی زیبا و شیک هستند که مناسب برای محیط‌های کاری یا نمایشگاه‌های جواهرات باشند.
  4. قابلیت حمل: بسیاری از مدل‌های ترازوی زرگری به دلیل اندازه کوچک و قابل حمل بودن، به راحتی قابل حمل و استفاده در مکان‌های مختلف هستند.
  5. قابلیت تنظیم: بعضی از ترازوهای زرگری دارای قابلیت تنظیم و تعیین واحدهای مختلف اندازه‌گیری هستند، که این ویژگی می‌تواند در انجام کارهای مختلف مفید باشد.

در ادامه هر یک از این ویژگی‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

حساسیت ترازوی زرگری

ترازویی که برای وزن کردن طلا استفاده می‌شود باید از دقت بالایی برخوردار باشد چرا که سنگی ارزشمند محسوب می‌شود. ترازوهای زرگری با توجه به اینکه برای خرید و فروش طلا استفاده می‌شوند یا برای ساخت طلا، متفاوت هستند. حتما در طلافروشی‌ها دیده‌اید که ترازوهایی که استفاده می‌کنند در یک مکان ثابت قرار داده شده‌است و گاهی اوقات در یک محفظه شیشه‌ای قرار دارند.

این ترازوها بسیار حساس هستند و حتی جریان هواهم می‌تواند روی اندازه گیری‌ آن‌ها اثر بگذارد برای همین غالبا در محفظه‌ای شیشه‌ای قرار دارد. اما مهمتر این است که همیشه در جایی ثابت قرار گیرند، زیرا این وزنه‌‌ها کالیبره می‌شوند یعنی باتوجه به سطحی که روی آن قرار گرفته‌اند عدد صفر را نمایش می‌دهند و با جابه جایی باید دوباره کالیبره شوند.

دقت ترازوی زرگری

دقت ترازو زرگری از ۰.۱ گرم شروع می‌شود و  تا ۰.۰۰۰۰۱ گرم می‌رود. البته ترازوی با دقت‌های بالاتر نیز وجود دارد. عموما در طلافروشی ها از ترازوهایی با دقت ۰.۰۰۱ استفاده می‌شود و از ترازوها با دقت بالاتر، در جواهر فروشی‌ها و کارگاه‌های طلاسازی استفاده می‌کنند؛ تا بتوانند خلوص طلا را دقیق‌تر محاسبه کنند. لازم به ذکر است در کارگاه‌ها از ترازوی با دقت بیشتر از ۰.۰۰۰۰۱ نیز استفاده می‌شود.

دقت ترازوی زرگری در اندازه‌گیری

ابعاد ترازوی اندازه گیری طلا

ترازوهای زرگری از مدل جیبی موجود هستند تا مدل‌هایی که نباید جابه‌جا شوند و فقط باید در یک مکان ثابت قرار بگیرند. سایز ترازوها بسته به سینی ترازو و ارتفاع ترازو بسته به محفظه دورش نیز متفاوت است. فقط شما باید بدانید از ترازو چه استفاده‌ای می‌خواهید بکنید و با توجه به این موضوع ترازو را خریداری کنید.

نحوه شارژ شدن ترازو

شارژ شدن ترازوها یا بصورت برقی است و یا ترازو ها باتری خور هستند. غالبا ترازوهای بزرگ با برق شارژ می‌شوند و در طلافروشی ها نیز دیده‌اید که یک سیم برق به ترازو وصل است که آداپتور شارژ آن است.

واحدهای وزنی ترازو

ترازوها بسته به استفاده‌ای که فرد می‌خواهد داشته باشد باید گرم، کیلوگرم، قیراط، اونس و سوت را نشان دهد. در اندازه گیری طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی نیز مهم است که ترازو چه واحدهای اندازه گیری را پشتیبانی می‌کند. در برخی از موارد ترازوی زرگری مثقال را هم نشان می‌دهد.

تاریخچه استفاده از ترازوی زرگری

انسان‌ها از وقتی که به ارزش طلا برای داد و ستد پی بردند و از آن به عنوان واحد پول استفاده کردند به این فکر افتادند که مقدار  طلای خاصی را در ازای هر شی دیگری پرداخت کنند. پس باید یک روش اندازه گیری ابداع می کردند. انسان‌ها در ابتدا ترازوهای کفه ای را اختراع کردند و روش استفاده از آن اینگونه بود که در یک کفه ترازو جنس مورد نظر قرار می‌گرفت و در طرف دیگر آنقدر طلا می‌گذاشتند تا دو کفه در یک راستا قرار گیرند.

هرچه که انسان رو به دنیایی پیشرفته‌تر حرکت کرد، طلا از ارزش بیشتری برخوردار شد. با گذشت زمان و ارزشمند شدن طلا دقت اندازه گیری با ترازوی کفه‌ای رضایت‌مند نبود برای همین انسان‌ها به این فکر افتادند تا ترازویی با دقت بالاتر بسازند و اینگونه شد که ترازوهای عقربه‌ای اختراع شدند. دقت این ترازو نسبت به ترازوی کفه‌ای بیشتر بود ولی دنیا رو به پیشرفت بود و برای انسان با گذشت زمان طلا ارزشمندتر می‌شد.

در سال ۱۹۸۰ میلادی ترازوی جدیدی در انگلستان اختراع شد. ترازویی که به صورت الکتریکی کار می‌کرد و توسط Richard Loshbough و Edward Pryor اختراع شد. این اختراع تحولی شگرف در تاریخچه اختراع ترازوها بود. این اختراع تحولی بزرگ در دنیا بود، چرا که برای اندازه‌گیری‌های دقیق استفاده می‌شد و نه فقط در خرید و فروش طلا بلکه در صنعت نیز بسیار با ارزش بود.

تاریخچه استفاده از ترازوی زرگری

ترازوی زرگری را برای چه استفاده‌ای میخرید؟

اگر شما به عنوان یک طلا فروش یا سازنده طلا به سراغ خرید ترازو می‌روید حتما همیشه توجه داشته باشید که دقت ترازو باید چقدر باشد، باید ثابت در یک نقطه قرار گیرد یا گهگاهی مکان قرارگیری ترازو تغییر می‌کند. نحوه شارژ شدن دستگاه به چه شکل باشد. شایان ذکر است ترازوی زرگری فقط برای اندازه گیری طلا استفاده نمی‌شود بلکه در وزن کردن نقره، سنگ‌های قیمتی و جواهرات نیز استفاده می‌شود. این ترازوها در طلافروشی‌ها، نقره‌ فروشی‌ها، مغازه‌های سنگ‌های قیمتی و حتی عتیقه فروشی ها استفاده می‌شود و فقط در اصطلاح به این ترازوها، ترازوی زرگری می‌گویند.

شما می‌توانید در وبلاگ طلاین، انواع دیگر اصطلاحات رایج بازار طلا را بخوانید. هم‌چنین این سامانه طراحی شده است تا بتوانید خرید و فروش طلای آب شده را با کمترین کارمزد و قیمت مصوب اتحادیه طلا خریداری کنید.

سوالات متداول:

واحدهای وزنی ترازوی زرگری چیست؟

گرم، کیلوگرم، قیراط، اونس و سوت از جمله واحد‌های قابل اندازه‌گیری در ترازوی زرگری هستند.

قیمت ترازوی زرگری به چه عواملی بستگی دارد؟

ابعاد، مدت نگه‌داشتن شارژ و دقت ترازو در قیمت ترازوی زرگری تاثیر مستقیم دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا