تفاوت طلا با سهام؛ کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

تفاوت طلا با سهام
4.2/5 - (5 امتیاز)

تفاوت طلا با سهام در بازار‌های سرمایه گذاری بسیار زیاد است و تصمیم برای سرمایه گذاری بین طلا و سهام باید بر اساس اهداف و استراتژی‌های سرمایه گذاری شخصی و میزان تحمل در مقابل ریسک و نوسانات بازار گرفته شود. اما به طور کلی:

  • سرمایه گذاری در طلا می تواند به‌عنوان یک سرمایه گذاری محافظه‌کارانه مورد استفاده قرار گیرد.
  • در سرمایه گذاری در سهام، سود بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در طلا ممکن است به دست بیاورید. اما سرمایه گذاری در سهام با ریسک‌های بیشتری نیز همراه است زیرا بازار سهام ممکن است تحت تأثیر نوسانات و تغییرات ناگهانی قرار بگیرند.

در ادامه تفاوت طلا با سهام را به صورت تخصصی‌تر بررسی می‌کنیم.

مروری بر ۵ تفاوت طلا با سهام

بهترین کار برای پاسخ به این سؤال که سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا بازار طلا، بررسی ویژگی‌ها و مشخصات ذاتی این بازارها است. در همین راستا در یک سال اخیر به دلیل ریزش سنگین بورس تهران، بسیاری از مردم از بورس فراری هستند و طلا را سرمایه‌گذاری مطمئنی به شمار می‌آورند. اما آیا این دلیل برای تصمیم‌گیری بین این دو بازار کافی است؟ به نظر می‌رسد که نیاز است استدلال خود را کمی چکش‌کاری کنیم و ببینیم که واقعا از منظر کارشناسی کدامیک از این دو بازار مناسب ما هستند. تفاوت طلا با سهام را در ادامه بررسی می‌کنیم.

1. در بازار طلا کمتر شاهد نوسانات شدید مانند بورس هستیم

از گذشته‌های بسیار دور که خبری از بازارهای مالی مانند بورس نبود، طلا همواره به عنوان یک تکیه‌گاه اقتصادی برای مردم به شمار می‌رفته است و این ویژگی را با صلابت هرچه تمام‌تر تا به امروز حفظ کرده است. شاید در برهه‌های کوتاهی از زمان شرایط اقتصادی به سمت و سویی حرکت کرده باشد که آرامش بازار طلا برهم بخورد؛ اما در بلند مدت این بازار از ثبات بالایی برخوردار است.

روی‌هم‌رفته افرادی که در بازارهای مالی مانند بورس، ارزهای دیجیتال و فارکس فعالیت می‌کنند، باید بپذیرند که نوسانات شدید جزء جدایی ناپذیر این بازارها هستند. بنابراین اگر به دنبال یک سرمایه‌گذاری بلند مدت با رویکرد اولیه حفظ ارزش دارایی‌ها و در وهله دوم کسب سود هستید، بازار طلا انتخاب به مراتب هوشمندانه‌تری در مقایسه با بورس است.

نوسان قیمت طلا و سهام

2. ریسک سرمایه‌گذاری در بازار بورس نسبت به طلا بیشتر است

شاید مهم‌ترین تفاوت طلا با سهام را بتوان در مسئله ریسک سرمایه‌گذاری خلاصه نمود. اساسا هیچ بازار مالی در دنیا وجود ندارد که سرمایه‌گذاری در آن خالی از ریسک باشد. حتی بازار با ثباتی مانند طلا نیز با ریسک‌های خاص خودش همراه است. با این وجود بحث اصلی بر سر میزان ریسک سرمایه‌گذاری است. شما با ورود به بازار بورس با مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدید‌ها مواجه می‌شوید که هر کدام از آن‌ها با ریسک بیشتری در مقایسه با بازار طلا همراه هستند. بنابراین اگر چندان دنبال ماجراجویی و اهل ریسک‌های بزرگ نیستید، توصیه می‌کنیم که به سراغ بازار طلا بروید.

البته باید توجه داشته باشید که صرفا جنبه منفی ریسک پذیری را نباید مد نظر قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا میانه سال ۱۳۹۹ رشد قیمت طلا چیزی در حدود ۵۹۳ درصد بوده است؛ در حالی که در همین مدت مشابه شاخص بورس تهران حدود ۱۹۵۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

مقایسه ریسک طلا و سهام

3. تأثیرپذیری از اقتصاد جهانی در طلا بیشتر است

تفاوت طلا با سهام را باید در تأثیرپذیری از اقتصاد جهانی نیز بررسی کرد. هر دو بازار بورس و طلا تحت تأثیر اقتصاد جهانی قرار دارند و معمولا در فاصله زمانی کمی بعد از هر تکانه بزرگ در اقتصاد بین‌المللی باید منتظر نتایج آن در بازارهای سهام و طلا در کشورمان باشیم. با این وجود چون طلا به عنوان یک زبان مشترک در اقتصاد بین تمام کشورها به شمار می‌رود، بیشتر تحت تأثیر اخبار و شرایط اقتصادی حاکم در سطح دنیا قرار می‌گیرد.

4. در بازار بورس با انبوهی از سهام مواجه هستید

یکی دیگر از مسائلی در بحث تفاوت طلا با سهام مطرح می‌شود، مسئله انتخاب محل مناسب سرمایه‌گذاری است. در بازار بورس تهران سهام بیش از ۵۰۰ شرکت در حال حاضر در حال معامله است که هر روز نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. در این شرایط انتخاب سهم مناسب و مستعد برای سرمایه‌گذاری نیاز به صرف زمان طولانی دارد و باید عمیقا روی بازار مطالعه و تحقیق انجام داد. این در حالی است که در بازار طلا با چند گزینه محدود از جمله شمش طلا، سکه، طلای دست دوم، طلای آب شده و زیورآلات مواجه هستید. بنابراین تصمیم‌گیری در بازار طلا برای سرمایه‌گذار در مقایسه با بازار بورس کار نسبتا راحت‌تری است.

5. رویکردها در سرمایه‌گذاری در بورس و طلا متفاوت است

تفاوت طلا با سهام را باید در رویکردهای سرمایه‌گذاری در این بازارها نیز جستجو کرد. واقعیت این است که از گذشته‌های دور تا به امروز هدف اصلی از سرمایه‌گذاری در طلا، در امان ماندن از تورم است. بحث سود کردن در بازار طلا به عنوان اولویت دوم مطرح می‌شود. اما در بازار بورس اولویت اصلی سرمایه‌گذاران کسب سود است و کمتر معامله‌گری با اولویت حفظ ارزش دارایی وارد این بازار می‌شود.

مقایسه طلا و سهام

مقایسه مزایا و معایب سرمایه گذاری طلا و سهام:

در جدول زیر تفاوت طلا با سهام را در بخش مزایا و معایب سرمایه‌گذاری بررسی می‌کنیم.

سرمایه گذاری طلاسرمایه گذاری سهام
مزایاپایدار بودن ارزش طلا
استفاده به عنوان سپر در برابر تورم 
قیمت بدون تنش زیاد
امکان سودآوری سریع
راحت بودن خرید و فروش در بازار بورس
بدون نیاز به نگهداری فیزیکی دارایی
معایبهزینه نگهداری در روش‌های خرید فیزیکی
وجود حباب طلا
ریسک بسیار بالاتر
هزینه‌های کارگزاری
کاهش ارزش ناگهانی در صورت بروز بحران اقتصادی
مقایسه مزایا و معایب سرمایه گذاری در سهام و طلا

هم‌چنین می‌توانید این نوشته را هم بخوانید: مقایسه سرمایه گذاری بورس و طلا

کلام پایانی

در این مقاله 5 تفاوت طلا با سهام را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم. واقعیت این است که هر کدام از این بازارها طرفداران خاص خود را دارد که برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها استدلال‌های خود را مطرح می‌کنند. ما در اینجا سعی کردیم، در 5 فاکتور مختلف این دو بازار را مقایسه کنیم. تصمیم‌گیری در خصوص اولویت‌بندی بین آن‌ها و انتخاب گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری کاملا بر عهده شما است. طلاین بستری امن و مطمئن برای خرید آنلاین طلا است که در آن می‌توانید در کمترین زمان ممکن با کارمزدهای ناچیزی اقدام به خرید و فروش شمش طلا کنید.

سوالات متداول:

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا سهام؟

بستگی به قصد شما از سرمایه گذاری دارد. اما سرمایه گذاری در طلا ریسک کمتری دارد و نوسان‌های قیمت کمتری را تجربه می‌کند.

مقایسه سرمایه گذاری در طلا و بورس بر چه اساسی است؟

موارد مختلفی مثل ریسک، تاثیر پذیری از اقتصاد جهانی و میزان نوسان‌ها در انتخاب روش سرمایه گذاری موثر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا