تمیز کردن طلا و جواهر؛ بهترین روش‌ها برای براق کردن طلا

روش های تمیز کردن طلا
2.8/5 - (6 امتیاز)

تمیز کردن طلا و جواهر در مقایسه با سایر فلزات مانند نقره چندان پیچیده است. اگر تجربه استفاده از انگشتر یا دستبند نقره را داشته باشید، حتما می‌دانید که خیلی زود جرم می‌گیرد و باید آن‌ها را تمیز کنید. اما این مشکل درباره طلا چندان وجود ندارد. داستان اصلی در خصوص مربوط به کدر شدن و از دست دادن درخشندگی اولیه است. البته این مسئله نیز جای نگرانی ندارد و می‌توانید با استفاده از روش‌های ساده و کاربردی در منزل به‌راحتی طلای زینتی خود را تمیز کنید. در همین راستا چند روش تمیز کردن طلا و جواهر را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

روش‌های تمیز کردن طلا

طلا را چگونه تمیز کنیم؟ اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که برای تمیز کردن طلا در خانه باید از چه موادی استفاده کنید و طرز تمیز کردن طلا با هر یک از این مواد چگونه است، به لیست زیر دقت کنید.

  • تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی
  • براق کردن طلا با آمونیاک
  • تمیز کردن طلا بدون آب
  • شستن طلا با خمیر دندان

در ادامه طریقه تمیز کردن طلا با هر یک از این مواد را به صورت دقیق به شما توضیح می‌دهیم.

طرز تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی

یکی از ساده‌ترین راه‌های تمیز کردن طلا و جواهر استفاده از مایع ظرف‌شویی و آب است. البته توجه داشته باشید که آب خیلی جوش یا داغ نباشد و بتوان به‌راحتی دست را داخل آن نگه داشت. آب جوش شاید به خود طلا آسیبی وارد نکند ولی قطعا سنگ‌های تزئینی که روی طلا کار می‌شود، در برابر حرارت زیاد حساس هستند.

  1. یک ظرف شبیه پیاله بردارید و مقداری آب گرم در آن بریزید.
  2. در ادامه چند قطره مایع ظرف‌شویی را داخل آب بریزید.
  3. محلول را هم بزنید تا قطرات مایع ظرف‌شویی درون آب حل شوند.
  4.  پس از آن زیورآلات خود را داخل محلول غوطه‌ور کنید.
  5. حدود یک ربع زمان دهید تا به‌خوبی داخل محلول خیس بخورد. در این مدت زمان بخش قابل توجهی از آلودگی‌هایی که روی سطح طلا جمع شده است، از آن جدا می‌شود. نکته مهم این است که بسیاری از شیارهایی که در حالت عادی دسترسی به آن‌ها ندارید، به کمک این کار تمیز می‌شود.
  6. از یک برس مخصوص یا مسواک با موهای نرم برای تمیز کردن سطح طلا بعد از بیرون آوردن آن از محلول استفاده کنید تا هم آثار مایع شوینده روی آن باقی نماند و هم از پاک شدن آلودگی‌ها نهایت اطمینان را حاصل کنید.
  7. در نهایت هم بهتر است یک‌بار دیگر طلا را با آب گرم روان شستشو دهید.

به کمک یک حوله نرم آن را خشک کنید تا درخشندگی آن دقیقا مثل روز اولی شود که جواهر را خریداری کردید.

طرز تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی

پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را هم بخوانید: روش نگهداری از طلا

تمیز کردن طلا و جواهر با استفاده از آمونیاک

آمونیاک یکی دیگر از موادی است که می‌توانید برای تمیز کردن طلا و جواهر مورد استفاده قرار دهید. البته باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید هر بار که قصد تمیز کردن جواهرات خود را دارید از این ماده استفاده کنید. به این دلیل که ماده شیمیایی نسبتا قوی است و می‌تواند در صورت تماس زیاد با طلا موجب ساییدگی آن شود. یک نکته بسیار مهم دیگر این است که اگر جواهرات شما به همراه مروارید یا پلاتین تزئین شده است، تحت هیچ شرایطی نباید از آمونیاک برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید؛ چراکه این کار باعث آسیب رسیدن به آن‌ها می‌گردد.

برای تمیز کردن طلا با آمونیاک، این مراحل را طی کنید:

  1. شش پیمانه آب با دمای ولرم را آماده کنید  یک پیمانه آمونیاک در آن بریزید.
  2. محلول حاصل را هم بزنید تا یک‌دست شود.
  3. پس از آن طلای خود را داخل محلول قرار دهید. یک دقیقه زمان کافی است تا جواهر شما در محلول تمیز شود. بلافاصله آن را از ظرف خارج کنید.
  4. سپس بار دیگر طلای خود را زیر آب شیر شست‌وشو دهید.
  5. از یک پارچه یا حوله نرم برای خشک کردن کامل آن استفاده کنید. کمی اجازه دهید در معرض هوا باقی بماند تا رطوبت آن به‌طور کلی برطرف شود.

به این ترتیب جواهرات شما کاملا تمیز خواهند شد.

تمیز کردن طلا و جواهر با استفاده از آمونیاک

روش تمیز کردن بدون شستن طلا

برای تمیز کردن طلا و جواهر نگین‌دار باید کمی دقت بیشتری به خرج دهید. بسیاری از سنگ‌های تزئینی مثل سنگ اتمی با استفاده از چسب روی زیورآلات قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی باید توجه داشته باشید که نفوذ آب و تماس آن با چسب باعث می‌شود که احیانا سنگ‌های تزئینی از سطح طلا جدا شوند. برای این منظور می‌توانید از یک روش بدون تماس مستقیم آب استفاده کنید.

  1. محلولی از آب و مایع ظرفشویی آماده کنید.
  2. یک حوله تمیز و نرم را انتخاب کرد و داخل محلول غوطه‌ور کنید.
  3. پس از آن حوله را بیرون بیاورید. با چلاندن آن کاری کنید تا آب دیگر از آن نریزد.
  4. در ادامه می‌توانید به کمک این حوله مرطوب به آرامی سطح زیورآلات خود را تمیز کنید
  5. . پس از آن به کمک یک حوله دیگر که صرفا با آب مرطوب شده، طلا را بار دیگر تمیز کنید.

حال زیورآلات شما تمیز شده است و باید زمان دهید تا در معرض هوا خشک شود.

روش تمیز کردن بدون شستن طلا

تمیز کردن طلا و جواهر با استفاده از خمیر دندان

خمیر دندان نیز می‌تواند برای تمیز کردن طلا و جواهر به‌خصوص دوده‌هایی که در شیارها جمع می‌شوند، بسیار مؤثر باشد. البته دقت داشته باشید در ترکیبات خمیر دندان از ذرات سخت استفاده نشده باشد؛ چراکه این مواد به سطح طلا آسیب می‌زنند. برای مثال از خمیردندان‌هایی با سفید‌کنندگی و جرم‌گیری بالا استفاده نکنید. برای تمیز کردن طلا در خانه با خمیر دندان مراحل زیر را طی کنید.

  1. یک بند انگشت خمیر دندان را در یک ظرف بریزید.
  2. دو یا سه قاشق آب روی آن بریزید.
  3. ترکیب را هم بزنید تا خمیر یکدست و نرمی به دست بیاید.
  4. سپس یک مسواک نرم انتخاب کنید و دقیقا مانند همان مسواک زدن معمولی شروع تمیز کردن سطح طلا کنید.
  5. در نهایت با استفاده از آب روان کامل آن را شستشو دهید.
  6. به کمک یک حوله نرم و هوای آزاد جواهر را خشک کنید.

به این ترتیب طلای شما درخشندگی سابق را به دست خواهد آورد.

تمیز کردن طلا و جواهر با استفاده از خمیر دندان

نکات تمیز کردن طلا در خانه

یک بار اشتباه تمیز کردن طلا ممکن است باعث آسیب رساندن به جواهر، خش افتادن یا حتی شکستن قطعه طلا شود. پس بهتر است این نکات را در هر روش تمیز کردن طلا که مد نظر دارید، به خاطر بسپارید:

  • استفاده از پارچه نرم: برای تمیز کردن طلا از دستکش لطیف یا پارچه نرم استفاده کنید تا از خراشیدگی سطح طلا جلوگیری شود.
  • پیشگیری از خوردگی: از تماس طلا با مواد خوراکی مانند آب نمک، اسیدها یا محلول‌های قوی جلوگیری کنید تا از خوردگی و آسیب به طلا جلوگیری شود.
  • استفاده از مواد مناسب: از مواد مناسب برای تمیز کردن طلا استفاده کنید. مثلاً می‌توانید از محلول شستشوی طلا یا شوینده‌های خاص جواهرات استفاده کنید.
  • پیشگیری از آلودگی: از استفاده از طلا در هنگام استفاده از محصولات آرایشی مانند اسپری مو، لوسیون یا ادکلن خودداری کنید تا از آلوده شدن سطح طلا جلوگیری شود.
  • تمیزی منظم: طلا را به‌طور منظم و مرتب تمیز کنید. استفاده روزانه از طلا ممکن است منجر به آلودگی و اثرات زیان‌آور دیگر شود.
  • دوری از اشیاء سخت: از اشیاء سخت مانند سنگ‌های خشن یا غیر مناسب برای تمیز کردن خودداری کنید تا از خش افتادن طلا جلوگیری شود.
  • پوشیدن جواهرات در زمان‌های خاص: در زمان‌های خاص مانند ورزش، کارهای خاص، یا تماس با مواد آلوده، بهتر است جواهرات خود را نپوشیده یا به مدت کوتاهی از بدن خود جدا کنید.
  • استفاده از آب و صابون: استفاده از محلول آب و صابون ملایم یکی از راه‌های اصلی تمیز کردن طلا است. این روش ملایم است و بسیاری از زمینه‌های آلوده را تمیز می‌کند.

شاید این نوشته هم برای شما مفید باشد: دلیل حساسیت طلا

شما برای براق کردن طلا چه می‌کنید؟

در این مطلب به معرفی چهار روش تمیز کردن طلا و جواهر پرداختیم. هر یک از این روش‌های چهارگانه فوق به‌راحتی در منزل قابل اجرا است و می‌توانید در کمترین زمان ممکن آن‌ها را انجام دهید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از وسایل سفت و زمخت برای تمیز کردن طلا و جواهر استفاده نکنید؛ چراکه این کار باعث ایجاد خراش روی زیورآلات شما می‌شوند. همچنین هیچ‌گاه به سراغ مواد اسیدی یا سایر مواد شیمیایی قوی نروید. آن‌ها خیلی زود باعث ایجاد خوردگی در سطح طلا می‌شوند. در پایان به یاد داشته باشید که لازم نیست هزینه چندانی برای تمیز کردن جواهرات خود بپردازید. خیلی راحت در خانه می‌توانید این کار را انجام دهید.

سوالات متداول:

از چه موادی برای تمیز کردن طلا استفاده نکنیم؟

از اسید‌هایی مثل آب‌لیمو یا اسید‌های صنعتی و موادی که ممکن است طلا را در خود حل کنند و سیم‌های ظرفشویی که ممکن است طلا را خش بندازند، برای تمیز کردن طلا استفاده نکنید.

آیا سفید کردن طلای زرد با تمیز کردن ممکن است؟

خیر. طلای سفید روکشی خاص دارد و نمی‌توان طلای زرد را در خانه تبدیل به طلای سفید کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا