حد سود و ضرر چیست؟ روش‌های تعیین حد سود و ضرر

حد سود و ضرر چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

حد سود و ضرر اصطلاحی در بازار مالی است که با استفاده از آن می‌توانید زمان مناسب خروج از یک معامله را پیدا کنید، سود بیشتری به دست آورید و از ضرر جلوگیری کنید. ون تارپ (Van Tharp) نویسنده کتاب معامله‌گر برتر می‌گوید:

«من معتقدم هر زمان که وارد معامله می‌شوید باید نقطه‌ای را پیدا کنید که با خود خواهید گفت: «در این معامله اشتباه کردم» و پیش از این نقطه از معامله خارج شوید. این دقیقا معنای حد سود و ضرر است»

اگر شما هم دوست دارید به طور دقیق بدانید حد سود و ضرر چیست، این نوشته را از دست ندهید.

حد سود چیست؟

حد سود: حد سود (Take profit) نقطه‌ای از معامله است که تا پیش از آن، سود خوبی کسب کرده‌اید و احتمال می‌دهید پس از آن روند معامله به صورت نزولی خواهد بود و با ماندن در معامله، سود را کاهش می‌دهید؛ پس در نقطه حد سود، باید از معامله خارج شوید.

تعریف حد سود چیست

روش‌های تعیین حد سود چیست؟

تعیین حد سود، فرمول مشخصی ندارد و به استراتژی‌های ترید، میزان ریسک‌پذیری و نوع تحلیل شما بستگی دارد. با این‌ حال، رایج‌ترین روش‌های تعیین حد سود عبارت‌اند از:

  • حد سود ثابت: در این روش برای هر معامله سود معین و ثابتی را در نظر می‌گیرید و هنگامی که به آن سود ثابت می‌رسید، از معامله بیرون می‌آیید.
  • حد سود بر اساس الگوهای قیمتی: اگر از الگو‌های قیمتی مثل سر و شانه یا مثلث متقارن استفاده می‌کنید، باید بازه حد سود منحصر به فرد آن را بدانید و در آن بازه از معامله خارج شوید.
  • حد سود بر اساس نواحی مهم نمودار: در این روش حد سود بر اساس تحلیل نمودار و سقف و کف آن تعیین می‌شود.
  • حد سود محاسباتی: ر این روش با استفاده از روش‌ها  و فرمول‌های محاسباتی مانند کاماریلا و پیوت پوینت حد سود را محاسبه می‌شود.

تعیین حد سود یک فرایند حساس است و نیاز به مطالعه و آگاهی زیاد، درک بازار و مدیریت هیجان‌ها دارد. شاید مطالعه این نوشته هم برای شما مفید باشد: ترید طلا چیست

حد ضرر چیست؟

حد ضرر: حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) محدوده‌ای است که با رسیدن قیمت سهم به آن باید از معلمه خارج شوید؛ چرا که اگر بیشتر در معامله بمانید، ضرر خواهید کرد.

انواع حد ضرر عبارت‌اند از:

  1. حد ضرر ثابت (Fixed Stop Loss): که در آن محدوده‌ یا درصدی ثابت مشخص می‌شود و به محض اینکه قیمت سهم به آن محدوده رسید، تریدر سهم خود را می‌فروشد.
  2. حد ضرر متحرک (Trailing Stop Loss): که در آن حد ضرر بر اساس افزایش قیمت سهام، افزایش پیدا می‌کند. 

البته برای در نظر گرفتن حد ضرر باید بسیار هشیار باشید؛ چرا که در برخی از مواقع با تعیین حد ضرر و خروج از بازار در زمان نادرست، بیشتر ضرر خواهید کرد. از سویی، اگر حد ضرر را با دانش و بررسی کافی تعیین کردید، هیج‌گاه آن را نادیده نگیرید.

تعریف حد ضرر چیست

روش‌های تعیین حد ضرر چیست؟

حد ضرر نباید اختلاف کمی با قیمت خرید سهم داشته باشد، چرا که در این حالت نوسان‌های عادی قیمت باعث فعال شدن حد ضرر می‌شود. در ادامه برخی از روش‌های تعیین حد ضرر را بررسی می‌کنیم.

  • حد ضرر بر اساس نواحی مهم نمودار: در این روش با تجزیه و تحلیل نمودار نواحی مهم چارت را شناسایی می‌کنند و محدود خود را برای بستن معامله و جلوگیری از ضرر در نظر می‌گیرند.
  • حد ضرر محاسباتی: در این روش با استفاده از فرمول‌های محاسباتی سطوح قیمت خروج از معامله و حد زیان را تعیین می‌کنند.
  • حد ضرر بر اساس الگوهای قیمتی: الگوهای قیمتی دوقلو سقف و دوقلو کف حد زیان منحصر به فرد خود را دارند که در این روش استفاده می‌شوند.

هم‌چنین حد ضرر بر اساس زمان، سطح مقاومت و درصد نیز تعیین می‌شود. هم‌چنین با تعیین حد ضرر می‌توانید اعتماد به نفس خود را در معاملات بالاتر ببرید.

خواندن این نوشته را هم پیشنهاد می‌‌کنیم:

چگونه حد سود و ضرر تعیین کنیم؟

زمانی که می‌خواهید حد سود و ضرر را تعیین کنید به این عوامل دقت کنید:

  1. میزان ریسک پذیری شما چه قدر است؟ در واقع با چه میزان ضرر، امنیت مالی شما در این معامله از بین نمی‌رود یا به خطر نمی‌افتد؟
  2. خطوط فیبوناچی در نمودار به چه صورت شکل گرفته‌اند و در چه درصدی قرار دارند؟
  3. امواج الیوت در جهت یا خلاف جهت کلی بازار حرکت می‌کنند؟
  4. الگوی سر و شانه چه اطلاعاتی را درباره تغییر روند بازار به شما ارائه می‌دهند؟
  5. استراتژی ترید شما چگونه است؟ آیا این حد سود و ضرر که در نظر گرفته‌اید با استراتژی شما هماهنگ است؟
  6. نقاط مقاومت و حمایت الگوی قیمتی تشکیل شده‌اند؟ 

در نهایت بدانید که یکی از عوامل مهم در تعیین حد سود و ضرر، آزمون و خطا است. باید بتوانید در معاملات با حجم کوچکتر، حد سود و زیان مد نظر خود و هماهنگی آن با استراتژی ترید را بررسی کنید. این نوشته را هم پیشنهاد می‌کنیم: ابزار تحلیل تکنیکال طلا

نکات تعیین حد سود و ضرر

نکته آخر درباره حد سود و ضرر

در این نوشته برای شما توضیح دادیم حد سود و ضرر چیست و بیان کردیم که این دو حد، در واقع درصدی از زیان یا سود هستند که تعیین می‌کنید تا بعد از رسیدن به آن، از معاملات خارج شوید. تعیین حد سود و ضرر به شما کمک می‌کند تا معاملات دقیق‌تری داشته باشید و یک تریدر حرفه‌ای شوید.

در این نوشته به بررسی روش‌های تعیین حد سود و ضرر هم پرداختیم و به شما توضیح دادیم. توصیه می‌کنیم در بازار‌های مالی و ترید، به هیچ‌‌وجه از معاملات هیجانی استفاده نکنید و همیشه بر اساس تحلیل‌ها پیش بروید. خوشحال می‌شویم بدانیم تجربه‌های شما درباره حد سود و ضرر چیست؟ آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین با استفاده از مقالات سایت طلاین می‌توانید بهترین استراتژی‌های مالی و سرمایه گذاری را برای خود پیدا کنید.

سوالات متداول:

تعیین حد ضرر بهتر است یا حد سود؟

هر دوی این مفاهیم و الگو‌ها به شما کمک می‌کنند ریسک معاملات خود را در هیجان‌های بازار کاهش دهید و سود بیشتری کسب کنید. یک تریدر حرفه‌ای از حد سود ضرر هم‌زمان استفاده می‌کند.

فایده استفاده از حد سود و ضرر چیست؟

با تعیین حد سود و ضرر می‌توانید ریسک معاملات خود را کاهش دهید و از آسیب روند‌ هیجانی بازار جلوگیری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا