صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟ + لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا

لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا
3.3/5 - (3 امتیاز)

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده که صندوق سرمایه گذاری طلا چیست یا به دنبال لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا هستید، این نوشته برای شما است.

طلا همواره به‌عنوان یک کالای مناسب برای سرمایه گذاری در بین مردم شناخته می‌شود. اما آنچه که بین مردم متداول است خرید و فروش طلا به‌صورت فیزیکی است. گاهی هم افراد برای فرار از پرداخت هزینه اجرت، به خرید سکه رو می‌آورند تا پس انداز مقرون به‌صرفه‌تری داشته باشند. طلا به این دلیل که همواره روند رو به رشدی دارد و تاکنون افت چشمگیری در آن مشاهده نشده، می‌توان گفت اولین انتخاب مردم برای سرمایه گذاری است.

همین ویژگی طلا سبب شد تا صندوق‌های سرمایه گذاری طلا ایجاد شوند. و می‌توان گفت یک روش نسبتاً جدید در حوزه‌ی سرمایه گذاری طلا محسوب می‌شود. این نوع صندوق‌ها از جمله صندوق‌هایی هستند که در بازار بورس فعالیت می‌کنند.

در این نوشته درابتدا به این‌که صندوق های سرمایه گذاری طلا چیست و سپس به مقایسه لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا می‌پردازیم. چرا که بسیار اهمیت دارد در کدام صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنید.

صندوق طلا چیست؟

صندوق‌های سرمایه گذاری طلا در دسته‌ی صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک قرار می‌گیرند که در بورس کالا فعالیت دارند؛ صندوق‌های سرمایه گذاری طلا با هدف ریسک کمتر و سود بیشتر در حوزه‌ی سرمایه گذاری طلا ایجاد شده و شروع به‌کار کردند و از آنجا که این صندوق‌ها توسط یک سبدگردان و مجموعه‌ای از متخصصان حوزه‌ی سرمایه گذاری اداره می‌شود، سبب می‌شود سرمایه شما از نوسانات ناگهانی بازار در امان باشد. اما باید توجه داشت که همین ویژگی هم سبب می‌شود میزان سوددهی این صندوق‌ها دقیقاً مطابق با میزان سود سکه و طلا در بازار نباشد ولی در عین حال متناسب با میزان سوددهی آن در بازار هست.

صندوق‌های طلا حداقل هفتاد و حداکثر نود درصد از سرمایه صندوق را بر روی طلا و سکه سرمایه گذاری کرده و باقیمانده سرمایه را بر روی اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کنند. صندوق‌های طلای متعددی در بورس فعالیت می‌کنند؛ اما باید گفت نحوه‌ی سرمایه گذاری همه‌ی آنها به این ترتیب است که میزان سرمایه‌ای که از صندوق به سکه یا طلا  اختصاص داده شده را از بانک کارگشایی یا بازار خریداری کرده و در یک بانک عامل سپرده گذاری می‌کند.

همانطور که گفتیم بیشتر سرمایه‌ی صندوق‌های طلا صرف سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه می‌شود و از آنجا که قیمت گذاری طلا وابسته به دو مورد یعنی دلار و قیمت هر اونس طلای جهانی است؛ بنابراین میزان سود صندوق‌های طلا هم به میزان رشد این دو مورد بستگی دارد. همچنین می‌توان گفت که با سپردن سرمایه خود به این نوع صندوق‌ها، به‌طور غیر مستقیم بر روی نرخ ارز و طلای جهانی سرمایه گذاری کرده‌اید که به‌طور معمول روندی صعودی دارند.

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟
صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

لیست کامل صندوق های سرمایه گذاری

در این قسمت به مقایسه و معرفی انواع لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا می‌پردازیم که می‌توانید تصمیم بگیرید در کدام یکی از آن‌ها سرمایه گذاری انجام دهید. ما سعی کردیم اسامی صندوق های سرمایه گذاری طلا را کامل توضیح بدهیم تا به‌آسانی در مورد آن‌ها تصمیم بگیرید.

بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا
بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا

صندوق سرمایه پشتوانه لوتوس

این صندوق سرمایه گذاری در بین لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا از قدیمی‌ترین‌ها شناخته می‌شود. نماد این صندوق در بورس طلا است و با این نماد شناخته می‌شود. از نکات جالب این صندوق این است که دارایی پایهٔ این صندوق طلای ۱۸ عیار است و بخش زیادی از سرمایه این صندوق بر روی طلای ۱۸ عیار سرمایه گذاری شده است.

بازدهی این صندوق از بیش‌ترین بازدهی‌ها و در یک سال اخیر بازدهی این صندوق ۱۵۵.۵ درصد بوده است. برای سرمایه گذاری در این صندوق خوب است بدانید که قیمت هر واحد این صندوق ۸.۵ هزار تومان است. برای خرید در این صندوق نیاز به سرمایه‌ای زیاد ندارید و با کم‌ترین میزان سرمایه می‌توانید در این صندوق سرمایه گذاری کنید.

صندوق طلای کیان

صندوق طلای کیان در میان لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا دومین صندوق شناخته می‌شود. در بورس کالا نماد این صندوق گوهر است. دارایی پایهٔ این صندوق علاوه بر طلای ۱۸ عیار سکه طلا هم است. در طی یک سال اخیر بازدهی این صندوق طلا ۱۵۱ درصد بوده است. قیمت هر واحد صندوق طلای کیان ۵.۹ است و شما با کم‌ترین میزان سرمایه می‌توانید خریداری کنید.

صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای مفید

این صندوق در میان لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا فعالیت خود را با نماد عیار ادامه می‌دهد. بازدهی عیار در طی این مدت اخیر ۱۵۲ درصد بوده است. برای خرید هر واحد صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا ۳ هزار تومان است.

صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان

در لیست صندوق های طلا در بورس کالا این صندوق با نماد زر فعالیت می‌کند. باتوجه‌به بررسی‌ها بازدهی این صندوق در یک سال اخیر ۱۳۱ درصد بوده است. این صندوق سرمایه گذاری در مقایسه با دیگر صندوق‌ها میزان کم‌تری سود برای کاربران داشته است.

صندوق سرمایه گذاری طلای کیمیای زرین کاردان

نماد این صندوق سرمایه گذاری گنج است. متولی این صندوق شرکت مشاوره سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل فارابی است. همچنین بازارگردان این صندوق شرکت تامین سرمایه کاردان است.

صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلای صبا

نماد این صندوق در کالای بورس نفیس است. همچنین متولی این صندوق مؤسسه حسابرسی بهراد مشار است. بازارگردان این صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازگردانی صبا گستر نفت و گاز تامین است.

صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلای زرفام آشنا

نماد معاملاتی این صندوق زرفام است. متولی این صندوق مؤسسه حسابرسی و خدمات مدیریت رهیافت و همکاران است. صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا، بازارگردانی این صندوق را انجام می‌دهد.

صندوق سرمایه گذاری زرین آگاه

نماد معاملاتی این صندوق سرمایه گذاری مثقال است. بازارگردان این صندوق سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی آگاه است.

دیگر صندوق های سرمایه گذاری طلا

از دیگر صندوق های سرمایه گذاری طلا می‌توان به صندوق سپرده کهربا، صندوق سرمایه گذاری سکه طلای کهربا، صندوق سرمایه گذاری طلای سرخ نوویرا و صندوق سرمایه گذاری زعفران سحرخیز اشاره کرد. تفاوت این صندوق‌ها در میزان سوددهی و نحوه انجام سرمایه گذاری است. برای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها در مورد آن‌ها تحقیق کنید و سپس بر اساس بررسی شرایط موجود، در آن‌ها سرمایه گذاری کنید.

مقایسه‌ی عملکرد صندوق‌های مختلف

برای مقایسه‌ی آخرین میزان بازددهی و فعالیت یا عملکرد هر صندوق، می‌توانید به سایت فناوری مدیریت بورس تهران مراجعه کنید. این سایت این امکان را برای شما فراهم آورده که در بازه‌های زمانی مختلف، عملکرد صندوق‌های مختلف را مقایسه کنید.

مزایا و ریسک‌های سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا

حال که به پرسشهای اصلی این مقاله یعنی صندوق سرمایه گذاری چیست، نحوه‌ی سرمایه گذاری و بازدهی آن چگونه است، پاسخ دادیم؛ نوبت به بررسی جنبه بعدی صندوقهای طلا می‌رسد؛ یعنی بررسی مزایا و ریسک‌ها یا معایب این نوع سرمایه گذاری که در ادامه معرفی این موارد می‌پردازیم.

مزایای صندوقهای طلا

یکی از مزیت‌های صندوق‌های طلا این است که شما نیازی ندارید طلا فیزیکی را خریداری کنید و آن را ذخیره کنید. به عنوان یک سرمایه گذار، شما تنها به صورت الکترونیکی و بر اساس تعداد سهم خریداری شده در بازار معامله می‌کنید. از دیگر مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱. نقد شوندگی سریع

اولین مزیت این نوع سرمایه گذاری را باید نقد شوندگی خوب آن دانست. یعنی با وجود امکان بازارگردان؛ در صورتی‌که بازار به سمت یکه طرفه شدن، یعنی به سمت خرید یا فروش برود، وجود بازارگردان این مزیت را دارد که با عرضه و تقاضای خود، بازار را کنترل کرده و سبب می‌شود همواره یک طرف معاملاتی مطمئن وجود داشته باشد و بازار از یک طرفه شدن خارج شود. این امر باعث می‌شود تفاوت نرخ عرضه و تقاضا به حداقل برسد.

۲. ریسک کمتر

مزیت بعدی صندوقهای سرمایه گذاری، ریسک کمتر آنها نسبت به سایر روش‌ها، خصوصاً خرید فیزیکی طلا است. بزرگترین تهدید برای خرید فیزیکی طلا، امکان سرقت یا حتی گم شدن آنهاست که این ریسک در این روش از سرمایه گذاری، صفر است.

۳. امکان سرمایه گذاری با بودجه کم

اگر از عامه مردم بپرسید مهمترین مزیت صندوق سرمایه گذاری چیست، بدون شک همین مورد را به شما معرفی خواهند کرد. در واقع یکی از مزایای خوب این روش، قابلیت سرمایه گذاری با مبالغ کم است در حالی که برای سرمایه گذاری طلا به‌صورت فیزیکی باید میلیون‌ها تومان هزینه کرد و ریسک‌های آن نظیر امکان سرقت را هم به جان خرید. بر اساس قوانین بورس حداقل میزان مبلغی که می‌توان با آن در انواع صندوق‌های طلا، سرمایه گذاری کرد، صد هزار تومان است.

۴. کارمزد پایین

مزیت بعدی، دریافت کارمزد بسیار پایین توسط صندوق‌ها از سرمایه گذاران است؛ میزان این کارمزد حدود ۰.۱۵ درصد است در حالی که کارمزد خرید طلا به‌صورت فیزیکی، چند برابر این میزان است.

۵. امکان نقد شوندگی بخشی از سرمایه

هر صندوق سرمایه گذاری برای خرید و فروش سرمایه گذاران، واحدهای سرمایه گذاری را با یک مبلغ معین، معرفی می‌کند و خرید و فروش هم بر اساس همین واحدها انجام می‌شود. حال این امر باعث می‌شود شما در صورت نیاز به مبلغ اندکی از سرمایه خود، تعدادی از این واحدها را به فروش برسانید. در حالی که چنین مزیتی در هیچ یک از روش‌های دیگر سرمایه گذاری طلا وجود ندارد. مثلاً در خرید فیزیکی طلا شما نمی‌توانید بخشی از سرمایه خود را نقد کنید، بلکه برای اندک نیازی، مجبورید کل سرمایه خود را به فروش برسانید.

۶. ETF یا قابلیت معامله در بورس

مقصود از ETF این است که واحدهای صندوق‌های سرمایه‌ گذاری طلا امکان معامله در بورس را دارند و شما مجبور نیستید برای خرید و فروش آنها به‌صورت حضوری به دفترهای کارگزاری بورس مراجعه کنید؛ بلکه به‌صورت آنلاین این کار امکان‌ پذیر است.

۷.مدیریت صندوق‌ها توسط افراد حرفه‌ای

یکی از بهترین مزایای صندوقهای سرمایه گذاری، اداره سرمایه‌ها توسط افراد متخصص این کار است. این مسئله سبب می‌شود شما مجبور به رصد دائم قیمت یا نوسانات بازار طلا و سکه نباشید. در واقع با سپردن سرمایه خود به افراد حرفه‌ای، میزان ریسک در سرمایه گذاری خود را به حداقل می‌رسانید.

بررسی مزایای صندوقهای سرمایه گذاری طلا
بررسی مزایای صندوقهای سرمایه گذاری طلا

ریسک‌های سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا

تاکنون به جنبه‌های متعدد این پرسش که صندوق سرمایه گذاری چیست، پرداختیم. حال نوبت به بررسی ریسک‌ها یا همان جوانب منفی این نوع سرمایه گذاری می‌رسد؛ این نکات منفی را می‌توان چنین برشمرد:

۱. میزان بازدهی صندوق طلا

پیشتر در مورد اینکه گاهی بازار یک طرفه شده و به سمت صرفاً خرید یا فروش می‌رود، توضیح دادیم و بیان شد که این بازارگردان است که با عرضه و تقاضای خود، سعی در کنترل بازار دارد و تلاش می‌کند که همواره یک طرف معاملاتی وجود داشته باشد؛ بنابراین باید گفت حرفه‌ای بودن بازارگردان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. در نتیجه در انتخاب کارگزاری مدنظر برای ورود سرمایه خود به آن، باید نهایت دقت را داشته باشید و سابقه آنها را در سالهای گذشته مورد بررسی قرار دهید.

بنابراین به‌عنوان اولین عیب، ضعف بازارگردان در برخی از کارگزاری‌ها را باید عنوان کرد. ضعف عملکرد وی در نقد شوندگی سریع و راحت سرمایه شما هم تاثیرگذار است و لذا نباید هر کارگزاری را انتخاب کرد. البته این عیب را با انتخاب درست کارگزاری مناسب می‌توان به حداقل رساند. در ادامه بهترین کارگزاری‌ها را که طی سالهای اخیر بهترین عملکرد را داشته‌اند، معرفی خواهیم کرد.

۲. ناتوانی از مدیریت مستقیم سرمایه خود

مورد بعدی که گاهی افراد آن را به‌عنوان نقطه ضعف این روش از سرمایه گذاری برمی‌شمارند، همین مورد است. البته این مورد برای برخی که می‌خواهند از دغدغه رصد مدام تغییرات و نوسانات بازار راحت باشند، یک مزیت فوق‌العاده است؛ اما برای افرادی که دوست دارند سرمایه‌شان همواره در دسترس مستقیم خودشان باشد، این امر یک نقطعه ضعف خواهد بود.

۳. نوسانات قیمت طلا

اما مهمترین عیب صندوق سرمایه گذاری چیست؟ آخرین و مهمترین عیب که همه‌ی روش‌های سرمایه گذاری در طلا آن را دارند، نوسانات گاهی شدید قیمت طلا است که به نرخ ارز و قیمت هر اونس طلای جهانی وابسته است. البته صندوق‌های سرمایه گذاری برای حل این مشکل با اختصاص بخشی از سرمایه به صندوق درآمد ثابت، سعی داشته‌اند در صورت افت قیمت طلا، میزان ضرر را به حداقل برسانند که این راه حل در سایر روش‌های سرمایه گذاری طلا، ممکن نیست.

برای آشنایی کامل با ضرر‌ها و معایب سرمایه گذاری طلا در صندوق‌های سرمایه گذاری این نوشته را بخوانید: معایب صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

معایب صندوق‌ سرمایه گذاری طلا
معایب صندوق‌ سرمایه گذاری طلا

چه‌طور در صندوق سرمایه گذاری طلا ثبت نام کنیم؟

حال که با معنای دقیق صندوق سرمایه گذاری چیست، آشنا شدید خوب است نحوه‌ی سرمایه گذاری در این صندوق‌ها را هم بیاموزید. برای این امر باید کد بورسی داشته باشید و عضو یکی از چند کارگزاری فعال در بورس نظیر کارگزاری مفید یا لوتوس و امثال آن باشید؛ در این صورت به‌عنوان یک شخص حقیقی که دارای کد بورسی است، شناخته می‌شوید و می‌توانید به‌صورت آنلاین اوراق صندوق طلا را خرید و فروش کنید.

سرمایه گذاری در صندوق طلا
سرمایه گذاری در صندوق طلا

سخن آخر

در این نوشته لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا را بررسی کردیم. سرمایه گذاری در طلا یکی از روش‌های کم‌خطر سرمایه گذاری است که می‌توانید به‌صورت بلندمدت روی آن حساب کنید. همان‌طور که در قسمت بالا گفتیم به دلیل این‌که طلا قیمتی نسبتاً پایدار دارد این سرمایه گذاری امن‌تر به‌حساب می‌آید. با طلاین می‌توانید نحوه سرمایه گذاری در بازار طلا را کامل آموزش ببینید و با خیالی آسوده در بازار طلا سرمایه گذاری کنید.

سوالات متداول:

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

صندوق‌های طلا نوعی صندوق های سرمایه گذاری کالایی در بورس هستند که سرمایه افرادی که سپرده شده را بر روی گواهی سپرده سکه طلا سرمایه گذاری می‌کنند.

مزایای صندوقهای سرمایه گذاری طلا چیست؟

نقدشوندگی سریع، ریسک کمتر، امکان سرمایه گذاری با بودجه کم، کارمزد پایین، امکان نقدشوندگی بخشی از سرمایه، قابلیت معامله در بورس، مدیریت صندوقهای توسط افراد حرفه‌ای.

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا