آموزش سرمایه گذاری نقره و خرید نقره برای سرمایه گذاری

سرمایه گذاری نقره
4/5 - (3 امتیاز)

سرمایه گذاری در نقره، علاوه بر جذابیت‌های اقتصادی، نقش مهمی در تنوع سرمایه‌گذاری افراد دارد؛ اما این روش برای بسیاری از افراد شناخته شده نیست. به همین خاطر در این نوشته از طلاین قصد داریم روش های خرید نقره برای سرمایه گذاری را به شما توضیح دهیم و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. با خواندن این مطلب می‌توانید بفهمید سود نقره برای سرمایه گذاری چگونه است و آیا به این بازار ورود کنید یا خیر. با ما همراه باشید.

انواع نقره برای سرمایه گذاری در ایران

تنوع اشکال نقره برای سرمایه‌گذاری بالا است و شکل‌های مختلف آن هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند.

  • شمش نقره (Silver Bar): شمش‌های نقره قطعاتی با خلوص ۹۹٪ هستند که به شکل مستطیلی و سکه‌ای تولید می‌شوند. برند‌های ایرانی و خارجی مثل Engelhard، Suisse و Johnson Matthey در بازار ایران شمش نقره می‌فروشند.
  • نقره استرلینگ (Sterling silver): این نوع از نقره آلیاژ و ترکیبی با فلزات دیگر مقل مس، روی یا نیکل بوده و خلوص آن ۹۲۵ از ۱۰۰۰ است؛ بنابراین چکش‌خواری بیشتری دارد و زود‌تر دچار اکسیداسیون می‌شود.
  • نقره آب شده (Melted Silver): که از ذوب کردن و قالب‌گیری نقره‌های دست دوم یا جواهرآلات نقره شکسته به دست می‌آید و خلوص استاندارد آن ۹۲۵ از ۱۰۰۰ است. این نوع از نقره هم به شکل مستطیل قالب‌گیری می‌شود؛ اما درجه خلوص آن باید به صورت انگ (کد عیارسنجی) ثبت شده باشد.
  • نقره ساچمه‌ ای (Bullet Silver): نقره ساچمه‌ ای، گوارسه یا پنبه به عنوان ماده خام برای ساخت جواهرآلات نقره استفاده می‌شود و عیار آن معمولا ۹۹۹ از ۱۰۰۰ است.
  • جواهرآلات نقره (Silver jewelry): خرید جواهرآلات نقره برای سرمایه گذاری پیشنهاد نمی‌شود؛ چراکه در این حالت شما باید دستمزدی را تحت عنوان اجرت و مالیات را بپردازید.

اگر قصد دارید نقره را به صورت فیزیکی سرمایه گذاری کنید، باید یکی از این انواع را بسته به ویژگی‌هایشان انتخاب و از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

انواع نقره برای سرمایه گذاری

روش های سرمایه گذاری در نقره

قبل از سرمایه‌گذاری در نقره در ایران، تحقیقات کافی و مشورت با مشاوران مالی حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. چرا که عوامل مختلفی مانند نوسانات قیمت، اقتصاد کشور و شرایط بین‌المللی نیز بر روند سرمایه‌گذاری در نقره تاثیر می‌گذارند. به‌طوری کلی در ایران، مردم می‌توانند به سه روش مختلف خرید نقره برای سرمایه گذاری انجام دهند:

  1. خرید و فروش نقره در بازار فیزیکی: به روش خرید شمش نقره، نقره آب شده یا زیورآلات؛
  2. خرید نقره در بورس: به روش‌های دریافت کد معاملاتی، ثبت‌نام در کارگزاری‌ها و استفاده از قرارداد‌ آتی نقره؛
  3. سرمایه گذاری نقره در فارکس: از طریق ورود به بازار فلزات گرانبها و مبادله نقره.

برخلاف بازار جهانی، صندوق سرمایه گذاری نقره در ایران وجود ندارد. در ادامه هر یک از این روش‌های سرمایه گذاری در نقره را بیشتر توضیح می‌دهیم.

خرید نقره برای سرمایه گذاری

ورود به بازار خرید و فروش نقره

اولین روش، خرید و نگهداری فیزیکی نقره است. شما می‌توانید نقره به صورت سکه، گرمی یا سایر قطعات فلزی خریداری کنید و آن را به عنوان سرمایه‌گذاری در دست داشته باشید. در این روش، نقره به عنوان یک دارایی فیزیکی قابل لمس مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرید و فروش نقره توسط بسیاری از فروشندگان به صورت فیزیکی و مجازی انجام می‌شود. این روش به خاطر اینکه ممکن است نقره تقلبی خریداری کنید، ریسک بالایی دارد.

خرید نقره در بازار بورس ایران

روش دوم سرمایه‌گذاری در نقره در ایران، خرید نقره در بورس کالای ایران است. قراردادهای نقره همانند قراردادهای سایر سرمایه‌گذاری‌ها هستند و به شما امکان می‌دهند بدون داشتن نقره فیزیکی، در بازار بورس، تجارت کنید.

خرید نقره در بورس به روش قرارداد آتی انجام می‌شود. در این روش شما قرارداد آتی را امضا می‌کنید که در سررسید آن مقدار نقره خود را به صورت فیزیکی تحویل خواهید گرفت. در این روش می‌توانید از اهرم‌ها استفاده کنید و تحویل کالا در آن الزامی نیست. برای خرید نقره در بورس باید کد بورسی بگیرید و سرمایه گذاری خود را شروع کنید.

مزایای خرید نقره در بورس عبارت‌اند از:

  • کم کردن ریسک نوسان‌های قیمت نقره
  • کارمزد کم معاملات
  • شفافیت در قیمت نقره
  • امکان فروش نقره بدون داشتن کالای فیزیکی
  • وجود قرارداد‌های معتبر

از جمله معایب خرید نقره در بورس می‌توان به وجود ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و وجود نداشتن گواهی سپرده نقره در بورس اشاره کرد.

سرمایه گذاری نقره در فارکس

در بازار تبادلات فارکس، شما می‌توانید با استفاده از اهرم مالی، قرداد‌ ما‌به‌التفاوت (CFD) را خریداری کرده و شروع به معامله کنید. از آنجایی که کالا‌ها در فارکس به صورت جفت‌ ارز به نمایش در می‌آیند، نماد نقره در فارکس XAG/USD یا Silver/USD است و در ازای قیمت دلار مبادله می‌شود.

از جمله مزایای خرید نقره در فارکس نقدشوندگی بالای دارایی و امکان استفاده از اهرم‌های مالی است؛ اما شما نمی‌توانید نقره معامله شده را به صورت فیزیکی تحویل بگیرید.

توجه داشته باشید برای شروع معامله نقره در فارکس باید بروکر مناسبی را پیدا کنید که به ایرانیان خدمات ارائه می‌دهد. در نوشته دیگری بهترین بروکر‌های طلا را به شما معرفی کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها برای سرمایه‌ گذاری نقره هم استفاده کنید: معرفی بهترین بروکر طلا

بهترین روش سرمایه گذاری در نقره چیست؟

اگر به دنبال خرید فیزیکی نقره هستید، خرید نقره آبشده یا نقره ساچمه‌ای بهترین گزینه است؛ اگر نقدینگی بالا برایتان مهم است به سراغ سرمایه گذاری نقره در فارکس بروید و اگر می‌خواهید کارمزد کم‌تری بپردازید به سراغ خرید نقره در بورس بروید.

آیا نقره برای سرمایه گذاری مناسب است؟

برای اینکه بدانیم نقره برای سرمایه گذاری مناسب است باید مزایا و معایب سرمایه گذاری نقره را بررسی کنید و بعد روش خرید نقره با سرمایه گذاری را انتخاب کنید که دقیقا بر اساس نیاز‌ها و میزان ریسک شما در سرمایه گذاری است.

مزایای خرید نقره برای سرمایه گذاری

مزایای خرید نقره برای سرمایه گذاری عبارت‌اند از:

  • نداشتن حباب نقره: یکی از نکات حائز اهمیت درباره نقره، عدم حضور حباب قیمتی‌ای است که عموماً قیمت طلا را دستخوش تغییر می‌کند. حباب قیمتی به طور ساده، مجموع عواملی است که سبب می‌شود طلا با قیمتی متفاوت از ارزش ذاتی‌اش در بازار معامله شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این نوشته را بخوانید: حباب طلا چیست؟
  • قیمت ثابت: از سوی دیگر، قیمت نقره در مقایسه با طلا بسیار پائین است؛ بنابراین شما با مبلغ بسیار پایین‌تری می‌توانید شروع به سرمایه گذاری کنید. هم‌چنین قیمت نقره نوسان‌های شدیدی را تجربه نمی‌کند.
  • افزایش قیمت: بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که انبارهای ذخیره نقره در راه‌اند. با افزایش تقاضای نقره از سوی بخش صنعتی،‌ ممکن است دولت‌ها به سمت ذخیره‌سازی نقره پیش بروند. اگر این اتفاق بیفتد، قیمت نقره به دلیل این تقاضا دوباره افزایش قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد.
مزایای خرید نقره برای سرمایه گذاری
مزایای خرید نقره برای سرمایه گذاری

معایب خرید نقره برای سرمایه گذاری

در ادامه به برخی از معایب سرمایه‌گذاری در نقره اشاره می‌کنیم:

  1. تاثیر پذیری قیمت نقره: تغییرات در تولید، میزان تقاضای صنایع صنعتی و عوامل اقتصادی می‌تواند قیمت نقره را تحت تأثیر قرار دهد. تغییر در این بخش‌ها می‌توانند سبب افت و خیز قیمت نقره و باعث ریسک بیشتری برای سرمایه‌گذاران شوند.
  2. استفاده از نقره در صنایع: در مقایسه با طلا، نقره به عنوان یک فلز صنعتی بیشتر استفاده می‌شود. این به معنای وجود وابستگی بیشتر به عوامل اقتصادی و صنعتی است؛ بنابراین تحلیل بازار و پیش‌بینی قیمت آن ممکن است پیچیده‌تر باشد.
  3. ریسک ارزی: اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در نقره در بازار جهانی هستید، باید توجه کنید که تغییرات در نرخ ارز می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر سود و ضرر شما داشته باشند.
  4. هسته ای بودن نقره: به دلیل استفاده‌ از نقره در صنایع هسته‌ای، اگر بحران کاهش تولید و عرضه نقره در برنامه‌های هسته‌ای به‌ وجود آید، روند عرضه و تقاضای نقره متفاوت می‌شود. برای مثال ممنوعیت‌های برنامه‌های هسته‌ای یک کشور می‌تواند بر قیمت نقره تاثیر بگذارد.

وضعیت سرمایه گذاری روی نقره در ایران

اگر به سراغ سبد سرمایه گذاری مردم در جهان برویم، خواهیم دید که سرمایه گذاری روی نقره پس از طلا رتبه دوم سرمایه گذاری بین فلزات گران‌بها را از آن خود کرده است؛ اما در بین سرمایه‌گذاران ایرانی این‌طور نیست. دلیل این موضوع شاید عادت به سرمایه گذاری روی طلا باشد؛ شاید هم اطلاع نداشتن سرمایه‌گذاران ایرانی از ارزش و قابلیت‌های فلز نقره است که نقش اصلی را برعهده دارد.

قیمت نقره در ایران به این موارد بستگی دارد:

  • قیمت جهانی نقره
  • قیمت دلار
  • هزینه‌های گمرکی
  • مالیات بر ارزش افزوده

برای آشنایی با دیگر فلزات گرانبهایی که سرمایه گذاری روی آن‌ها سودمند است، این نوشته را بخوانید: فلزات گرانبها چیست؟

سرمایه گذاری روی نقره در ایران
سرمایه گذاری روی نقره در ایران

میزان سود نقره در بازار جهانی

سایت استاتیستا به عنوان یکی از بهترین منابع آماری در جهان، بازده سرمایه گذاری های نقره در سراسر جهان از 2011 تا 2022 را مطابق تصویر زیر اعلام کرده است:

بازده سرمایه گذاری های نقره در سراسر جهان از 2011 تا 2022
سود سرمایه گذاری نقره در سراسر جهان از 2011 تا 2022

برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا نقره؟

در هنگام تحلیل شرایط نمی‌توان این دو فلز را در یک رده قرار داد و باید به‌صورت مجزا در نظر گرفته شوند. اگرچه طلا و نقره در دسته بهترین فلز برای سرمایه گذاری قرار می‌گیرند و در میان بحران‌ها سرمایه گذاری امنی به حساب می‌آیند، اما نمی‌توان مطمئن بود که کدامیک بر دیگری برتری دارد. گاهی طلا نقش سرمایه گذاری امن را ایفا می‌کند و گاهی نقره.

در مجموع می‌توان به این نتیجه رسید که سوددهی سرمایه گذاری در طلا یا نقره، به بحران‌های اقتصادی و سیاسی، واکنش سرمایه‌گذاران و نگاه جامعه به آینده بستگی دارد. اگر چشم‌انداز جامعه نسبت به شکوفایی صنعت در آینده‌ای نزدیک مثبت باشد، سرمایه گذاری در نقره می‌تواند بسیار سودمند باشد. در عین‌حال اگر امید چندانی به اقتصاد جهانی نباشد، سرمایه گذاری در طلا می‌تواند مزیت‌های بیشتری را ارائه کند. از سوی دیگر، اگر اقتصاد داخلی درگیر تورم باشد، سرمایه گذاری روی طلا مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد چرا که قدرت نقدشوندگی بالایی دارد؛ اما اگر اقتصاد به تدریج در حال عبور از تورم و وارد شدن به رونق باشد، احتمالا بخش‌های صنعتی جوامع نیز شروع به کار کرده و تقاضا برای نقره افزایش پیدا خواهد کرد.

طلا و نقره برای سرمایه گذاری

جمع‌بندی

در این نوشته از طلاین به بررسی کامل سرمایه گذاری در نقره پرداختیم و مزایا و معایب و انواع روش‌های خرید نقره برای سرمایه گذاری را به شما معرفی کرده‌ایم. شما به چه دلیل به سمت انتخاب نقره برای سرمایه گذاری رفته‌اید؟ به نظرتان با بررسی شرایط اقتصادی ایران خرید طلا برای سرمایه گذاری بهتر است یا نقره؟ منتظر نظرات شما هستیم.

اگر انتخاب شما در این سوال سرمایه گذاری در طلا است می‌توانید از خدمات سایت طلاین استفاده کنید. ما در سایت طلاین، بستری را فراهم کرده‌ایم که افراد بتوانند بدون نیاز به پرداخت اجرت یا کارمز‌د‌های بالا، سرمایه گذاری در طلای آب شده انجام دهند. برای شروع سری به سامانه طلاین بزنید.

سوالات متداول:

قیمت نقره برای سرمایه گذاری به چه عواملی بستگی دارد؟

عرضه و تقاضا، نرخ ارز، سیاست‌های پولی، رفتار دیگر سرمایه گذاران و اقتصاد جهانی می‌تواند روی قیمت نقره برای سرمایه گذاری تاثیر بگذارد.

از کجا شمش نقره بخریم؟

اگر می‌خواهید به طور فیزیکی سرمایه گذاری در نقره انجام دهید، به سراغ فروشگاه‌هایی که شمش‌های نقره یا نقره آبشده عرضه می‌کنند بروید؛ البته پیش از خرید از امنیت فروشگاه و اصالت نقره مطمئن شوید.

2 دیدگاه دربارهٔ «آموزش سرمایه گذاری نقره و خرید نقره برای سرمایه گذاری»

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و وقت به خیر. برای این کار به مجوز‌های فروشگاه دقت کنید و فاکتور رسمی را در هنگام خرید نقره دریافت نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا