۸ روش تشخیص سکه طلا اصل از تقلبی

تشخیص سکه اصل از تقلبی
3.3/5 - (34 امتیاز)

تشخیص سکه اصل از تقلبی یکی از دغدغه‌های افرادی است که به دنبال خرید سکه برای سرمایه‌گذاری، پس‌انداز یا هدیه هستند. زمانی که به اشتباه سکه‌ای تقلبی می‌خرید نه تنها سرمایه خود را به هدر خواهید داد؛ بلکه در فروش آن نیز به مشکل بر می‌خورید. برای تشخیص سکه تقلبی چندین راه متفاوت از جمله بررسی ظاهری سکه و پلمپ آن، عیار و فاکتور وجود دارد. در این نوشته از طلاین همه روش‌ها را با شما بررسی می‌کنیم.

از کجا بفهمیم سکه اصل است؟

بهتر است برای خرید سکه فردی متخصص و معتمد در زمینه تشخیص سکه اصل از تقلبی را همراه داشته باشید، چرا که تشخیص سکه اصل کاری تخصصی و نیازمند دانش کافی در زمینه شناخت طلای اصل و مسکوکات سکه است و عموماً از افراد عادی برنمی‌آید. یک کارشناس دارای جواز سکه قطعاً به شما در خرید مطمئن کمک خواهد کرد. 

به‌طور خلاصه می‌توانید از این روش‌ها برای تشخیص سکه طلا اصل از تقلبی استفاده کنید:

  1. کیفیت ضرب سکه را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمام جزئیات سکه با دقت ضرب شده‌اند.
  2. رنگ سکه را با یک سکه اصل معیار بسنجید.
  3. وزن سکه را به‌طور دقیق اندازه‌ بگیرید و با وزن استاندارد آن مقایسه نمایید.
  4. قطر سکه را اندازه‌گیری و با قطر سکه‌های اصل مقایسه کنید. 
  5. در صورت امکان عیار سکه را اندازه‌گیری کنید.
  6. کیفیت بسته‌بندی و وکیوم سکه را بررسی کنید.
  7. صدای برخورد سکه به سطح را بررسی کنید.
  8. با خرید سکه از مراکز معتبر می‌توانید از اصالت آن اطمینان بیشتری داشته باشید.

در ادامه هر یک از این موارد را به صورت دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

روش تشخیص اصل بودن سکه طلا

نحوه تشخیص سکه اصل از تقلبی در بررسی ظاهری

سکه‌های اصل با دقت بسیار زیادی ضرب شده‌اند و تمام جزئیات آن‌ها در تشخیص تقلبی بودن سکه اهمیت دارد. برای مثال:

  • کنگره‌های دور سکه‌های اصل بسیار یکنواخت و منظم هستند و عمق یکسانی دارند. اگر سکه را بدون وکیوم در اختیار دارید با استفاده از لمس کردن کنگره‌ها یکنواختی و نظم آن‌ها را بررسی کنید و با سکه اصل مقایسه کنید. 
  • به فاصله کنگره‌ها با حاشیه سکه دقت کنید؛ این فاصله باید در تمام دورتادور سکه به یک اندازه باشد. عموماً در سکه‌های تقلبی فاصله کنگره‌ها از حاشیه سکه کاملاً یکسان نیست و به تشخیص شما کمک می‌کند.
  •  دایره‌های حک شده بر سکه‌های اصل کاملاً گرد، کامل و بی‌نقص هستند. قطر این دایره‌ها نیز در همهٔ جهات یکسان است.
  • به نظم موجود در آجرچینی‌های گنبد و بارگاه دقت کنید. آجر‌ها باید کاملاً یک اندازه و یکدست باشند و با نظم درستی روی هم سوار شده باشند.
  •  تاریخ حک شده بر روی سکه که نشان‌دهنده سال ضرب سکه است و کلمات موجود روی آن را بررسی کنید. جای صحیح نقطه‌های عبارت بانک مرکزی در نوشته‌های روی سکه بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

 البته دقت داشته باشید که ممکن است مشاهده درست همه این جزئیات با چشم غیرمسلح ممکن نباشد؛ به همین علت بهتر است تا در هنگام مشاهده سکه، ذره‌بین گوهرشناسی یا لوپ به همراه داشته باشید.

عکس برای تشخیص سکه اصل و تقلبی

مقایسه رنگ سکه با سکه‌های اصل

قابل‌مشاهده‌ترین ویژگی ظاهری سکه که باید به آن توجه کنید، رنگ سکه است. بهتر است سکهٔ طلایی که از اصالت آن اطمینان دارید به همراه داشته باشید تا رنگ سکه‌ها را با هم مقایسه کنید. اگر هم این امکان وجود ندارد، بدانید که رنگ سکهٔ طلا باید طلایی باشد. اگر سکه خیلی زرد باشد یا در رنگ آن سفیدی یا سبزی دیده شود، احتمالاً سکه اصل نیست.

وزن سکه برای تشخیص سکه اصل از تقلبی

انواع سکه وزن‌های متفاوتی دارند، به عنوان مثال: 

  • وزن سکهٔ تمام بهار آزادی بانکی ۸.۱۳ گرم است. (به طور دقیق بین ۸.۱۳۲ و ۸.۱۳۷)
  • وزن نیم‌سکه بهار آزادی بانکی ۴.۰۶ گرم است.
  • وزن ربع‌سکهٔ بهار آزادی بانکی ۲.۰۳ گرم است.
  • وزن سکهٔ گرمی ۱.۰۱ گرم (تقریباً معادل نصف وزن ربع‌سکهٔ بهار آزادی) است.

وزن وکیوم‌های حاوی تمام سکه بهار آزادی عموماً بین ۱۰.۸ تا ۱۱.۵ گرم است؛ دقت کنید که مجموع وزن سکه تمام به همراه وکیوم نباید کمتر از این مقدار باشد، در غیر این صورت اصالت سکه زیر سوال خواهد رفت.

بررسی قطر سکه در تشخیص سکه طلا اصل از تقلبی

در کنار وزن می‌توانید از معیار قطر هم برای اصالت سنجی سکه‌ها استفاده کنید. برای این کار ابتدا بدانید که قطر سکه اصل چه قدر است، سپس با خط‌‌کش یا کولیس قطر سکه مد نظر خود را اندازه‌‌گیری کنید. توجه داشته باشید که: 

  • قطر سکه تمام بهار آزادی و سکه امامی ۲۲ میلی‌متر است.
  • قطر نیم‌سکه بهار آزادی ۱۹ میلی‌متر است.
  • قطر ربع‌سکه بهار آزادی ۱۶ میلی‌متر است.

علاوه بر این اندازه‌ها، دقت کنید که دور سکه‌ها باید کاملاً گرد و یکدست و قطر آن‌ها در تمامی نقاط یکسان باشد.

عیار سکه؛ معیار تشخیص سکه اصل از تقلبی

عیار سکه‌ها عموماً ۲۲ یا ۹۰۰ است و در صورتی ‌که سکه را بدون وکیوم دریافت می‌کنید می‌توانید با استفاده از سنگ محک یا تیزاب عیار آن را بسنجید و از اصالت سکه اطمینان حاصل کنید. برای این کار مراقب باشید که کنگره‌های اطراف سکه آسیب نبینند چرا که بعداً در فروش سکه دچار مشکل خواهید شد. به طور کلی پیشنهاد می‌شود که عیارسنجی سکه‌ها را به افراد متخصص بسپارید.

عیار سکه؛ معیار تشخیص سکه طلای اصل

بررسی کیفیت جعبه پرس یا وکیوم سکه

حتی کیفیت وکیوم استفاده شده در بسته‌بندی سکه‌ها می‌تواند تا حدودی نشان‌دهنده اصالت آن باشد. سکه‌های اصل در وکیوم‌های مخصوصی قرار می‌گیرند که شکل و کیفیت مشخصی دارند. حتی به کیفیت کاغذ یا مقوایی که سکه بر روی آن در جعبه وکیوم قرار دارد و مشخصات سکه و مبدا آن را نشان می‌دهد، توجه کنید. پلمپ سکه دارای یک لیبل مقوایی است که مشخصات سکه و صادر کننده آن در آن درج شده‌اند؛ دقت کنید که این کاغذ با کیفیت باشد و رنگ پریده نباشد.

هرگونه بدشکلی، تورم، خراش و بی‌نظمی در پرس وکیوم می‌تواند نشانه‌ای از عدم اصالت سکه باشد که بهتر است حتما آن‌ها را در نظر بگیرید.

بررسی صدای برخورد برای تشخیص سکه اصل از تقلبی

در اینجا نیز مثل بررسی عیار سکه با استفاده از سنگ محک، اگر سکه را به صورت وکیوم شده دریافت می‌کند اجرای این آزمایش ممکن نخواهد بود. اما اگر سکه را بدون وکیوم دریافت می‌کنید، صدای برخورد سکه نیز می‌تواند در تشخیص اصالت آن کمک‌کننده باشد.

برای سنجش صدای سکه آن را به آرامی روی میز سنگی یا شیشه‌ای بیاندازید، صدای برخورد سکهٔ اصل با سطح، صدایی زنگ‌دار است؛ در حالی که سکه‌های تقلبی صدایی بم و خشک را ایجاد می‌کنند. اگر تشخیص برای شما سخت است با داشتن سکهٔ اصل می‌توانید صدا‌ها را با هم مقایسه و اطمینان بیشتری حاصل کنید. در نظر داشته باشید که بهتر است در هنگام انجام این آزمایش مراقب آسیب دیدن لبه‌های سکه باشید‌.

توجه به تخصص و معتبر بودن فروشنده سکه

مهم‌ترین کار این است که برای خرید سکهٔ اصل به کسی مراجعه کنید که تخصص و جواز لازم برای فروش سکه را دارد. جالب است بدانید که بین جواز فروش طلا و جواهر و جواز فروش سکه و مسکوکات آن تفاوت وجود دارد و اگرچه بسیاری از طلا و جواهرفروشی‌ها به فروش سکه نیز می‌پردازند، نباید به داشتن جواز فروش طلا و جواهر فروشنده اکتفا کنید. مطمئن شوید که فروشنده پس از خرید پاسخگوی مشکلات شما باشد. شماره‌تلفن و آدرس فروشنده را از او دریافت و از صحت آنها اطمینان حاصل کنید.

برای دانستن نکات بیشتر این نوشته را بخوانید: راهنمای خرید سکه

تاریخچه تشخیص سکه اصل از تقلبی

احتمالاً اولین سکه‌ها حدود پنج هزار سال پیش تهیه شده‌اند؛ اما پس از مدتی ضرب سکه‌های تقلبی نیز به مشکلی تبدیل شد که همواره انسان با آن مواجه بوده است؛ تاریخچه جعل سکه احتمالاً به ۶۰۰ سال قبل از میلاد و شهر لیدیا در یونان باستان برمیگردد. اساس ساخت سکه‌های طلای جعلی در گذشته و حتی الان، کاهش درصد طلای سکه و مخلوط کردن سایر فلزات در ساخت سکه بود که ارزش آن را کاهش می‌داد.

 البته یونانیان قدیم گاهی با تراشیدن لبه‌های یک سکه واقعی نیز به طور نامحسوسی از وزن آن کاسته و سکه جعلی می‌ساختند. در ایران نیز جعل کردن سکه‌های طلای رایج در آن زمان که به آن‌ها داریک گفته می‌شد رایج بوده است. ضرر ساخت این سکه‌های جعلی آن‌جا مشخص می‌شود که ساخت عامدانه سکه‌های جعلی در روم باستان توسط امپراطوری باعث کاهش تدریجی ارزش پول ملی آن‌ها و یکی از عوامل تاثیرگذار در سقوط امپراتوری قدرتمند رم بوده است!

جمع‌بندی روش تشخیص سکه طلای اصل

در این مقاله تلاش کردیم تا انواع روش‌های شناسایی و تشخیص سکه‌ طلای اصل از سکه‌های جعلی را به شما آموزش دهیم. این روش‌ها شامل بررسی وکیوم و پلمپ سکه، کیفیت ضرب آن، رنگ طلایی سکه، صدای زنگ‌دار هنگام برخورد با سطح، عیار ۲۲ یا ۹۰۰، قطر و وزن سکه است. اما مهم‌ترین نکته خرید از فروشنده‌های معتبر یا مراجعه به کارشناس دارای جواز است که حاصل آن خریدی امن و مطمئن خواهد بود.اگر درباره تشخیص سکه اصل از تقلبی سوالی دارید آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول:

بهترین روش تشخیص اصل بودن سکه طلا چیست؟

تشخیص سکه اصل و تقلبی به نوع سکه، سال ساخت، وضعیت فیزیکی و وزن آن بستگی دارد. در این نوشته بهترین روش‌های تشخیص سکه اصل را با شما در میان گذاشتیم.

ابزار مخصوص تشخیص سکه اصل چیست؟

این ابزارها ممکن است شامل تجهیزات نوری اختصاصی، اسکنرها، میکروسکوپ‌ها و مواد شیمیایی و غیره باشد که قادر به تشخیص و تحلیل ویژگی‌های سکه‌های اصل از تقلبی هستند.

روش تشخیص سکه امامی اصل چیست؟

مانند انواع دیگر سکه، برای تشخیص می‌توانید از روش‌های بررسی ویژگی‌های ظاهری، عیار و بسته‌بندی کمک بگیرید. مقایسه عکس یک سکه امامی اصل با سکه‌ای که مد نظر دارید نیز به شما کمک خواهد کرد.

20 دیدگاه دربارهٔ « ۸ روش تشخیص سکه طلا اصل از تقلبی»

  1. به زبان ساده میشه گفت ضرب کردن سکه کار هر کسی نیست و فقط بانک مرکزی میتواند این ضرب را انجام دهد.قالب و طرحی که سکه را شکل میدهد هزینه بالایی دارد و بعد از اولین ضرب بر اثر فشار قالب کمی از برجستگی های خود را از دست میدهد و هر چه تعداد ضرب بیشتر شود طرح قالب آن دقت حالت اولیه را بیشتر از دست میدهد.وگرنه وزن سکه کاملا درست است عیار درست است تنها ایراد حساسیت بیش از حد خود مردم است و الان برای از بین بردن حباب سکه از این روش استفاده میکنند

  2. سلام… هنگام فروش سکه های قبل از سال ۸۶، سال ساخت رو قیمت فروش تاثیر میزاره؟ مثلا سکه سال ۸۴ با سال ۷۵ چقدر تفاوت قیمت داره برای خرید یا فروش؟

  3. با سلام میخواستم بدونم چطور میتونم در کمترین زمان و هنگام خرید سکه های قدیمی(عتیقه) نسبت به اصل یا تقلبی بودن مطمئن بشم. ممنون

    1. سامانه طلاین

      سلام دوست عزیز ممنون که سؤالت رو از ما پرسیدی. این روش باعث حل‌شدن طلا در ماده تیزاب سلطانی می‌شود و طلا از شکل خود خارج می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید.
      تیزاب سلطانی چیست

    2. سلام وقت بخیر اسید تیزاب سلطانی بسیار خطرناک هست و استفاده از آن تجربه بالا میخواهد

      1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

        سلام دوست عزیز.
        ممنون که دیدگاه خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی، برای برسی اینکه سکه‌ای که تهیه کردین اصله یا خیر یکی از راه‌ها این است که قطر آن را سکه رو اندازه‌گیری کنید؛ ولی راه‌های دیگری هم وجود دارد مثل اینکه از یک فروشگاه معتبر خرید کنید، به داشتن هولوگرام توجه کنیم و کلی راه دیگر که در مقاله‌های بعدی حتماً به آنها خواهیم پرداخت.

  4. آقای طلا فروش

    مرسی این کامل ترین راهنمای خرید سکه طلای اصل بود که توی اینترنت پیدا کردم.

  5. این روشهای تشخیص سکه اصل از روی صدا و رنگ خیلی فضایی نیستند؟ واقعا جوابن؟

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی، راه‌های دیگری مثل توجه به هولوگرام داشتن سکه یا وزن آن نیز وجود دارد که کاربردی هستند.

      1. سلام. شما که چند مرتبه در پیام ها فرمودید به هولوگرام داشتن سکه توجه کنیم، می خواستم بدانم آیا امکان دارد که یک عده ای در بازار، کاغذ سکه و پرس سکه و هولوگرام سکه را به نام یک طلافروش معتبر چاپ کنند و آدرس و شماره تلفن آن طلا فروش معتبر را نیز بنویسند و سپس با سکه تقلبی، وکیوم کنند؟

    2. حمید جان هدف را متوجه هستی؟یک تمام سکه طرح امامی طلا است حتی عیارش درست است تنها خوب ضرب نشده وگرنه دلیل ضخامت و رنگ و صدا همه برمیگرده به استفاده مکرر از یک قالب یا کلیشه که بهانه ای برای از بین بردن حباب سکه ای که دست مردم است که توسط حساسیت خود مردم استفاده میکنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا