سرمایه گذاری در طلا یا خودرو بهتر است؟

سرمایه گذاری در طلا یا خودرو
2.7/5 - (3 امتیاز)

سرمایه گذاری یکی از اصلی‌ترین اقدامات اقتصادی افراد به‌شمار می‌رود. هر چه شرایط اقتصادی یک کشور دچار تنش‌های بیشتری باشد و به مدت طولانی با تورم روبرو باشد، تمایل مردم برای حفظ ارزش پول خود و سرمایه گذاری بیشتر می‌شود. این موضوع که در چه عرصه‌ای سرمایه گذاری کنیم بهتر است و سوددهی مناسب‌تری دارد، همیشه مورد بحث افراد است؛ همانطور که می‌دانید سرمایه گذاری در طلا یک روش سنتی و البته پرطرفدار برای سرمایه گذاری است اما این روش با وجود تورم طولانی در یک اقتصاد، دارای ریسک‌های بیشتری می‌شود. سرمایه گذاری در ماشین هم روش دیگری است که این روش به پول بیشتری برای انجام سرمایه گذاری در آن نیازمند است. ما در این مقاله به بررسی این دو روش، مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم تا افراد با آگاهی کامل و متناسب با میزان سرمایه خود، به یکی از روش‌ها برای انجام سرمایه گذاری رو بیاورند؛ به‌عبارت دیگر در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم: سرمایه گذاری در طلا یا خودرو؟ کدام روش بهتر است؟

برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا ماشین؟

دو عرصه مهم در سرمایه گذاری طلا و خودرو هستند که به افراد کمک می‌کنند دارایی خود را از بلایای اقتصادی نظیر تورم بالا و طولانی مدت حفظ کنند؛ در این بخش به مزایا، جذابیت‌ها و البته معایب سرمایهگذاری در طلا یا خودرو می‌پردازیم. در پایان بحث از سرمایه گذاری در طلا نیز گریزی به روش‌های مختلف سرمایه گذاری در این حوزه می‌زنیم.

سرمایه گذاری در طلا

همانطور که پیشتر هم ذکر کردیم سرمایه گذاری در طلا یکی از روش‌های سنتی و پرطرفدار میان اکثر افراد جامعه برای سرمایه گذاری است. در مقایسه سرمایه گذاری در طلا یا خودرو می‌توان گفت یکی از دلایل مهم محبوبیت سرمایه گذاری در طلا به این دلیل است که طلا، از مهم‌ترین پشتوانه‌ها برای ارزهای چاپ شده در سراسر دنیا است؛ جدای از این مورد که سبب می‌شود طلا یکی از مهم‌ترین و گرانبهاترین فلزات به شمار رود، جنبه‌ی مصرفی این فلز قیمتی هم سبب تمایل مردم به انجام سرمایه گذاری در این حوزه می‌شود. زیرا مادامی که طلا را در اختیار داشته باشند، می‌توانند از آن در مجالس و محافل برای امور زینتی خود بهره ببرند.

مزایای سرمایه گذاری در طلا
مزایای سرمایه گذاری در طلا

مزایای سرمایه گذاری در طلا

چند مورد از اصلی‌ترین مزایای سرمایه گذاری در طلا را می‌توان چنین برشمرد:

  • پشتوانه اصلی مهم‌ترین ارزهای چاپ شده در دنیا نظیر دلار و یورو و پول اغلب کشورها
  • در مقام مقایسه بین سرمایه گذاری در طلا یا خودرو باید گفت طلا بر خلاف خودرو دچار افت مدل و در نتیجه افت قیمت ناشی از گذر زمان نمی‌شود و این اصلی‌ترین مزیت این روش در مقایسه با خودرو است.
  • قابلیت استفاده طلا برای امور زینتی و این یکی از دلایل اصلی محبوبیت سرمایه گذاری در طلا است.
  • امکان سرمایه گذاری در طلا با مبالغ بسیار کمتری نسبت به بازار خودرو؛ به‌طور مثال حداقل هزینه برای ورود به بازار طلا با توجه به قیمت روز هر گرم آن حدود 2 میلیون است در صورتی‌که برای ورود به بازار خودرو به مبالغی چندین برابر یک گرم طلا نیاز است.
  • مناسب افرادی با سرمایه کم
  • تعیین قیمت طلا به‌صورت جهانی
  • نوسانات همیشه مثبت طلا
  • طلا در تمام جهان دارای ارزش است.
  • مزیت دیگر این روش فراهم آوردن راه‌های مختلف برای سرمایه گذاری است که افراد می‌توانند با حداقل سرمایه خود هم وارد این بازار شوند.

معایب سرمایه گذاری در طلا

هر روش سرمایه گذاری سختی‌ها و ریسک‌های خاص خود را دارد؛ این روش هم خالی از عیب نیست و چند مورد از مهم‌ترین معایب این روش را می‌توان چنین برشمرد:

  • امکان سرقت یا گم شدن طلا
  • امکان جعلی بودن طلا
  • دریافت اجرت‌های بالا

این سه مورد را می‌توان از اصلی‌ترین معایب سرمایه گذاری طلا دانست؛ با این حال خوب است بدانید که هر سه این عیوب، کاملاً قابل رفع و رجوع است:

  • شما با نگهداری طلای خود در محلی امن می‌توانید امکان سرقت یا گم شدن طلا را به حداقل برسانید.
  • همچنین با خرید طلا از طلا فروشی‌های معتبر، به همراه داشتن شخصی خبره در حوزه‌ی خرید و فروش طلا و توجه به کد ویژه‌ی طلا که بر روی طلا ثبت می‌شود به شما کمک می‌کند که از امکان جعلی بودن طلا نیز در امان باشید.
  • وجود اجرت یا کارمزد هم، بیشتر در سرمایه گذاری طلا به‌صورت فیزیکی وجود دارد و با استفاده از سایر روش‌های سرمایه گذاری در طلا، این عیب نیز منتفی می‌شود. برای مثال با سرمایه گذاری روی طلای آب شده دیگر نیازی به پرداخت اجرت نخواهید داشت.

بنابراین در مقایسه سرمایه گذاری در طلا یا خودرو می‌توان گفت معایب طلا قابل رفع و رجوع است ولی در خودرو چنین امکانی وجود ندارد.

روش‌های مختلف سرمایه گذاری در طلا

امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش‌های بیشتری غیر از خرید فیزیکی طلا، برای سرمایه گذاری در طلا ایجاد شده است. این روش‌ها عبارتند از:

  • سرمایه گذاری به‌ روش گواهی سپرده طلا
  • سرمایه گذاری به‌ روش صندوق سرمایه گذاری
  • سرمایه گذاری به‌ روش معامله در بازار فارکس
  • سرمایه گذاری به‌ روش آنلاین در سایت طلاین
روش‌های سرمایه گذاری طلا
روش‌های سرمایه گذاری طلا

سرمایه گذاری به روش گواهی سپرده طلا

این روش شامل یک کاغذ یا سند با عنوان گواهی میزان طلایی است که سپرده گذاری کرده‌اید. این نوع گواهی همچون سایر نمادهای بورسی قابل خرید و فروش در بورس است به شرطی که شما کد بورسی داشته باشید. این روش شامل مزایایی نظیر حذف امکان سرقت یا گم شدن طلا، قابلیت نقد شوندگی راحت و کارمزد کم است و اصلی‌ترین معایب آن هم شامل محدودیت در نگهداری طلا و محدودیت در دسترسی به طلا است.

سرمایه گذاری به‌ روش صندوق سرمایه گذاری

در این روش افراد سرمایه خود را در اختیار افراد متخصص در حوزه‌ی امور مالی و معامله در بورس قرار می‌دهند و بعد از این، معامله‌گران و متخصصین حوزه بورس هستند که مسئولیت سود و زیان، استفاده و سرمایه گذاری سرمایه شما را به عهده دارند؛ اصلی‌ترین مزایای این روش عبارتند از بی‌نیازی افراد از مدیریت مستقیم سرمایه خود، قابلیت نقد شوندگی راحت، قابلیت نقدشوندگی بخشی از سرمایه و وجود کمترین ریسک در این نوع سرمایه گذاری است. تنها عیب این راه هم ناتوانی از مدیریت مستقیم سرمایه خود است.

سرمایه گذاری به‌ روش معامله در بازار فارکس

بازار فارکس یک بازار بین المللی و جهانی برای معامله طلا است؛ برای انجام معامله در این بازار کافیست یک حساب معاملاتی برای خود در یکی از بروکرها ایجاد کنید و این حساب را با ارزهای باارزش نظیر دلار، یورو و سایر ارزهای مهم دیگر شارژ کنید و به انجام معاملات بپردازید. مهم‌ترین مزایای این روش عبارتند از فراهم آوردن امکان کسب سودهایی بسیار بالا و اینکه روشی آسان برای سرمایه گذاری است. دو عیب مهم این روش را هم می‌توان نوسان‌های بالای قیمت طلا و پیچیدگی تحلیل بازار فارکس و روند قیمت طلا است.

سرمایه گذاری به‌ روش آنلاین در سایت طلاین

سایت طلاین یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعال در ارائه سامانه‌ای مطمئن برای سرمایه گذاری طلا است. این روش بیش از سایر روش‌ها دارای مزیت است و می‌توان مزایای این روش را چنین برشمرد: امکان خرید طلای آب شده، بی‌نیازی از پرداخت اجرت، امنیت بالا در خرید و فروش طلا، قابلیت نقد شوندگی بالا و هم اینکه روشی آسان برای سرمایه گذاری است. این روش تنها راهی است که عیب مشخصی نمی‌توان برای آن برشمرد و عیوب سایر روش‌های پیشین را ندارد. برای سرمایه گذاری طلای آب شده به سایت طلاین مراجعه کنید.

سرمایه گذاری به‌ روش فیزیکی

این روش نیاز به توضیح خاصی ندارد چرا که همه‌ی افراد با این روش کاملاً آشنا هستند؛ قابلیت نقد شوندگی راحت و قابلیت دسترسی راحت اصلی‌ترین مزایای این روش به‌شمار می‌روند. کارمزد بالا و امکان سرقت هم مهم‌ترین معایب این روش به‌شمار می‌روند.

سرمایه گذاری در خوردو

آلت تصویر: سرمایه گذاری در خودرو از دیگر عرصه‌های پرطرفدار برای سرمایه گذاری، بازار خودرو است. باوری شبیه به سرمایه گذاری در طلا در این حوزه نیز وجود دارد و این است که برخی بر این باورند که با خرید خودرو علاوه بر اینکه می‌توانند از آن برای امور روزمره خود استفاده کنند، می‌توانند با نگهداری آن در طول زمان سود نیز کسب کنند. در این بخش از مقایسه سرمایه گذاری در طلا یا خودرو به مزایا، جذابیت‌ها و معایب سرمایه گذاری در حوزه خودرو می‌پردازیم.

مزایای سرمایه گذاری در خودرو

گرچه ورود به حوزه‌ی سرمایه گذاری در خودرو نیاز به سرمایه‌ی بیشتری نسبت به طلا دارد اما این حوزه با وجود مزایای مختلفی که دربردارد سبب شده همچنان حوزه‌ای پرطرفدار در سرمایه گذاری به‌شمار رود؛ این مزایا عبارتند از:

  • وابسته بودن تولید خودرو به دلار؛ در نتیجه هر چه قیمت دلار بالاتر برود، قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت. این مورد را در مقایسه سرمایه گذاری در طلا یا خودرو را می‌توان اصلی‌ترین مزیت سرمایه گذاری در این حوزه دانست.
  • امکان استفاده از خودرو برای امور شخصی؛ مزیت بعدی که سبب جذب افراد به سرمایه گذاری در این حوزه می‌شود، قابلیت استفاده از خودرو برای امور شخصی است.
  • مزیت ویژه‌ی بعدی بازار خودرو در مقایسه سرمایه گذاری در طلا یا خودرو، امکان کسب سود بیشتر در بازار خودرو نسبت به طلا است. در واقع با توجه به شرایط کشور که واردات خودرو ممنوع شده و همچنین میزان تورم در کشور، نرخ سوددهی در بازار خودرو نسبت به طلا بسیار بیشتر است.
  • وجود ضرر کمتر با خرید خودروی کارکرده نسبت به طلای کارکرده یا دست دوم؛ یکی دیگر از مزایای ویژه خودرو در مقایسه بین سرمایه گذاری در طلا یا خودرو همین است که شما می‌توانید خودروی دست دوم بخرید و میزان ضرر در این امر تقریباً صفر و امکان کسب سود خصوصاً با وضعیت خاص خودرو در کشور، زیاد است تا خرید طلای مستعمل و دست دوم.
  • امکان کسب سود با خرید سهام‌های خودرویی در بورس؛ همچنان که روش‌های متفاوتی برای سرمایه گذاری در خودرو وجود دارد، شما می‌توانید با خرید سهام‌های خودرویی هم در این عرصه سرمایه گذاری کنید و سرمایه گذاری به این روش بسیار مطمئن‌تر و با سوددهی بیشتری است نسبت به خرید خود اتومبیل.
سرمایه گذاری در خوردو
سرمایه گذاری در خوردو

معایب سرمایه گذاری در خودرو

در این قسمت از بحث در مورد مقایسه سرمایه گذاری در طلا یا خودرو نوبت به بررسی معایب سرمایه گذاری در خودرو می‌رسد؛ باید گفت معایب این روش به اندازه مزایای آن و حتی کمی بیشتر است. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که در بازار کالاهای مصرفی همچون خودرو، سرمایه گذاری نکنید زیرا نه تنها سبب تورم می‌شود، بلکه ارزش پول شما مطابق با تغییر قیمت‌ها در بازارها نخواهد بود؛ این به معنای ضرر نیست بلکه شما سود چندان نخواهید کرد. معایب این روش عبارتند از:

  • امکان سرقت خودرو
  • راه‌های متفاوت افت قیمت خودرو نظیر تصادف، کارکرد زیاد خودرو، خط افتادن روی خودرو و مواردی از این قیبل
  • نیازمندی به سرمایه زیاد برای ورود به این عرصه
  • استهلاک و خرج زیاد نگهداری از اتومیبل نظیر نیاز به سوخت، تعمیر و مواردی از این دست.

جمع بندی

در پایان و در مقام مقایسه بین سرمایه گذاری در طلا یا خودرو باید گفت سرمایه گذاری در حوزه‌ی طلا گزینه‌ی مناسب‌تر و با سوددهی مطمئن‌تری است. مواردی همچون تعیین قیمت طلا به‌صورت جهانی، نوسانات همیشه مثبت طلا، دارای ارزش بودن طلا در تمام جهان تا خودرو و اینکه طلا پشتوانه‌ی ارزهای معتبر و پول هر کشور است و هم این موضوع که معایب سرمایه گذاری در خودرو زیاد است، سبب می‌شود طلا در مقایسه با خودرو گزینه‌ی مناسب‌تری برای سرمایه گذاری به‌شمار برود.

سوالات متداول:

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو؟

با توجه به اینکه مزایای سرمایه گذاری در طلا بسیار بیشتر از خودرو است و در مقابل معایب سرمایه گذاری در خودرو نسبت به طلا بیشتر است، باید گفت سرمایه گذاری در طلا گزینه‌ی مناسب‌تری نسبت به خودرو است.

مزایای سرمایه گذاری در طلا چیست؟

طلا پشتوانه اصلی مهم‌ترین ارزهای چاپ شده در دنیا نظیر دلار و یورو است و بر خلاف خودرو دچار افت مدل و در نتیجه افت قیمت ناشی از گذر زمان نمی‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا