سرمایه گذاری شمش طلا چگونه است؟

سرمایه گذاری شمش طلا
3.4/5 - (10 امتیاز)

اگر شما هم قصد سرمایه گذاری شمش طلا را دارید، احتمالاً این سؤالات به ذهن شما خطور کرده است: شمش طلا چیست و چگونه تولید می‌شود؟ آیا شمش طلا برای سرمایه گذاری گزینهٔ مناسبی است؟ سرمایه گذاری شمش طلا چه مزایا و معایبی دارد؟ حداقل سرمایه لازم برای خرید شمش طلا چقدر است؟ برتری سرمایه گذاری شمش طلا نسبت به سایر شکل‌های طلا چیست؟ اگر به دنبال پاسخ این سؤالات می‌گردید بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سرمایه گذاری در طلا

پیش از پرداختن به سرمایه گذاری در خرید شمش طلا، بهتر است در ابتدا به این پرسش بپردازیم که اصلاً چرا باید دارایی خود را صرف سرمایه گذاری در طلا کنید؟ می‌دانید که سرمایه گذاری در بازار طلا از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه گذاری بین مردم است. علت آن هم این است که علاوه بر حفظ ارزش پول، طلا سرمایه‌ای در دسترس است که بسیاری از افراد جامعه توانایی سرمایه گذاری در آن را دارند. میزان افزایش قیمت طلا تقریباً همیشه بالاتر از نرخ تورم بوده و همین امر طلا را به گزینهٔ بسیار مناسبی برای حفظ ارزش پول و دور زدن افزایش قیمت‌ها تبدیل کرده است.

برای آشنایی بیشتر با روش‌ و نکات سرمایه گذاری در طلا این نوشته را ببینید: سرمایه گذاری طلا

انواع روش‌های سرمایه گذاری در طلا چیست؟

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید روش‌های بسیار متنوعی برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به سرمایه گذاری در طلای نو، طلای آب‌شده، طلای دست‌دوم، سکه، شمش طلا و گواهی سپرده طلا اشاره کرد. در این بین اگر قصد خرید طلای فیزیکی را دارید، شمش و سکه به علت نداشتن اجرت ساخت و نقدینگی مناسب برای سرمایه گذاری گزینه‌های بهتری هستند. در ادامه دربارهٔ سرمایه گذاری شمش طلا بیشتر توضیح خواهیم داد.

شمش طلا چیست؟

پیش از آنکه به بررسی سرمایه گذاری شمش طلا بپردازیم، لازم است بدانید که شمش طلا چیست؟ احتمالاً بسیاری از شما با شنیدم نام شمش طلا به یاد قطعات مکعبی شکل و بزرگی از طلا می‌افتید که معمولاً در خزانه‌های بزرگ و گاوصندوق‌های پیشرفتهٔ بانک‌های مرکزی کشورها وجود دارند؛ بنابراین احتمالاً فکر می‌کنید که خرید و سرمایه گذاری شمش طلا کار هر کسی نیست و داشتن حتی یک عدد از این مکعب‌های پرزرق‌وبرق نیازمند سرمایه‌ای هنگفت است. اما جالب است بدانید که شمش‌های طلا نیز مشابه سکه‌های طلا در ابعاد و وزن‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شوند و محدود به قطعات بزرگ و مکعبی شکل که احتمالاً در فیلم‌ها دیده‌اید، نمی‌شوند. باتوجه‌به این مطلب می‌توان گفت که برخلاف تصور عموم خرید شمس‌های طلا برای سرمایه گذاران عادی نیز چیزی دور از دسترس و خیالی نیست. در واقع شمش‌های طلا (به انگلیسی gold bar یا gold ingot) قطعاتی از طلای خام مذاب هستند که پس از ریخته شدن در قالب‌های آماده بسته‌بندی و وکیوم شده و به فروش می‌رسند. عیار شمش‌های طلا ۲۴ است و این یعنی هر قطعه از شمش‌ طلا ۹۹۹.۹ درصد طلای خالص دارد. به علت همین عیار بالا و نرم بودن طلای ۲۴ است که آن را در بسته‌های مخصوص و به‌صورت وکیوم شده به فروش می‌رسانند.

خرید شمش‌های طلا در بین مردم به چه صورت انجام می‌شود؟

شمش‌های طلایی که بین مردم عامه خریدوفروش می‌شوند اغلب به‌صورت قطعات بیضوی، لوله‌ای یا ورقه‌های مکعب مستطیل شکلی هستند که مشابه سکه‌های طلا در بسته‌بندی‌های خاصی قرار گرفته‌اند. این شمش‌ها در اندازه‌های مختلف و قابل‌قبولی عرضه می‌شوند و با مراجعه به طلافروشی‌ها می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. دقت داشته باشید که شمش‌های طلا را از طلافروشی‌های معتبر و زیر نظر اتحادیه طلا و جواهرات خریداری کنید.

چه اطلاعاتی باید روی شمش‌های طلا درج شوند؟

از مهم‌ترین ویژگی‌های شمش‌های طلا داشتن شناسنامه مشخص و معتبر است؛ بنابراین دقت کنید که اطلاعات شمش از جمله وزن، عیار، کد شناسایی و نام کارخانهٔ تولید‌کننده بر شمش درج شده باشد. کاربرد کد شناسایی این است که برای بررسی اصالت شمش می‌توانید با استفاده از آن با اتحادیه طلا و جواهرات تماس برقرار کنید.

شمش‌های طلا در کجا تولید می‌شوند؟

در سطح جهانی شمش‌های طلای معروف اغلب توسط کارخانه‌های سوئیسی، انگلیسی، استرالیایی و اماراتی تولید می‌شوند. بنا بر تبلیغات موجود، بعضی از این شمش‌ها طرف‌داران بیشتر و به دنبال آن قیمت بالاتری نیز دارند. معروف‌ترین شمش‌های طلا، شمش‌های طلای سوئیسی هستند. در ایران نیز شمش‌های طلا معمولاً توسط ضرابخانه‌های دولتی ساخته می‌شوند. البته بعضی از بخش‌های خصوصی نیز اگر تأییدیه‌های لازم را از دولت دریافت کنند، می‌توانند به تولید شمش‌های طلا بپردازند.  

از کجا شمش طلا بخریم؟
از کجا شمش طلا بخریم؟

مزایا و معایب سرمایه گذاری با شمش طلا

هر سرمایه گذاری‌ مزایا و ریسک‌های مربوط به خود را دارد که با شناخت آن‌ها می‌توانید احتمال ضرر را کاهش دهید. سرمایه گذاری شمش‌ طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست. از مزایای سرمایه گذاری در شمش‌ طلا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱.تنوع در وزن

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، برخلاف تصور عموم شمش‌های طلا در اندازه‌های بسیار متنوعی در بازار طلا موجود هستند و می‌توانید آن‌ها را در وزن‌های یک گرم تا یک کیلوگرم پیدا کنید. درحالی‌که در خرید سایر اشکال طلا و حتی سکه‌های طلا نیز این تنوع خوب را پیدا نخواهید کرد.

۲.معتبر بودن

شمش‌ها مثل طلای دست‌دوم اجرت ساخت ندارند، اما برخلاف طلای دست‌دوم که جزء کم‌اعتبارترین نوع طلاهای موجود هستند و خطر تقلبی بودن آن‌ها بالا است، شمش‌های طلا معتبر و شناسنامه‌دار هستند.

۳.مناسب برای سرمایه گذاری

شمش‌های طلا به علت نداشتن اجرت ساخت، معتبر بودن، قابلیت خریدوفروش جهانی و دارا بودن تنوع، از بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری محسوب می‌شوند.

۴.قابلیت معامله در بازارهای جهانی

شمش‌های طلا در اندازه‌های استانداردی تولید می‌شوند که قابل معامله در بازار‌های بین‌المللی نیز هستند. درحالی‌که سایر اشکال طلا مخصوصاً سکه‌ها قابلیت خریدوفروش در بازار جهانی را ندارند. شمش‌های طلایی که برای صادرات تولید می‌شوند معمولاً وزن ۱۲ کیلوگرم را دارند.

۵.عدم نیاز به پرداخت اجرت

برای خرید طلای زینتی، هزینهٔ قابل‌توجهی بابت اجرت ساخت دریافت می‌شود که در هنگام فروش مجدد طلا این هزینه از قیمت قطعهٔ موردنظر کاسته می‌شود. یعنی در واقع در هنگام فروش تنها قیمت گرم طلای موجود در آن قطعه پرداخت می‌شود. درحالی‌که برای خرید شمش طلا برای سرمایه گذاری هزینهٔ اجرت پرداخت نمی‌کنید.

۶.مناسب برای هدیه دادن

شمش طلا یکی از گزینه‌هایی است که برای هدیه دادن می‌توانید در نظر داشته باشید. همان‌طور که گفته شد شمش‌ها در اندازه‌های مختلفی به فروش می‌رسند و افراد معمولاً از شمش‌های ۰.۱ گرم تا ۲.۵ گرم برای هدیه دادن استفاده می‌کنند.

۷.مناسب برای سرمایه گذاری

گرم‌های پایین شمش‌های طلا برای هدیه دادن به کار می‌روند؛ اما گرم‌های بالاتر مثلاً از ۵ تا ۱۰۰ گرم معمولاً در سرمایه گذاری‌های عامهٔ مردم کاربرد دارند. شمش‌های یک کیلوگرمی نیز برای سرمایه گذاری‌های مبالغ بالاتر رایج هستند.

۸.نداشتن حباب قیمت

شمش‌های طلا برخلاف سکهٔ طلا حباب قیمت ندارند و به‌طورکلی از قیمت پایدارتری برخوردار هستند.

۹.عیار بالا

گفتیم که شمش‌های طلا را در عیار ۲۴ تولید می‌کنند درحالی‌که سکه‌های طلا و سایر شکل‌های طلای موجود در بازار اغلب عیار ۱۸ دارند.

۱۰.قیمت کمتر

شمش‌های طلا نسبت به طلاهای نو و دست‌دوم و حتی سکه‌های طلا قیمت کمتری دارند. چرا که شمش‌های طلا یکی از ابتدایی‌ترین و خام‌ترین شکل‌های طلا هستند که از آن‌ها در ساخت سکه و سایر اشکال طلا استفاده می‌شود.

مزایا و معایب سرمایه گذاری شمش طلا
مزایا و معایب سرمایه گذاری شمش طلا

معایب سرمایه گذاری شمش طلا

معایب سرمایه گذاری شمش طلا نیز شامل موارد زیر است:

۱.نقل‌وانتقال

از مهم‌ترین معایب سرمایه گذاری شمش‌ طلا می‌توان به دشواری‌های نقل‌وانتقال آن‌ها اشاره کرد؛ بنابراین، اگر قصد خرید شمش طلا را دارید باید هزینه‌های حمل‌ونقل پردردسر آن را نیز در نظر بگیرید.

۲.حق بیمه

یکی دیگر از هزینه‌هایی که باید پرداخت کنید حق بیمهٔ شمش‌های طلا است که مبلغی را به قیمت کلی شمش‌های طلا اضافه می‌کند.

۳.خطر سرقت

خطر به سرقت رفتن طلا در مورد همهٔ انواع فیزیکی طلا وجود دارد؛ بنابراین احتمال سرقت شمش‌ها را نیز باید در نظر بگیرید.

بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری کدام است؟

بسته به سرمایه‌ای که در اختیار دارید می‌توانید شمش‌هایی با اندازه‌های مختلف را خریداری کنید؛ اما عموم مردم معمولاً برای سرمایه گذاری شمش‌های چند گرمی تا 100 گرم  و سرمایه گذاران عمده‌تر معمولاً شمش‌های یک کیلوگرمی را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله از طلاین به معرفی کامل شمش‌ طلا و سرمایه گذاری شمش طلا پرداختیم. گفته شد که شمش‌های طلا قطعاتی از طلای خام با عیار ۲۴ هستند که در بسته‌های وکیوم شده به فروش می‌رسند. شمش‌های طلا یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری در بازار طلا و جواهرات هستند. از مزایای سرمایه گذاری شمش‌های طلا می‌توان به متنوع بودن وزن، قابلیت معامله در بازارهای جهانی، عدم نیاز به پرداخت اجرت، مناسب بودن برای هدیه دادن و سرمایه گذاری و نداشتن حباب قیمت اشاره کرد.

سؤالات متداول:

شمش طلا چند کیلو است؟

شمش‌های طلا وزن‌های متنوعی دارند و افراد بر حسب نیاز خود وزن‌های مشخصی را خریداری می‌کنند. شمش‌های طلا را معمولاً از وزن‌های حدود ۰.۱ گرم تا ۱۲ کیلوگرم تولید می‌کنند. برای هدیه دادن از شمش‌های چند گرمی، برای سرمایه گذاری معمولاً از شمش‌های ۱ کیلوگرمی و برای صادرات نیز از شمش‌های ۱۲ کیلوگرمی استفاده می‌شود.

برای سرمایه گذاری شمش بهتر است یا طلا؟

پاسخ به این سؤال بستگی به هدف شما از سرمایه گذاری دارد؛ اما معمولاً شمش‌های طلا به علت اعتبار بالا، قابلیت خریدوفروش جهانی، نداشتن اجرت و تنوع بالا در وزن، نسبت به سایر اشکال طلا برای سرمایه گذاری گزینهٔ مناسب‌تری هستند.

17 دیدگاه دربارهٔ «سرمایه گذاری شمش طلا چگونه است؟»

  1. سلام می خواستم شمش طلا با سوت پایین بخرم ولی گفتن فاکتور نمی دن بعد برای فروش مشکل پیش نمی آید ممکنه دزدی قلمداد کنن چرا فاکتور نمیدن

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام ممکن است این محدودیت برای برخی از طلا فروشی‌ها باشد. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید با مبلغ کم طلا بخرید، از سامانه طلاین استفاده کنید. در سامانه طلاین با مبالغ کمتر از ۱۰۰ هزار‌تومان طلای آب شده با فاکتور خریداری کنید.

  2. سلام و عرض ادب
    دلیل اختلاف قیمت خرید در پلتفرم شما و سایر سایت ها چیه؟
    قیمت شما بر اساس طلای آبشده هست یا طلای ۱۸عیار؟
    کارمزد معاملاتتون چند درصد هستش؟

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و وقت به خیر.
      اختلاف قیمت خرید و فروش در بازار طلا مفهوم رایجی است و اسپرد نام دارد. شما می‌توانید با بررسی متوجه شوید اختلاف قیمت خرید و فروش در سایت طلاین بسیار کم‌تر از رقبا است.
      قیمت سامانه ما بر اساس طلای ۱۸ عیار یا ۷۵۰ تعیین می‌شود.
      کارمزد معاملات در سامانه طلاین به صورت درصدی نیست و مبلغ ثابت ۵ هزار‌تومان برای آن در نظر گرفته شده است.
      اگر هم‌چنان سوالی دارید می‌توانید با پشتیبانی طلاین تماس بگیرید:
      ۰۳۵۳۷۳۳۲۶۱۲

  3. رامین اصغرنژاد

    سلام میشه یه راهنمایی کنین من یه باغ دارم ارزشش ۷۰۰ال۸۰۰میلیون هست میخوام بدونم ارزش باغ بهترهست یا شمش طلا میخوام اگه شمش طلا برای سرمایه گذاری بهترباشه باغ بفروشم شمش طلابخرم ممنون میشم اگه راهنمایی کنین

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و وقت به خیر. تغییر نوع سرمایه گذاری‌ها نیاز به دانش و شناخت دقیق بازار هر دو نوع ملک و طلا را دارد. بهتر است از مشاوران مالی کمک بگیرید.

  4. شمس های طلا را موقع فروش من شنیدم نصفه قیمت میخرن چجوری به میگین برای سرمایه گذاری خوبه.

  5. شهریار شیرزاد

    درود
    خواستم تشکر کنم از اطلاعات خوبی که در اختیار ما گذاشتید.
    واقعیتش من مدتی هستش که دارم از شمش های گرمی خریداری میکنم نسبت به سرمایه ای که به دست میارم اما چند نفری با حرفهایی که بهم میزدن داشتم افسوس میخوردم که چرا اینکارو کردم اما با مطالب مفید شما متوجه شدم که اشتباه نکردم و مسیر درستی رو انتخاب کردم.

    ممنون از شما

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام جناب شیرزاد.
      خوشحالیم که نوشته‌های سایت ما برای شما مفید بوده است.
      در صورت نیاز می‌توانید از دیگر مطالب سایت طلاین هم برای آموزش سرمایه گذاری استفاده کنید.

      1. سلام استاد ممنون از اطلاعات بسیار مفید و خوبتون
        یه سؤال داشتم خرید شمش طلای 24 عیار سوئیسی کارمزدش کمتره یا طلای آبشده؟
        منظورم از کارمزد مابه التفاوت قیمت خرید و فروش هست.
        طلای آبشده 3 درصد هست ولی نخمیدونم شمش طلای یک کیلویی چقدره طلا فروش هم یک سری اعداد گفت که اصلن متوجه نشدم

        1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

          سلام. اسپرد در شمش‌های خارجی بیشتر از طلای آب شده است.

      1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

        سلام و وقت به خیر. بله شما می‌توانید شمش طلا را از طلا فروشی‌ها، آبشده فروشی‌ها یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا