با سرمایه گذاری طلا در بانک بیشتر آشنا شوید.

سرمایه گذاری طلا در بانک
3.5/5 - (24 امتیاز)

آیا با نحوه سرمایه گذاری طلا در بانک آشنایی دارید؟ می‌دانید که بازار طلا یکی از پرطرفدارترین بازارهای سرمایه گذاری است که حتی امروزه و باتوجه‌به رواج روش‌های جدیدی مثل سرمایه گذاری در بورس و ارزهای دیجیتال و موارد این‌چنینی همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. با پیشرفت ‌دنیای جدید روش‌های سرمایه گذاری طلا نیز به‌روزتر و متنوع‌تر شده‌اند و دیگر محدود به خرید سکه‌ها و زیورآلات طلا و نگهداری آن‌ها در خانه برای روز مبادا نمی‌شوند.

یکی از این روش‌های جدید سرمایه گذاری طلا در بانک است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جذب کرده است. در این مقاله با سرمایه گذاری طلا در بانک بیشتر آشنا می‌شوید.

مزایای سرمایه گذاری در بازار طلا

گفتیم سرمایه گذاری در طلا روش بسیار مناسبی برای حفظ ارزش پول و قدرت خرید شماست. با توجه به اینکه در کشور با تورم دورقمی و کاهش روزانهٔ ارزش پول ملی مواجه هستیم، نگهداری پول در بانک‌ها کار بسیار اشتباهی است که ارزش دارایی شما را به‌شدت کاهش می‌دهد. علاوه بر حفظ ارزش پول، با سرمایه گذاری درست شاید بتوانید از دارایی طلای خود سود زیادی هم کسب کنید.

در مجموع باید بدانید که باتوجه‌به افزایش قیمت روزافزون طلا، تبدیل پول نقد به طلا و سرمایه گذاری آن تقریباً هیچ‌وقت شما را پشیمان نخواهد کرد. همچنین سرمایه گذاری در بازار طلا نسبت به سایر بازارهای مالی ریسک نسبتاً کمتری دارد و نیازمند سرمایه بسیار زیاد نیز نیست. می‌توانید پس‌اندازهای کوچک خود را تبدیل به طلا و آن‌ها را سرمایه گذاری کنید.

در نوشته دیگری مزایا و معایب سرمایه گذاری طلا را کامل‌تر برای شما توضیح داده‌ایم، برای اطلاعات بیشتر این نوشته را ببینید: سرمایه گذاری طلا

سرمایه گذاری طلا در بانک

امروزه اگرچه همچنان خرید فیزیکی سکه و طلا رواج زیادی دارد، اما بسیاری از دارایی‌های فیزیکی جای خود را به کارت‌های بانکی و دارایی‌های الکترونیکی داده‌اند. یکی از این روش‌های جدید تبدیل فیزیکی طلا به  گواهی سپرده طلا است که رایج‌ترین روش سرمایه گذاری طلا در بانک‌ها محسوب می‌شود. بگذارید ابتدا شما را به طور کامل با گواهی سپرده آشنا کنیم.

روش سرمایه گذاری طلا در بانک
روش سرمایه گذاری طلا در بانک

گواهی سپرده طلا چیست؟

گواهی سپرده یکی از اوراق بهاداری است که به‌منظور حفظ ارزش یک دارایی فیزیکی و خریدوفروش آن تعبیه شده است. گواهی سپرده موید مالکیت دارندهٔ آن بر کالای مذکور است. به همین ترتیب، گواهی سپرده سکهٔ طلا نیز برگه‌ای مشتمل بر دارایی فیزیکی سکهٔ طلا است.

در واقع دارنده این برگه در ازای تحویل سکهٔ خود به خزانه سکهٔ بانک، برگه‌ای که به نام وی منتشر شده و قابلیت نقل‌وانتقال در بورس را دارد ، دریافت می‌کند. با استفاده از این گواهی می‌توان خریدوفروش و معاملات طلا را به‌سهولت و سرعت به انجام رساند، همچنین این اوراق از نقد‌شوندگی بالایی نیز برخوردارند.

مزایای سرمایه گذاری از طریق گواهی سپرده طلا

به‌طورکلی، سرمایه گذاری در طلا از طریق اوراق گواهی سپرده نسبت به سرمایه گذاری فیزیکی طلا مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. این روش دارای امنیت کامل است. خطر سرقت و گم شدن ندارد و در برابر حوادثی نظیر آتش‌سوزی، زلزله و موارد این‌چنینی بیمه است.
  2. ریسک تقلبی بودن طلا وجود ندارد چرا که سکه‌ها قبل از تحویل و دریافت به طور کامل توسط کارشناسان خبره بانک بررسی و تأیید می‌شوند.
  3. کارمزد نقل‌وانتقال گواهی سپرده در بورس نسبت به بازار بسیار کمتر است.
  4. گواهی سپرده طلا نقدشوندگی بالا و خریدوفروش آسان و به‌صورت آنلاین در سامانه بورس کالا را دارد.
  5. خریدوفروش گواهی سپرده طلا از مالیات معاف است.
  6. استفاده از گواهی سپرده طلا به‌عنوان وثیقه در دریافت تسهیلات از بعضی بانک‌ها کاربرد دارد.
  7. تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.
  8. اختلاف قیمت خریدوفروش طلا نسبت به صرافی‌ها بسیار پایین‌تر است.

تفاوت روش گواهی سپرده با امانت گذاری طلا در بانک

بعضی به‌اشتباه سرمایه گذاری طلا در بانک به‌صورت گواهی سپرده طلا را با به امانت گذاشتن طلا در بانک اشتباه می‌گیرند. دقت داشته باشید که این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت‌اند. در سرمایه گذاری طلا به‌صورت گواهی سپرده، شما طلای خود را به صندوق امانات بانک تحویل نمی‌دهید، بلکه این خزانهٔ بانک است که طلا را از شما تحویل می‌گیرد.

به امانت دادن طلا به‌ جای استفاده از گواهی سپرده هم معایب قابل‌توجهی دارد. از جمله این معایب این است که اگرچه امنیت نگهداری طلا در بانک نسبت به نگهداری شخصی بسیار بیشتر است، اما همچنان امکان سرقت وجود دارد و در برابر حوادث نیز بیمه‌ای وجود ندارد. همچنین برای خریدوفروش و معاملات مجدداً باید به بانک مراجعه کرده و طلا را به‌صورت فیزیکی تحویل بگیرید درحالی‌که با استفاده از گواهی سپرده طلا می‌توانید به‌راحتی طلای خود را در بورس کالا و بدون نیاز به مراجعه حضوری و دریافت طلای فیزیکی خریدوفروش و معامله کنید. در نهایت کارمزد نگهداری طلا در صندوق امانات از کارمزد نگهداری آن در خزانهٔ بانک بیشتر خواهد بود.

نحوه سرمایه گذاری طلا در بانک و خریدوفروش گواهی سپرده طلا

اگر هیچ طلایی به‌صورت فیزیکی در اختیار ندارید و فقط قصد خریدوفروش و معامله گواهی‌های سپرده طلا را دارید، باید کد معاملاتی و کد بورسی دریافت کنید. با مراجعه به سامانه سجام و انجام ثبت‌نام و احراز هویت می‌توانید کد بورسی دریافت کنید. برای دریافت کد معاملاتی نیز به سامانه کاریزما مراجعه کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید با مراجعه به حساب کاربری خود و باتوجه‌به مبلغی که در اختیار دارید گواهی سپرده خریداری کنید.

همچنین یک روز پس از خریداری گواهی سپرده، قابلیت دریافت آن به‌صورت سکهٔ فیزیکی با مراجعه به خزانه‌داری بانک مربوطه ممکن خواهد بود. دقت کنید که ساعات کاری خزانه‌داری بانک‌های مختلف متفاوت بوده و معمولاً در گواهی سپرده ذکر شده است. اگر سکه و طلایی در اختیار دارید و قصد دارید که آن را به گواهی سپرده تبدیل کنید، در این حالت باید پس از اخذ نوبت تحویل سکه به‌صورت تماس تلفنی با مدیریت خزانه‌داری بانک مربوطه و یا دریافت نوبت اینترنتی، به خزانهٔ بانک موردنظر مراجعه کرده و سکه و طلای خورد را در اختیار کارشناسان بانک قرار دهید.

نحوه سرمایه گذاری طلا در بانک
نحوه سرمایه گذاری طلا در بانک

سکهٔ شما باید مطابق استانداردها باشد. استانداردهای دریافت سکهٔ طلا در بانک‌های مختلف ممکن است کمی با یکدیگر متفاوت باشد؛ اما به طور معمول این استاندارد به‌صورت سکهٔ تمام بهار آزادی با عیار ۲۲ (خلوص ۹۰۰) و وزن ۸.۱۳۳ گرم است. کارشناسان بانک پس از بررسی و ارزیابی سکه آن را تحویل می‌گیرند و قبض انبار را به نام فرد تحویل دهنده صادر می‌کنند.

تحویل قبض انبار معمولاً یک روز کاری به طول می‌انجامد. بعد از آن اگر قصد فروش طلای خود را داشتید می‌توانید با مراجعهٔ حضوری به شعب کارگزاری و یا استفاده از سامانه‌های معاملاتی کارگزاری آنلاین، گواهی سپرده خود را به فروش برسانید. مبلغ حاصل از فروش گواهی سپرده نیز پس از یک روز قابل برداشت است.

نکاتی درباره سرمایه گذاری طلا در بانک

در نهایت اگر قصد سرمایه گذاری دارایی طلای خود در بانک را دارید، بهتر است به این نکات نیز توجه کنید:

  • امروزه امکان دریافت گواهی سپرده طلا از بانک‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها بانک رفاه، بانک صادرات، بانک آینده، بانک ملت و بانک سامان را می‌توان نام برد.
  • ارزش هر یک از برگه‌های گواهی سپرده سکه معادل ۰.۰۱ واحد کامل (سکهٔ طلای کامل) است؛ بنابراین هر سکهٔ طلا معادل ۱۰۰ گواهی سپرده است و برای محاسبهٔ تعداد گواهی سپرده باید تعداد سکه موردنظر خود را در عدد ۱۰۰ ضرب کنید.
  • توجه داشته باشید که مبالغی مانند هزینهٔ کارشناسی، هزینهٔ روزانهٔ انبارداری و کارمزد معاملات نیز از پول شما کسر می‌شود، اما هیچ مالیاتی پرداخت نخواهید کرد.
  • نماد گواهی‌های سپرده سکه طلا دارای سررسید هستند و مالکان بایستی قبل از پایان زمان مربوطه جهت انتقال، فروش یا دریافت فیزیکی نماد اقدام کنند.
  • برای ابطال گواهی سپرده خود، باید به کارگزار ناظر مراجعه کرده و درخواست ابطال را ارائه کنید. سپس بعد از اخذ نوبت می‌توانید با مراجعه به خزانه‌داری بانک سکهٔ خود را دریافت نمایید.

سخن آخر

در این مقاله دربارهٔ سرمایه گذاری طلا در بانک صحبت کردیم. گفتیم که بهتر است به جای نگهداری پول نقد سرمایهٔ خود را در جاهای مختلف سرمایه گذاری کنید و یکی از بهترین زمینه‌ها سرمایه گذاری طلا در بانک است. امروزه و با پیشرفت بازارهای سرمایه گذاری این امکان وجود دارد که به جای خرید طلای فیزیکی و نگهداری آن، طلای خود را به بانک‌ها بسپارید و در ازای آن برگه‌ای تحت عنوان گواهی سپرده طلا را دریافت کنید.

این برگه موید مالکیت شما بر طلای موردنظر است و با استفاده از آن می‌توانید بدون نیاز به مراجعات حضوری، به خریدوفروش و معاملهٔ طلا بپردازید و به‌این‌ترتیب هم از سرمایهٔ خود در برابر تورم محافظت کنید و هم سود مناسبی را به دست آورید. امیدواریم که این مقاله از طلاین در کمک به تصمیم‌گیری شما برای سرمایه گذاری طلا در بانک مفید بوده باشد.

سؤالات متداول:

نحوه سرمایه گذاری طلا در بانک چگونه است؟

برای سرمایه گذاری طلا در بانک از گواهی سپرده طلا استفاده می‌شود که انواعی از اوراق بهادار است و ضامن مالکیت شخص دارندهٔ آن بر طلای موردنظر است. با استفاده از گواهی سپرده می‌توان به خریدوفروش و معاملهٔ طلا در بورس کالا پرداخت.

مزایای سرمایه گذاری طلا در بانک به صورت گواهی سپرده طلا چیست؟

مزایای سرمایه گذاری طلا در بانک به‌صورت گواهی سپرده طلا شامل حذف امکان سرقت و گم شدن، عدم تعلق مالیات، ضمانت اصالت سکه‌های طلا، پرداخت کارمزد کمتر، امکان دریافت تسهیلات و نقدشوندگی و خریدوفروش آسان است.  

5 دیدگاه دربارهٔ «با سرمایه گذاری طلا در بانک بیشتر آشنا شوید.»

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و وقت به خیر. خیر. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به بانک مد نظر خود مراجعه کنید.

  1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

    سلام و وقتتون به خیر. بهترین گزینه برای سرمایه گذاری طلا، طلای آب شده هست. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این نوشته را بخوانید: طلای آب شده چیست
    برای شروع در سایت طلاین ثبت‌نام کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا