سوت طلا چیست؟ یک سوت چند گرم است؟

صوت یا سوت طلا چیست
2.6/5 - (12 امتیاز)

سوت طلا یکی از واحدهای اندازه‌‌گیری طلا و یکی از رایج‌ترین اصطلاحات بازار است که توسط طلافروشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دراین مقاله می‌خواهیم شما را با سوت طلا و نحوه خوانش آن آشنا کنیم. هم‌جنین به بررسی روش‌ تبدیل سوت به گرم و تومان هم با شما صحبت خواهیم کرد. همراه طلاین باشید.

سوت طلا چیست؟

سوت طلا (تلفظ: /sut/): کوچک‌ترین واحد اندازه‌ گیری وزن طلا است که معادل یک میلی‌گرم یا ۰.۰۰۱ گرم است. سوت یا صوت بیشتر در بازار طلا و طلافروشی‌ها کاربرد دارد و برای اندازه‌گیری وزن قطعات کوچک طلا استفاده می‌شود.

نحوه تبدیل سوت به گرم

برای تبدیل سوت به گرم باید گرم طلا را ضرب‌ در عدد هزار کنید. برای مثال یک طلای ۵ گرمی ۵۰۰۰ سوت است. به صورت برعکس، برای تبدیل سوت به گرم باید آن را تقسیم بر ۱۰۰۰ کنید. برای مثال ۶۰۰۰ سوت برابر با ۶ گرم است.

محاسبه سوت طلا به تومان

ممکن است در هنگام خرید طلا، این سوال برای شما پیش بیاید که: «هر سوت طلا چند تومان است؟» برای محاسبه سوت طلا ابتدا قیمت لحظه ای طلا را از سایت‌های معتبر پیدا کنید، سپس آن را به ۱۰۰۰ تقسیم نمایید. برای مثال زمانی که قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار برابر با ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان باشد، قیمت یک سوت طلا ۲۰۰۰ تومان است.

محاسبه سوت طلا به تومان

نحوه خواندن سوت طلا از روی ترازو

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با سوت باید به آن توجه کنیم، نحوه خوانش آن از روی ترازوهای طلافروشی است. دقت ترازوهای طلافروشی تا یک صدم (۰.۰۱) است و به همین دلیل وزن طلا را تا دو رقم بعد از اعشار نشان می‌دهند. اما توجه داشته‌باشد که باید وزن نشان داده‌‌شده را تا ۳ رقم بعد از اعشار بخوانید.

ممکن است که برایتان سوال پیش بیاید که حال چگونه وزن نشان داده‌شده روی ترازوی طلافروشی ها را بخوانید؟

فرض کنید که به طلافروشی رفته‌اید و ترازوی طلافروشی عدد ۵.۱۴ را نشان می‌دهد. حال اگرکه با نحوه خوانش ترازو آشنایی نداشته‌باشد، احتمالا عدد را همان‌گونه که نوشته می‌شود، یعنی ۵ گرم و ۱۴ می‌خوانید که این خوانش معادل این عدد ۵.۰۱۴ است و شما وزن را اشتباه بیان کرده‌اید و از مقدار وزن طلای روی ترازو کمتر است. اما همان‌گونه که بیان کردیم مرسوم است که عدد روی ترازوی طلافروشی را تا ۳ رقم بعد اعشار بخوانید. بنابراین شیوه صحیح خواندن آن به این صورت است که آن را ۵ گرم و ۱۴۰ سوت باید بخوانید. اکثر طلافروشان برای راحتی در بیان وزن طلا، گرم و سوت را در بیان وزن حذف می‌کنند. به جای بیان ۵ گرم و ۱۴۰ سوت، می‌گویند ۵ و ۱۴۰ (پنج و صد و چهل).

بنابراین همیشه حواستان باشد که هنگام خوانش اشتباهی رخ ندهد تا وزن فلزی گران‌بها مانند طلا که هر ذره آن بسیار باارزش است، به درستی بیان شود.

نحوه خواندن سوت طلا از روی ترازو

دیگر واحدهای اندازه‌گیری طلا و سنگ‌های زینتی

طلا فروشان از واحد‌های دیگری هم برای اندازه‌گیری وزن طلا استفاده می‌کنند. در ادامه هر یک از آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • قیراط: قیراط واحد اندازه‌گیری سنگ‌های قیمتی و جواهرات است که برای خوانایی بهتر وزن سنگ‌های قیمتی و جواهرات از آن استفاده می‌کنند. هر ۲۰۰ سوت معادل یک قیراط است و از آن‌جایی که هر سوت معادل ۰.۰۰۱ گرم است، هر گرم معادل ۵ قیراط است.
  • نخود: هر نخود طلا برابر با ۱۹۲ سوت است. این واحد بسیار قدیمی بوده و دیگر کاربرد ندارد.
  • مثقال طلا: هر مثقال طلا معادل ۴.۶۰۸ گرم است.
  • اونس طلا: هر اونس طلا معادل ۱۰۳۴۷۶۸/۳۱ گرم است.

نکته آخر درباره سوت طلا و اندازه‌گیری وزن با آن

در این نوشته به بررسی این سوال پراختیم که سوت طلا چیست و برابر با چند گرم است. در ادامه نیز به سراغ بررسی محاسبه سوت طلا رفتیم. اگر در این باره سوالی دارید آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید و در آخر توجه داشته‌باشید که در صورت آشنا بودن با این گونه اصطلاحات و نحوه‌ی خوانش عدد روی ترازو، می‌توانید جلوی ضرر‌های احتمالی را در مورد سواستفاده برخی از طلافروشان از ناآگاهی مشتریان بگیرید.

سوالات متداول:

۱۰۰ سوت چند گرم است؟

با روش محاسبه‌ای که در این نوشته بررسی کردیم، ۱۰۰ سوت برابر با یک‌دهم (۰/۱) گرم وزن دارد.

هر گرم طلا چند سوت است؟

هر گرم طلا برابر با ۱۰۰۰ سوت است.

4 دیدگاه دربارهٔ «سوت طلا چیست؟ یک سوت چند گرم است؟»

  1. سلام،راهنمایی تون خوب بود،ببخشید،شرمنده،من میخاستم قیمت ۱۰ گرم و ۱۰ سوت طلا رو بدونم،قیمت طلا گرمی ۳۰۹۶۳۱۷ هست،ممنون

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و وقت به خیر.
      ۱۰ گرم را ضرب‌در قیمت طلا کنید.
      ده سوت نیز معادل ۰.۰۱ گرم است که آن را هم در قیمت فعلی طلا ضرب کنید.
      سپس دو عدد به دست آمده را جمع نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا