سکه طرح جدید چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

سکه طرح جدید چیست؟
4.7/5 - (3 امتیاز)
سکه طرح جدید چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟ این سؤالی است که بعد از قرارگرفتن در برابر قیمت یا خریدوفروش سکه مطرح می‌شود و ما جوابی برای آن نداریم! این در صورتی است که برای ما مهم است ارزش پول خود را با کالا‌هایی مانند انواع سکه‌ها یا طلا و دیگر چیز‌ها حفظ کنیم. یکی دیگر از سؤالاتی که ممکن است ذهن ما را درگیر کند این است که آیا قیمت سکه طرح جدید و قدیم با هم متفاوت است یا قیمت یکسانی دارند؟ یا اینکه کدام نوع سکه بهتر است و در بازار تقاضای بیشتری دارد؟ در این مقاله به این سؤالات ذکر شده و تعریف اینکه سکه طرح جدید چیست خواهیم پرداخت تا شما کاملاً با این موضوع آشنایی پیدا کنید و بتوانید راحت بین آنها تمایز قائل شوید. با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال بپردازیم که سکه طرح جدید چیست؟

سکه طرح جدید چیست؟

اگر شما از ما یک تعریف خیلی ساده و سریع بخواهید که در آن ما به شما سکه طرح جدید را معرفی کنیم ما به شما می‌گویم که سکه طرح جدید یا همان سکه امامی بعد از فوت امام خمینی، سکه‌های بود که برای یادبود و زنده نگه‌داشتن یاد امام خمینی ضرب شدند. این سکه‌ها با تصویر امام ضرب شدند و عبارت «اولین بهار آزادی» هم به «بهار آزادی» تغییر یافت و به‌جای بانک ملی، بانک مرکزی متولی ضرب این سکه‌ها شد. این سکه‌ها در بازار از سال 1370 ضرب شدند و همچنین نیز مورداستفاده و استقبال بازار هستند.
سکه طرح جدید چیست؟
سکه طرح جدید چیست؟

سکه طرح قدیم چیست؟

سکه‌های طرح قدیم یا بهار آزادی به سکه‌های گفته می‌شود که در بین سال‌های 1358 تا سال 1370 توسط بانک مرکز ضرب و در بازار عرضه شدند. در اولین سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران، سکه‌های از جنس طلا و با نقش حرم حضرت علی (ع) و عبارت «بانک ملی ایران» در یک سمت و در سمت دیگر این سکه‌ها تصویری از حرم امام رضا (ع) به همراه عبارت «اولین بهار آزادی» ضرب شدند. در که در حال حاضر نیز خریدوفروش این نوع سکه در بازار به میزان قابل‌توجهی انجام می‌شود.

تفاوت میان سکه طرح قدیم و جدید چیست؟

به طور کاملاً خلاصه می‌توانیم بگویم به تمام سکه‌های که بین سال‌های 1358 تا سال 1370 تولید شده‌اند و روی آنها طرح حرم امام رضا و امام علی وجود دارد سکه طرح قدیم هستند. و تمام سکه‌های که روی آنها طرح امام خمینی وجود دارد و بعد از سال 1370 تولید شده‌اند سکه طرح جدید یا همان سکه امامی هستند. قابل‌توجه است که سکه‌های طرح جدید کمی گران‌تر از سکه‌های طرح قدیم یا همان سکه‌های بهار آزادی هستند و این موضوع در صورتی است که از نظر وزن و عیار این دو نوع سکه یکسان هستند هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها موضوع که باعث تمایز آنها می‌شود طرح آنها و سال ساخت آنها است. ما در ادامه درمورد قیمت آنها نیز صحبت خواهیم کرد.
تفاوت میان سکه طرح قدیم و جدید
تفاوت میان سکه طرح قدیم و جدید

وزن سکه طرح جدید چه قدر است؟

سکه طرح جدید چند گرم است؟ این سؤال از آنجا نشئت می‌گیرد که ما تصورمان بر این است که سکه طرح قدیم و طرح جدید وزن‌های متفاوتی دارند؛ ولی این در صورتی است که وزن و عیار سکه امامی و سکه بهار آزادی با هم یکسان است و هر دو آنها عیار 900 و وزن 8.13 گرمی دارند.

عوامل موثر بر قیمت سکه طرح جدید چیست؟

قیمت سکه به‌صورت ساعتی و روزانه دائماً در حال تغییر از است و این تغییر سطح قیمت‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. بعضی از این وارد مربوط به امور داخلی هستند و بعضی مربوط به امور بین‌المللی. در این قسمت به این موارد می‌پردازیم:
  • نوسانات نرخ ارز
  • نرخ تورم
  • بی‌ثباتی اقتصادی
  • نظام عرضه و تقاضا
  • صندوق سرمایه‌گذاری طلا
  • اطلاعات و داده‌های اقتصادی
  • بدهی‌های دولت
  • رکود اقتصادی
  • و موارد دیگر
موارد بالا برخی از مهم‌ترین عواملی بودند که در قیمت سکه طرح جدید و قدیم تأثیر مستقیم و غیر‌مستقیم می‌گذاشتند و باعث می‌شوند قیمت سکه نوساناتی پیدا کند و در نهایت باعث رشد یا سقوط قیمت انواع سکه شود.

سکه طرح جدید بهتر است یا قدیم؟

سکه طرح امامی بهتر است یا بهار آزادی؟ اگر در جواب دادن به این سؤال گیج می‌شوند و نمی‌دانید کدام بهتر است حق دارید. ازآنجاکه سکه یک کالای اقتصاد گران‌قیمت است بیشتر برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. از همین رو اهمیت دارد که ما چه سکه‌ای را از چه نوع و چه مقدار تهیه کنیم و چه مدت‌زمان روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. سرمایه‌گذاری در بازار سکه می‌تواند روی سکه بهار آزادی انجام شود و می‌تواند روی سکه امامی که هرکدام مزایای خود را دارند. اگر کسی از ما بپرسد که سکه طرح قدیم بخریم یا طرح جدید؟ جواب تحلیل گران ما به او این است که سکه طرح جدید یا همان سکه امامی در بین انواع سکه‌ها بهترین گزینه است برای سرمایه‌گذاری. باتوجه‌به این موضوع که سکه‌های امامی و بهار آزادی هم وزن و هم عیار هستند؛ ولی قیمت سکه‌های امامی (طرح جدید) از سکه‌های بهار آزادی (طرح قدیم) گران‌تر هستند و این موضوع در صورتی است که خریدوفروش سکه‌های طرح قدیم سخت‌تر در بازار اتفاق می‌افتد.
سکه طرح جدید بهتر است یا قدیم؟
سکه طرح جدید بهتر است یا قدیم؟
یک نکته تأثیرگذار در خرید و سرمایه‌گذاری شما این است که شما باید موقع خرید سکه به سال ضرب آن توجه کنید. در سکه‌های طرح جدید یا همان امامی سال ضرب سکه اهمیت دارد و در قیمت آن نیز تأثیر می‌گذارد. سال ضرب سکه‌های بهار آزادی در قیمت آن بی‌تأثیر است. اگر بخواهیم درمورد علل گران‌تر بودن سکه‌های امامی تحلیلی خلاصه بیان کنیم می‌توانیم بگوییم که بر عکس سکه‌های که در کلکسیون‌ها هستند و هرچه سکه قدیمی‌تر باشد ارزش آن نیز افزایش می‌یابد سکه‌های طرح جدید با بروز شدن تاریخ و کم‌شدن قدمتشان، قیمتشان افزایش پیدا می‌کند و این افزایش قیمت را می‌توانیم حاصل تقاضای زیادتر در سکه‌های با تاریخ کمتر بدانیم.

قیمت سکه طلا

یکی از موارد بسیار مهم در خرید سکه قیمت سکه است. برای مشاهده قیمت سکه میتوانید به صفحه قیمت سکه (قیمت لحظه ای) مراجعه کنید.

جمع‌بندی درباره اینکه سکه طرح جدید چیست

در این مقاله باهم برسی کردیم که سکه طرح جدید چیست و چه تفاوت‌هایی با سکه طرح قدیم دارد؟ در ادامه بررسی کردیم که کدام نوع سکه بهتر است و کدام برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است. کمی هم درمورد علت گران‌تر بودن سکه‌های امامی صحبت کردیم. اگر سؤالی در مورد خرید طلا یا سکه دارید برای ما کامنت کنید و نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

11 دیدگاه دربارهٔ «سکه طرح جدید چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟»

  1. سلام.. شنیدم سکه ها تغییر کردن.. من می‌خوام سکه بخرم ولی دوستان میگن نخر که ضرر میکن ی!! گفتم از شما بپرسم راهنمایی کنید چه نوع سکه ای بگیرم ؟ درضمن من فقط میتونم یدونه سکه یا دوتا نیم سکه یا چهار تا گرمی بگیرم..؟.( کدومش بهتره برای سرمایه)؟؟؟؟ تنها سرمایه م همینقدر که می‌خوام وقتی گرونتر شد بفروشم لطفا راهنمایی کنید سرم کلاه ندارن خواهش🙏🙏🙏

  2. سلام و دورود
    در سند ازدواج ذکر شده که سکه ی بهار آزادی طرح جدید،میخواستم بدونم کدوم نوع سکه میشه منشکرم لطف دارین

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام. این سوال بستگی به حجم عرضه و تقاضای این سکه در هنگام فروش شما دارد.

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام. وقت به خیر. سکه‌های طرح قدیم دیگر عرضه نمی‌شوند و صرفا تقاضا برای آن‌ها وجود دارد. با این نگرش شاید بتوان آن‌ها را گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری دانست. با این حال اگر قصد خرید سکه طرح قدیم برای سرمایه‌گذاری را دارید بهتر است مراقب حباب آن باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا