سکه طرح قدیم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سکه طرح قدیم چیست؟
4.4/5 - (9 امتیاز)

شاید برای شما هم این سؤال پیش‌آمده باشد که سکه طرح قدیم چیست؟ اهمیت سکه‌ها بر کسی پوشیده نیست. این قطعات فلزی که پشتوانه ارزی کشورها محسوب می‌شوند با هماهنگی دولت هر کشور ضرب شده و ویژگی­ و خصوصیات خاص خود را دارند. این قطعات به­طور پررنگی در اقتصاد ما حضور دارند و بسیاری از مردم از آنها به‌عنوان اشکالی از سرمایه‌گذاری و پس‌انداز بهره می‌جویند. اگر شما هم قصد خرید سکه برای سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز را دارید، بهتر است با ویژگی‌های خاص این سکه‌ها آشنا شوید؛ ویژگی‌هایی مثل عیار، وزن، طرح و سایر ویژگی‌ها. بسیاری از ما سکه‌ها را تنها با عباراتی مثل «سکه تمام» «نیم‌سکه» و «ربع‌سکه» می‌شناسیم؛ و وقتی کسی بپرسد طرح قدیم یا طرح جدید ممکن است گیج شویم و ندانیم تفاوت سکه طرح قدیم و جدید در چیست؟ برای یک خرید یا سرمایه‌گذاری مطمئن، باید سکه‌های مختلف را شناخت و از بین آنها دست به انتخاب زد. در اینجا تلاش خواهیم کرد تا سکه طرح قدیم و ویژگی‌های آن را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

سکه بهار آزادی چیست؟

سکه‌ها قطعات فلزی با وزن، عیار، جنس و شکلی مشخص هستند و پشتوانه ارزی کشورها محسوب می­شوند. مشخصات فیزیکی سکه‌ها، بسته به دلایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در طول دوره‌های تاریخی متفاوت بوده است. پیش از سال ۱۳۵۷ سکه‌های رایج در ایران سکه‌های پهلوی بود. این سکه‌ها پس از به قدرت رسیدن رضاشاه پهلوی در سال ۱۳۰۵ رواج یافت و با پایان یافتن سلسله پهلوی نیز از میان رفت. از سال ۱۳۵۷ و با به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی در ایران، ضرب سکه‌های بهار آزادی آغاز شد و جایگزین سکه‌های پهلوی گشت. سکه بهار آزادی با همان وزن و عیار سکه پهلوی ضرب شد؛ اما ظاهر آن متفاوت گشت. سکه‌های بهار آزادی از نظر قطر دایره و وزن سکه با سکه‌های پهلوی یکسان هستند. اما وقتی از سکه‌های طرح قدیم و طرح جدید می‌گوییم به چه سکه‌ای اشاره داریم؟

ویژگی سکه طرح قدیم چیست؟

سکه‌های بهار آزادی را می­توان از دو جهت دسته­بندی کرد: «طراحی» و «قطع». این سکه‌ها از نظر قطع به انواع «ربع»، «نیم»، «تمام»، «دو و نیم» و «پنج» تقسیم می­شوند. اما چیزی که در اینجا برای ما اهمیت دارد طراحی این سکه‌ها است. سکه‌های بهار آزادی به دو نوع «طرح قدیم» و «طرح جدید یا امامی» تقسیم می­شوند. عمده تفاوت سکه‌های طرح جدید و قدیم نیز به دلیل همین طراحی و ویژگی‌های ظاهری و سال ضرب و توزیع آنها به بازار است. سکه طرح قدیم نیز نوعی سکه بهار آزادی محسوب می‌شود. با ضرب سکه طرح جدید یا امامی که از سال ۱۳۷۰ آغاز شد، ضرب سکه طرح قدیم پایان پیدا کرد؛ سکه طرح قدیم از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ ضرب شد.

تفاوت بین سکه طرح جدید یا امامی و سکه طرح قدیم چیست؟

درواقع هیچ فرقی بین عیار و وزن سکه‌های طرح قدیم و جدید وجود ندارد و هر دو با عیار ۹۰۰ در هزار و وزن ۸٫۱۳۵۹۸ گرم ضرب شده‌اند. اما این دو سکه هم در ویژگی‌های ظاهری متفاوت‌اند و هم قیمت‌های متفاوتی برای معامله را به خود اختصاص می‌دهند.

ویژگی ظاهری سکه طرح قدیم چیست؟

تصویر روی سکه طرح قدیم، طراحی‌ای با نام حضرت علی و قید عبارت «بانک ملی ایران» در زیر آن است. در سمت دیگر این سکه نیز بارگاه امام رضا (ع) به همراه عبارت «نخستین بهار آزادی» مشاهد می‌شود. این در حالی است که سکه‌های طرح جدید یا امامی، طرحی متفاوت داشته و چهره امام خمینی عنصر اصلی بکار رفته در طراحی آنهاست. 

ویژگی ظاهری سکه طرح قدیم و جدید
ویژگی ظاهری سکه طرح قدیم و جدید

عوامل مؤثر بر قیمت سکه طرح قدیم چیست؟

شاید این‌طور به نظر برسد که باتوجه‌به یکسان بودن خصوصیات اصلی سکه طرح قدیم و طرح جدید، این دو سکه باید قیمت مشابهی داشته باشند؛ اما داستان بازار سکه پیچیده‌تر است. سکه‌ای که هم‌اکنون مبنای قیمت بازار سکه محسوب می‌شود، سکه تمام بهار آزادی طرح امامی است و معمولاً دیگر سکه‌ها مانند نیم، ربع و گرمی تحت‌تأثیر نرخ سکه تمام طرح جدید هستند. قیمت سکه‌های طرح قدیم نیز در مقایسه با سکه طرح جدید یا امامی تعیین می‌گردد. سکه طرح قدیم با قیمتی کمتر از سکه بهار آزادی طرح جدید معامله می‌شود.

علت اختلاف قیمت سکه طرح جدید و سکه طرح قدیم چیست؟

در کنار سکه تمام طرح جدید (امامی) که از سال ۱۳۷۰ ضرب و در بازار توزیع شد، سکه تمام طرح قدیم نیز در بازار موجود است. هم‌اکنون قیمت سکه طرح قدیم ارزان‌تر از سکه طرح امامی است. اما علت اختلاف قیمت سکه طرح قدیم و جدید چیست؟ پاسخ کوتاه به این پرسش تقاضای پایین خریداران است. تا چند وقت پیش نرخ این دو سکه در بازار آزاد به هم نزدیک بود. اما رفته‌رفته تقاضا برای خرید سکه طرح قدیم کاهش پیدا کرد و در نتیجه تفاوت قیمت آنها نیز بیشتر شد. این شکاف باعث شده تا سکه طرح قدیم، بسیار کمتر از سابق در بازار نقش بازی کند و به‌نوعی در حال خارج شدن از چرخه خرید و فروش بازار سکه باشد. با اینکه سکه طرح قدیم همچنان ارزشمند است؛ اما وضعیت آن، هم به دلیل قدیمی بودن این سکه و هم به دلیل افت تقاضا برای آن به صورتی است که تمایل افراد به سرمایه‌گذاری و پس‌انداز از طریق آن را کاهش داده است.

اختلاف قیمت سکه طرح جدید و قدیم
اختلاف قیمت سکه طرح جدید و قدیم

آیا سکه طرح قدیم بخریم؟

همان‌طور که اشاره شد، تفاوت این دو سکه در ظاهر و سال ضرب آن‌ها است. با اینکه هر دوی این سکه‌های بهار آزادی وزن و عیاری مشابه دارند؛ اما قیمت و ارزش یکسانی ندارند. این اختلاف در ابتدا چیزی حدود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان بود؛ اما در سال‌های اخیر شکاف بین ارزش سکه طرح قدیم و سکه امامی افزایش پیدا کرده است. در نتیجه، بسیاری از افراد سکه طرح جدید را برای سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند؛ تصمیمی که منطقی به نظر می‌رسد. با این‌همه سکه طرح قدیم همچنان ارزشمند محسوب می‌شود و می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. این قطعات با اینکه در مقایسه با سکه‌های امامی ارزان‌تر معامله می‌شوند؛ اما همچنان دارای ارزش معامله هستند.

قیمت سکه طلا

یکی از موارد بسیار مهم در خرید سکه قیمت سکه است. برای مشاهده قیمت سکه میتوانید به صفحه قیمت سکه (قیمت لحظه ای) مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این نوشته به این پرسش جواب دادیم که سکه طرح قدیم چیست و چه تفاوت‌هایی از لحاظ ظاهری و قیمتی با سکه طرح جدید دارد؟ آیا هنوز سؤالی برای شما پیش آمده است؟ آن را با ما در میان بگذارید. ما در سامانه طلاین کنار شما هستیم تا بهترین راه‌های سرمایه گذاری در طلا را یاد بگیرید و بتوانید دانش خود را از بازار طلا بالاتر ببرید. از همراهی شما متشکریم.    

تفاوت سکه طلای طرح قدیم و جدید چیست؟

بزرگ‌ترین تفاوت سکه طرح قدیم و جدید سال ضرب آن‌هاست. سکه‌های طرح قدیم از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۷۰ ضرب می‌شده‌اند و به سکه‌هایی که پس از آن ضرب شدند سکه طرح جدید می‌گویند.

سکه طرح جدید چه تفاوتی با سکه امامی دارد؟

سکه امامی درواقع نام دیگر سکه طرح جدید است و این دو با یک‌دیگر هیچ تفاوتی ندارند.

تفاوت سکه طلای طرح قدیم و جدید چیست؟

بزرگ‌ترین تفاوت سکه طرح قدیم و جدید سال ضرب آن‌هاست. سکه‌های طرح قدیم از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۷۰ ضرب می‌شده‌اند و به سکه‌هایی که پس از آن ضرب شدند سکه طرح جدید می‌گویند.

سکه طرح جدید چه تفاوتی با سکه امامی دارد؟

سکه امامی درواقع نام دیگر سکه طرح جدید است و این دو با یک‌دیگر هیچ تفاوتی ندارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا