سکه پارسیان یا الیزابت چیست؟ و همه نکاتی که باید درباره آن بدانید

سکه پارسیان چیست؟
3.7/5 - (50 امتیاز)

سکه پارسیان یکی از محبوب‌ترین انواع سکه برای هدیه دادن و پس‌انداز در ایران است. علت محبوبیت این سکه‌ها این است که امکان خرید سکه پارسیان  با بودجه‌های مختلف وجود دارد؛ چراکه با در وزن‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. از سویی این سکه‌ها از طلا تولید می‌شوند و ارزش بالایی دارند و هم‌چنین سکه پارسیان حباب ندارد و خرید آن با ریسک کمتری همراه است. در این نوشته به طور کامل به شما خواهیم گفت سکه پارسیان یا الیزابت چیست، چه انواع و وزن‌هایی دارد و تفاوت آن با دیگر سکه‌های موجود در بازار چیست. همراه طلاین باشید.

تعریف سکه پارسیان چیست؟

سکه پارسیان: سکه پارسیان یک نوع سکه یا پلاک است که معمولا با عیار ۱۸ و در وزن‌های پایین تولید می‌شود. مهم‌ترین ویژگی سکه پارسیان قیمت پایین و اجرت کم آن است که باعث شده تا همه بتوانند با هر مبلغی طلا بخرند. متداول‌ترین وزن‌ سکه پارسیان بین ۱۰۰ سوت تا ۱ گرم است.

سکه الیزابت است؟

شاید شما هم اسم سکه الیزابت را شنیده باشید و کنجکاو باشید که سکه الیزابت چیست؟ سکه‌های الیزابت در واقع همان سکه پارسیان هستند که در گذشته رایج‌تر بودند و اکنون تولید نمی‌شوند. سکه‌های الیزابت با اینکه در اصل ساخت انگلستان هستند، با این حال در ایران هم مدتی با عکس ملکه الیزابت سکه‌هایی با این نام تولید می‌شد. به مرور زمان عکس‌های کوروش کبیر با فرم برجسته سکه‌های الیزابت در ایران ضرب شد.

در ادامه مشخصات کامل سکه پارسیان یا الیزابت را بررسی می‌کنیم.

عیار سکه پارسیان چند است؟

سکه‌های پارسیان از عیار کمتری برخوردار هستند و معمولاً با عیار ۱۸ یا ۷۵۰ به فروش می‌رسند؛ بنابراین حتماً به عیار نوشته شده روی جعبه وکیوم آن دقت کنید تا بفهمید عیار درج شده روی سکه پارسیان چیست.

انواع وزن سکه پارسیان

سکهٔ پارسیان برخلاف سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی وزن ثابتی ندارد. وزن سکه‌های پارسیان بر روی جعبه پرس آن‌ها درج شده است.  وزن‌های متداول این سکه‌ها به شرح زیر است: سکه پارسیان ۵۰ سوتی، ۱۰۰ سوتی، ۱۵۰ سوتی، ۲۵۰ سوتی، ۳۰۰ سوتی، ۵۰۰ سوتی، ۱ گرمی، ۱.۵ گرمی و ۲ گرمی.

همان‌طور که می‌بینید کمترین وزن سکه پارسیان ۵۰ سوت ( پنج‌صدم گرم) و بیشترین وزن سکه پارسیان ۲ گرم (۲۰۰۰ سوت) است.

بهترین مارک سکه پارسیان چیست؟

برخلاف اغلب سکه‌های ضرب شده در کشور، سکه‌های پارسیان توسط بانک مرکزی تولید و عرضه نمی‌شوند. شرکت‌های مختلفی در ایران با دریافت مجوز پرس سکه‌های پارسیان آن‌ها را تولید می‌کنند. امروزه بیش از ۱۰۰ شرکت عرضه‌کننده سکه پارسیان در کشور وجود دارد که از جمله مهم‌ترین و معتبرترین آ‌ن‌ها می‌توان به شرکت ماربر، عادل، طلائیه و طلای لوکس اشاره کرد.

بهترین مارک سکه پارسیان

در ادامه تعدادی از بهترین مارک سکه پارسیان در بازار را به شما معرفی می‌کنیم:

سکه پارسیان ماربر:

 پلاک ماربر یکی از انواع برند سکه پارسیان در ایران است. سکه‌های این برند در عیار ۱۸ یا ۷۵۰ عرضه می‌شود. سکه پارسیان ماربر کد استاندارد ISO 9001 دارد. سکه پارسیان ماربر در وزن‌های ۰.۶، ۰.۷، ۰.۸، ۰.۹، ۱.۲ و ۲ گرم به بازار عرضه می‌شود.

سکه پارسیان تهران:

یکی از برند‌هایی که سکه‌های پارسیان را با انواع وزن متنوع تولید می‌کند می‌توان به سکه پارسیان تهران اشاره کرد. عیار سکه‌های پارسیان تهران ۱۸ یا ۷۵۰ است و در این وزن‌ها به بازار ارائه می‌شوند:

  • ۰.۰۵ گرم
  • ۰.۱۵ گرم
  • ۰.۲۵ گرم
  • ۰.۲ گرم
  • ۰.۳ گرم
  • ۰.۳۵ گرم
  • ۰.۴ گرم
  • ۰.۵ گرم
  • ۰.۶ گرم
  • ۰.۷ گرم
  • ۰.۸ گرم
  • ۰.۹ گرم
  • ۱.۲ گرم
  • ۱.۵ گرم

سکه پارسیان گلد

یکی دیگر از بهترین مارک سکه پارسیان در ایران، سکه پارسیان گلد است که دارای تاییدیه و استاندارد‌ است و همه سکه‌های آن با هولوگرام مشخص تولید می‌شوند. سکه‌های برند پارسیان گلد در وزن‌های ۱.۵، ۱.۲،  ۱، ۰.۸، ۰.۵ و… وارد بازار می‌شوند.

سکه پارسیان زردیس

یکی دیگر از برندهای معتبر سکه پارسیان در ایران زردیس است که سکه‌هایی با عیار ۱۸ را تولید و وارد بازار می‌کند. محصولات برند زردیس تحت نظر اتحادیه طلا تولید و بسته‌بندی می‌شوند و همگی دارای هولوگرام‌های امنیتی هستند. وزن سکه‌ پارسیان زردیس بسیار متنوع است.

تفاوت سکه‌های بانکی با سکه پارسیان چیست؟

اولین تفاوت سکه‌های پارسیان و سکه‌های بانکی در مبدأ تولید آن‌هاست. همان طور که پیش‌تر گفته شد، سکه‌های بانکی توسط بانک مرکزی ضرب و عرضه می‌شوند در حالی که ضرب سکه‌های پارسیان توسط اشخاص و شرکت‌های دارای مجوز صنفی صورت می‌گیرد. دومین تفاوت در وزن سکه‌ها است. گفتیم که هدف از ارائهٔ سکه‌های پارسیان در بازار طلای کشور، توانایی خرید طلا توسط عموم مردم و با بودجه‌های مختلف بود، به همین دلیل است که سکه‌های پارسیان برخلاف سکه‌های بانکی مثل سکهٔ تمام، نیم سکه و ربع سکه وزن ثابت و مشخصی ندارند و هر کدام دارای وزنی متفاوت هستند که در صورت دریافت به صورت پرس، این وزن را بر روی آنها درج می‌کنند. این وزن معمولاً از ۵۰ سوت تا ۲ گرم متفاوت خواهد بود.

سومین تفاوت مربوط به عیار سکه‌ها است. سکه‌های بانکی اغلب عیار ۲۲ یا ۹۰۰ دارند در حالی که سکه‌های پارسیان با عیاری مشابه سایر مصنوعات طلا در کشور (یعنی عیار ۱۸ یا ۷۵۰) عرضه می‌شوند. تفاوت آخر نیز در شکل آنهاست. سکه‌های پارسیان در گذشته به صورت مدور و مشابه سکه‌های بانکی عرضه می‌شدند؛ اما به دلیل اشتباه گرفته شدن با سکه‌های بانکی، امروزه ضرب آن‌ها به شکل مدور ممنوع است و عموماً در اشکال بیضی، شش ضلعی، مستطیل و پنج ضلعی به فروش می‌رسند.

برای اطلاعات بیشتر این نوشته را بخوانید: تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی چیست

در جدول زیر می‌توانید تفاوت سکه بانکی با سکه پارسیان را در یک نگاه متوجه شوید:

ویژگیسکه پارسیانسکه‌های بانکی
مبدأ تولیدشرکت‌های دارای مجوز صنفیبانک مرکزی
وزن سکهتنوع در وزنوزن ثابت برای انواع کامل، نیم و ربع
عیارمعمولا ۱۸ یا ۷۵۰معمولا ۲۲ یا ۹۰۰
شکل ظاهریچند ضعلی، بیضی یا مستطیلدایره‌
تفاوت سکه پارسیان
تفاوت سکه پارسیان

تفاوت سکه سفارشی پارسیان و دیگر سکه‌های پارسیان چیست؟

دسته‌ای از سکه‌های پارسیان، به صورت سفارشی با قاب‌های مخصوص فلزی طلایی‌رنگ و عیار بالای ۱۸ ساخته می‌شوند. عیار این سکه‌های سفارشی اغلب بین ۱۸/۷۵۰ تا ۲۴/۹۹۵ قرار دارد. برای خرید این سکه‌ها، علاوه بر قیمت اصلی سکه، هزینهٔ قالب فلزی سکه (که عموماً جعبه‌ای شکیل و زیبا است) نیز باید پرداخت شود. این هزینه چیزی حدود ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است‌.

از آن جایی که سکه‌های پارسیان اغلب به منظور هدیه دادن تهیه می‌شوند، خرید این سکه‌های سفارشی با بسته‌بندی نفیس و زیبا در بین بعضی از افراد رایج است؛ اما عیب این سکه‌ها این است که در هنگام فروش، هزینهٔ این بسته‌بندی (که نسبت به قیمت پایین سکه‌های پارسیان، مبلغ نسبتاً بالایی محسوب می‌شود) از قیمت آن کسر می‌شود. پس اگر از ما بپرسید معایب خرید سکه پارسیان چیست، می‌توانیم به این مورد اشاره کنیم.

سکه پارسیان سفارشی
سکه پارسیان سفارشی

روش محاسبه قیمت سکه پارسیان چیست؟

اگر سکهٔ پارسیان را از کسی هدیه گرفته‌اید یا قصد خرید آن را دارید، می‌توانید به راحتی قیمت آن را تخمین بزنید. با توجه به عیار ۱۸ همهٔ سکه‌های پارسیان، برای محاسبهٔ قیمت سکه کافی است وزن آن را در قیمت روز طلای ۱۸ عیار ضرب کنید.

قیمت سکه پارسیان= وزن سکه پارسیان× قیمت روز طلای ۱۸ عیار

 برای مثال، اگر قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱،۳۰۰،۰۰۰ تومان باشد؛ بنابراین قیمت یک سکهٔ پارسیان ۵۰۰ سوتی به صورت زیر محاسبه می‌شود: ۱۳۰۰۰۰۰×۰.۵۰۰=۶۵۰۰۰۰ تومان 

نکات مهم در محاسبه قیمت و خرید سکه پارسیان

  • سکه‌های پارسیان با توجه به اینکه طلای ساخته شده محسوب نمی‌شوند، هزینهٔ ساخت یا اجرت ندارند
  • از سوی دیگر به علت آنکه این سکه‌ها به صورت غیربانکی تولید و عرضه می‌شوند، در هنگام خرید آن‌ها فاکتور به خریدار داده نمی‌شود.
  •  در هنگام خرید سکهٔ پارسیان، تنها هزینهٔ ساخت و بسته‌بندی و همچنین سود طلافروش به قیمت اصلی سکه اضافه می‌شود. پس دقت داشته باشید که در تفاوت قیمت خرید و فروش سکه پارسیان، این هزینه‌ها را نیز باید در نظر گرفت. 
  • هزینهٔ پرس و بسته‌بندی سکه‌های پارسیان با توجه به وزن کم آن‌ها اغلب نباید بیش از ۴۰۰۰ تومان باشد. 
  • سود طلافروش نیز برابر با ۷ درصد قیمت سکه است و بر اساس قانون مالیات و ارزش افزوده تا ۹ درصد نیز می‌تواند از خریدار اخذ شود.

 همچنین بعضی از طلافروشی‌ها مصنوعات طلا را به صورت طلای وارداتی عرضه می‌کنند، دقت داشته باشید که در این حالت ممکن است قیمت سکه با وزن آن مطابقت نداشته باشد. برای خرید سکه‌های پارسیان اصل و با قیمت مناسب بهتر است همیشه به طلافروشی‌های معتبر مراجعه کنید.

آیا سکه پارسیان برای سرمایه گذاری خوب است؟

بسیاری از افراد از ما می‌پرسند :« آیا سکه پارسیان برای سرمایه گذاری خوب است؟» در مجموع درست است که سکه‌های پارسیان در وزن‌های کم عرضه می‌شوند، اما به خاطر مالیات و سودی که می‌پردازید بهترین گزینه برای خرید طلا برای سرمایه‌گذاری نیستند. آمار نشان می‌دهند سود سرمایه گذاری سکه پارسیان، از آغاز سال ۱۴۰۲، فقط ۵۰٪ بوده است؛ در حالی که طلا در این بازه بازدهی بیش از ۷۰ درصد را داشته است.

اگر می‌خواهید در طلا سرمایه‌گذاری کنید، پیشنهاد ما خرید طلای آب شده است که می‌توانید آن را در وزن‌های مختلف خریداری کنید و نیازی نیست که مالیات و اجرت ساخت یا سود فروشنده را بپردازید. برای شروع سرمایه گذاری در طلای آب شده می‌توانید از سامانه طلاین استفاده کنید: خرید طلای آب شده آنلاین

معایب سکه پارسیان برای سرمایه‌گذاری 

۱- عیار سکه‌های پارسیان ۱۸ است و همان‌طور که در مقاله طلای ۱۸ عیار بخریم یا ۲۴، به آن اشاره کردیم بهتر است برای سرمایه‌گذاری سراغ طلای ۲۴ عیار بروید.

۲- در هنگام خرید سکه پارسیان، شما مجبور هستید ۷ درصد قیمت سکه را به‌عنوان سود طلا فروش به او پرداخت کنید و مبلغی بیشتر از قیمت واقعی طلا بپردازید.

۳- سکه‌های پارسیان مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی نیز دارند.

پس به طور کلی تفاوت قیمت خرید و فروش سکه پارسیان یکی از مهم‌ترین معایب آن محسوب می‌شود.

سکه پارسیان برای هدیه مناسب است؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از سکه پارسیان برای هدیه استفاده کنند؛ چراکه می‌خواهند هدیه آن‌ها جذاب و با ارزش باشد. اما همان‌طور که دیدیم خرید سکه پارسیان برای هدیه مضرات خود را دارد و افراد با انتخاب پارسیان، سکه‌ای دارای حباب و مالیات زیاد را خریداری می‌کنند. اگر حتما می‌خواهید برای هدیه سکه بخرید، توصیه می‌کنیم پیش از آن این نوشته را بخوانید: بهترین سکه برای هدیه چیست

راه تشخیص سکه‌های پارسیان اصلی از تقلبی چیست؟

با توجه به اینکه ضرب سکه‌های پارسیان توسط اشخاص و کارگاه‌ها انجام می‌شود و بانک مرکزی در آن نقشی ندارد، احتمال تقلبی بودن آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین بهتر است با تعدادی از روش‌های تشخیص سکه اصل از تقلبی آشنا شوید:

  1. اولین نکته این است که حتماً سکه‌های پارسیان را از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید و در هنگام خرید به هولوگرام، نام تولید کننده، وزن و عیار سکه دقت کنید. خرید از فروشنده‌های معتبر و با سابقه ریسک تقلبی بودن سکه‌ها را کاهش می‌دهد. 
  2. به رنگ سکه دقت کنید. گفتیم که پرس سکه‌های پارسیان توسط بانک مرکزی انجام نمی‌شود و اشخاص این کار را انجام می‌دهند، به همین علت امکان کلاهبرداری و قرار دادن فلزات دیگر به جای طلا در بسته‌های پرس سکه‌های پارسیان وجود دارد. با توجه به رنگ سکه ممکن است بتوانید سکهٔ اصلی را از سکه‌های تقلبی تشخیص دهید. در صورتی که رنگ سکه بیش از حد زرد است یا در زمینه آن رنگ‌های سبز یا قرمز دیده می‌شود، به اصالت آن شک کنید.
  3. به بستهٔ پرس سکه دقت کنید. سکه‌های پارسیان اصل حتماً دارای چاپ بستهٔ پرس دو رو هستند. در صورتی که تصویر چاپ بی‌کیفیت، کپی؛ مانند و یک‌طرفه است، از خرید آن اجتناب کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا توضیحات کاملی را درباره اینکه سکه پارسیان چیست در اختیار شما قرار دهیم. گفتیم که این سکه‌ها بهترین گزینه برای دادن هدیه دادن محسوب می‌شوند و به دلیل داشتن قیمت‌های کمتر، پس از تولید و عرضه با استقبال بالایی از سمت مردم مواجه شده و به گستردگی مورد خریدوفروش قرار گرفتند. 

از تفاوت‌های سکه‌های پارسیان و سکه‌های بانکی صحبت کردیم و به دلیل احتمال بالاتر کلاهبرداری در فروش این سکه‌ها، روش‌های تشخیص اصالت آن‌ها، شامل دقت به رنگ سکه، توجه به مشخصات و هولوگرام، بررسی کیفیت بسته‌بندی و پرس سکه و خرید از فروشنده‌های معتبر و باسابقه را شرح دادیم.

 امیدواریم که در پایان این مطلب، به تصمیم‌گیری شما دربارهٔ خریدوفروش این سکه‌ها و آشنایی با کلیات مربوط به آن‌ها کمک کرده باشیم.

سوالات متداول:

موقع فروش سکه پارسیان چقدر کم میشه؟

در هنگام فروش سکه پارسیان هفت درصد مبلغ کل آن به همراه هزینه وکیوم که چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است از قیمت کلی آن کم می‌شود.

آیا خرید سکه پارسیان ارزش دارد؟

خرید سکه پارسیان به‌عنوان کادویی یا ذخیره طلا ارزش دارد؛ اما به خاطر تفاوت قیمت خرید و فروش سکه پارسیان، بهتر است از آن برای سرمایه‌گذاری استفاده نکنید.

آیا سکه الیزابت همان پارسیان است؟

بله. نام دیگر سکه‌های پارسیان، الیزابت است. منظور از سکه‌های الیزابت همان قطعه طلاهایی است که با عنوان سکه پارسیان هم فروخته می‌شوند.

18 دیدگاه دربارهٔ «سکه پارسیان یا الیزابت چیست؟ و همه نکاتی که باید درباره آن بدانید»

  1. سلام خسته نباشید والا گیج شدیم هرکسی یه چیزی میگه واقعا برای سرمایه گذاری چیکار کنیم پول نقد نمیشه نگه داشت

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام سیمای عزیز.
      درسته. نگه‌ داشتن ریال پول در زمان تورم باعث می‌شه که آسیب زیادی بخوره.
      برای شما این مطلب رو در وبلاگ طلاین آماده کردیم: بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم
      با خوندن این روش‌ها و توجه به شرایط خودتون می‌تونین بهترین راه سرمایه گذاری رو پیدا کنین.

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام و وقت به خیر
      حباب و قیمت این دو نوع سکه با یک‌دیگر متفاوت است.

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام. بله سکه پارسیان‌هایی که توسط شرکت‌های معتبر تولید می‌شوند به عنوان کالایی با ارزش شناخته می‌شوند. اما برای سکه پارسیان هم حباب‌های قیمتی وجود دارد و در کل بهترین گزینه برای سرمایه گذاری در طلا نیستند.

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام. از متن این نوشته: در مجموع درست است که سکه‌های پارسیان در وزن‌های کم عرضه می‌شوند، اما به خاطر مالیات و سودی که می‌پردازید بهترین گزینه برای خرید طلا برای سرمایه‌گذاری نیستند.

        1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

          سلام و وقت به خیر. بهترین گزینه برای سرمایه گذاری طلای آب شده است؛ چراکه اجرت ساخت و مالیات ندارد. برای اطلاعات بیشتر این نوشته را بخوانید: طلای آب شده چیست؟

          1. طلای آب شده زیر 40 گرم نمی فروشند که بالای 160 میلیون می شود و به صرفه نیست. اگر در حد دو سه گرم یا ۵ گرم می فروختند عالی بود.

          2. فاطمه محمدی مدیر محتوا

            سلام. در سامانه طلاین شما می‌توانید حتی کمتر از یک گرم هم طلای آب شده حریداری کنید.

  2. maryam mohammadi

    من یه سکه پارسیان از دوستم هدیه گرفتم ولی بعد که رفتم بفروشمش فهمیدم تقلبی بوده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا