سکه گرمی چیست؟ چه تفاوتی با دیگر سکه‌ها دارد؟

سکه گرمی چیست؟
3.3/5 - (23 امتیاز)

در ابتدا بهتر است با این سؤال‌ها شروع کنیم که سکه گرمی چیست؟ تفاوت انواع سکه‌ها با سکه گرمی چیست؟ سکه پارسیان چیست و چه تفاوتی با سکه گرمی دارد؟ تا بعد از آن بهتر بتوانیم در مورد انواع آن با هم صحبت کنیم. البته که خیلی از افراد می‌دانند سکه چیست؛ اما این نوشته را با یک تعریف جامع از سکه آغاز می‌کنیم. با ما همراه شوید.

سکه چیست؟

به مناسبت پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ و به یادبود این پیروزی ساخت سکه آغاز شد. سکه طلا از مسکوکات قانونی جمهوری اسلامی است. در سال ۵۷ به پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی ضرب سکه در قطع‌های مختلف شروع به تولید شد. ضرب سکه تماماً به عهده ضرابخانه بانک مرکزی است که پس از تولید یا ضرب از طریق بانک‌ها و راه‌های مجاز به بازار عرضه می‌شود.

سکه بهار آزادی
سکه بهار آزادی

عیار سکه چیست؟

عیار سکه ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است. شما می‌توانید سکه را در چهار قطع تمام سکه، نیم سکه، ربع سکه و یک گرمی تهیه کنید. این سکه‌ها به دو صورت مختلف طرح قدیم و طرح جدید تولید می‌شوند که به تعریف مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

  • به سکه‌های که از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند سکه طرح قدیم می‌گوییم.
  • به سکه‌هایی که از سال ۱۳۷۰ تاکنون ضرب شده‌اند سکه طرح جدید می‌گوییم.

این سکه‌ها را می‌توان به‌صورت تکی یا پکی خریداری کرد. حال به این موضوع می‌رسیم که سکه گرمی چیست؟

سکه گرمی چیست؟

از جذاب‌ترین و جالب‌ترین بخش‌های بازار طلا خرید و فروش سکه است. خیلی از افراد در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند. از مشکلاتی که به هنگام خرید سکه پیش می‌آید افزایش قیمت آن است ازاین‌جهت خرید سکه گرمی رواج پیدا کرد. سکه گرمی از جدیدترین نوع سکه‌هاست که در سال‌های اخیر به بازار عرضه شده است. این سکه از سال ۱۳۸۹ به بازار عرضه شد.

اطلاعات سکه گرمی

  • وزن سکه گرمی: ۱٫۰۱ گرم
  • مقدار طلای خالص: ۰٫۹۰۹ گرم
  • قطر دایره سکه: ۱۳٫۳ میلیمتر
  • عیار سکه گرمی: ۹۰۰ در ۱۰۰۰
سکه طلا امامی
سکه طلا امامی

علت محبوبیت سکه گرمی چیست؟

قیمت سکه گرمی را می‌توانید با قیمت روز از سایت طلاین ببینید. این سکه در مقیاس ۲۴ عیار برابر با ۲۱٫۶ محسوب می‌گردد. با کم‌شدن قدرت خرید مردم در بازار طلا این سکه طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است. در مقایسه با دیگر سکه‌ها مردم راحت‌تر می‌توانند این سکه را خریداری کنند. چرا که علاوه بر خرید و فروش سکه گرمی می‌توان سرمایه‌گذاری نیز انجام داد. این سکه گزینه بسیار به صرفه‌ای برای هدیه دادن در مناسبت‌های مختلف است. سکه پارسیان و سکه گرمی شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند به همین دلیل ممکن است که افراد این دو سکه را یکی بدانند. در ادامه به تعریف سکه پارسیان می‌پردازیم. همچنین فرق سکه پارسیان و سکه گرمی را با هم بررسی می‌کنیم.

تفاوت سکه پارسیان و سکه گرمی چیست؟

سکه پارسیان در واقع سکه نیست! دلیل این امر در عیار آن است. عیار سکه‌ها ۲۲ است؛ اما عیار سکه پارسیان ۱۸ است. در واقع سکه پارسیان نوعی طلا است که ظاهرش مانند سکه‌ها است. در واقع فرق سکه گرمی با پارسیان در این است. همان‌طور که در قسمت بالا گفتیم سکه پارسیان را بیش‌تر برای هدیه دادن استفاده می‌کنند. سکه‌های پارسیان معمولاً عیار و وزن ثابتی ندارند. وزن و عیار آن‌ها در کنار آن‌ها نوشته شده است. اما در سکه گرمی به این شکل نیست. آنچه باید بدانید سکه‌های گرمی با عیار بیش‌تر و قیمت مناسب‌تر و با استانداردهای ضرب در بازار عرضه می‌شوند. این فرق سکه یک گرمی با پارسیان است. حالا که از فرق سکه گرمی با پارسیان صحبت کردیم نوبت به فرق سکه گرمی با ربع سکه می‌رسیم.

برای آشنایی بیشتر با سکه پارسیان این نوشته را بخوانید: سکه پارسیان چیست؟

ربع سکه چیست؟

ربع سکه هم نیز یکی از انواع سکه‌های رایج بوده که تفاوت آن با دیگر سکه‌ها در وزن آن است.

  • وزن ربع سکه: 2/03325 گرم
  • مقدار طلای خالص: 1/8305955 گرم
  • قطر دایره ربع سکه: ۱۶ میلیمتر
  • عیار آن: ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است که در مقیاس ۲۴ عیار، برابر با ۲۱٫۶ است.

فرق سکه گرمی و ربع سکه در چیست؟

در مطالب بالا کاملاً وزن و عیار سکه‌ها را با یکدیگر مقایسه کردیم. با نگاهی ساده می‌توانید به تفاوت این دو پی ببرید. البته همان‌طور که بالاتر گفتیم سکه گرمی در سال‌های اخیر ضرب شده؛ اما ربع سکه از سال‌های انقلاب ضرب شد.

فرق سکه یک گرمی با یک گرم طلا چیست؟

قیمت سکه یک گرمی بیش‌تر از یک گرم طلا است. دلیل این موضوع هم این است که عیار سکه یک گرمی ۲۲ است. علاوه بر این موضوع بانک مرکزی هزینه ضرب و بسته‌بندی را هم محاسبه می‌کند به همین دلیل قیمت سکه گرمی بیش‌تر است.

سکه های طلا
سکه های طلا

جمع‌بندی

در این مطلب در مورد انواع سکه صحبت کردیم‌. طلا یکی از بازارهایی است که بسیاری از مردم در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاری خوب است اگر درست و به‌موقع باشد. از سایت طلاین می‌توانید نحوه سرمایه‌گذاری صحیح و بدون ریسک را آموزش ببینید. باعث افتخار ماست که نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

کدام سکه گرمی بهتر است؟ نمی‌توان به‌طورقطع گفت که کدام یکی از انواع سکه بهتر است. شما در واقع باید باتوجه‌به بودجه خود خرید کنید. اما سکه گرمی در بازار نیز اعتبار بالایی دارد. سکه گرمی بخریم یا ربع سکه؟ تفاوت این دو سکه در وزن آن‌ها است. اگر در مطلب بالا مقایسه کنید متوجه خواهید شد. بر اساس بودجه خود می‌توانید این تصمیم را بگیرید.

وزن سکه گرمی چقدر است؟

وزن سکه گرمی ۱.۰۱ است.

3 دیدگاه دربارهٔ «سکه گرمی چیست؟ چه تفاوتی با دیگر سکه‌ها دارد؟»

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و وقت به خیر. پاسخ این سوال متفاوت است و بسته به نوع سکه و طلافروش دارد.

  1. سکه بانک مرکزی فرق بزرگش با بقیه سکه ها اینه که میدونی داری طلا میخری و مطمئنتر هست با یه نگاه به سکه های غیربانکی تفاوت رنگشون قابل تشخیصه هر کدوم رو یه شرکتی یا فردی ساخته و اسم سکه روش گذاشتن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا