۱۱ فلز گران بها: لیست فلزات گرانبها به ترتیب قیمت

معرفی فلزات گرانبهای جهان
3.8/5 - (31 امتیاز)

فلز گران‌بها یا فلز قیمتی، عنصر شیمیایی فلزی کمیاب است که ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد. فلزات قیمتی کمتر از دیگر عناصر، واکنش‌پذیر هستند، جلای بیشتری دارند، نرم‌تر یا شکل‌پذیرتر هستند و دمای ذوب بالاتری هم نسبت به دیگر فلزات دارند. در این نوشته با انواع فلزات گرانبها در جهان آشنا می‌شوید و ویژگی‌های هر یک را می‌خوانید.

تعریف فلزات گرانبها چیست؟

فلز گرانبها (Precious metal): فلزات گرانبها، گروهی از عناصر شیمیایی هستند که به دلیل خواص خاص خود، ارزش بالایی دارند. این فلزات اغلب با خصوصیت‌هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر حرارت، راندمان بالا در انتقال برق و حرارت، و خواص نوری و مغناطیسی ویژه شناخته می‌شوند. نمونه‌هایی از فلزات گرانبها عبارت‌اند از طلا، نقره، پلاتین، رودیم، اریوم، اوسمیم، رنیوم و ایریدیم.

این فلزات اغلب به عنوان مواد قیمتی در تولید محصولات لوکس و فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌شوند، همچنین در صنایعی مانند الکترونیک، جواهرات، پزشکی، صنایع هوافضا و خودروسازی کاربرد دارند. همچنین، تولید کنندگانی که بر روی تکنولوژی‌های پیشرفته و صنایعی که به فناوری‌های برتر و ویژه وابسته هستند، از این فلزات استفاده می‌کنند.

لیست فلزات گرانبها به ترتیب قیمت

قیمت فلزات گرانبها در طول تاریخ و از زمان کشفشان تا کنون بسیار تغییر کرده است و این تغییر قیمت بستگی به میزان تولید و خالص‌سازی و استفاده آن‌ها در طول زمان داشته است. با این حال، لیست فلزات گرانبها به ترتیب قیمت بر اساس تحقیقات سایت جواهرات و وام بیلت مور (biltmore loan and jewelry)، عبارت‌اند از:

  1. رودیوم
  2. پلاتین
  3. طلا
  4. روتنیوم
  5. ایریدیوم
  6. اوسمیوم
  7. پالادیوم
  8. رنیوم
  9. نقره
  10. تنگستن
  11. تیتانیوم
لیست فلزات گرانبها به ترتیب قیمت به نقل از سایت بیلت مور

در ادامه هر یک از گرانبهاترین فلزات جهان را به همراه ویژگی‌ها و کاربرد‌هایشان به شما معرفی می‌کنیم.

رودیوم: کمیاب ترین فلز جهان

رودیوم (Rhodium، با نماد شیمیایی Rh) یکی از کمیاب‌ترین و باارزش‌ترین فلزات است که رنگ آن سفید-نقره‌ای است. رودیوم در سال ۱۸۰۳ توسط یک دانشمند بریتانیایی به نام ویلیام هاید ولاستون (William Hyde Wollaston) از خاک معدنی استخراج کرد. هر تن از پوسته‌ی زمین دارای یک‌هزارم گرم رودیوم است و این موضوع دلیلی بر گران‌ بها بودن این فلز است.رودیوم سالانه حدود ۳۰  تن تولید می‌شود که این مقدار، در مقایسه با بقیه فلزات بسیار کم است.

یکی دیگر از دلایل گران‌قیمت بودن رودیوم، دشوار بودن فرایند استخراج آن است. معادن رودیوم بسیار محدود است و اغلب از خاک‌های نیکل یا پلاتین‌دار استخراج می‌شود.

رودیوم: کمیاب ترین فلز جهان

ویژگی‌ها و کاربرد رودیوم به عنوان کمیاب ترین فلز گرانبها

رودیوم یکی از مقاوم‌ترین فلزات در برابر حرارت و فرسایش در بین فلزات گران‌ بهای شناخته‌شده‌است. رودیوم مقاومت بسیاری در برابر فرسایش دارد و درخشندگی و جلای آن نسبت به بقیه فلزات گران‌ بها قابل‌ توجه است. آفریقای جنوبی، روسیه و کانادا از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان رودیوم هستند. از جمله کاربرد‌های رودیوم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • رودیوم از خاصیت بازتابش عالی برخوردار است که این خاصیت برای ساخت جواهرات، پروژکتورها و صنعت خودروسازی کاربرد دارد.
  • نزدیک به 80 درصد رودیوم‌های تولید شده در جهان برای ساخت مبدل‌های کاتالیست‌های خودروها برای جلوگیری از خروج گازهای سمی به هوا، استفاده می‌شود.
  • این فلز در مقابل فرسایش و واکنش‌های شیمیایی مقاومت بسیاری دارد و در  پوشش‌های مقاوم به فرسایش برای استفاده در حرارت‌های بالا کاربرد دارد.
  • همچنین به عنوان کاتالیزوری برای تولید اسید‌نیتریک و استیک در صنایع شیمیایی کاربری دارد.
  • یکی دیگر از خاصیت‌های آن آب‌کاری فلزات گران‌ بها مانند طلا و نقره است که برای شفافیت بیشتر و افزایش مقاومت در برابر خراشیدگی و لکه‌دار‌ شدن آن فلزات استفاده می‌شود.
  • از این فلز آلیاژی به نام پلاتین-رودیوم تولید می‌شود که از آن  در ساخت وسایلی مانند ورق، سیم، فویل بهره می‌برند.

 قیمت رودیم طی سال‌های گذشته نوسانات بسیاری داشته‌ است و  در سال ۱۹۹۰ به بالاترین مقدار خود رسید و بهای آن 5347 دلار برای هر اونس تروا رسید که 20 برابر قیمت طلا در آن زمان بود. پس می‌توان گفت در برخی از دهه‌ها، رودیوم فلز گرانبهاتر از طلا بوده است.

پلاتین؛ فلز گرانبهای محبوب در جواهر سازی

پلاتین (Platinum، با نماد شیمیایی Pt) یکی از باارزش‌ترین فلزات گران‌بها است که در سال ۱۷۳۵ و توسط پزشکی ایتالیایی به نام  اسکالیگر (Julius Caesar Scaliger) در مکزیک کشف شد  و سپس به قاره‌های آفریقا و آسیا رسید. آفریقای جنوبی، روسیه، کانادا، زیمباوه و آمریکا به ترتیب از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فلز پلاتین هستند.

ویژگی‌ها و کاربرد پلاتین

از پلاتین در ساخت جواهرات و زیورآلات، دندانپزشکی، ساخت سلاح و همچنین به عنوان کاتالیزور در واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شود. پلاتین کمترین واکنش‌پذیری را در بین تمامی فلزات  دارد و در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و حتی در محیط‌های داغ هم این ویژگی را حفظ می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این فلز گرانبها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  •  در مقابل تیرگی و خوردگی بسیار مقاوم‌تر از طلای زرد است و به همین خاطر در ساخت جواهرآلات از آن استفاده می‌شود. 
  • جواهرات پلاتین عموماً با عیار ۹۵۰ از هزار ساخته می‌شوند.
  • یکی از کمیاب‌ترین فلزات گرانبها و عناصر پوسته زمین است.
  •  پلاتین به صورت آزاد در طبیعت وجود‌ دارد و اغلب بر روی سواحل رودخانه‌ها یافت می‌شود.
  • رنگ این فلز به رنگ سفید-خاکستری است.
  •  به علت داشتن چگالی بالا به عنوان فلز سنگین شناخته می‌شود.

پلاتین نوسانات قیمتی بسیاری دارد و اغلب در مواقع ثبات و رشد اقتصادی نسبت به فلز طلا گران‌ بها‌تر است. فلز پلاتین مانند طلا اتحادیه دارد که قیمت آن را تعیین می‌کند.

طلا؛ با ارزش ترین فلز دنیا

 طلا (Gold با نماد شیمیایی Au) به عنوان شناخته‌شده‌ترین فلز گرانبها در حدود ۲۴۵۰ سال پیش از میلاد مسیح، توسط شیمی‌دانی به نام زوسیموس در مصر کشف شد و اولین فلز گرانبهایی بود که در صنعت جواهرسازی مورد استفاده قرار گرفت. احتمالاً دلیل آن را می‌دانید! طلا هرگز زنگ نمی‌زند، سیاه نمی‌شود و همیشه مثل آفتاب درخشان است. همچنین به‌راحتی با فلزات دیگر آمیخته و تبدیل به آلیاژ طلا  می‌شود تا استحکام لازم را به دست آورد. این آلیاژها عموماً برای رسیدن به درجه‌های مختلف سختی و نرمی، دمای ذوب مناسب، ایجاد رنگ متفاوت تهیه می‌شوند. 

ویژگی‌ها و کاربرد‌های طلا

طلا را می‌توان به صورت خالص در طبیعت به صورت دانه‌ای یا تکه‌ای در میان سنگ‌ها، کانی‌های بلوری شده و مواد ته‌نشینی آبرفتی پیدا کرد. طلا به دلایل زیر ارزش بسیار بیشتری نسبت به دیگر فلزات دارد:

  • کمیابی؛
  • کاربردهای متنوع؛
  • تصفیه راحت؛
  • مقاومت در مقابل زنگ زدن؛
  • واکنش ناپذیری با دیگر عناصر.

از جمله کاربردهای طلا می‌توان به سرمایه‌گذاری، ساخت انواع وسایل زینتی، زیورآلات و حتی ابزار جنگی و پزشکی اشاره کرد. شاید جالب باشد بدانید که هند بزرگ‌ترین واردکننده طلا در جهان است، به این خاطر که تقاضای جواهرات طلا در این کشور بسیار بالا است.

طلا؛ با ارزش ترین فلز دنیا

روتنیم؛ فلز کمیاب بی‌اثر در معادلات شیمیایی

روتنیوم (Ruthenium، با نماد شیمیایی Ru) در سال ۱۸۴۴ توسط  کارل ارنست کلاوس، دانشمندی روسی تبار، کشف شد. روتینم مانند سایر فلزات گروه پلاتین نسبت به سایر مواد شیمیایی بی اثر است و در دمای اتاق هیچ تغییر رنگی نداده و تیره نمی‌شود. 

ویژگی‌ها و کاربرد‌های فلز گرانبهای روتنیم

از مهم‌ترین ویژگی‌های روتنیم سختی و مقاومت بسیار بالای آن است که آن را از دیگر فلزاتی که گران‌ بها نیستند، متمایز می‌کند. جالب است بدانید بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان این فلز روسیه، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی است. از جمله کاربرد‌های روتنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روتنیم یکی از بهترین سخت‌کننده‌ها برای افزودن به پالادیوم و پلاتین است تا با استفاده از این آلیاژها، تماس‌های الکتریکی با مقاومت شدید در برابر سایش ایجاد کند.
  • روتنیم به عنوان کاتالیزور سخت‌کننده برای پلاتین و پالادیوم در جواهرسازی استفاده می‌شود.
  • همچنین در ساخت تجهیزات پزشکی، الکترونیکی و سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود.

روتنیم به صورت آزاد در طبیعت وجود دارد و  سالانه تقریبا حدود ۳۰ تن روتنیم استخراج می‌شود. 

ایریدیوم؛ چگال‌ترین فلز کمیاب جهان

ایریدیوم (Iridium، با نماد شیمیایی Ir ) در سال ۱۸۰۳، در میان ناخالصی‌های نامحلول پلاتین توسط اسمیتسون تنانت کشف شد و تا کنون یکی از متراکم‌ترین فلزات روی کره‌زمین است. خوب است بدانید ایردیوم به قدری کمیاب است که تقریباً دیگر در پوسته زمین وجود ندارد! با اینکه فراوانی فلز ایریدیوم در پوسته زمین کم‌ است اما در شهاب‌سنگ‌ها فراوانی بیشتری دارد. 

ویژگی‌ها و کاربرد‌های ایریدیوم

ایریدیوم فلزی سفید رنگ و مایل به زرد است که پس از اوسمیوم، بیشترین چگالی را در بین فلزات دارد ایریدیوم بیش‌ترین مقاومت را در برابر خوردگی دارد، و مقاومت زیادی در برابر اسید و فلزات مذاب دارد. برخی از کاربرد‌های ایریدیوم عبارت‌اند از:

  • کاتالیزورها: ایریدیوم به عنوان یکی از عناصر اصلی در تولید کاتالیزورها استفاده می‌شود. این کاتالیزورها در فرآیندهای شیمیایی مختلف، از جمله تولید آمونیاک و هیدروژن، استفاده می‌شوند.
  • جواهرات: به دلیل خنثی بودن رنگ ایریدیوم و مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، این فلز به عنوان یک انتخاب مناسب برای تزیینات جواهرات ارزشمند، مانند حلقه‌ها، گوشواره‌ها، و دستبندها استفاده می‌شود.
  • ابزارهای پزشکی: ایریدیوم به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، در تولید ابزارهای پزشکی مانند سوزن‌ها و ابزارهای جراحی استفاده می‌شود.
  • صنعت الکترونیک: ایریدیوم به عنوان یکی از فلزات با خواص الکتریکی خوب، در تولید قطعات الکترونیکی، سنسورها، و اجزای مهم دیگر صنعت الکترونیک استفاده می‌شود.
  • ابزارهای نوشتاری: به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش، ایریدیوم در تولید نوک‌ قلم‌ خودکار‌های لوکس استفاده می‌شود.

بزرگترین تولید‌کننده فلز گرانبهای ایریدیوم در جهان، آفریقای جنوبی است.

اوسمیوم؛ فلز گرانبها با خاصیت الکترونیکی

اوسمیوم یا اسمیم (Osmium)، یکی از فلزات گرانبها و بسیار نادر، با نماد Os و عدد اتمی ۷۶ شناخته می‌شود. این فلز به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خاص، جزء ارزشمندترین فلزات موجود محسوب می‌شود. با وجود اینکه اوسمیوم در طبیعت به شکلی نسبتاً نادر وجود دارد، اما به عنوان یک فلز پرمقاومت شناخته می‌شود که دارای نقطه ذوب و جوش بسیار بالاست. این فلز به صورت یک فلز سفید نقره‌ای ظاهر می‌شود و از لحاظ سختی و مقاومت بسیار قوی است.

ویژگی‌ها و کاربردهای اوسمیوم

اوسمیوم به عنوان یک فلز گرانبها، دارای ویژگی‌ها و کاربردهای بسیار متنوعی است که شامل استفاده در صنایع مختلف می‌شود. این فلز به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، سختی و مقاومت در برابر حرارت، در تولید ابزارهای پرسی، قطعات ماشین‌آلاتی و تجهیزات صنعتی کاربرد دارد. همچنین، در صنایع الکترونیک و الکتریکی، اوسمیوم به عنوان یکی از مواد ساخت قطعات الکترونیکی با عمر طولانی و پایداری بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اوسمیوم همچنین در تولید سنسورهای الکتروشیمیایی، باتری‌های قابل شارژ و انواع الکترودهای الکتروشیمیایی که در تجزیه و تحلیل شیمیایی و تشخیص بیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کار می‌رود. به علاوه، اوسمیوم در تحقیقات علمی و پزشکی به عنوان یک کاتالیزور موثر در واکنش‌های شیمیایی و بیوشیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پالادیم؛ از گرانترین فلزات کمیاب جهان

پالادیم (Palladium، با نماد شیمیایی Pd) در سال ۱۸۰۲ میلادی توسط ویلیام هاید ولاستون کشف شد. این فلز گرانبها در مجاورت هوا سیاه نمی‌شود و پایین‌ترین نقطه ذوب را در میان فلزات هم گروه خود دارد. پالادیم همچون طلا می‌تواند به ورقه‌های نازک تبدیل شود و یکی از فلزات کمیاب به رنگ نقره‌ای و سفید است. بیشتر پالادیم دنیا در دو کشور روسیه و آفریقای جنوبی تولید می‌شود. پالادیم در ابزار جراحی، فنر ساعت، پرکردن دندان، ارتباطات الکترونیکی و جواهرات استفاده می‌شود.

ویژگی‌ها و کاربرد‌های پالادیوم

یکی از ویژگی‌های مهم پالادیوم، مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی است که باعث استفاده گسترده آن در صنایع خودروسازی به عنوان کاتالیزور شده است.از این فلز برای کاهش آلاینده‌های محیطی ناشی از خودرو‌ها در خروجی اگزوز استفاده می‌شود. همچنین، پالادیوم به‌عنوان یکی از عناصر اساسی در تکنولوژی سلول‌های سوختی نیز به کار می‌رود.

از دیگر کاربردهای پالادیوم می‌توان به استفاده در تولید جواهرات، ساعت‌های لوکس، ابزارهای جراحی، و همچنین قطعات الکترونیکی پیچیده اشاره کرد. همچنین، این فلز در صنایع فضایی، ارتباطات الکترونیکی، و همچنین صنایع دندانپزشکی به‌طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پالادیم؛ از گرانترین فلزات کمیاب جهان

رنیوم فلز گرانبهای سفید رنگ

رنیوم یکی از فلزات گرانبها و نادر است که به شکل عنصر شیمیایی با نماد Re و عدد اتمی 75 شناخته می‌شود. این فلز به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردش، جزء فلزاتی است که ارزش بالایی دارند. رنیوم به شکل یک فلز سفید نقره‌ای در حالت طبیعی وجود دارد و دارای نقطه ذوب و جوش بسیار بالایی است. این فلز به عنوان یکی از عناصر پرمقاومت شناخته می‌شود و به عنوان یکی از مواد با مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و حرارت شناخته می‌شود.

ویژگی‌ها و کاربردهای رنیوم به عنوان فلز گرانبها

رنیوم به عنوان یک فلز گرانبها، دارای ویژگی‌ها و کاربردهای فراوانی است که شامل صنایع مختلف می‌شود. این فلز به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، سختی و مقاومت در برابر حرارت، در تولید ابزارهای پرسی، قطعات ماشین‌آلاتی و تجهیزات صنعتی کاربرد دارد. همچنین، در صنایع الکترونیک و الکتریکی، رنیوم به عنوان یکی از مواد ساخت قطعات الکترونیکی با عمر طولانی و پایداری بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنیوم همچنین در تولید سنسورهای الکتروشیمیایی، باتری‌های قابل شارژ و انواع الکترودهای الکتروشیمیایی که در تجزیه و تحلیل شیمیایی و تشخیص بیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کار می‌رود. به علاوه، رنیوم در تحقیقات علمی و پزشکی به عنوان یک کاتالیزور موثر در واکنش‌های شیمیایی و بیوشیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقره؛ فلز گرانبهای پرکاربرد در دنیای مدرن

نقره (Silver، با نماد شیمیایی Ag) یکی از قدیمی‌ترین فلزات گرانبهایی است که هنوز هم در دنیای مدرن نقش‌های بسیار زیادی را ایفا می‌کند. تاریخ اولین کشف نقره مشخص نیست؛ اما تحقیقات نشان می‌دهند تمدن‌های باستانی مثل یونان، روم، مصر و بین‌النهرین در ساخت جواهرات، سلاح‌ها و وسایل خانه از این فلز گرانبها حتی بیشتر از طلا استفاده می‌کردند؛  زیرا علاوه بر سبک‌تر بودن از طلا، مقاوم‌تر و مستحکم‌تر هم بوده‌ است.

ویژگی‌ها و کاربردهای نقره به عنوان فلز گرانبها

از مشخصات نقره می‌توان به درخشندگی، شکل‌پذیری، نرم و چکش‌خوار بودن آن اشاره کرد. نقره در برابر اکسیداسیون مقاوم است اما در هوا وقتی ترکیب‌های گوگردی بر آن اثر بگذارد، تیره می‌شود. از جمله کاربرد‌های نقره در دنیای مدرن امروزی می‌توان این موارد را برشمرد:

  • سرمایه گذاری در نقره به خاطر ارزش مالی؛
  • استفاده در ساخت جواهرات به خاطر چکش‌خواری بالا؛
  • ساخت پنل‌های خورشیدی به خاطر بازتاب نور بالا؛
  • تجهیزات پزشکی به علت خاصیت بیوسیدی؛
  • کاربردهای صنعتی به خاطر نقش کاتالیزوری.

هم‌چنین نقره یکی از گرانبهاترین فلزات شناخته شده برای سرمایه‌گذاری است. برای مطالعه بیشتر این نوشته را ببینید: راهنمای سرمایه گذاری در نقره

تنگستن؛ سنگین‌ترین فلز گرانبها

فلز تنگستن (Tungsten، با نماد شیمیایی w) در سال۱۳۷۱ توسط کارل ویلهلم شیله کشف و شناسایی شد. این فلز گران بها نیز در ساخت زیورآلات کاربرد زیادی دارد. اما عیب این فلز، وزن زیاد آن است. به طوری که وزن آن چهار برابر بیشتر از وزن تیتانیوم است.  تنگستن به صورت طبیعی به رنگ‌های نقره‌ای تا سفید شیری یافت می‌شود.

ویژگی‌ها و کاربردهای فلز تنگستن

تنگستن هم مانند بسیاری از فلزات دیگر به صورت آلیاژ در صنعت جواهرسازی کاربرد دارد و  از این فلز برای ساخت گردنبند، گوشواره و انواع ست و نیم‌ست استفاده می‌شود. از ویژگی‌های این فلز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. مقاومت بالا در برابر حرارت: تنگستن دارای نقطه ذوب بسیار بالا است که آن را به یک ماده مناسب برای کاربردهایی در شرایط با دماهای بالا، مانند صنعت فولادسازی و صنعت هوافضا تبدیل کرده است.
  2. مقاومت بالا در برابر خوردگی: تنگستن دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی است که این ویژگی آن را برای استفاده در تولید ابزارهای برشی و ابزارهای دندانپزشکی ایده‌آل می‌کند.
  3. سختی بالا: تنگستن یکی از فلزات با سختی بالا است که از آن در تولید ابزارهای برشی، نمونه‌برداری و سایر ابزارهای صنعتی استفاده می‌شود.

هم‌چنین به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، تنگستن در ساخت قطعاتی از ابزارهای فضایی و هوایی مانند موتورهای جت استفاده می‌شود.

تنگستن؛ سنگین‌ترین فلز گرانبها

تیتانیوم؛ فلز گران بها حاضر در همه‌جا

تیتانیوم (Titanium، با نماد شیمیایی Ti) در سال ۱۷۹۱ و توسط ویلیام گرگور کشف شد. جالب است بدانید تیتانیوم در پوسته زمین، بدن همه موجودات زنده، آب‌ها، سنگ‌ها و خاک‌ها یافت می‌شود. نقطه ذوب بالای تیتانیوم مقاومت بالای آن در برابر گرما را به‌خوبی افزایش داده است.

ویژگی‌ها و کاربرد‌های تیتانیوم

 تیتانیوم یک فلز سبک است که به راحتی می‌توان رنگ آن را تغییر داد. همین ویژگی‌ها، آن را یک فلز گرانبهای بسیار مناسب برای طراحی و ساخت زیورآلات تبدیل کرده‌است. به‌علاوه، تیتانیوم حساسیت‌ زا هم نیست به همین خاطر در ساخت زیورآلات کاربرد زیادی دارد. این فلز هم‌چنین در موتور و ساختمان داخلی هواپیما، تجهیزات حمل و نقل، صنایع شیمیایی، واحدهای مولد برق، صنایع آلیاژی، ساخت زیر دریایی‌ها، کارخانه‌های ساخت مواد شیمیایی، دستگاه‌های خنک‌کننده نیروگاه‌های اتمی و حرارتی کاربرد دارد.

نکات خرید فلزات گرانبها

خرید فلزات گرانبها نیازمند مطالعه دقیق و آگاهی از شرایط بازار و خصوصیات هر فلز است. در این راستا، می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

  1. آگاهی از نوع فلز: پیش از خرید، با خصوصیات و کاربردهای فلز مورد نظر آشنا شوید.
  2. تحلیل بازار: بازار فلزات گرانبها پویایی بالایی دارد؛ بنابراین قبل از خرید، با قیمت‌ها و روند بازار آشنا شوید.
  3. اعتبار فروشنده: از اعتبار و قابلیت فروشنده مطمئن شوید تا از خرید از منابع معتبر و اصولی اطمینان حاصل کنید.
  4. ریسک‌های سرمایه‌گذاری: فلزات گرانبها ممکن است متغیر بوده و در معرض ریسک‌های سرمایه‌گذاری قرار بگیرند؛ بنابراین ریسک‌ها را مدنظر داشته باشید.
  5. ذخیره‌سازی امن: اطمینان حاصل کنید که محل ذخیره فلزات شما امن و مطمئن است.
  6. توانایی مالی: مطمئن شوید که توانایی مالی لازم برای خرید فلزات را دارید و خرید برای شما اقتصادی است.
  7. هزینه‌های اضافی: در نظر داشته باشید که علاوه بر قیمت فلزات، هزینه‌های حمل و نقل، ذخیره‌سازی و مدیریت را نیز باید مدنظر داشته باشید.
  8. احتمال نوسانات قیمت: قیمت فلزات گرانبها ممکن است به شدت نوسان داشته باشد؛ بنابراین احتمال نوسانات قیمت را در نظر داشته باشید.
  9. تحقیقات دقیق: قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، تحقیقات دقیق و شناخت کامل از بازار و شرایط فعلی را انجام دهید.
  10. مشاوره حرفه‌ای: در صورت نیاز، از مشاوره حرفه‌ای و کسانی که در زمینه خرید و فروش فلزات گرانبها تخصص دارند، بهره ببرید.

نکته آخر: اهمیت فلزات گرانبها در جهان

در این مقاله، به بررسی ده فلز گرانبها و باارزش در جهان پرداختیم که هر یک از آن‌ها به دلیل خصوصیات و کاربردهای منحصر به فرد خود، جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف دارند. از رودیوم که به عنوان گران‌ترین فلز جهان شناخته می‌شود، تا طلا که به عنوان یکی از مهم‌ترین فلزات با ارزش در تاریخ بشریت تلقی می‌شود را برای شما توضیح دادیم.

 هر یک از این فلزات با خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، و صنعتی خود به دنباله‌ای از کاربردهای گسترده در صنایع مختلف مانند جواهرات، صنایع خودروسازی، الکترونیک، و پزشکی هستند. این فلزات گرانبها به دلیل کمیابی و خصوصیات استثنایی خود، نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی و صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات ایفا می‌کنند و مورد توجه بسیاری از محققان و صنعتگران قرار دارند.

سوالات متداول:

چه کشورهایی بیشترین تولیدکنندگان فلزات گرانبها هستند؟

کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، روسیه، کانادا، و استرالیا بیشترین تولید کنندگان فلزات گرانبها هستند.

چرا فلزات گرانبها ارزشمند هستند؟

فلزات گرانبها به دلیل کمیابی، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد، و کاربردهای گسترده در صنایع مختلف ارزشمند هستند.

فهرست مطالب

2 دیدگاه دربارهٔ «۱۱ فلز گران بها: لیست فلزات گرانبها به ترتیب قیمت»

  1. رادیوم با رودیوم بسیار متفاوت و دو فلز کاملا جدا هستند ، رادیوم رادیواکتیوترین فلز و رودیوم بی خطر هست و در جواهر سازی کاربرد دارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا