مثقال طلا چیست؟ روش‌های تبدیل گرم به مثقال و بالعکس

روش‌های تبدیل مثقال طلا
3.5/5 - (24 امتیاز)

مثقال یکی از معدود اصطلاحات رایج در بازار طلا است که صرفا در ایران و چند کشور عربی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای خرید و فروش طلا از این عبارت برای سنجش وزن طلا استفاده می‌کنند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با مفهوم مثقال طلا و فرمول تبدیل مثقال به گرم به‌صورت کامل آشنایی پیدا کنید.

تعریف مثقال طلا چیست؟

مثقال طلا (Gold Mithqāl): مثقال یک واحد اندازه‌گیری وزنی است. یک مثقال طلا برابر با ۴.۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار است. هم‌چنین یک مثقال طلای ۱۷ عیار با ۴.۳۳۱۸۰۲ گرم طلای ۱۸ برابر است. دلیل تفاوت مقدار گرم به مثقال برای دو نوع طلای ۱۸ و ۱۷ عیار،‌ تفاوت در عیار آن‌ها است و برای تبدیل مثقال به گرم باید به میزان عیار آن توجه کرد.

به بیان ساده: یک مثقال طلا= ۴.۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار= ۴.۳۳۱۸۰۲ گرم طلای ۱۸ عیار

مثقال طلا چند گرم است

تبدیل مثقال به گرم طلای ۱۸ عیار

گفتیم که یک مثقال برابر با ۴.۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار است؛ اما در کشور ما برای طلا برای سرمایه گذاری و ساخت اکثر مصنوعات عیاری برابر با ۱۸ دارد. یک مثقال طلای ۱۷، از نظر مقدار طلایی = ۴.۳۳۱۸ گرم طلای ۱۸ عیار. به همین ترتیب برای محاسبه مثقال به گرم از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

قیمت یک گرم طلا‌ی ۱۸عیار (ریال)= ( طلای ۱۷عیار × یک مثقال طلای 17 عیار به گرم ) / ( طلای ۱۸عیار  ×  قیمت یک مثقال طلای 17 عیار )

تاریخچه استفاده از واحد وزنی مثقال

مثقال یک کلمه عربی است که از این زبان وارد فارسی شده است. در گذشته یک واژه عمومی بود که برای خرید و فروش بسیاری از ارزاق و کالاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت. یک مثقال در گذشته برابر موارد زیر بود:

  •         وزن ۲۴ نخود (هر نخود را نیز باید ۱۹۲ سوت در نظر گرفت)
  •         یک شانزدهم وزن یک سیر

این متر و معیارها در گذشته بیشتر در عطاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. در هنگام خرید و فروش طلا نیز وقتی قرار به اندازه‌گیری یک مثقال بود، معیار را به‌گونه‌ای در نظر می‌گرفتند که ترازو عددی بالاتر از ۴ و کمتر از ۵ گرم را نشان دهد. این مسئله امروز با وجود ترازوهای دیجیتالی به‌طور کامل برطرف شده است.

تاریخچه استفاده از واحد وزنی مثقال

انواع مثقال چیست؟

در گذشته از این دو نوع مثقال نیز در کاربرد‌های مختلف استفاده می‌شده است:

  1. مثقال شرعی: یک مثقال شرعی برابر با ۱۸ نخود است که وزن آن معادل ۳.۴۵۶ گرم است. واحد مثقال شرعی هیچ‌گاه در طلافروشی‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  2. مثقال صیرفی: کلمه صیرفی به‌نوعی از کلمه صرافی گرفته شده است و وزن آن معادل ۴.۶۰۸ گرم است. مثقال صیرفی دقیقا همان واحدی است که در طلا فروشی‌ها به عنوان واحد وزنی طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به مثقال صیرفی مثقال معمولی نیز گفته می‌شود.

انواع مثقال چیست؟

تعریف مظنه یا قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار

یکی دیگر از اصطلاحات مهم در بازار طلا، مفهوم مظنه است. مظنه به عنوان قیمت یک مثقال از طلای ۱۷ عیار یا قیمت ۴.۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار در بین طلا فروشان و بنکداران رایج است. اگر می‌خواهید بدانید که مظنه در حال حاضر چه قدر است این صفحه را ببینید: قیمت مثقال

استفاده از مثقال در خرید طلا

در این نوشته به بررسی مفهوم مثقال در بازار طلای ایران پرداختیم و دیدیم این واحد وزنی بیشتر در نزد طلا فروشان کاربرد دارد. شما به سادگی می‌توانید با استفاده از نسبت‌های ریاضی که در این نوشته به آن‌ها پرداختیم تبدیل گرم به مثقال و مثقال به گرم را انجام دهید یا ازا ابزار‌های آنلاین استفاده کنید. در سامانه‌های معاملاتی طلای آب شده مانند طلاین، بیشتر از واحد‌های متداول‌تر مثل گرم استفاده می‌شود.

سوالات متداول:

یک مثقال طلا چند گرم است؟

یک مثقال طلای ۱۷ عیار برابر با ۴.۶۰۸ گرم و یک مثقال طلای ۱۸ عیار برابر با  ۴.۳۳۱۸۰۲ گرم  است.

فرمول تبدیل مثقال به گرم چیست؟

( طلای ۱۷عیار × یک مثقال طلای ۱۷ عیار به گرم ) / ( طلای ۱۸عیار × قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار ) از این فرمول برای تبدیل مثقال به گرم استفاده کنید.

9 دیدگاه دربارهٔ «مثقال طلا چیست؟ روش‌های تبدیل گرم به مثقال و بالعکس»

  1. سلام چگونه اصالت طلای آب شده را تشخیص می‌دهید و جقدر پورسانت به قیمت اضافه می‌کنید. در نظر دارم ریالم را به طلای آب شده تبدیل کنم و به تناوب انجام خواهد شد. هر بار ۵۰۰ الی ۹۰۰ میلیون خرید دارم.

    1. فاطمه محمدی

      سلام. وقت به خیر.
      عیار طلای آب شده در طلاین همگی مشخص و دارای شناسنامه هستند. قیمت طلا در سامانه طلاین طبق قیمت خرید و فروش اتحادیه طلا تعیین می‌شود و کارمزد ناچیزی در حد ۵ هزار‌تومان در نظر گرفته شده است.

  2. بازتاب: اونس طلا + تبدیل اونس به مثقال | طلاین

  3. فاطمه گچلو

    یک مثقال طلا چند گرم است؟
    خیلی پیچیده شد…
    میشه عددش رو برام بنویسید؟

  4. خیلی کامل گفته بودید که مثقال چیست، سامانه طلا تون رو هم دیدم جالب بود برام.

  5. دنبال فرمول تبدیل مثقال به گرم طلای 18 عیار بودم.
    کاش یه حسابگر هم به صفحه تون اضافه میکردید.

    1. عباس قاسمی

      بله حتما علی جان در اسرع وقت سعی می‌کنیم این ویژگی رو هم اضافه کنیم.

    1. سامانه طلاین

      یک مثقال طلای ۱۷ عیار برابر با ۴.۳۳۱۸۰۲ گرم طلای ۱۸ عیار می‌باشد؛ هر یک مثقال برابر است با ۴.۶۰۸۳ گرم که با تبدیل عیار ۱۷ (۷۰۵) به ۱۸ (۷۵۰) عدد ۴.۳۳۱۸۰۲ به دست می‌آید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا