مظنه طلا چیست؟ فرمول تبدیل مظنه به گرم طلای 18 عیار

مظنه طلا یعنی چی
3.7/5 - (10 امتیاز)

مظنه طلا یک اصطلاح بازار طلا است که افراد عادی کمتر این کلمه را شنیده‌اند. اما طلافروش‌ها و به ویژه آبشده فروش‌ها از این کلمه بسیار استفاده می‌کنند و اگر می‌خواهید به بازار خرید و فروش طلا وارد شوید، باید به خوبی با این واژه و مفهوم آن آشنا شوید.

مظنه به معنای قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار است و به طور ساده برای تبدیل مظنه به گرم، باید مظنه را بر عدد ۴.۳۳۱۸۰۲ تقسیم کنید؛ اما اگر می‌خواهید به طور دقیق‌تر این مفهوم را بدانید و روش تبدیل اصولی را بدانید، ادامه این نوشته را از دست ندهید.

مظنه طلا چیست؟

مظنه [مَ ظَنْ نِ]: کلمه مظنه به معنای قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار با خلوص ۷۰۵ در بازار است. برخی از مردم تصور می‌کنند مظنه، واحد اندازه‌گیری «وزن» طلا است؛ اما این واحد برای اندازه‌گیری قیمت یک وزن مشخص (۴.۶۰۸ گرم) از طلا است.

مظنه کلمه‌ای عربی است که به معنای گمان و پندار است؛ اما مطابق با تعریف لغت‌نامه دهخدا مظنه به معنای نرخ و بها در میان بازاریان است. مظنه طلا بیشتر میان بازاریان در ایران رواج دارد و در کشور‌های عربی از این کلمه در بازار طلایشان استفاده نمی‌کنند و اصطلاح مثقال مرسوم‌تر است.

البته شما می‌توانید بر اساس قیمت گرم طلا نیز خرید و فروش طلا را انجام دهید، اما مظنه در واقع اصطلاح تخصصی‌تری برای بیان قیمت طلا براساس مثقال است. در مقاله واحد‌های اندازه گیری طلا می‌توانید با این واحد‌ها و ویژگی‌هایشان بیشتر آشنا شوید.

نحوه محاسبه مظنه طلا

پیش‌تر اشاره کردیم که مظنه به معنای قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار با خلوص ۷۰۵ از ۱۰۰۰ است. پس اگر طلای آب شده یا زینتی دارید که عیار آن ۱۷ نیست، برای محاسبه محاسبه قیمت طلا از روی مظنه باید عیار آن را به ۷۰۵ تبدیل کنید. 

روش تبدیل مظنه به گرم

فرمول تبدیل مظنه به گرم طلای ۱۸ عیار

فرمول تبدیل مظنه به گرم این گونه است:

قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار= عیار طلای ۱۸ × ۱/عیار طلای ۱۷ × ۱/وزن یک مثقال × مظنه

بیایید این فرمول را دقیق‌تر بررسی کنیم:

  1. عیار طلای ۱۸ برابر با ۷۵۰ است؛
  2. عیار طلای ۱۷ عیار برابر با ۷۰۵ است؛
  3. وزن یک مثقال طلا برابر با ۴.۶۰۸۳۱ است.
  4. قیمت مظنه طلا نیز مقدار متغیری است که باید آن را به صورت لحظه‌ای به دست بیاورید.

پس ساده‌شده فرمول بالا این چنین می‌شود:

قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار = مظنه × ۷۰۵× ۱/۷۰۵× ۱/۴.۶۰۳۸ 

اگر ضرب و تقسیم‌های این فرمول را انجام دهیم و ساده کنیم به عدد طلایی ۴.۳۳ می‌رسیم. 

عدد طلایی در تبدیل مظنه به گرم

ساده‌ترین روش تبدیل مظنه به گرم، استفاده از عدد ۴.۳۳ است که با توجه به فرمول بالا به دست آمده است. در این حالت می‌توانید از این تناسب استفاده کنید و حتی قیمت ۱ گرم طلای ۱۸ عیار را به مظنه تبدیل کنید.

البته این روش به دقت فرمول تبدیل مظنه به گرم نیست، اما اختلاف عدد نهایی که در آن به دست می‌آید چیزی حدود ۲ هزار تومان است و به خاطر راحتی و سادگی، بیشتر طلافروشان از این عدد استفاده می‌کنند.

ساده‌ترین روش تبدیل گرم به مظنه و برعکس

کاربرد مظنه چیست؟

در بین انواع خرید و فروشی که در بازار طلا استفاده می‌شود، اصطلاح مظنه بیشتر برای محاسبه قیمت طلای آب شده کاربرد دارد و کمتر برای مسکوکات طلا و طلاهای ساخته شده استفاده می‌شود.

بیشتر خریداران عمده، تامین کنندگان و بنکداران طلا، خرید و فروش طلای آبشده خود را با واحد مظنه انجام می‌دهند و بعد در هنگام فروش در میزان خرد، آن را تبدیل به گرم طلا می‌کنند. پس کاربرد و اهمیت مظنه طلا در قیمت‌گذاری و معاملات است.

قیمت مظنه لحظه‌ای را از کجا مشاهده کنیم؟

از آن‌جایی که داشتن قیمت لحظه‌ای و به روز مظنه طلا در هر گونه معاملات خرید و فروش اهمیت زیادی دارد، باید بتوانید قیمت دقیق مظنه را به صورت لحظه‌ای پیدا کنید. برای پیدا کردن نرخ مظنه می‌توانید از این راه‌ها اقدام کنید:

  1. سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی به آدرس www.cbi.ir
  2. صفحه قیمت مثقال طلا یا مظنه طلا در سایت طلاین
  3. کانال تلگرامی طلاین
  4. روزنامه‌های فیزیکی یا وب‌سایت روزنامه‌هایی مثل دنیای اقتصاد

قیمت مظنه بازار طلا چگونه تعیین می‌شود؟

شاید برایتان جالب باشد که مظنه طلا از کجا به دست می‌آید. برای به دست آوردن مظنه طلا فرمول خاصی وجود ندارد و از قدیم تاکنون در بازارهایی مانند سبزه میدان و پله آهنی مظنه طلا را تعیین می‌کرده‌اند. طلا فروشان برای تامین میزان طلای خود به بنکداران مراجعه می‌کنند و عمده فروشان نیز طلا را از تامین‌کننده‌های اصلی در بازار‌های بزرگ طلا مثل پله آهنی و سبزه میدان خریداری می‌نمایند.

همچنین هر کدام از آن‌ها مظنه‌ای را تعیین می‌کنند و هرکدام که مظنه‌ی کمتری داشت مردم به سمت آن می‌روند و شاید این مظنه‌های مختلف باعث ایجاد مظنه‌های گوناگون در استان‌ها شده‌ است. افراد تامین کننده در این بازارها بر حسب نیاز آن روز که مردم بیشتر می‌فروشند یا می‌خرند، قیمت را تعیین می‌کنند. اگر آن روز خرید بیشتر باشد یعنی تقاضا بیشتر است و در نتیجه قیمت افزایش می‌باید. برعکس اگر فروش بیشتر باشد یعنی عرضه بیشتر است و در نتیجه قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

قیمت مظنه بازار طلا

نکته آخر درباره مظنه طلا

در این نوشته برای شما توضیح دادیم مظنه طلا یعنی چه و پیشنهاد می‌کنیم که اگر با اصطلاحات بازار طلا آشنایی ندارید، آن‌ها را یاد بگیرید تا وقتی به بازار می‌روید به عنوان یک فرد مبتدی به شما نگاه نکنند و نتوانند که سرتان کلاه بگذارند.

 هم‌چنین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید و فروش طلا از سامانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر استفاده کنید. برای مثال برای دیدن مظنه طلای آب شده و خرید و فروش آن می‌توانید از سامانه طلاین استفاده کنید که در آن قیمت‌ها بر اساس نرخ روز اتحادیه طلا تعیین و به روز می‌شوند.

سوالات متداول:

هر مظنه چند گرم است؟

مظنه یک اصطلاح برای اندازه‌گیری وزن طلا نیست؛ بلکه برای بیان قیمت یک مثقال (۴.۶۰۸ گرم) طلای ۱۷ عیار استفاده می‌شود.

مظنه نقدی طلا چیست؟

مظنه نقدی طلا به معنای مظنه‌ای است که برای یک مثقال طلای ۱۷ به صورت نقدی در نظر گرفته می‌شود. واژه «نقدی» یعنی پرداخت هزینه و دریافت طلا در لحظه انجام شده و مانند روش‌های فردایی، به زمان دیگری موکول نمی‌شود.

مظنه جهانی طلا چیست؟

مظنه جهانی طلا یعنی قیمت طلای جهانی (انس طلا) را به گرم تبدیل کنید و سپس آن را به مثقال ۱۷ محاسبه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا