معایب خرید سکه در بورس را می‌دانید؟

معایب خرید سکه در بورس
3.4/5 - (14 امتیاز)

سال ۱۳۹۴ بود که از همکاری میان سازمان بورس و اتحادیه طلا و جواهر، خرید سهام بورسی طلا و سکه متولد شد. اگرچه از فعالیت رسمی بورس در ایران بیش از دو دهه می‌گذرد، بااین‌حال ورود طلا به بازار بورس تا حدودی نوپا است؛ بنابراین هنوز بسیاری از افرادی که مایل‌اند سرمایه‌گذاری در طلا را به‌عنوان روشی امن برای محافظت از نقدینگی خود انتخاب کنند، با مزایا و معایب خرید سکه در بورس آشنایی کامل ندارند. در این مطلب از وبلاگ طلاین همراه شما هستیم تا نگاه جدیدی به موضوع خرید سکه در بورس داشته باشیم؛ آیا این گزینه بهترین روش برای سرمایه‌گذاری در طلا است؟

نحوه خرید سکه در بورس چگونه است؟

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفته شد، سال‌های زیادی نیست که از عمر خرید و فروش بورسی طلا در ایران می‌گذرد. با این حال در همین مدت، روش‌های مختلفی برای متقاضیان ایجاد شده است. در ادامه همراه ما باشید تا پیش از بررسی معایب خرید سکه در بورس، ابتدا با دو روش اصلی خرید سکه در بورس آشنا شویم.

نحوه خرید سکه در بورس
نحوه خرید سکه در بورس

روش اول؛ خرید گواهی سپرده

گواهی سپرده یکی از روش‌های خرید سکه در بورس است که به‌تازگی جایگزین خرید فیزیکی سکه از صرافی‌ها و طلافروشی‌ها شده است. در این روش شما در ازای پرداخت هزینه‌ای مشخص، اوراق بهاداری دریافت می‌کنید که به نام شما ثبت می‌شود. در این روش نه تنها می‌توانید به‌صورت مستقیم گواهی سپرده را از بازار بورس تهیه کنید، بلکه امکان خریداری گواهی بورس از صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته نیز برای شما فراهم است. اگر دوست دارید با آموزش سرمایه گذاری در طلا و سکه به طور کامل آشنا شوید مقاله ما در طلاین را بخوانید. معمولاً ارزش گواهی‌های سپرده ۰٫۱ سکه است. به این معنا که شما برای خرید یک سکه تمام بهار آزادی، باید نسبت به خرید ده عدد گواهی سپرده اقدام کنید. همچنین در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذار می‌تواند پس از تهیه گواهی سپرده برای دریافت سکه‌ها از بانک مرکزی اقدام کرده یا صرفاً به نگهداری، خریدوفروش سهام همین برگه‌های اوراق بهادار بپردازد.

روش دوم؛ سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

دومین روش خرید سکه در بورس، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا است. صندوق‌های طلا درواقع سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده از سرمایه‌گذاران است که پشتوانه طلا دارد. اگرچه در این روش شما به‌صورت مستقیم نسبت به خرید سکه در بورس اقدام نمی‌کنید، با این حال بخش زیادی از این صندوق‌ها بر پایه خرید و فروش سکه در بازار بورس هستند؛ بنابراین بدون آنکه سکه فیزیکی در اختیار شما قرار بگیرد، سهام بورسی این سکه‌ها را دریافت می‌کنید.

سرمایه‌گذاری سکه در صندوق طلا
سرمایه‌گذاری سکه در صندوق طلا

آشنایی با معایب و مزایای خرید سکه در بورس

تا این بخش از مقاله متوجه شدیم که چگونه می‌توانیم نسبت به خرید و فروش سکه در بورس اقدام کنیم. اما به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که به معایب و مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس طلا بپردازیم. در ادامه با مهم‌ترین مزایا و معایب خرید سکه در بورس آشنا خواهیم شد.

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس طلا

یکی از مهم‌ترین مزایای خرید گواهی سپرده، امنیت آن است. از آن جایی که گواهی‌های سپرده طلا فقط به نام خریدار ثبت می‌شود، حتی در صورت سرقت اوراق، سارق نمی‌تواند نسبت به نقدکردن یا دریافت سکه‌های شما اقدام کند. علاوه بر آن اگر بستر امنی برای نگهداری از دارایی‌های خود ندارید، می‌توانید صرفاً نسبت به نگهداری گواهی سپرده اقدام کنید و سکه‌ها را در همان بانک مرکزی نگهداری کنید. بنابراین اگر امنیت برای شما حرف اول و آخر را می‌زند، احتمالاً نباید در خرید و سرمایه‌گذاری طلا در بورس شک کنید.

مزایای خرید سکه در بورس
مزایای خرید سکه در بورس

معایب خرید سکه در بورس؛ مواردی که باید بدانید!

تا این بخش از مقاله، درباره روش‌های خریداری سکه در بورس و مزایای آن صحبت کردیم. اما متأسفانه این نوع از سرمایه‌گذاری، سراسر مزیت نیست. در ادامه برخی از معایب خرید سکه در بورس را برای شما لیست کرده‌ایم تا پیش از آغاز فرایند سرمایه‌گذاری، دید روشنی نسبت به این راه به دست آورید.

  • نیاز به کد معاملاتی در خرید و فروش سکه در بورس
  • محدودیت خرید و فروش سکه در بورس به ساعات مشخص و بسته‌شدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • سوددهی طولانی‌مدت و عدم امکان خرید و فروش آنی
  • هزینه بالای نقل و انتقالات و پرداخت کارمزد نگهداری سکه در بانک

تمامی این موارد باعث شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران، به‌دنبال روشی جایگزین برای سرمایه گذاری در طلا باشند. اگر شما هم مایلید از نقدینگی خود به بهترین شکل محافظت کنید و نه‌تنها با نوسانات بازار دچار ضرر نشوید، بلکه طعم شیرین سوددهی را تجربه کنید، در ادامه این مطلب ما را تنها نگذارید.

بهترین روش سرمایه گذاری در طلا چیست؟

بازار طلا در ایران تقریباً هیچگاه روند افول را تجربه نکرده است. ارزش این ماده براق و گران‌قیمت روزبه‌روز در حال افزایش است؛ به همین دلیل یکی از امن‌ترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری، خرید طلا است. در طلاین شما می‌توانید طلای آب‌ شده بخرید و بدون پرداخت اجرت، از سرمایه‌ای امن و دائمی بهره‌مند شوید. در مقاله دیگری از طلاین می‌توانید ۵ تفاوت طلای آب شده و سکه را بخوانید. در ادامه با برخی از مهم‌ترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری طلا در طلاین آشنا می‌شویم.

  • خرید طلا بدون اجرت
  • اطلاع از قیمت آنی طلا در بازار و خرید و فروش با توجه به قیمت لحظه‌ای
  • سرمایه‌گذاری امن و مطمئن، بدون امکان به سرقت‌رفتن سرمایه شما
  • خرید و فروش آنی، بدون نیاز به مراجعه حضوری
  • امکان خرید طلای ۱۸ و ۲۴ عیار در وب‌سایت طلاین

علاوه بر موارد مطرح‌شده، بد نیست بدانید که برخلاف سرمایه‌گذاری در بورس، پروسه خرید و فروش طلا در طلاین بسیار آسان است. شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز با مراجعه به وب‌سایت طلاین از نوسانات لحظه‌ای بازار آگاه شده و نسبت به خرید یا فروش طلای خود اقدام کنید. تمامی پروسه سرمایه‌گذاری شما آنلاین و تنها به کمک چند کلیک خواهد بود؛ بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران و افرادی که به دنبال یک روش امن و سریع برای تبدیل ریال به طلا هستند، طلاین را انتخاب می‌کنند.

کلام آخر؛ سکه در بورس بخریم یا نخریم؟

در این مطلب از وبلاگ طلاین، با نحوه خرید سکه در بورس، مزایا و معایب آن آشنا شدیم و از همه مهم‌تر، یک روش جایگزین بی‌دردسر، سریع و امن برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا آموختیم. در یک نگاه کلی، اگر مایلید در نوسانات بورسی سهیم باشید و پروسه طاقت‌فرسای خرید و فروش اوراق بهادار و سهام را تجربه کنید، خرید سکه در بورس می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اگر به‌دنبال یک روش کاملا اینترنتی و آسان برای سرمایه‌گذاری هستید، پیشنهاد ما به شما طلاین، اولین سامانه خرید و فروش آنلاین طلای آب‌شده است. شما می‌توانید همین حالا با یک گشت‌وگذار ساده در وبسایت طلاین، از نحوه کار، قوانین و شرایط سرمایه‌گذاری ما آگاه شوید. با این حال اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر دارید، مشاوران طلاین با شماره تلفن 09207400750 همراه شما هستند.

سوالات متداول:

نحوه خرید سکه در بورس چگونه است؟

شما می‌توانید سکه خود را به صورت گواهی سپرده تهیه کنید یا به سراغ سرمایه گذاری در صندوق طلا بروید.

معایب خرید سکه در بورس چیست؟

سوددهی سکه در بورس طولانی است و نمی‌توان از آن برای سرمایه گذاری کوتاه مدت استفاده کرد. به علاوه نیاز به کد معاملاتی برای این کار دارید و کارمزد بانک برای نگهداری از سکه را باید بپردازید.

15 دیدگاه دربارهٔ «معایب خرید سکه در بورس را می‌دانید؟»

  1. با سلام
    ایا طلاین رو بانک مرکزی تایید کرده؟چه تضمینی هست که طلاین پاسخگوی مشتریان و خریداران باشه

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام. مجوز‌های ما را در این صفحه می‌توانید مشاهده کنید: مجوز‌های طلاین
      برای اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با همکاران ما در بخش پشتیبانی تماس بگیرید.

  2. عبدالوهاب

    با سلام.اگه من در طلایین بخوام خرید و فروش کنم و بعد تصمیم بگیریم پولمو تبدیل به طلای فیزیکی کنم ایا امکان این کار در طلایین هست؟
    ایا شما بابت خرید و فروش درصدی هم دریافت می کنید؟

    1. فاطمه محمدی

      سلام. بله. امکان تبدیل پول به طلای فیزیکی و بالعکس در هر لحظه در سامانه طلاین وجود داره. قیمت‌‌های طلاین مطابق با قیمت تعیین شده اتحادیه طلا هستند و در حال حاضر برای خرید ۵ هزارتومن کارمزد دریافت می‌شود.

  3. سکه فیزیکی رو بعدش فقط میشه از تهران تحویل گرفت؟ یا از مشهد هم میشه تحویل گرفت؟

  4. طلایین باید دنبال معایب خرید اوراق سکه باشه چون کار وکاسبی شون میخوابه،
    کسی که میخواد روی سکه سرمایه گذاری بکنه بهترین روش خرید اوراق هستش، جای امن

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی ممنون که نظر خودتان را با ما به اشتراک گذاشتید.

  5. ایول. ممنون که انقدر ساده و روان می‌نویسن. آدم می‌تونه این مقاله رو برای کسایی که سواد بالایی ندارن هم بفرسته.

  6. آقا ولی بازار بورس اونم توی ایران خیلی جای عجیبیه. من واقعا هر دفعه می‌ترسیدم اما این مطلبتون کمک کرد یه کم آشنا تر شم. کاش مقاله‌های بیشتری در مورد سرمایه گذاری توی بورس می ذاشتین

  7. های گایز
    دمتون گرمه ولی من هنوز نفهمیدم شما توی وبسایت طلاین چی کار می‌کنین؟
    سرمایه گذاری دارین یا خرید و فروش طلا رو هم انجام می‌دین؟

    1. عباس قاسمی

      سلام و درود وقت بخیر
      جاوید عزیز داخل سامانه طلاین شما میتونید طلا رو به قیمت لحظه و آب شده خرید و فروش نمایید.

  8. مرررسیی. خیلی مفید بود. همه همش می‌گن خرید سکه در بورس خیلی خوبه. هیچکس به معایبش دقت نکرده بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا