مقایسه سرمایه گذاری بورس و طلا + نکاتی که باید بدانید.

مقایسه سرمایه گذاری بورس و طلا
5/5 - (2 امتیاز)

در این نوشته به مقایسه سرمایه گذاری بورس و طلا می‌پردازیم. می‌دانید که سرمایه گذاری، یکی از مهم‌ترین تصمیمات هر فرد در جنبهٔ اقتصادی زندگی است. به همین دلیل است که همواره عده‌ای سرمایه‌های خود را به بانک‌ها می‌سپارند، عده‌ای به دنبال خریدوفروش ارز هستند، عده‌ای به خریداری طلا می‌پردازند و عده‌ای نیز به دنبال آشنایی با بازار بورس و کسب سود از خرید سهام هستند. ازاین‌بین، سرمایه گذاری در بورس و بازار طلا دو عدد از پرطرف‌دارترین روش‌های سرمایه گذاری در بین مردم هستند که روزبه‌روز افراد بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنند. در این مقاله به بررسی این دو روش سرمایه گذاری و مقایسه سرمایه گذاری بورس و طلا می‌پردازیم.

سرمایه گذاری و اهمیت آن

امروزه کمتر کسی است که از اهمیت سرمایه گذاری مناسب آگاه نباشد و به آن فکر نکرده باشد. باتوجه‌به افت روزافزون بهای ارز و تورم بالای موجود در کشور، اینکه سرمایه خود را به‌صورت پول نقد نگهداری کنید اصلاً عاقلانه به نظر نمی‌رسد. بنابراین، اگر تا کنون سرمایه گذاری را شروع نکرده‌اید، بهتر است به دنبال مناسب‌ترین بازار موجود برای سرمایه گذاری بگردید و باتوجه‌به مبلغی که در اختیار دارید سرمایه گذاری را شروع کنید.

می‌دانید که بازارهای موجود برای سرمایه گذاری بسیار متنوع هستند و هرکدام از آن‌ها برحسب ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود و مزایا و معایبی که دارند، سرمایه‌گذاران مختلفی را به خود جذب می‌کنند. در انتخاب بازار مناسب برای سرمایه گذاری باید عوامل متعددی را در نظر داشته باشید که از جمله آن‌ها می‌توان به میزان بازدهی، قابلیت نقدشوندگی مناسب، ریسک موجود، میزان نیاز به دانش و تجربه، میزان سرمایهٔ موردنیاز برای شروع، مشروعیت و میزان اعتبار بازار موردنظر و مواردی ازاین‌قبیل اشاره کرد. توجه به این موارد و مقایسهٔ آن‌ها در هر یک از بازار‌های سرمایه گذاری، به شما کمک می‌کند تا باتوجه‌به نیاز خود بهترین بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

طلا بخریم یا در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

حال که بااهمیت سرمایه گذاری آشنا شدید، به مقایسه سرمایه گذاری در بورس و طلا می‌پردازیم. از نظر سوددهی و میزان بازده، بازار بورس توانسته است حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. ظاهراً سوددهی بورس در مقایسه با سایر بازار‌ها بهتر بوده است و بازار طلا نیز بعد از آن از سوددهی قابل‌قبولی برخوردار است. در مقابل، سرمایه‌گذاری‌هایی مثل سپرده‌های بانکی سود بسیار کمتری را به همراه دارند. علاوه‌برآن هر دوی این بازار‌ها قادرند ارزش پول و سرمایه شما را حفظ کنند. در ادامه به معرفی هر یک از بازارهای بورس و طلا و مزایا و معایب سرمایه گذاری در آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی سرمایه گذاری در بورس

بورس از پدیده‌های جدید بازار سرمایه گذاری است که پس از مدت کوتاهی توانست توجه سیل عظیمی از سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب کند. شما نیز می‌توانید پس از ثبت‌نام و دریافت کد بورسی فعالیت خود را در بازار بورس آغاز کنید.

مزایای سرمایه گذاری در بورس:

بهتر است برای مقایسه سرمایه گذاری بورس و طلا ابتدا با مزایای سرمایه گذاری در بورس آشنا شوید.

۱.عدم نیاز به سرمایهٔ زیاد

مبلغی که با آن می‌توانید فعالیت در بازار بورس را شروع کنید، در مقایسه با مبالغ موردنیاز برای فعالیت در سایر بازار‌ها مثل بازار خودرو و مسکن، بسیار ناچیز است. برای شروع سرمایه گذاری در بورس می‌توانید از مبالغی در اندازه ۵۰۰ هزار تومان شروع کنید. در کل می‌توان گفت که میزان سرمایه لازم برای شروع سرمایه گذاری در بورس نسبت به طلا کمتر است.

۲.نقدشوندگی مناسب

میزان نقدشوندگی مشخص می‌کند که شما چقدر راحت می‌توانید سرمایهٔ خود را به پول نقد تبدیل کنید. در بازار بورس، دو روز پس از فروش سهام خود می‌توانید به‌راحتی آن را برداشت کنید؛ بنابراین، بورس در دستهٔ سرمایه گذاری‌های با نقد‌شوندگی مناسب قرار می‌گیرد. البته این نقد‌شوندگی مناسب مربوط به همهٔ سهام بورسی نمی‌شود و اگر این ویژگی برای شما اهمیت دارد، بهتر است به دنبال سهامی بگردید که حجم متوسط معاملات روزانهٔ آن‌ها بالاتر است.

۳.شفافیت و قانونی بودن

همهٔ شرکت‌هایی که در بورس فعالیت دارند، اطلاعات مشخص و دقیقی از خود را ثبت کرده‌اند و تحت نظارت نهاد‌های قانونی و دولتی فعالیت می‌کنند. میزان بدهی، درآمد، سرمایه گذاری‌ها و بسیاری از نکات مربوط به این شرکت‌ها به طور کامل ثبت شده است و خریداران و فروشندگان به این اطلاعات دسترسی دارند و می‌توانند باتوجه‌به آن‌ها برای سهام خود تصمیم بگیرند.

۴.عدم نیاز به فعالیت و حضور فیزیکی

برای فعالیت در بورس فقط به دسترسی و اتصال به اینترنت نیاز دارید. به‌این‌ترتیب در هر نقطه‌ای از دنیا که باشید کافی است به سامانه‌های معاملاتی وارد شوید و سهام خود را خریدوفروش کنید و به انجام معاملات بپردازید بدون آنکه نیاز به حضور فیزیکی در محل خاصی داشته باشید.

۵.تنوع بالا در سهام

بازار بورس جزو متنوع‌ترین بازارهای سرمایه گذاری است و شما می‌توانید بر حسب میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارید و میزان ریسکی که حاضر به پذیرش آن هستید، سهام مختلفی را خریداری کنید و به انجام معاملات بپردازید. چنین تنوعی کمتر در سایر بازارهای مالی مشاهده می‌شود. این مورد را در مقایسه سرمایه گذاری بورس و طلا به خاطر بسپارید.

بررسی سرمایه گذاری در بورس
بررسی سرمایه گذاری در بورس

معایب سرمایه گذاری در بورس:

شاید پس از مطالعه مزایای این روش، در مسابقه مقایسه سرمایه گذاری طلا و بورس، یک امتیاز مثبت به بورس داده باشید. اما صبر کنید تا با معایب سرمایه گذاری در بورس هم آشنا شوید.

۱.نیاز به دانش و مهارت کافی

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افراد در هنگام ورود به بازار بورس، عدم کسب پیش‌زمینه و دانش و مهارت موردنیاز است که گاهی خسارت‌های بسیار زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند؛ بنابراین، لازم است که پیش شروع فعالیت در بازار بورس، مهارت‌های خود را در این زمینه ارتقا داده و اطلاعات لازم را کسب کنید.

۲.محدودیت در خرید سهام

خرید سهام در بازار بورس با محدودیت مواجه است و هر شخص تنها اجازهٔ خرید تعداد مشخصی سهام را دارد. این محدودیت در بازار طلا مشاهده نمی‌شود.

۳.تلاطم نسبتاً بالای بازار بورس

یکی دیگر از معایب قابل‌توجه بازار بورس، بالا و پایین‌های زیاد آن است که ممکن است در مدت کوتاهی سود قابل‌توجه داشته باشد و یا ضرر‌های بزرگی را به سهام‌داران تحمیل کند.

۴.عدم امکان فروش سهام در زمان دلخواه

باز شدن بازار و همچنین پیدا شدن مشتری مناسب برای سهام شما ممکن است مدتی به طول بینجامد؛ بنابراین شما قادر نخواهید بود که سهام خود را در هر زمان که اراده کنید به فروش برسانید.

بررسی سرمایه گذاری در طلا

برخلاف بورس که جزو روش‌های جدید سرمایه گذاری است، استفاده از طلا برای سرمایه گذاری از قدیمی‌ترین شیوه‌های سرمایه گذاری در تمام دنیا بوده است که همچنان بین مردم رواج بالایی دارد.

مزایای سرمایه گذاری در طلا:

سرمایه گذاری در طلا نیز مزایای خود را دارد. پس برای مقایسه سرمایه گذاری بورس و طلا به این مزایا نیز دقت کنید:

۱.نقدشوندگی مناسب

تقریباً در هر زمانی که بخواهید، می‌توانید با مراجعه به طلا فروشی‌ها طلای خود را به پول نقد تبدیل کنید. باتوجه‌به این مطلب می‌توان گفت که بازار طلا یکی از بهترین بازارهای سرمایه گذاری موجود از نظر نقدشوندگی است.

۲.ریسک کم

بازار طلا را می‌توان یکی از کم‌ریسک‌ترین بازار‌های سرمایه گذاری دانست. درست است که گاهی افزایش‌های شدیدی در قیمت طلا رخ می‌دهد؛ اما به‌طورکلی و برخلاف بورس، بازار طلا تلاطم‌های شدید ندارد. این ریسک کم یک امتیاز مثبت را در مقایسه سرمایه گذاری بورس طلا به طلا می‌دهد.

۳.عدم نیاز به سرمایه زیاد

سرمایه گذاری در بازار طلا نیز در مقایسه با بازارهایی مثل خودرو و املاک به مبلغ زیادی برای شروع نیاز ندارد. بااین‌حال، حداقل مبلغ لازم برای شروع سرمایه گذاری در طلا نسبت به بورس، معمولاً اندکی بیشتر و در حد چند میلیون تومان است.

بررسی سرمایه گذاری در طلا
بررسی سرمایه گذاری در طلا

معایب سرمایه گذاری در طلا:

برای اینکه بتوانید مقایسه سرمایه گذاری بورس و طلا را به بهترین وجه ممکن انجام دهید بهتر است با معایب سرمایه گذاری طلا نیز آشنا شوید. به این موارد دقت کنید:

۱.عدم سوددهی مناسب در زمان کوتاه

اگر به دنبال سود‌های زیاد و کوتاه‌مدت هستید، بازار طلا احتمالاً گزینهٔ مناسبی برای شما نخواهد بود. سوددهی بازار طلا معمولاً در مدت‌زمان‌های طولانی مشخص می‌شود و سرمایه گذاری کوتاه‌مدت حتی گاهی ضرر را به دنبال دارد؛ بنابراین اگر صبر و حوصلهٔ لازم را در سرمایه گذاری ندارید، بهتر است به سراغ بازارهای دیگری بروید.

۲.کاهش قیمت طلا در هنگام فروش

در هنگام فروش بعضی از شکل‌های طلا، بعضی هزینه‌ها از قیمت اصلی آن کاسته می‌شود. به‌این‌ترتیب اگر قطعه طلایی را در یک روز خریداری کنید و در همان روز نیز بفروشید، ضرر خواهید کرد. طلاهای نو عموماً به علت داشتن اجرت ساخت در هنگام خرید، برای سرمایه گذاری مناسب نیستند.

۳.خطر به سرقت رفتن

اگر طلا را به‌صورت فیزیکی خریداری می‌کنید باید بدانید که در صورت عدم تعیین مکان مناسب برای نگهداری و حفاظت از آن، همیشه خطر سرقت و ازدست‌دادن سرمایه شما وجود دارد؛ بنابراین، بهتر است پیش از خرید طلا به فکر امکانات نگهداری مناسب آن نیز باشید.

۴.ریسک تقلبی بودن

اگر طلا را از فروشنده‌های معتبر و مناسب خریداری نکنید احتمال تقلبی بودن و کلاهبرداری در خریدوفروش طلا نسبتاً بالا است؛ بنابراین همواره دقت داشته باشید که طلا را از فروشنده‌های شناخته شده و معتبر خریداری کرده و در هنگام خرید فاکتور را نیز دریافت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از طلاین به مقایسه سرمایه گذاری بورس و طلا پرداختیم. گفته شد که بازار بورس و طلا دو عدد از پرطرف‌دارترین بازارهای سرمایه گذاری هستند که هر دوی آن‌ها از بهترین گزینه‌های حفظ سرمایه و فرار از تورم بوده و نسبت به سایر بازار‌های مالی بازدهی قابل‌توجهی دارند. از مهم‌ترین مزایای بازار طلا می‌توان به ریسک کمتر و از مهم‌ترین مزایای بازار بورس می‌توان به بازدهی بالا در زمان کم اشاره کرد. همچنین مهم‌ترین عیب بازار طلا، نیاز به صبر زیاد برای سوددهی و مهم‌ترین عیب بازار بورس نیز ریسک بالا و نیاز به دانش و تجربه است. باتوجه‌به این مطالب شما می‌توانید بنا بر اهداف سرمایه گذاری خود، از بین این دو گزینهٔ مناسب‌تر را انتخاب کنید.

سؤالات متداول: 

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا بورس؟

پاسخ به این سؤال به هدف شما از سرمایه گذاری بستگی دارد. در مقایسهٔ مختصر این دو باید گفت که سرمایه گذاری در طلا با ریسک کمتر و نقدشوندگی نسبتاً بالاتری همراه است و تلاطم کمتری دارد. در مقابل بازار بورس به دانش و مهارت بیشتری نیاز دارد و پرریسک‌تر است؛ اما معمولاً سوددهی بهتری دارد.

ریسک سرمایه گذاری در بورس بیشتر است یا طلا؟

با توجه به نتایج به دست آمده از این سال‌ها، ریسک سرمایه گذاری بورس بیشتر است.

2 دیدگاه دربارهٔ «مقایسه سرمایه گذاری بورس و طلا + نکاتی که باید بدانید.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا