نکات خرید طلا را با طلاین یاد بگیرید

نکات خرید طلا
3.1/5 - (27 امتیاز)

به دلیل قیمت بالای طلا، دانستن نکات خرید طلا در زمان معامله این کالای با ارزش، بسیار مهم است. خرید یا فروش طلا، ریزه‌کاری‌هایی دارد که با دانستن آن‌ها، می‌توانید خرید مطمئن و بهتری را تجربه کنید. اگر شما هم در زمان خرید طلا با سؤال و نگرانی‌های زیادی مواجه می‌شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. بیشترین سؤالات خریداران طلا، مربوط به نحوه محاسبه قیمت تمام شده طلا و نکات خرید طلای دست دوم است. در ادامه سعی میکنیم نکات خرید طلا را تا حد لازم توضیح دهیم. تقریباً هرآنچه که در زمان خرید طلا باید بدانید را در سایت طلاین بررسی کرده‌ایم و در این مطلب هم به نکات اساسی خواهیم پرداخت.

چگونه در خرید طلا گول نخوریم؟

یک نگرانی بزرگ این است که طرف مقابل معامله، شما را گول بزند. نگران نباشید! اگر کمی با بازار طلا آشنا شوید و نکات خاص خرید طلا را بدانید، با اطمینان معامله خواهید کرد. یکی از حیطه‌های حساس‌تر در خرید طلا، طلای دست دوم است. نکات خرید طلا درمورد طلای دست دوم، بیشتر و مهم‌تر هستند. هر چه بیشتر با نحوه محاسبه قیمت‌ها، اجرت طلا و مواردی از این قبیل آشنا باشید، احتمال اینکه در زمان خرید طلا گول بخورید کمتر خواهد بود. پس ابتدا لازم است اطلاعاتتان را درمورد مسائل مهم در زمینه خرید و فروش طلا بالا ببرید.

برای شروع می‌توانید سراغ این نوشته بروید: ۱۱ روش تشخیص طلای اصل و تقلبی

چگونه در خرید طلا گول نخوریم؟
چگونه در خرید طلا گول نخوریم؟

نحوه محاسبه قیمت طلا

نکته‌ای که قطعاً در زمان خرید طلا با آن مواجه شده‌اید، این است که قیمت خریدتان از قیمت وزنی طلا بیشتر است. یکی از نکات خرید طلا، این است که شما صرفاً هزینه فلز به کار رفته در ساخت آن قطعه طلا را نمی‌پردازید. طلا فروشان از یک فرمول برای محاسبه قیمت فروش طلا استفاده می‌کنند که با توجه به آن، متوجه خواهید شد که چه چیزهایی در قیمت تمام شده طلا برای مشتری مؤثر هستند. درواقع، لازم است بدانیم که برای خرید طلا چگونه محاسبه کنیم. در این فرمول، قیمت روز هر گرم طلای ۱۸ عیار را به علاوه اجرت طلا (هزینه ساخت آن قطعه) کرده و سپس در وزن طلا ضرب می‌کنند. البته این قیمت نهایی نیست! دو مورد دیگر وجود دارد که باید به این قیمت اضافه شوند تا قیمت نهایی حاصل شود. ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۷ درصد هم سود طلا فروش است که با قیمت اولیه طلا جمع می‌شوند. به طور خلاصه، این فرمول به شرح زیر است: ۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + [ وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار) ] اگر به دنبال تخفیف گرفتن از فروشنده در زمان خرید طلا هستید، روی ۷ درصد کارمزدی که طلافروش دریافت می‌کند مانور دهید. بقیه قیمت‌ها ثابت هستند و نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید؛ ولی ۷ درصد سود طلافروش قابل تغییر خواهد بود. توصیه می‌شود با این روش، هزینه‌ها را کاهش دهید.

در این باره این نوشته را در طلاین از دست ندهید: ۷ روش کلاه برداری طلا

قیمت خرید طلا از مشتری

گاهی در معامله طلا، شما نقش فروشنده را دارید. در زمان فروش طلا، باید با نحوه محاسبه قیمت خرید طلا از مشتری آشنا باشید. حتی اگر یک روز هم از خرید طلا گذشته باشد، قیمت قطعه طلا نسبت به پولی که بابت خریدش پرداخته‌اید متفاوت خواهد بود. طلافروشان برای خرید طلا، هزینه اجرت و سود طلافروش را از فرمول فروش کم می‌کنند. علاوه بر این، طلای شما با قیمت طلای ۱۷ عیار خریداری می‌شود که قاعدتاً کمتر از طلای ۱۸ عیار خواهد بود. درواقع پولی که بابت فروش طلا به طلافروش دریافت می‌کنید، با فرمول زیر محاسبه می‌شود: ۹% مالیات بر ارزش افزوده + ( وزن طلا × قیمت یک گرم طلای ۱۷عیار )

نکات خرید سکه

وقتی صحبت از نکات خرید طلا می‌شود، بهتر است نیم نگاهی هم به خرید سکه داشته باشیم. سکه هم جزو قطعات طلا محسوب شده و همزمان با نوسان قیمت طلا، قیمت سکه هم تغییر می‌کند. انواع مختلف سکه وجود دارد که می‌توانید در سایت طلاین درمورد ویژگی‌های آن‌ها بدانید. قبل از اقدام به خرید سکه، بهتر است ضمن آشنایی با انواع آن، نوع مناسب با مقصودتان را خریداری کنید.

در مقاله دیگری در این باره بخوانید: بهترین نوع سکه برای سرمایه‌گذاری

نکات خرید سکه و طلای دست دوم
نکات خرید سکه و طلای دست دوم

نکته مهم درمورد خرید سکه این است که شما هزینه‌ای بابت اجرت آن پرداخت نمی‌کنید. به همین دلیل، اگر قصد خرید طلا به منظور سرمایه‌گذاری را دارید، خرید سکه را توصیه می‌کنیم تا سود بیشتری نصیبتان شود. با خرید طلا، اجرت ساخت را هم پرداخت می‌کنید ولی در زمان فروشش، خریدار این اجرت را به شما پرداخت نخواهد کرد. در حالی که چه در زمان خرید و چه در زمان فروش سکه، اجرتی محاسبه نخواهد شد.

کلام آخر

با در نظر گرفتن این که طلا یک فلز گرانبها محسوب می‌شود، در زمان خرید یا فروش آن باید مراقب باشیم. معاملات طلا، نکات خاصی دارند که پیش از انجام معامله، باید با همه آن‌ها آشنا باشید. در این مقاله سعی کردیم نکات خرید طلا را به طور خلاصه و با زبان ساده توضیح دهیم. امیدواریم با در نظر گرفتن این نکات، چه در زمان خرید و چه فروش طلا، دچار اشتباه نشده و بیشترین سود را کسب کنید.

سوالات متداول:

خرید طلای بدون اجرت چگونه ممکن است؟

اگر به سراغ خرید طلای آب شده یا دست دوم بروید اجرت ساخت در قیمت طلای شما محسوب نمی‌شود.

چگونه در خرید طلا گول نخوریم؟

بهتر است فرمول و نحوه قیمت گذاری طلا را بدانید و با فاکتور و اجرت طلا آشنا باشید. اطلاعات بیشتر را در مقاله بخوانید.

19 دیدگاه دربارهٔ «نکات خرید طلا را با طلاین یاد بگیرید»

  1. منصور رائی

    سلام
    حدود ۱۱۰ گرم طلا فروختم ،هنگام خرید ۵۵۰ سوت از وزن کم کردن بابت ۲ عدد فنر سرویس و کثیفی النگوها(البته کثیفی به چشم دیده نمیشد).
    روز بعد تماس گرفتن و گفتن دو عدد از النگوهای ۱۷ عیار بوده حدود ۵.۵گرم که من باید ۲۱/۰۰۰/۰۰۰﷼ مرجوع کنم .
    آیا این روش درست است؟

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام.
      نحوه فروش طلای شما بسته به نوع آن متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با پشتیبانی تیم طلاین تماس بگیرید.

  2. فریماه فلاح

    سلام ایا برای شکایت از موردی که قبلا عرض کردم به صنف خاصی باید مراجعه کنیم؟ یا دیگه هیچ کاری نمیشه با این کلاه بردار کرد .لطفا معرفی کنید .ما که اب از سرمون گذشت بخاطر اینکه این بلا سراشخاصی دیگه نیاره وظیفه خودم میدونم که پیگیری کنم اما نمیدونم به کجا و چطور اقدام کنم

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام دوست عزیز.
      ،
      برای پیگیری و شکایت با داشتن مدارک هویتی خود، طلا و جواهر، فاکتور و رسید‌های جابجایی پول به اتحادیه طلا مراجعه کنید تا پرونده شما را به‌صورت دقیق بررسی کنند.

  3. فریماه فلاح

    سلام من ۱۶ اردیبهشت یک سرویس طلای دست دوم خریدم حدود ۵۴/۸۰۰/۰۰۰والان براي فروش ٣٤تومن گفتن هر جور که حساب میکنم اگه به عنوان طلای نو خریداری میشد انقدر ضرر نمیکردم ممنون میشم اگه راهنمای کنید.بخدا این اختلاف قیمت ظلمه

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام. برخی از طلا فروش‌ها در خرید طلای دست دوم این طور محاسبه می‌کنند، متاسفیم که این اتفاق برای شما افتاده است. برای پیگیری و شکایت می‌توانید به اتحادیه طلا مراجعه کنید.

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام وقت به خیر. در وبلاگ طلاین با جستجوی کلمه سکه و شمش می‌توانید آموزش‌های متنوعی را بخوانید.

  4. بخش خرید طلای آب شده رو توضیح نمی‌دین؟ آدم نمی‌دونه طلای آب شده چی هست از کجا طلای آب شده بخریم اصن

  5. قیمت بالای طلا رو راست گفتین:)) من نمی‌فهمم چرا انقدر قیمتش تند تند میره بالا. داداش صبر کن با هم میریمممم

  6. سمیرا تقوی

    ریزه کاری خرید طلا خیلی زیاده مرسی که این نکات رو گفتین ولی کاش بیشتر می‌گفتین مثلا در مورد فاکتور طلا و این طور چیزا هم صحبت می‌کردین

    1. سامانه طلاین

      ممنون از نظر لطف شما، همراه عزیز، ما در آینده حتماً بیشتر درمورد نکات خرید طلا صحبت می‌کنیم. برای کسب اطلاع درمورد فاکتور طلا از مقاله زیر می‌توانید استفاده کنید.
      فاکتور طلا

  7. آقای طلا فروش

    آقا خیلی ممنون اون بخش قیمت خرید طلا از مشتری خیلی برام جالب بود.

  8. سلام. ممنون از نوشته خوبتون ولی به نظر من خرید و فروش اینترنتی طلا خیلی کار ریسکیه. مثلا شما توی سامانه سرمایه گذاری طلا خودتون چه تضمینی به ما می‌دین؟

    1. سامانه طلاین

      خرید طلا از سامانه طلاین اجرت ندارد و شما همراه گرامی طلا را به قیمت روز خرید اتحادیه طلا می‌خرید و به قیمت اتحادیه نیز می‌توانید بفروشید. نکته دیگر در مورد سامانه طلاین این است که هر موقع شما همراه گرامی بخواهید می‌توانید طلا را به قیمت روز در خانه بفروشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا