نگهداری از طلا؛ نکات مهم برای مراقبت از طلا و جواهر

مراقبت از طلا و جواهر آلات
5/5 - (1 امتیاز)

نگهداری از طلا و جواهر صرفا به معنی جلوگیری از دزدیده شدن آن‌ها نیست. بخش قابل توجهی از زیبایی طلا به دلیل ظاهر درخشان و براق آن است که در اثر بی‌توجهی در مدت زمان کوتاهی آن را از دست می‌دهد. مراقبت از طلا و جواهر زمانی حساس‌تر می‌شود که ظرافت خاصی در طراحی آن وجود داشته باشد یا از نگین‌های گران‌قیمت برای تزئین بیشتر آن استفاده شود. نگهداری از جواهرات کار چندان دشواری نیست. البته به شرط آنکه چند نکته مهم را در این زمینه در نظر داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم نگهداری از طلا و جواهر را با هم بررسی کنیم.

اهمیت نگهداری از طلا و جواهر

معمولا جواهراتی که افراد خریداری می‌کنند را برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌دهند. طلا به هیچ وجه لباس نیست که فقط در یک مراسم یا مجلس از آن استفاده کنیم. خیلی از افراد تا چند سال دائما از جواهراتی که خریداری می‌کنند، استفاده می‌نمایند. گذر زمان در اینجا نقش مهمی ایفا می‌کند؛ چرا که بی‌توجهی به اصول نگهداری طلا باعث می‌شود که عملا عمر مفید زیورآلات به طرز آشکاری کاهش پیدا کند.

همچنین با تمیز کردن طلا می‌توان جلوه و جلای ظاهری آن را برای مدت زمان طولانی حفظ کرد و این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بدون تمیز کردن عملا آلودگی‌های زیادی روی سطح جواهرات می‌نشیند و این اتفاق زیبایی طلا را از بین می‌برد.

اهمیت نگهداری از طلا و جواهر

نکات مهم در زمینه نگهداری از طلا

در ادامه قصد داریم چند نکته مهم که باید برای نگهداری از طلا و جواهر در نظر داشته باشید، اشاره کنیم. این نکات را حتما در نظر داشته باشید تا با مشکل خاصی مواجه نشوید.

1. نگهداری از طلا و جواهرات به‌صورت جداگانه

بسیاری از خانم‌ها معمولا یک جعبه برای نگهداری همه زیورآلات خود دارند و همه را در کنار یکدیگر نگهداری می‌کنند. این کار موجب ایجاد سایش بین جواهرات در طولانی مدت می‌شود و در نتیجه از زیبایی ظاهری آن‌ها می‌کاهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که هر یک از جواهرات خود را در محفظه جداگانه‌ای نگهداری کنید. اگر این امکان وجود ندارد، بهتر است که به دور هر یک دستمال نرمی بپیچید تا از تماس مستقیم آن‌ها با هم جلوگیری شود.

نگهداری از طلا و جواهرات به‌صورت جداگانه

2. شستن مداوم جواهراتی که همیشه استفاده می‌کنید

وقتی انگشتر؛ دستبند یا گردنبند طلایی را هر روز استفاده می‌کنید، طبیعی است که خیلی زودتر کثیف می‌شود. علاوه بر آلودگی‌های محیطی تماس جواهرات با بدن شما و همچنین مواد آرایشی می‌تواند روی کیفیت آن‌ها در بلندمدت تأثیر منفی بگذارد. بنابراین سعی کنید حداقل ماهانه دو بار جواهرآلات خود را تمیز کنید.

تمیز کردن طلا

3. قرار ندادن طلا و جواهرات در معرض آب

هیچ‌گاه با طلا و جواهر به حمام یا استخر نروید. جریان آب با توجه به املاح و مواد معدنی که در آن وجود دارد در تماس طولانی‌مدت با جواهرات باعث آسیب رسیدن به آن می‌شود. به خصوص در استخر که کلر موجود در آب به عنوان یک ماده شیمیایی مضر به شمار می‌رود. برای نگهداری از طلا به غیر از زمانی که طلای خود را شستشو می‌دهید، آن را در تماس با آب قرار ندهید.

4. دور نگهداشتن طلا و جواهر از حرارت

سعی کنید طلا و جواهرات خود را هیچ‌گاه در معرض حرارت مستقیم قرار ندهید. در زمان طبخ غذا اگر انگشتر یا دستبند به دست دارید، ترجیحا آن را از دست خود خارج کنید. به خصوص اگر نگین گران‌قیمتی نیز داشته باشد. حرارت مستقیم باعث می‌شود که شکل و فرم جواهرات شما تغییر کند.

5. جلوگیری از تماس مستقیم مواد آرایشی و عطر با جواهرات

نکته دیگری که برای نگهداری از طلا و جواهرات باید در نظر داشته باشید این است که در زمان استفاده از لوازم آرایشی حتما باید جواهرات خود را کنار بگذارید. به طور کلی سعی کنید که بعد از آرایش کردن و عطر زدن، جواهرات را استفاده کنید.

کلام پایانی

در این مقاله چند نکته مهم که در خصوص نگهداری از طلا و جواهر باید در نظر داشته باشید را بررسی کردیم. در کنار همه مواردی که در این جا اشاره کردیم، نباید از مسئله امنیت محل نگهداری طلا و جواهر غفلت کرد. اگر گاو صندوق در منزل ندارید، سعی کنید و زیورآلات خود را در چند جای مطمئن در خانه نگهداری کنید و همه را در یک جا قرار ندهید. به این ترتیب احتمال سرفت همه آن‌ها با هم کاهش پیدا می‌کند.

طلا به‌عنوان یک وسیله زینتی از گذشته‌های دور تا به امروز مورد توجه عموم مردم در سراسر دنیا قرار داشته است و به نظر نمی‌رسد در آینده نیز خللی به محبوبیت این فلز گران‌بها وارد شود.

سوالات متداول:

چگونه می‌توانم از طلا و جواهراتم درخشان و براق نگه دارم؟

برای نگهداری طلا و جواهرات درخشان و براق، می‌توانید از یک حوله نرم و خشک برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از محلول شستشوی مخصوص جواهرات استفاده کنید تا براقیت آن‌ها حفظ شود.

چطور می‌توانم انواع مختلف جواهرات را تمیز کنم؟

برای تمیز کردن انواع مختلف جواهرات، می‌توانید از یک محلول شوینده ملایم و یک برس نرم استفاده کنید. برای مثال، برای تمیز کردن الماس‌ها می‌توانید از محلول آب و الکل یا آب و مایع ظرافت استفاده کنید. برای سنگ‌های قیمتی و حساس‌تر مثل زمرد و روبی، بهتر است از یک انگشتر یا برس نرم استفاده کنید تا خسارتی به سنگ نرسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا