وزن نیم سکه چه قدر است؟ معرفی انواع نیم سکه

وزن و مشخصات انواع نیم سکه
4.3/5 - (16 امتیاز)

اگر به دنبال سکه‌ای برای خرید، سرمایه‌گذاری و پس‌انداز هستید، نیم سکه همیشه به عنوان یک گزینه جذاب پیش روی شما است. اما نیم سکه چیست؟ چه انواعی دارد و این انواع چه تفاوت‌هایی دارند؟ تا زمانی که نتوانید به این سوالات به طور دقیق پاسخ دهید، احتمال اینکه در ورود به بازار پیچیده انواع سکه شکست بخورید وجود دارد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این نوشته همراه ما باشید تا با مشخصات و وزن انواع نیم سکه آشنا شوید و عوامل موثر بر قیمت نیم سکه را هم بدانید.

نیم سکه چیست؟

نیم سکه: نیم سکه قطعه‌ای طلا است که با وزن ۴/۰۶۶ گرم توسط بانک‌ مرکزی ایران یا کارگاه‌های تولیدی ساخته و روانه بازار می‌شود. وزن نیم سکه برابر با ۴/۰۶۶ گرم و عیار آن ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است. انواع نیم سکه بانکی یا غیر بانکی هستند که دلیل این نام‌گذاری به محل ساخت آن‌ها باز می‌گردد.

مشخصات نیم سکه:

  • وزن نیم سکه: وزن نیم سکه بهار آزادی ۴ گرم و ۰۶۶/۰ سوت است. یعنی برابر با نصف وزن تمام‌سکه بهار آزادی که وزنی برابر با ۸ گرم و ۱۳۳ سوت دارد.
  • عیار نیم سکه: عیار نیم سکه مثل تمامی سکه‌های دیگر ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است.
  • قطر نیم سکه: قطر نیم سکه ۱۹ میلی‌متر است.
  • مقدار طلای خالص نیم سکه: با توجه به عیار و وزن نیم سکه، مقدار طلای خالص این مسکوک ۳/۶۶ گرم است.

انواع نیم سکه طلا در بازار

انواع نیم سکه موجود در بازار ایران  بسته به مبدأ تولیدشان به دو دسته تقسیم  می‌شوند. سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی تولید می‌شود را نیم سکه بانکی و سکه‌هایی که توسط‌ کارگاه‌های تولید ضرب می‌شود را سکه غیر بانکی نام‌گذاری می‌شود. نیم سکه‌های بانکی و غیر بانکی نیز انواعی دارند. به دسته‌بندی زیر دقت کنید:

  • نیم سکه بانکی:
    • نیم سکه پهلوی بانکی
    • نیم سکه بانکی زیر ۸۶
    • نیم سکه بانکی ۸۶
  • نیم سکه غیر بانکی یا عادی:
    • نیم سکه عادی
    • نیم سکه پهلوی عادی

در ادامه هر یک از این انواع نیم سکه و ویژگی‌ هر یک را برای شما توضیح می‌دهیم.

نیم سکه بانکی پهلوی

به نیم‌سکه‌هایی که در دوران پهلوی توسط بانک مرکزی ضرب می‌شدند، نیم سکه پهلوی بانکی می‌گویند. این نوع نیم سکه‌ها دیگر تولید نمی‌شوند و امروزه فقط جنبه کلکسیونی دارند. با این حال به خاطر ارزش تاریخی و فرهنگی، نیم سکه‌های پهلوی بانکی ارزش بالایی دارند و هنوز هم توسط کلکسیونر‌ها خرید و فروش می‌شوند.

نیم سکه بانکی پهلوی

نیم سکه بانکی زیر ۸۶ (تاریخ پایین)

نیم سکه تاریخ پایین به نوعی از نیم سکه می‌گویند که پیش از سال ۱۳۸۶ توسط بانکی مرکزی ایران تولید می‌شد. امروزه خرید و فروش نیم سکه‌های تاریخ پایین (زیر ۸۶) قانونی نیست؛ با این حال به خاطر حباب کمتری که دارد، یکی از گزینه‌های محبوب برای معامله‌گران سکه محسوب می‌شود.

نیم سکه بانکی زیر ۸۶ (تاریخ پایین)

نیم سکه بانکی ۸۶

نیم سکه‌هایی که از سال ۱۳۸۶ تا اکنون تولید می‌شوند، رایج‌ترین نوع نیم سکه در بازار هستند و عمده خرید و فروش نیم سکه روی این نوع انجام می‌شود؛ بنابراین عرضه و تقاضای نیم سکه بانکی بیشتر از دیگر انواع است و حباب و نوسانات قیمت بیشتری را تجربه می‌کند.

نیم سکه بانکی ۸۶

نیم سکه پهلوی عادی

امروزه دسته‌ای از نیم سکه‌ها، با ظاهری شبیه به نیم سکه‌های بانکی پهلوی در کارگاه‌های طلاسازی ساخته می‌شوند که به آن‌ها نیم سکه پهلوی غیر بانکی یا عادی می‌گویند. پس با اینکه نیم سکه پهلوی عادی در زمان حاضر تولید می‌شوند، ظاهر آن‌ها شبیه به نیم‌سکه‌های بانکی پهلوی است. به طور معمول معامله و تبادل نیم سکه پهلوی عادی غیر قانونی است؛ اما برای آن‌ها حباب و اجرت ساخت وجود دارد.

نیم سکه غیر بانکی یا عادی

نیم سکه‌های غیر بانکی، در کارگاه‌های تولیدی خارج از بانک مرکزی و با ظاهری شبیه به نیم سکه‌های بانکی تولید می‌شوند. این نوع نیم سکه‌ها اجرت ساخت دارند اما تاریخ ضرب در قیمت آن‌ها موثر نیست. وزن نیم سکه غیربانکی، مانند نیم سکه بانکی و برابر با ۴/۰۶۶ گرم است.

قیمت نیم سکه بهار آزادی چگونه تعیین می‌شود؟

عوامل زیادی در قیمت نیم سکه بهار آزادی دخیل است. این عوامل می‌تواند اجتماعی، اقتصادی و یا مربوط به اوضاع کلی بازار طلای جهانی باشد.اما مهم‌ترین خصوصیت یک سکه که ارزش آن را تعیین می‌کند وزن آن، عیار آن و قیمت انس جهانی طلا است.

عیار طلای معامله‌شده در بازارهای جهانی ۲۴ و عیار سکه بهار آزادی ۲۲ است. با تقسیم عدد ۲۲ بر ۲۴ عدد ۰/۹۱۶ به دست می‌آید و پس از ضرب این عدد در وزن سکه نیم قیمت واقعی سکه محاسبه می‌شود.

برای دیدن قیمت لحظه ای نیم سکه می‌توانید از سایت طلاین استفاده کنید: قیمت نیم سکه

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی

نتیجه‌گیری

معمولاً در هر سال ضرابخانه بانک مرکزی ایران، سکه‌ها را ضرب کرده و از طریق بانکهای عامل یا صرافی‌های مجاز به بازار عرضه می‌کند. سکه‌های بهار آزادی به صورت خرد یا عمده و به قیمت روز خرید و فروش می‌شوند. یکی از این سکه‌ها، نیم سکه بهار آزادی است که بسیاری از ما بارها با آن برخورد داشته‌ایم. این سکه‌ عموما به عنوان سرمایه‌گذاری، پس‌انداز، مهریه، هدیه و مواردی اینچنینی خریداری می‌شوند.

در انتها پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را هم بخوانید: سرمایه گذاری ربع سکه بهتر است یا نیم سکه؟

نیم سکه چند گرم است و چند گرم طلا دارد؟

وزن هر نیم سکه بهار آزادی ۴.۰۶۶ گرم است. بر اساس عیار ۲۲ یا ۹۰۰، یک نیم سکه ۳.۶۶ گرم طلای خالص دارد.

نیم سکه عادی چیست؟

به نیم سکه‌هایی که در کارگاه‌هایی خارج از سفارش بانک مرکزی تولید می‌شوند، نیم سکه عادی گفته می‌شود. این سکه‌ها ممکن است در عیار یا ظاهر و میزان طلا تفاوت کمی با نیم سکه‌های بانکی داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا