چرا طلای دست دوم نخریم؟ مهم‌ترین معایب طلای دست دوم

چرا طلای دست دوم نخریم؟
3.5/5 - (8 امتیاز)

در ایران یکی از روش‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خرید انواع طلا بوده است. مردم با خود فکر می‌کردند که طلا به خاطر ارزش بالا و قیمت خوب همواره می‌تواند به عنوان راهی امن در برابر تورم قرار گیرد؛ اما خرید هر نوعی از طلا برای سرمایه گذاری مناسب نیست. به همین خاطر در این نوشته به این سوال پاسخ می‌دهیم: «چرا طلای دست دوم نخریم؟» و معایب خرید طلای دست دوم برای پس انداز را به شما معرفی می‌کنیم.

طلای دست دوم و کارکرده چیست؟

طلای دست دوم یا کارکرده معمولاً به طلاهایی گفته می‌شود که دستمزد ساخت یا اجرت برای آن‌ها در نظر گرفته نشده و در فاکتور خرید نیز اجرت ساخت و جزئیات خرید آن نوشته نمی‌شود.

میزان اجرت هر طلا با دیگری متفاوت است. میزان کار و زحمتی که روی طلا انجام شده است، عاملی مهم در تعیین اجرت آن است. نکته‌ای که در اینجا می‌توان گفت، این است که برای طلای دست دوم اجرتی در نظر نمی‌گیرند. بدون اجرت بودن این طلا باعث شده مردم بدون دانستن پاسخ این پرسش که چرا طلای دست دوم نخریم، استقبال بالایی از خرید آن داشته باشند.

پیشنهاد می‌کنیم در راستای درک تفاوت‌های طلای نو و کارکرده، این نوشته را هم بخوانید: فرق طلای نو و دست دوم چیست؟

طلای دست دوم و کارکرده چیست
طلای دست دوم و کارکرده چیست

چرای طلای دست دوم نخریم؟

خیلی از مردم امروزه برای سرمایه‌گذاری بی‌توجه به اینکه چرا نباید طلای دست دوم خرید، به خرید آن روی آورده‌اند. از نظر بسیاری خرید طلای دست دوم یک روش کم‌ریسک‌تر و بهتر برای سرمایه‌گذاری است. آن‌ها بر این باور هستند که با خرید طلای کارکرده هم ارزش پول خود را حفظ می‌کنند و هم به‌عنوان زیورآلات استفاده می‌کنند. اما ممکن است پول خود را صرف خرید طلای دست دوم کرده باشید و متوجه شوید که طلای دست‌دومی که خریدید، قاچاق یا دزدی یا تقلبی باشد. ازاین‌جهت خرید طلای دست دوم روشی مطمئن به نظر نمی‌رسد و ریسک بالایی دارد.

مهم‌ترین معایب خرید طلای دست دوم عبارت‌اند از:

  1. ممکن است به جای طلای دست دوم، به اشتباه طلای تقلبی خریداری کنید؛
  2. ممکن است فاکتور طلای دست دومی که خریداری می‌کنید، غیر معتبر باشد و به همین خاطر نتوانید قطعه طلا را بفروشید؛
  3. ممکن است طلای دست دومی که خریداری می‌کنید، آسیب‌دیده باشد یا خط و خش‌ داشته باشد.
  4. خرید طلای دست دوم باعث آسیب به مشاغل طلاسازی و طلافروشی می‌شود و تعادل بازار طلا را به هم می‌زند؛
  5. استفاده از طلاهای دست دوم ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های جدی پوستی شود؛
  6. طلاهای دست دوم چند سال پیش ساخته شده‌اند و به همین خاطر احتمالا طرح آن‌ها قدیمی و از مد افتاده است؛

در ادامه هر یک از این معایب خرید طلای دست دوم و کارکرده را بیشتر توضیح می‌دهیم.

خرید طلای دست دوم برای سرمایه‌گذاری
خرید طلای دست دوم برای سرمایه‌گذاری

خرید طلاهای تقلبی به‌جای طلای دست دوم

در خرید و فروش طلای دست دوم امکان تقلب بسیار بالا است؛ مخصوصاً زمان‌هایی که از مراکز نامعتبر طلای دست دوم می‌خرید. تشخیص طلای اصل و تقلبی برای افراد عادی بسیار دشوار است و گاهی بدون ابزار‌های خاص و روش‌های تعیین عیار، نمی‌توانید طلای اصل و با عیار مناسب را تشخیص دهید. پس یکی از مهم‌ترین معایب خرید طلای دست دوم این است که فروشنده طلای بی‌کیفیت، تقلبی یا حتی دزدی را به شما بفروشد و به همین خاطر در زمان فروش آن دچار مشکل شوید.

یکی از دلایلی که می‌گویند فقط از گالری و طلافروشی‌های معتبر خرید کنید، این است که فروش طلای دزدی و قاچاق کاهش یابد و از این دردسرها جلوگیری شود.

نامعتبر بودن فاکتور‌ طلای دست دوم

وجود فاکتور معتبر در خرید طلا بسیار مهم است. داشتن فاکتور طلا هم ضمانتی است برای طلای ما که قاچاق و دزدی و تقلبی نباشد، هم امنیتی است برای سرمایه‌گذاری فردی که طلا را خریداری می‌کند. اگر فاکتور غیر معتبری داشته باشید، قطعا در فروش دوباره طلای خود به مشکل بر می‌خورید. توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید طلا دست دوم را دارید، حتماً از طلافروشی‌های معتبر این خرید را انجام دهید و سعی کنید به سراغ افراد و سایت‌های آگهی نروید.

امکان مخدوش بودن طلای دست دوم

طلا‌های دست دوم یا مستعمل، برای زمانی در استفاده افراد دیگری بوده‌اند و ممکن است دچار خط و خش شده‌ باشند. شاید این خط و خش‌ها با چشم غیر مسلح دیده نشوند، اما طلافروشان آن را با ابزار‌هایی با ذره‌بین بررسی می‌کنند و این موارد ممکن است باعث کاهش قیمت طلای دست دوم شما شوند. هم‌چنین به گفته محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا، ممکن است طلاها در استفاده قبلی آب جذب کرده باشند و مقداری از وزن آن‌ها را آب تشکیل دهد. در این صورت شما هزینه‌ای پرداخت می‌کنید که مربوط به وزن طلا نیست.

آسیب خوردن به شغل سازندگان طلا

یکی از معایب خرید طلای دست دوم، آسیبی است که به شغل سازندگان زیورآلات طلا وارد می‌شود. با افزایش خرید طلای دست دوم، علاوه بر اینکه ممکن است افراد متقلب به سود برسند، این احتمال نیز هست که کارگاه‌های سازندگی طلا به رکود برسند و تعطیل شوند. رواج خرید طلای دست دوم، باعث زمین‌گیر شدن ساخت طلا و ورشکستگی کارگاه‌ها و در نتیجه افزایش شرایط نامساعد اقتصادی می‌شود.

بیماری‌های پوستی بر اثر خرید طلای دست دوم

از معایب خرید طلای دست دوم، ‌می‌توان به مشکلات مربوط به‌سلامت نیز اشاره کرد. مشکلات و حساسیت‌های پوستی انتقال‌یافته در اثر استفاده از طلای دست دوم، می‌تواند علت حائز اهمیتی باشد. رئیس اتحادیهٔ طلا و جواهرات نیز بارها در پاسخ به اینکه چرا طلای دست دوم نخریم، این عامل را دلیل مهمی برای ممنوعیت خریدوفروش طلای دست دوم به شمار آورد. همچنین از خریداران خواست که این موضوع را بسیار جدی بگیرند.

قدیمی بودن طرح و مدل طلاهای دست دوم

طلایی که شما به عنوان طلای مستعمل خریداری می‌‌کنید، چندین سال پیش ساخته شده‌اند و در طرح آن‌ها از مدل‌هایی که چند سال پیش مد بوده، استفاده شده است. به همین خاطر اگر بخواهید اکنون از آن‌ها استفاده کنید، دمده و قدیمی‌اند و زیبایی طلاهای جدید، مینیمال و ترند را ندارند.

معایب خریدوفروش طلای دست دوم

مزایای خرید طلای دست دوم چیست؟

در کنار معایبی که قید کردیم، مزایای خرید طلای دست دوم عبارت‌اند از:

  • طلای دست دوم نیز ارزش خود را در سال‌ها حفظ کرده و می‌تواند سود بیشتری از پس‌انداز ریالی داشته باشد؛
  • اجرت طلای دست دوم کم است؛
  • اگر طلای دست دوم را از مرکزی معتبر و با فاکتور رسمی خریداری کرده باشید، می‌توانید آن را به‌راحتی بفروشید؛
  • طلای دست دوم بر خلاف سکه حباب ندارد و قیمت آن به صورت هیجانی نوسان ندارد.

اگر می‌خواهید قیمت طلای دست دوم را در یک سال گذشته بررسی کنید، می‌توانید از نمودار و اطلاعات این صفحه استفاده کنید: قیمت لحظه ای طلای دست دوم

طلای آبشده جایگزین طلای دست دوم

مطابق نظر متخصصان بازار طلا، خرید طلای آب‌شده بهتر از خرید طلای دست دوم است؛ چراکه سود شما از خرید طلای آب‌شده بیش‌تر است. بابت طلای آب‌شده، اجرت و کارمزدی پرداخت نمی‌شود و مالیات نیز به آن تعلق نمی‌گیرد و سود بیش‌تری برای سرمایه‌گذار دارد.از طرفی فروش آن نیز راحت‌تر است. چیزی که باعث جذب سرمایه‌گذاران به خرید طلای آب‌شده می‌شود این است که طلای آب‌شده جزء مواد اولیه کارگاه‌ها و کارخانه‌هاست پس به‌راحتی فروش می‌رود؛ بنابراین خرید طلای آب‌شده از طلاین روشی منطقی و بهتر است.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه این نوشته را از دست ندهید: طلای آب شده بخریم یا دست دوم؟

اگر می‌خواهید طلای آب شده بخرید می‌توانید از سامانه آنلاین طلاین استفاده کنید که آبشده را با قیمتی منصفانه و کارمزد بسیار پایین به شما ارائه می‌کند.

به نظر شما آیا خرید طلای دست دوم به صرفه است؟

در این نوشته در کنار شما به این سوال پاسخ دادیم که چرا نباید طلای دست دوم بخریم؟ دیدیم که طلای دست دومی که در اغلب مراکز فروخته می‌شود تقلبی است یا فاکتور معتبری ندارد؛ هم‌چنین ممکن است طلا آسیب دیده باشد یا باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی شود. در بازار طلا همواره گزینه‌های بهتری برای سرمایه گذاری وجود دارد که معایب خرید طلای دست دوم را ندارند. برای مثال برای شما توضیح دادیم چرا طلای آب شده گزینه بهتری نسبت به طلای دست دوم است.

خوشحال می‌شویم شما نیز نظرتان را برای ما در بخش نظرات بنویسید. طلاین همراه شما است تا سرمایه گذاری امن و پرسودی را با خرید طلای آب شده تجربه کنید.

سوالات متداول:

آیا طلای دست دوم فاکتور دارد؟

پاسخ این پرسش بستگی به محلی دارد که از آن طلای آب شده خریداری کرده‌اید. برخی از فروشندگان در پلتفرم‌ها فاکتوری ارائه نمی‌کنند و این مساله ممکن است برای شما دردسرساز شود. توصیه می‌کنیم طلای دست دوم را از مراکز معتبر و به همراه فاکتور رسمی خریداری کنید.

طلای مستعمل چیست؟

طلای مستعمل واژه دیگری است که در بازار به طلای دست دوم اتلاق می‌شود و تفاوتی با آن ندارد.

2 دیدگاه دربارهٔ «چرا طلای دست دوم نخریم؟ مهم‌ترین معایب طلای دست دوم»

  1. طلا به هیچ عنوان آب جذب نمی‌کند و این حرف عامیانه صد در صد غلطه .
    اگر طلای مستعمل را در الکل چند دقیقه غوطه ور کنید هیچگونه انتقال بیماری ممکن نیست حتی با شستن توسط آب و صابون
    این حرفهای اشتباه را منتشر نکنید
    و اگر طلای مستعمل را از فروشنده معتبر تهیه کنید از لحاظ فاکتور هم مشکلی پیش نمیاد

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و وقت به خیر.
      ممنون از اینکه راه‌های برطرف کردن معایب خرید طلای دست دوم را با ما در میان گذاشتید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا