بررسی علت‌ها و درمان حساسیت به طلا

حساسیت به طلا چیست؟ راه‌های درمان آلرژی طلا
3.7/5 - (3 امتیاز)

حساسیت طلا چیست؟ آیا برای شما هم پیش آمده است که قطعه طلای موردعلاقه خود را خریداری کنید؛ اما تنها ساعاتی پس از استفاده از آن دچار خارش و ناراحتی شوید به‌گونه‌ای که تحمل آن کاملاً غیرممکن شود؟ در این موقعیت احتمالاً پس از بی‌نتیجه بودن تلاش‌های چندباره برای استفاده از قطعه طلای موردنظر، آن را به گوشه‌ای انداخته‌اید و اکنون کاملاً برای شما بی‌استفاده است.

علت آن است که احتمالاً شما هم مانند بسیاری از افراد به طلا حساسیت دارید؛ بنابراین برای آشنایی بیشتر با حساسیت به طلا و راه‌حل‌های پیشگیری و درمان آن در ادامهٔ مقاله با ما همراه باشید.

حساسیت به طلا چیست؟

حساسیت به طلا موقعیتی است که تماس با هر یک از مصنوعات طلا با پوست فرد، باعث ایجاد واکنش‌های التهابی و علائم حساسیت می‌شود. بروز این واکنش‌ها معمولاً از چند ساعت تا چند روز پس از تماس طلا با پوست آغاز شده و باعث ایجاد گرما، قرمزی، خارش، التهاب، درد و حتی تاول و بروز علائم سوختگی در پوست می‌شوند. البته دقت داشته‌ باشید که واکنش افراد در بروز این حساسیت‌ متفاوت است و ممکن است بعضی تنها اندکی خارش و بعضی بروز تاول‌های واضع و درد را تجربه کنند.

حساسیت به طلا در بارداری

 یکی از وضعیت‌های شایع حساسیت به طلا مربوط به دوران بارداری است. به دلیل تغییرات رخ‌داده در بدن بانوان باردار و افزایش حساسیت سیستم ایمنی آن‌ها، ممکن است شخصی که پیش از بارداری مشکلی با زیورآلات طلا نداشته است، پس از بارداری دچار حساسیت به طلا شود یا وضعیت آلرژی به طلا در این دوران بدتر شود؛ بنابراین در صورت وقوع حساسیت به طلا در بارداری بهتر است از تماس با طلا خودداری کنید‌. در مورد بسیاری از افراد، پس از زایمان این وضعیت به‌مرور بهبود میابد.

علت حساسیت به طلا چیست؟

احتمالاً می‌دانید که علت حساسیت دادن به فلزات مختلف در واقع واکنش آن‌ها با پوست بدن است که منجر به بروز واکنش‌های التهابی می‌شود. براین‌اساس، فلزاتی که واکنش‌پذیری بیشتری داشته باشند، فلزات حساسیت‌زاتری هستند. طلای خالص یکی از واکنش‌ناپذیر‌ترین فلزات کرهٔ زمین است، به همین دلیل حساسیت به طلا معمولاً نادر است و بسیاری از افرادی که به زیورآلات مختلف واکنش می‌دهند، برای فرار از واکنش‌های آلرژیک به خرید طلا روی می‌آورند.

اما ممکن است بعضی از افراد به زیورآلات طلا نیز آلرژی داشته باشند. علت حساسیت به طلا این است که معمولاً در ساخت زیورآلات طلا، فلزات دیگری را نیز به طلا می‌افزایند، چرا که طلای خالص بسیار نرم و شکل‌پذیر است و نمی‌توان از آن در ساخت زیورآلات استفاده کرد. فلزاتی که برای ساخت مصنوعات طلا به آن اضافه می‌شوند معمولاً شامل نیکل، نقره کادمیوم و مس هستند.

این فلزات از طلا واکنش‌پذیرتر هستند و به همین علت می‌توانند ایجاد حساسیت کنند. خصوصاً از این میان، نیکل و کادمیوم حساسیت‌زایی نسبتاً بالایی دارند؛ بنابراین حساسیت به زیورآلات طلا در واقع حساسیت به فلزات آلیاژ شده با طلا است. علاوه‌برآن، در ساخت مصنوعات طلا معمولاً برای افزودن برق و جلا آن‌ها را با روکشی از رودیوم می‌پوشانند. این فلز نیز واکنش‌پذیر است و احتمال حساسیت‌زایی دارد.

علت حساسیت طلا ممکن است به خاطر جنس طلا باشد.

راه‌های پیشگیری از حساسیت به طلا

برای پیشگیری حساسیت پوست به طلا به این نکات دقت کنید:

  • در اولین قدم بهتر است به سراغ طلاهای با عیار بالاتر بروید. این نوع از زیورآلات از درصد بالاتری طلا برخوردارند و به همین نسبت نیز احتمال واکنش‌های حساسیت‌زا را کاهش می‌دهند. طلاهای ۱۸ عیار و بالاتر معمولاً درصد خوبی از فلز طلا را دارند و حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند.
  • بهتر است که به سراغ طلای سفید نروید. طلای سفیدمعمولا با روکشی از رودیوم پوشانده شده است. باتوجه‌به آنچه که گفته شد، رودیوم نیز حساسیت‌‌زایی قابل‌توجهی دارد و بهتر است در افراد حساس استفاده نشود.
  • از پلاتین استفاده کنید. پلاتین که شباهت بسیار زیادی به طلای سفید دارد یکی از بهترین جایگزین‌های طلا به شمار می‌رود. فلز پلاتین از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و واکنش‌پذیری آن حتی از طلا نیز کمتر است. البته پلاتین قیمت بالایی هم دارد، چنانچه قصد ندارید پول زیادی را هزینه کنید، می‌توانید از زیورآلاتی از جنس نقره، تیتانیوم یا پالادیوم استفاده کنید.

در نهایت اگر هیچ یک از روش‌های گفته شده مؤثر واقع نشد، بهتر است به‌طورکلی از مصنوعات طلا و فلزات حساسیت‌زای دیگر دوری کنید.

درمان حساسیت به طلا

حساسیت به طلا معمولاً مشکل جدی‌ای ایجاد نمی‌کند. آلرژی به طلا نیز مانند بسیاری از موقعیت‌های آلرژیک دیگر پس از مدتی دوری‌کردن از عامل حساسیت‌زا خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما چنانچه علائم حساسیت به طلا برای شما آزاردهنده است و یا در فرونشاندن واکنش‌های التهابی مربوط به آن عجله دارید، راهکارهای درمان حساسیت طلا عبارت‌اند از:

در آوردن زیورآلات:

مسلماً اولین قدم این است که عامل حساسیت‌زا را از خود دور کنید تا به‌این‌ترتیب واکنش بین طلا و پوست شما متوقف شده و علایم حساسیت رفع شوند. پس به‌عنوان اولین اقدام زیورآلات طلا را در آورده و آن‌ها را از پوست خود فاصله دهید.

استفاده از کمپرس سرد:

 قدم دوم این است که خارش را برطرف کنید. به‌این‌ترتیب از تحریک پوست و بدتر شدن وضعیت یا گسترش آن جلوگیری می‌کنید. به‌منظور کاهش خارش و التهاب می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

استفاده از کورتیکواستروئید موضعی:

یکی از بهترین درمان‌ها استفاده از پمادهای ضدالتهاب کورتیکواسترویید موضعی است. این پمادها می‌توانند به نحو بسیار مؤثری به کاهش التهاب و رفع واکنش‌های آلرژیک کمک کنند.

مراجعه به پزشک:

 به‌ندرت و در برخی افراد ممکن است این واکنش‌ها با روش‌های گفته شده رفع نشده یا گسترش پیدا کرده و آزاردهنده‌تر شوند. در این شرایط بهتر است برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید.

در صورت طولانی شدن علائم، برای درمان حساسیت طلا به پزشک مراجعه کنید

کلام آخر درباره آلرژی به طلا

در این مقاله به بررسی حساسیت به طلا، علت و درمان‌های آن پرداختیم. گفته شد که حساسیت به طلا در واقع همان واکنش‌های آلرژیک و التهابی‌ای است که به دنبال واکنش‌دادن فلزات آلیاژ شده با طلا و پوست ایجاد می‌شود. این واکنش‌ها باعث ایجاد خارش، درد، قرمزی و تورم می‌شوند و استفاده از طلا با عیار بالا و فلزاتی مثل پلاتین، نقره و پالادیوم به‌جای طلا، می‌تواند در پیشگیری از این واکنش‌ها مؤثر باشد.

کمپرس سرد، کورتیکواستروئیدهای موضعی و نهایتاً مراجعه به پزشک راه‌حل درمان حساسیت به طلا است. در پایان شما می‌توانید سؤالات خود دررابطه‌با حساسیت به طلا را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول:

علائم حساسیت طلا چیست؟

التهاب، سوزش و خارش پوست از مهم‌ترین علائم حساسیت به طلا هستند. هم‌چنین سرفه، عطسه و ریزش اشک نیز به عنوان علائم آلرژی طلا شناخته می‌شوند.

آیا افرادی که به طلا حساسیت دارند، می‌توانند از جواهرات دیگر استفاده کنند؟

بله، افراد با حساسیت به طلا می‌توانند از جواهرات دیگری مانند نقره، پلاتین، فولاد ضد زنگ و غیره استفاده کنند. اما باید توجه داشت که برخی از مواد در جواهرات دیگر نیز ممکن است باعث حساسیت شوند. در صورت بروز هرگونه علائم حساسیت به جواهرات، بهتر است از استفاده از آن‌ها خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا