اصطلاحات بازار طلا؛ مرور ۶۰ اصطلاح طلا در چند دقیقه 

اصطلاحات بازار طلا
3.9/5 - (12 امتیاز)

تفاوتی ندارد که به عنوان یک طلافروش شروع به کار کرده‌اید یا قصد دارید قطعه‌ای طلا بخرید یا به معاملات طلای آنلاین بپیوندید. آشنایی با اصطلاحات بازار طلا به شما کمک می‌کند تا مثل یک حرفه‌ای جزئیات بازار را بشناسید و برای هدف خود از آن استفاده کنید.

در این نوشته از طلاین، اصطلاحات بازار طلا را در چند بخش مختلف به ‌سادگی به شما توضیح می‌دهیم. در ابتدا انواع متداول طلا در اصطلاحات بازار را معرفی می‌کنیم، بعد به سراغ واحد‌های وزنی می‌رویم؛ سپس سری به اصطلاحات طلا سازی و اصطلاحات طلا فروشی می‌زنیم. در انتها نیز عبارات مخصوص معاملات طلا را به شما معرفی می‌کنیم. با طلاین همراه باشید.

اصطلاحات بازار طلا برای انواع طلا

اشکال طلا در بازار طلا فروشی بسیار متنوع هستند و محدود به سکه و شمش نمی‌شوند. در جدول زیر اصطلاحاتی که در بازار برای نام انواع طلا استفاده می‌شود را برای شما توضیح می‌دهیم.

نام اصطلاحتعریف
طلای آب شدهطلای آب شده به صورت خلاصه «آبشده» به طلاهایی گفته می‌شوند که یک‌بار استفاده شده و به کوره‌های ذوب می‌روند تا برای استفاده مجدد در قالب‌گیری شوند. طلای آب شده پس از ذوب، به شکل مفتول یا مکعبی در می‌آید و دوباره وارد بازار طلا می‌شود. از جمله کاربرد‌های طلای آبشده می‌توان به سرمایه گذاری و ساخت زیورآلات اشاره کرد.
شمش طلاشمش طلا قطعه‌ای از طلای خالص با عیار حداقل ۹۹۵ است که توسط کارخانه‌های خاصی تولید و وارد بازار می‌شود. در سرتاسر جهان شمش‌ها با استاندارد‌های خاصی ساخته می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در معاملات جهانی هم استفاده کرد. وزن شمش طلا متفاوت و بین ۰.۳ گرم تا ۱ کیلو گرم است.
سکه طلاسکه طلا قطعه‌ای معمولا دایره‌ای شکل از جنس طلا است که وزن و عیار مشخصی دارد. انواع سکه در ایران توسط بانک مرکزی و سازندگان خصوصی ساخته می‌شوند. معمولاً عیار و وزن سکه در کنار پلمپ آن نوشته می‌شود.
طلای خامطلای خام اصطلاحی است که برای دو نوع طلا به کار می‌رود. برخی به طلایی که به‌تازگی از معدن استخراج شده و هنوز ناخالصی دارد طلای خام می‌گویند؛ اما در بازار، بیشتر اصطلاح طلای خام به جای طلای آب شده به کار می‌رود که به شکل قالبی و ساخته نشده طلای خام اشاره دارد
طلای بدون اجرتبه طلاهایی که در هنگام خرید آن‌ها نیازی به پرداخت اجرت ندارید، طلای بدون اجرت می‌گویند. در ایران طلای آب شده طلای کاملا بدون اجرت است و طلاهای دست دوم اجرت ساخت بسیار کمی دارند.
طلای ساخته شدهطلای ساخته شده طلایی است که در طلا فروشی‌ها یا کارگاه‌ها بسته به نیاز مشتری به شکل خاصی ساخته می‌شود. محصول نهایی می‌تواند النگو، انگشتر، گردنبند یا سایر جواهرآلات باشد. عیار و وزن طلای ساخته شده به نوع محصول نهایی بستگی دارد و در محاسبه قیمت طلای ساخته شده موثر است.
طلای شاخصطلای شاخص به طلایی می‌گوییم که از عیار آن مطمئن هستیم. هنگامی از آن استفاده می‌شود که در سنجش عیار طلا دچار تردید شویم، آن طلا را با طلای شاخص مقایسه می‌کنیم.
طلای خارجیبه طلاهایی که در کشور‌های دیگر تولید شده و وارد بازار طلای ایران می‌شوند، طلای خارجی می‌گویند. طلاهای خارجی موجود در بازار ایران بیشتر ساخت کشور‌های هند، ایتالیا و غیره هستند. در فروش طلای خارجی معمولا اجرت ساخت و سود بیشتری از خریدار دریافت می‌شود.
طلای شکنطلای شکن به دسته‌ای از طلاها اطلاق می‌شود که در هنگام ذوب ناخالصی زیادی دارند و بنابراین هنگامی که سرد می‌شوند، خاصیت شکنندگی بالایی دارند. این طلاها معمولاً دوباره به چرخه ذوب باز می‌گردند تا ناخالصی‌های آن‌ها به خوبی جدا شوند.
طلای شرطیطلای شرطی، عیار مشخصی ندارد و به شرط مشخص شدن عیار در ری گیری معامله می‌شوند. این اصطلاح معمولا در بین طلا فروشان برای خرید طلایی که هنوز عیار آن مشخص نشده به کار می‌رود تا روند معامله را سریع‌تر پیش ببرند. سپس معامله نهایی پس از مشخص شدن کامل عیار طلا انجام می‌گردد.
طلای متفرقهطلای متفرقه یا دست دوم، طلایی است که پس از یک‌بار استفاده به طلا فروش، فروخته می‌شود. تشخیص طلای نو و متفرقه تنها توسط طلا فروش انجام می‌شود. در محاسبه قیمت طلای دست دوم یا متفرقه معمولا اجرت ساخت در نظر گرفته نمی‌شود.
طلای ریزشیپس از ساخت طلا در طلاسازی مقداری از وزن اولیه طلا کاهش می‌یابد که به آن طلای ریزشی می‌گویند. در مقایسه با کل طلا، معمولا میزان طلای ریزشی بسیار کم است؛ با این حال با توجه به قیمت بالای طلا در ایران، همین مقدار کم ارزشمند است.
مصنوعات طلامصنوعات طلا به هرگونه کالای تزئینی و زیورآلاتی که از طلا ساخته شد یا حتی با روکشی از طلا پوشیده شده باشد می‌گویند. دقت کنید که مصنوعات طلای اصل با کد شناسایی هستند که در آن مشخصات شرکت سازنده، عیار و رنگ طلا قید شده است.
مسکوکات طلامسکوکات طلا به سکه‌‌هایی گفته می‌شود که زیر نظر بانک مرکزی هر کشوری ساخته می‌شوند.مسکوک نیز یعنی همان سکه‌های فلزی است که تحت نظر بانک مرکزی تولید شده‌اند و امروزه به عنوان پول خرد استفاده می‌کنیم.
طلای انگ شدهطلای انگ شده به طلایی گفته می‌شود که روی آن کد انگ ثبت شده باشد. بهتر است طلای آب شده‌ای که خریداری می‌کنید انگ شده باشد تا از عیار و اصالت آن مطمئن شوید.
طلای سفیدزمانی که طلا با فلزاتی مثل پالادیوم، رودیوم، روی و نقره ترکیب و آلیاژ شود، طلای سفید به وجود می‌آید. پس طلای سفید نوعی آلیاژ است و خلوص کمتری نسبت به طلای زرد دارد؛ اما به خاطر زیبایی در ساخت جواهرآلات از آن استفاده می‌شود.
جدول اصطلاحات رایج انواع طلا
اصطلاحات طلا

واحد‌های اندازه‌گیری مشخصات طلا

در جدول زیر به توضیح اصطلاحات بازار طلا که در بررسی مشخصات قطعه طلا مهم هستند می‌پردازیم:

واحد وزن طلاتعریف
مثقال طلامثقال یکی از رایج‌ترین واحد‌های اندازه‌گیری وزن در ایران و کشور‌های عربی است. هر مثقال برابر با ۴.۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار و ۴.۳۳۱ گرم طلای ۱۸ عیار است. در بازار ایران گاهی درباره تغییر مثقال صحبت می‌شود که منظور تغییر قیمت یک مثقال طلای ۱۸ عیار است.
سوت طلاسوت طلا کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری وزن طلا و برابر با یک میلی‌گرم است. به عبارت‌ دیگر هر گرم معادل ۱۰۰۰ سوت است. از واحد سوت طلا در طلا فروشی‌ها و معاملات طلای آب شده استفاده می‌شود.
انس طلاانس جهانی یا اونس واحدی برای اندازه‌گیری وزن فلزات گرانبها است. هر اونس معادل ۱۰۳۴/ ۳۱ گرم است. وزن شمش‌ها و سکه‌های طلا اغلب با اونس تروا بیان می‌شود. در اصطلاحات بازار طلا وقتی می‌شنوید انس تغییر کرده، منظور قیمت یک انس طلا در بازار جهانی است.
قیراطقیراط واحد اندازه‌گیری وزن سنگ‌های قیمتی مثل الماس و یاقوت است و برای طلا استفاده نمی‌شود. با این حال خوب است بدانید هر قیراط معادل ۲۰۰ سوت و ۰.۲ گرم است.
عیار طلاعیار، واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گران‌بها است. عیار طلا اغلب از واحد کامل ۲۴ بیان می‌شود، هرچه عدد عیار به ۲۴ یا ۱۰۰۰ نزدیک‌تر باشد، طلا خالص‌تر و نرم‌تر است. در ایران عیار استاندارد، عیار ۱۸ است که معادل ۷۵ درصد آن طلای خالص و ۲۵ درصد باقی مانده، فلزات دیگر هستند.
عیار پسطلا فروشان و معامله‌گران طلای آب شده، به عیاری که کمتر از عیار ۷۵۰ یا ۱۸ باشد، عیار پس می‌گویند.
عیار سنجیبه روش‌هایی که به کمک آن‌ها می‌توان عیار یک قطعه طلا را مشخص کرد، عیار سنجی می‌گویند. این روش‌ها شامل استفاده از سنگ محک، اسید تیزابی و ری گیری است. در روش‌های عیار سنجی نباید هیچ آسیبی به قطعه طلا بخورد و به همین خاطر باید توسط فرد متخصص انجام شود.
انگ طلاانگ طلا یا آنگ، کدی است که یک آزمایشگاه ری گیری روی طلای آب شده و قطعات دیگر طلا می‌نویسد. انگ میزان عیار یک طلا را نشان می‌دهد. اهمیت انگ مثل شناسنامه قطعه طلا و به حدی زیاد است که طلایی که شماره انگ ندارد، می‌تواند تقلبی شناخته شود.
انواع واحد‌های وزنی طلا

اصطلاحات طلا سازی

طلا سازی شغلی است که از دل معدن تا ویترین‌های طلافروشی ادامه دارد. در جدول زیر مهم‌ترین اصطلاحات رایج طلا سازی را به شما معرفی می‌کنیم:

نام اصطلاح طلا سازیتوضیحات
ترازوی زرگریترازوی زرگری نوعی طلا با دقت بسیار بالا است که در طلا فروشی‌ها و کارگاه‌های طلا سازی از آن استفاده می‌شود. گرم، کیلوگرم، قیراط، اونس و سوت از جمله واحد‌های قابل اندازه‌گیری در ترازوی زرگری هستند.
ری گیری طلابه آزمایشگاه‌هایی که عیار طلا را به طور دقیق مشخص می‌کنند، ری‌ گیری می‌گویند. برای انجام ری گیری قسمتی از طلا بریده می‌‌شود و پس از ذوب اسید کاری می‌شود تا عیار آن به طور دقیق مشخص شود. در ایران آزمایشگاه‌های مخصوصی برای انجام ری گیری وجود دارند.
ریژهریژه نام قالب‌هایی است که در هنگام ذوب، طلای مذاب در آن ریخته می‌شود. کف برخی از ریژه‌ها کد انگ وجود دارد و زمانی که طلای ذوب شده در آن ریخته می‌شود، انگ می‌خورد. قالب‌های ریژه می‌توانند از جنس چدن یا گرافیت باشند.
بوته ذوب طلابوته ذوب طلا نام ظرفی است که طلا در آن ذوب می‌شود. بوته‌ها بسیار مقاوم هستند و حتی زمانی که طلا در آن‌ها به نقطه جوش می‌رسد هم دوام خود را حفظ می‌کنند. در گذشته جنس بوته ذوب از سرامیک بود؛ اما امروزه از آلیاژی از گرافیت، کوارتز فولاد و چدن ساخته می‌شود.
آبکاری طلابه افزودن یک لایه از فلز طلا روی فلزات دیگری مثل نقره و پلاتینیوم، آبکاری طلا می‌گویند. از آبکاری در ساخت برخی از جواهرآلات استفاده می‌شود. به طوری که بدنه اصلی جواهر با فلزی دیگر ساخته شده و تنها لایه‌ای از طلا روی آن کشیده می‌شود. تشخیص این نوع زیورآلات از طلای اصل ممکن است برای افراد مبتدی دشوار باشد.
قالکاری طلاقالکاری طلا فرآیندی است که طی آن فلزات گران‌بها مانند طلا از ضایعات و فاضلاب‌ها بازیافت می‌شوند. پس از انجام قالکاری، طلای تصفیه شده به طلاسازان تحویل داده می‌شود. از جمله تجهیزات مورد نیاز قالکاری می‌توان به کوره، وسایل ایمنی و اسید‌های شیمیایی اشاره کرد.
مخراج کاریمخراج کاری عملی است که در آن فرد مخراج کار یکی از سنگ‌های زینتی را به طلای زینتی می‌چسباند. یک مخراج کار باید سنگ‌های مختلف و ویژگی‌های شیمیایی آن‌ها را بشناسد و با استفاده از مواد اولیه صحیح کار خود را انجام دهد تا به قطعه طلا آسیبی وارد نشود.
سنگ اتمیسنگ اتمی، نوعی سنگ دست‌ساز و ارزان است که از آن در ساخت جواهرآلات استفاده می‌‌شود. خوب است بدانید برخی از کلاهبرداران سنگ اتمی را به جای برلیان اصل به شما می‌فروشند و قیمتی گزاف برای قطعه زیورآلات تعیین می‌کنند. به همین خاطر بهتر است روش تشخیص سنگ اتمی از برلیان را بدانید.
سنگ محکسنگ محک سنگی سیاه رنگ از جنس سیلیسیم و کوارتز است که برای عیارسنجی طلا از آن استفاده می‌شود. در کنار سنگ محک همواره از اسید نیتریک (تیزاب سلطانی) استفاده می‌شود. پس از آن که قطعه طلا روی سنگ کشیده شد، مقداری تیزاب روی آن می‌ریزند و اگر اثر طلای کشیده شده محو شد، به این معنا است که یا طلا نیست یا عیار بسیار پایینی دارد.
تیزاب سلطانیتیزاب سلطانی یا اسید نیتریک، محلولی بسیار خورنده است که می‌تواند فلزاتی مانند طلا و پلاتین را در خود حل کند. از این محلول برای عیارسنجی طلا استفاده می‌شود. برای استفاده و کار با تیزاب سلطانی باید نهایت ایمنی را رعایت کنید؛ چرا که این اسید ممکن است به سیستم تنفسی شما آسیب بزند.
آلیاژ طلاآلیاژ طلا به معنی ترکیب مقدار مشخصی از طلا با فلزات دیگری مثل نقره و پلاتین است. در ساخت طلا، برای افزایش استحکام و چکش‌خواری، این فلزات اضافه می‌‌شوند. خوب است بدانید هر چه میزان فلز اضافه شده در آلیاژ طلا بیشتر باشد، درصد خلوص و عیار طلا کمتر می‌شود.
اصطلاحات طلاسازی
اصطلاحات رایج طلا سازی

اصطلاحات طلا فروشی

در شغل طلا فروشی اصطلاحاتی وجود دارد که آشنایی با آن‌ها می‌تواند در هنگام خرید و فروش طلا به شما کمک کند. اصطلاحات طلا فروشی عبارت‌اند از:

نام اصطلاح طلا فروشیتوضیحات
بنکدار طلابنکدار طلا، عمده فروشی است که طلا را در مقیاس‌های بزرگ (مثلا چند کیلوگرم) از تولید‌کنندگان عمده خریداری می‌کند و به خرده فروشان می‌فروشد. بنکداران در واقع رابط بین تولیدکنندگان و فروشندگان طلا در بازار ایران هستند. بنکداران باعث تسهیل روند فروش طلا و تنظیم قیمت‌ها می‌شوند.
خرده فروش طلاخرده فروش طلا، کسی است که طلا را به صورت تک با وزن‌های معمولاً کم به مشتری‌ها می‌فروشد. خرده فروش می‌تواند در مغازه طلافروشی باشد یا به صورت آنلاین زیورآلات را بفروشد.
کیفی طلاکیفی طلا یکی از رسته شغل‌های مربوط به بازار طلا است. کیفی مسئول انتقال طلا از مراکز تولید به بازار‌های محلی است. البته امروزه انتقال طلا بین عمده فروشان و خرده فروشان با روش‌های امن‌تر فیزیکی یا با استفاده از معاملات آنلاین انجام می‌شود.
اجرت طلااجرت ساخت طلا که به مزدی طلا هم شناخته می‌شود به معنای به هزینه‌ی ساخت طلا و دستمزد سازندگان طلا است که روی قیمت نهایی طلا محاسبه می‌شود. درصد اجرت طلا بستگی به میزان سودی که فروشنده در نظر گرفته است بستگی دارد و گاهی بر اساس ثابت یا بر اساس تغییرات قیمت طلا محاسبه می‌شود.
فاکتور طلافاکتور طلا سندی است که نشان می‌دهد شما صاحب طلا هستید. در آن نام، وزن، عیار طلا، قیمت نهایی، اجرت، مشخصات فروشنده و خریدار و مالیات در آن یادداشت می‌شود. حتما در هنگام خرید هر نوع طلایی فاکتور را دریافت کنید؛ چرا که فروش طلا بدون فاکتور بسیار سخت است.
اصطلاحات طلا فروشی
اصطلاحات طلا فروشی

اصطلاحات رایج در معاملات طلا

تفاوتی ندارد که معاملات طلا به صورت حضوری انجام شود یا آنلاین یا اینکه حجم معامله چه قدر باشد؛ در حال آشنایی با اصطلاحات رایج در معاملات طلا برای شما ضروری است. 

نام اصطلاح معامله طلاتوضیحات
گواهی سپرده طلاگواهی سپرده طلا، سندی است که نشان می‌دهد یک فرد مالکیت یک قطعه طلا را دارد. در صورتی که گواهی سپرده طلا داشته باشید، نیازی به نگهداری طلا در خانه ندارید. این سند را می‌توانید به صورت مستقیم از بورس خریداری کنید یا از صندوق‌های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا دریافت نمایید. به همین طریق گواهی سپرده شمش طلا نیز برای شمش طلا صادر می‌شود.
اسپرد طلااسپرد به معنای تفاوت قیمت خرید و فروش یک قطعه طلا است. این تفاوت قیمت بر اساس طول مدت زمانی و شرایط بازار تعیین می‌‌شود. به همین ترتیب منظور از اسپرد شمش طلا، اختلاف قیمت شمش طلا است.
حباب طلاحباب طلا اصطلاحی است که نشان می‌دهد طلا قیمتی غیر واقعی دارد؛ یعنی بنابر شرایط، سیاست‌ها یا حتی افزایش یا کاهش انس جهانی، قیمت طلا با ارزش واقعی آن همخوان نیست. حباب طلا می‌تواند مثبت یا منفی باشد.
وام طلاوام طلا یکی از تسهیلات بانکی در ایران است که در بانک‌های مختلفی مثل ملی، کارگشایی، ملت و رسالت وجود دارد. برای دریافت این وام، قطعه‌ای طلا را به بانک مذکور به عنوان ضمانت می‌سپارید و بر اساس آن وام می‌گیرید.
معاملات فردایی طلابه انواعی از معاملات که در پایان یک روز کاری و بر اساس پیش‌بینی‌های قیمت طلا انجام می‌شود معاملات فردایی طلا می‌گویند. از آنجایی که انجام این معاملات به قیمت بازار شوک وارد می‌کند، در ایران جرم است و از لحاظ شرعی نیز اشکال دارد.
استاندارد طلااستاندارد طلا نوعی سیستم پولی است که در قوانین هر کشور وجود دارد و به افراد اجازه می‌دهد پول را به طلا و طلا را به پول تبدیل کنند. برای مسکوکات طلا، ارز‌ها و شمش طلا استاندارد‌هایی در نظر گرفته می‌‌شود
اصطلاحات خرید و فروش طلا

اصطلاحات درباره قیمت طلا

برای بررسی قیمت طلا، چند اصطلاح وجود دارد که بهتر است آن‌ها را بدانید.

نام اصطلاحتوضیحات
قیمت روز طلاقیمتی که طلا در آن روز خرید و فروش می‌شود. طلافروشان موظف‌اند که قیمت طلا را در معرض دید عموم قرار دهند. مشاهده قیمت طلا امروز
قیمت خرید طلاقیمتی که طلافروشان هنگام خرید طلا به مشتریان می‌دهند و این قیمت از قیمت فروش کمتر است.
قیمت فروش طلاقیمتی که هنگام فروش طلا محاسبه می‌شود. اگر طلای ساخته شده باشد، سود مغازه و مالیات و کارمزد آن حساب می‌شود.
نوسان قیمت طلابه تغییرات قیمت طلا در هر لحظه، نوسانات قیمت طلا می‌گویند. دلایل نوسانات طلا ممکن است به علت شرایط سیاسی، بالا رفتن قیمت طلای جهانی یا به وجود آمدن حباب طلا باشد.
نمودار قیمت طلابراساس نوسانات قیمت طلا، نموداری را ترسیم می‌کنند که تحلیل‌گران از این نمودار برای پیش بینی قیمت طلا استفاده می‌کنند. سامانه طلاین نیز دارای نمودار قیمت طلا است که نوسانات قیمت طلا را نشان می‌دهد.
مظنه طلابه مقدار قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار، مظنه می‌گویند. طلافروشان قیمت عیارهای گوناگون را با استفاده از این قیمت مظنه محاسبه می‌کنند. مثلا اگر بخواهند قیمت یک قطعه طلای ۲۴ عیار را پیدا کنند، ابتدا عیار آن را با تناسب‌های ریاضی به ۱۷ می‌رسانند و سپس قیمت را محاسبه می‌کنند.
اصطلاحات مهم درباره قیمت طلا
اصطلاحات درباره قیمت طلا

اهمیت یادگیری اصطلاحات بازار طلا

در این نوشته شما را با اصطلاحات رایج بازار طلا در چند بخش انواع طلا، طلا فروشی، طلا سازی و بازار معاملات آشنا کردیم. سعی کنید این اصطلاحات را به صورت دقیق به کار ببرید؛ چراکه هر یک از آن‌ها معنای مختص به خود را دارند و اشتباه گرفتن‌شان ممکن است به شغل یا معامله شما آسیب بزند.

هم‌چنین پیشنهاد می‌کنیم دیگر مقالات سایت طلاین را از دست ندهید. در طلاین می‌توانید بدون کارمزد بالا و با امنیت به خرید و فروش طلای آب شده بپردازید. برای شروع در سامانه طلاین ثبت‌نام کنید.

15 دیدگاه دربارهٔ «اصطلاحات بازار طلا؛ مرور ۶۰ اصطلاح طلا در چند دقیقه »

  1. سلام خدمت مدیر محترم ،در این پلتفرم میتونیم خرید و فروش آنی داشته باشیم ؟
    خرید و فروش هایی که باعث سود دهی میشه منظورمه؟
    لطفا راهنمایی کنید
    بنده در پلتفرم ثبت نام کردم
    منتظرم ازین مطمئن بشم تا سرمایه گذاری کنم برای خرید و فروش طلای داخلی.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام وقت به خیر.
      بله در زمان‌هایی که بازار و معاملات باز هستند شما می‌توانید به صورت آنی خرید و فروش انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با همکاران ما در تیم پشتیبانی تماس بگیرید.

  2. با سلام دوستان کسی در این سامانه تجربه کاری داره یهو کلاهبرداری نباشه ۳۰ تومن پول داریم اونو دود بشه بره

  3. بازتاب: طلای متفرقه چیست؟+ نحوه محاسبه عیار متفرقه- طلاین

  4. بازتاب: مسکوکات طلا چیست؛ اصطلاحات بازار طلا - طلاین

  5. بازتاب: مصنوعات طلا چیست؟ همه چیز درباره کد اصالت مصنوعات طلا- طلاین

  6. بازتاب: کیفی طلا کیست و در بازار چه کاری می‌کند؟ - طلاین

  7. بازتاب: تیزآب سلطانی + کاربرد آن | طلاین

  8. بازتاب: 10 نکته درباره اینکه آبکاری طلا چیست؟ نحوه آبکاری طلا- طلاین

  9. بازتاب: ریژه چیست و چه کاربردی دارد؟ - طلاین

  10. بازتاب: اسپرد شمش طلا چیست و چه کاربردی دارد؟ - طلاین

  11. بازتاب: انگ طلا چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ - طلاین

  12. بازتاب: گواهی سپرده طلا چیست + مزایا و معایب و نحوه خرید - طلاین

  13. بازتاب: روش های عیار سنجی طلا | طلاین

  14. بازتاب: مثقال طلا؛ تعریف مثقال و فرمول تبدیل، هر مثقال طلا چند گرم است؟ - طلاین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا