انواع سکه طلا را بشناسید – معرفی تمامی سکه‌های موجود در بازار

انواع سکه طلا
3.7/5 - (21 امتیاز)

در این نوشته به سراغ معرفی انواع سکه طلا می‌رویم و برای شما سکه‌های طلا را از نظر قطع، سال ضرب و طرحشان بررسی می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید با انواع سکه طلا به صورت تخصصی آشنا شوید، همراه ما باشید.

سکه طلا چیست؟

سکه قطعه‌ای فلزی و دایره‌ای و تخت است که جنس آن از طلا است. این سکه‌ها وزن، عیار و جنس مشخصی دارند. هرکدام از این سکه‌ها در طرف خود دارای اشکال رسمی و خاصی هستند.

 سکه‌های طلای تولید شده در ایران، توسط ضراب‌خانه بانک ملی ایران ضرب شده و معمولاً به شکل بسته‌های صدتایی و به‌منظور توزیع بین مردم، در اختیار صرافی‌ها و بانک‌های مجاز قرار می‌گیرند.

انواع سکه‌های طلای تولیدی در ایران شامل انواع زیر هستند:

  • سکه بهار آزادی (طرح قدیم)
    • سکه تمام بهار آزادی
    • نیم سکه بهار آزادی
    • ربع سکه بهار آزادی
  • سکه امامی (طرح جدید)
  • سکه گرمی 
  • سکه پارسیان

در ادامه انواع سکه را از نظر سال ضرب و قطع به‌طور کامل به شما معرفی می‌کنیم.

انواع سکه طلا از نظر سال ضرب

سکه‌ها از نظر سال ضرب به دو دسته تقسیم می‌شوند که به شرح کوتاهی از آن‌ها می‌پردازیم. البته باید توجه داشته باشید این دو سکه از نظر وزن و عیار با هم تفاوتی ندارند. عیار هر دو ۹۰۰ در ۱۰۰ است و وزن آن‌ها ۸٫۱۳۵۹۸ گرم ضرب شده است.

انواع سکه از نظر سال ضرب
انواع سکه از نظر سال ضرب

سکه طرح قدیم

ضرب این سکه‌ها مربوط به سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶ است. برای شناسایی این سکه‌ها کافی است که به شکل آن‌ها نگاه کنید. سکه‌های طرح قدیم دارای نام حضرت علی و عبارت بانک ملی ایران در یک سمت و تصویر حرم امام رضا و عبارت اولین بهارآزادی در سمت دیگر هستند.

سکه‌های طرح قدیم تا مدتی پیش به همراه سایر سکه‌ها در بازار عرضه می‌شدند؛ اما در حال حاضر این سکه‌ها تقریباً به طور کامل از بازار طلای ایران کنار گذاشته شده‌اند. علت آن نیز اختلاف قیمت واضح این سکه‌ها با سکه طرح جدید و کمبود تقاضا برای آن‌ها است. سکه‌های ۲.۵ بهار و ۵ بهار نیز در همان سال و با همین طرح ضرب شدند که امروزه تقریباً نایاب‌اند.

مطالعه بیشتر: سکه طرح قدیم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سکه طرح جدید

به این سکه‌ها، سکه امامی نیز گفته می‌شود و از سال ۱۳۸۶ تا کنون در بازار کشور عرضه می‌شوند. سکه‌های طرح جدید دارای تصویر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در یک سمت و تصویر بارگاه امام رضا در طرف دیگر هستند. این نوع سکه قیمت بالاتری نسبت به سکه‌های طرح قدیم دارد.

البته سکه‌های طرح قدیم و جدید از نظر وزن و عیار هیچ تفاوتی با هم ندارند؛ اما به دلیل تقاضای متفاوت با قیمت‌های کاملاً متفاوتی عرضه می‌شوند. دقت داشته باشید که بر روی همهٔ سکه‌های طرح جدید، به‌جای سال ضرب واقعی آنها سال ضرب اولین دورهٔ ضرب این سکه‌ها یعنی 1386 درج می‌شود. قیمت سایر انواع سکه‌های بهارآزادی شامل نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه‌های گرمی تابع قیمت این سکه است.

مطالعه بیشتر: سکه طرح جدید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

انواع سکه طلا از نظر قطع

در ادامه انواع سکه را از نظر قطع به شما معرفی می‌کنیم:

انواع سکه از نظر قطع

سکه تمام

به مناسبت انقلاب ۵۷، به پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی ضرب سکه‌های طلا آغاز گردید. یکی از این سکه‌ها، سکه‌ی تمام بهاری آزادی بود که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ تولید شد.

  • وزن سکه بهار آزادی: 8/13598 گرم
  • میزان طلای خالص: 7/322382 گرم
  • قطر: ۲۲ میلی‌متر
  • عیار: ۹۰۰ در ۱۰۰ است که در مقیاس ۲۴ عیار، برابر با ۲۱٫۶ محسوب می‌گردد.

مطالعه بیشتر: سکه تمام بهار آزادی چیست؟

نیم سکه

سکه نیم بهاری آزادی یکی دیگر از انواع سکه است. این سکه در وزن با سکه تمام بهار آزادی تفاوت دارد.

  • وزن نیم سکه بهار آزادی: 4.0665 گرم
  • قطر: ۱۹ میلیمتر
  • عیار نیم سکه از ۲۲ تا ۲۴ است و ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است.

مطالعه بیشتر: نیم سکه بهار آزادی چیست؟

ربع سکه

از دیگر سکه‌ها ربع سکه است که تفاوت آن با سایر سکه‌ها در وزن آن است.

  • وزن ربع سکه: 2.03225 گرم
  • قطر: ۱۴ میلیمتر
  • عیار :۲۲

مطالعه بیشتر: وزن ربع سکه بهار آزادی چه قدر است؟

سکه گرمی

سکه یک گرمی بهار آزادی نیز یکی از انواع سکه‌های بهارآزادی است که احتمالاً کمتر از بقیه نام آن را شنیده‌اید. علت گمنام بودن این سکه‌ها جدید بودن آن‌ها در بازار طلای کشور است. ضرب سکه‌های گرمی از سال ۱۳۹۰ به بعد انجام می‌شود. به دنبال افزایش روزافزون قیمت طلا در کشور و کاهش قدرت خرید مردم برای تهیه سکه‌های بهار آزادی و در نتیجه روی‌آوردن آن‌ها به خرید سکه‌های پارسیان، بانک مرکزی در صدد تولید سکه‌هایی برآمد که عیار بالاتر از سکه‌های پارسیان و بسته‌بندی استاندارد بانک مرکزی اما با وزن کمتر از ربع‌سکه بهارآزادی یعنی یک گرم داشته باشند.

به همین منظور سکه‌های یک گرمی بهارآزادی با عیار ۲۲ (در مقایسه با سکه‌های پارسیان با عیار ۱۸) به بازار عرضه شدند. برخلاف سایر سکه‌ها، تاریخ ضرب سکه‌های گرمی بر روی آن‌ها حک نمی‌شود.

  • وزن سکه گرمی: 1.01
  • قطر سکه گرمی: ۱۳.۳
  • عیار سکه گرمی: ۲۲

مطالعه بیشتر: سکه گرمی چیست؟

سکه پارسیان

سکه‌های پارسیان در واقع قطعاتی از طلا هستند که به علت شباهتی که به سکه‌های وکیوم شده دارند، تحت عنوان سکه پارسیان شناخته می‌شوند. این سکه‌ها تنوع بیشتری نسبت به سکه‌های بهارآزادی دارند و در وزن‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. رایج‌ترین وزن‌های مورداستفاده سکه‌های پارسیان شامل سکه‌های ۵۰ سوای، ۱۰۰ سوتی، ۱۵۰ سوتی، ۲۰۰ سوتی، ۲۵۰ سوتی، ۳۰۰ سوتی، ۴۰۰ سوتی، ۵۰۰ سوتی، ۱ گرمی، ۱.۵ گرمی و ۲ گرمی هستند.

وزن این سکه‌ها روی وکیوم آنها درج شده است و همهٔ آن‌ها عیار ۱۸ یا ۷۵۰ دارند. محبوبیت سکه‌های پارسیان مربوط به کاربرد گسترده آن‌ها در هدیه‌دادن است. دقت داشته باشید که بر روی بسته‌بندی سکه‌های پارسیان باید وزن، عیار و مشخصات واحد تولید آن به طور کامل درج شده باشد و سکه دارای هولوگرام باشد.

مطالعه بیشتر: سکه پارسیان چیست؟

سکه بانکی و غیربانکی یعنی چه؟

سکه‌های بانکی، سکه‌هایی هستند که تحت نظارت دولت و بانک مرکزی تولید می‌شوند و پیش از ارائه به بازار، وزن، عیار و بسته‌بندی آن‌ها توسط بانک مرکزی تأیید می‌شود. بسته‌بندی این سکه‌ها حاوی اطلاعات واحد تولیدکننده سکه است و علاوه‌برآن وزن و عیار سکه نیز بر روی آن درج شده است‌. به همین دلیل این سکه‌ها کاملاً قابل‌اطمینان هستند و از ارزش بالاتری برخوردارند.

اما سکه‌های غیربانکی سکه‌هایی هستند که تأییدیه بانک مرکزی را ندارند و به همین دلیل هیچ تضمینی در جهت اصالت آن‌ها به خریدار ارائه نمی‌شود. همچنین این سکه‌ها معمولاً فاقد بسته‌بندی ارائه‌کننده مشخصات سکه هستند. از آن‌ جایی که نظارتی بر تولید این سکه‌ها وجود ندارد، سکه‌های غیربانکی معمولاً استانداردهای لازم برای تولید سکه‌ها را ندارند و ممکن است عیار کمتر از میزان بیان شده را داشته باشند، دارای وزن کمتری باشند، شکل آن‌ها کاملاً مشابه سکه‌های بانکی نباشد و یا حتی اصلاً طلا نباشند. تنها مزیت سکه‌های بانکی نسبت به سکه‌های غیربانکی نداشتن حباب قیمتی است که باتوجه‌به دردسر‌های زیاد موقع فروش این سکه‌ها، خرید آن‌ها عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

برای اطلاعات کامل‌تر این نوشته را مطالعه کنید: تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی چیست؟

قیمت سکه طلا

یکی از موارد بسیار مهم در خرید سکه قیمت سکه است. برای مشاهده قیمت سکه میتوانید به صفحه قیمت سکه (قیمت لحظه ای) مراجعه کنید.

سخن پایانی

هرکدام از انواع سکه‌ها کاربردهای متفاوتی دارد. بر اساس نیاز خود می‌توانید سکه‌ی موردنظر خود را خریداری کنید. در این مقاله انواع سکه را تعریف کردیم و درباره آن‌ها صحبت کردیم. نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. هم‌چنین اگر قصد خرید سکه را دارید این نوشته را بخوانید: راهنمای خرید سکه

انواع سکه طلا را بر اساس چه مواردی دسته‌بندی می‌کنند؟

انواع سکه طلا را بر اساس دو مورد دسته‌بندی می‌کنند: ۱. قطع سکه ۲. سال ضرب سکه

سکه طلا از نظر قطع چه انواعی دارد؟

انواع سکه از نظر قطع به دسته‌های: «تمام سکه»، «نیم سکه»، «ربع سکه»، «سکه گرمی»، «سکه پارسیان»، «» تقسیم می‌شوند.

7 دیدگاه دربارهٔ «انواع سکه طلا را بشناسید – معرفی تمامی سکه‌های موجود در بازار»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا