استاندارد طلا چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟

استاندارد طلا چیست؟
5/5 - (2 امتیاز)

در مقاله اصطلاحات بازار، اصطلاحات رایج را به طور خلاصه توضیح دادیم. در این مقاله می‌خواهیم یکی از آن اصطلاحات به نام استاندارد طلا را به طور کامل توضیح دهیم. هم‌چنین در ادامه با شما درباره رابطه پول و طلا و تاریخچه آن با شما صحبت می‌کنیم. 

استاندارد طلا چیست؟

استاندارد طلا یک نوع سیستم پولی است؛ که افراد اجازه دارند پول را به طلا و برعکس طلا را به پول تبدیل کنند. در این سیستم، بانک مرکزی هر کشور موظف است که با دریافت اسکناس رایج خود، به نرخ ثابت و معینی، طلا به افراد تحویل دهد.

تاریخچه استاندارد طلا

در سالیان دور از سکه‌های طلا برای تجارت استفاده می‌شده‌است. اما این روش پس از گذشت چند سال دیگر رایج نبوده‌است و راه دیگری را جایگزین آن کردند. ممکن است درباره تاریخچه استفاده از طلا کنجکاو باشید، اگر این طور است این نوشته جذاب را از دست ندهید: تاریخچه طلا 

آن‌ها طلاهای خود را داخل دیوارهایی که به شدت محافظت می‌شد ذخیره می‌کردند. پس از تحویل طلای خود به آن‌ها رسیدی را دریافت می‌کردند تا با استفاده از آن بتوانند خدمات و کالاهایی که می‌خواستند را خریداری کنند. در واقع این رسیدها جای طلا را در هنگام خرید و فروش گرفتند. اغلب ارزها با هدف برگشت خرج می‌شدند که به این امر استاندارد طلا می گویند. افراد می توانستند که با مراجعه به بانک ها و تحویل یک تکه کاغذ، طلا دریافت کنند.

بعد از سال ۱۹۴۵ این امر دچار تغییر و تحول شد و ارزها به دلار و در آخر به طلا تبدیل می‌شدند؛ بنابراین افراد دیگر نمی‌توانستند که پول‌های کاغذی خود را به طلا تبدیل کنند و فقط بانک های مرکزی قادر به این کار بودند. کشور فرانسه دیگر به دلار آمریکا اعتمادی نداشت و دلارهای خود را به طلای واقعی تبدیل کرد و به همین دلیل طلاهای ذخیره شده در آمریکا به سرعت در حال تمام شدن بودند، بنابرین این تبادل متوقف شد. به همین دلیل در سال ۱۹۷۱  رئیس جمهور آمریکا، آمریکا و کشورای دیگر را از استاندارد طلا  یا چیزهای دیگر که مشابه آن باشند، منع کرد.

اگر دوست دارید که درباره نقش طلا در تعیین اقتصاد جهانی بیشتر بدانید، این نوشته را از دست ندهید: نقش طلا در اقتصاد جهان

انواع استاندارد طلا:

استاندارد طلا انواع مختلفی دارد، در ادامه آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم:

استاندارد مسکوک طلا

پس از انتشار سکه‌های شاهی، تاجدار، سکه‌های مسی و انواع دیگر سکه توسط دولت بریتانیا در قرن نوزدهم، استاندارد مسکوک طلا رواج پیدا کرد. در این سیستم پولی، واحد پول براساس ارزش سکه‌های طلای در گردش است یا ارزشی معادل همان سکه‌های طلا دارد. این استاندارد در جنگ جهانی اول با دستور امپراتوری بریتانیا کنار گذاشته شد.

استاندارد مسکوک طلا
استاندارد مسکوک طلا

استاندارد شمش طلا

استاندارد شمش طلا بر اساس میزان تقاضا با قیمت ثابت به عنوان پول در گردش مبادله می‌شده‌است. این سیستم پولی یک ویژگی منحصر به فرد دارد. تورم و هر چیزی مانند آن به سختی می‌تواند روی این سیستم تاثیر بگذارد و آن را دچار تنزل قیمت کند. ارزش پول در گردش به میزان شمش طلایی بستگی دارد که دولت‌ها ذخیره کرده‌اند و به همین علت چاپ پول بیشتر توسط دولت‌ها بسیار دشوار می‌شود. در سال ۱۹۲۵ این سیستم پولی جایگزین استاندارد مسکوک طلا شد. اما این استاندارد نیز به سرنوشت مسکوک طلا دچار شد و آن هم در سال ۱۹۳۱ به طور کامل کنار گذاشته شد.

استاندارد ارز طلا

برخی از کشورهایی که ذخایر بزرگ طلا ندارند، می‌خواهند که ارزش پول خود را صرف نظر از ارزش ذاتی بر پایه طلا تثبیت کنند. در این سیستم پولی دولت وارد کار می‌شود و یک نرخ ارز ثابت را برای یک پول خارجی که از استاندارد مسکوک یا شمش طلا استفاده می‌کند، تضمین می‌کند. در قرن نوزدهم کشورها پول رایج خود را در برابر سیستم‌های آمریکایی یا بریتانیایی با پشتوانه طلا، تثبیت می‌کردند.

استاندارد ارز طلا
استاندارد ارز طلا

 

پول بدون پشتوانه و استاندارد طلا

در سال ۱۹۳۱ به خاطر رکود شدید اقتصادی، ذخایر طلا رو به نابودی بوده‌ است؛ بنابراین طلا از سیستم‌های پولی کنار گذاشته شد. به همین دلیل امروزه سیستم‌های پولی بدون پشتوانه جایگزین پول با پشتوانه طلا شده‌است.

این نوع سیستم پولی مانند برخلاف شمش طلا، ارزش ذاتی ندارد و برمبنای همان ارزش قراردادی که برایشان تعیین شده‌است را دارند. همچنین ارزش پول‌های بدون پشتوانه نسبت به سایر پول‌های موجود در بازارهای ارز خارجی دچار نوسان می‌شود. یکی از معایب این سیستم پولی، حساس بودن در برابر تورم است که این موضوع می‌تواند پول را به شکل قابل توجهی بی‌ارزش کند.

افرادی که دوست ندارند که قدرت سیستم پولی به دست بانک مرکزی باشد، همچنان در تلاش هستند تا استاندارد طلا و قاعده ساده نظام آن را بازگردانی کنند، تا قدرت را به طور یکسان توزیع کنند و همچنین بتوانند سطح قیمت‌های جهانی را به طور متوازن نگه دارند.

جمع‌بندی:

در این نوشته این سوال را پاسخ دادیم که استاندارد طلا چیست و چه انواعی دارد؟ اگر سوال دیگری دارید آن را با ما در طلاین در میان بگذارید.

استاندارد طلا چیست؟

یک واحد پولی است که در آن وزن ثابتی از طلا معیار سنجش است.

پشتوانه پول چیست؟

قدرت اقتصادی درواقع پشتوانه پول است، اما در کشورهای در حال توسعه مانند ایران آن را قدرت تجارت خارجی می‌دانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا