گواهی سپرده شمش طلا چیست؟ و نکات خرید گواهی سپرده شمش طلا

گواهی سپرده شمش طلا چیست؟
5/5 - (3 امتیاز)

اگر در جریان بازار بورس کالای ایران باشید، ممکن است با این سؤال مواجه شده باشید که گواهی سپرده شمش طلا چیست؟ گواهی سپرده کالایی از انواع اوراق بهادار ارائه شده در بورس کالای ایران است. از دارایی‌های پایه در این بازار، شمش طلا است که به‌تازگی در بازار بورس کالای ایران به‌عنوان یک دارایی پایه ارائه شده است.

افراد می‌توانند با رعایت شرایط و با آگاهی از روش خرید گواهی سپرده شمش طلا، در زمانی که مقرر شده برای خرید  حداقل یک گواهی معادل 0.1 گرم طلا در این بازار اقدام کنند. سقف خرید گواهی تا 11 هزار گواهی سپرده شمش طلا است.

در این مطلب دررابطه‌با مفهوم گواهی سپرده شمش طلا و نحوه خرید گواهی سپرده شمش طلا نکاتی را با شما در میان می‌گذاریم. همچنین آموزش خرید گواهی سپرده شمش طلا به اطلاع شما می‌رسانیم.

گواهی سپرده شمش طلا چیست؟

گواهی شمش طلا، سندی است که ارزش‌ آن برابر با یک‌دهم گرم از شمش طلای یک‌ کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ است. این گواهی با نماد «CD1G0B0001» از شنبه تا پنج‌شنبه در بازار بورس کالا معامله می‌شود. برای دریافت گواهی سپرده شمش طلا، لازم است که فرد حداقل به اندازهٔ یک شمش طلا گواهی سپرده داشته باشد تا بتواند شمش طلای خود را از انبار تحویل بگیرد.

جالب است بدانید گواهی برای انواع دیگری از طلا نیز وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر این نوشته را از دست ندهید: گواهی سپرده طلا چیست؟

شرایط معاملات گواهی سپرده شمش طلا

پس از آگاهی دربارهٔ اینکه گواهی سپرده شمش طلا چیست، شما باید شرایط و طریقه خرید گواهی سپرده شمش طلا را نیز بدانید. در ابتدا برای ورود به بازار گواهی سپرده شمش طلا، باید حداقل یک گواهی برابر با 0.1 گرم شمش طلا خریداری کنید.

برای تحویل شمش طلا از انبار نیز نیاز به داشتن 11 هزار گواهی سپرده شمش طلا است. تحویل کالا تصادفی و از یکی از انبارهایی که در آن شمش‌های طلا پذیرش شده انجام می‌شود.

 نحوه خرید گواهی سپرده شمش طلا به این صورت است که معاملات در حوزهٔ شمش طلا در بازار ابزارهای نوین مالی بورس کالا انجام شده و برای معامله، نیاز به کد بورس کالا است. مشتریان می‌توانند به سامانهٔ آنلاین شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز معاملات مشتقه مبتنی بر کالا، مراجعه نمایند و اقدام به دریافت کد معاملاتی بورس کالا کنند.

گواهی سپرده شمش طلا، مانند باقی نمادهای بازار گواهی سپرده کالایی، با محدودیت دامنهٔ نوسان ارائه می‌شود. اگر کسی شرایط و زیرساخت‌های لازم برای معاملات آنلاین گواهی سپرده شمش طلا را داشته باشد، امکان معامله به‌صورت آنلاین وجود دارد.

درصورتی‌که شرایط برای روش خرید گواهی سپرده شمش طلا به‌صورت آنلاین فراهم نبود، کارگزاران می‌توانند درخواست مشتریان را از طریق ایستگاه‌های معاملاتی به بورس کالا برسانند.

روزهایی که گواهی سپرده شمش طلا معامله می‌شود، از شنبه تا پنج‌شنبه است و ساعت مجاز معاملات از ساعت 12 با شروع مرحلهٔ گشایش و تا 3 بعدازظهر به‌صورت حراج پیوسته است.

 آموزش خرید گواهی سپرده شمش طلا
آموزش خرید گواهی سپرده شمش طلا

نحوه معاملات گواهی سپرده شمش طلا

تا به اینجا، به این آگاهی رسیدید که گواهی سپرده شمش طلا چیست. اما نکتهٔ مهمی که باید به آن آگاه باشید این است که طریقه خرید گواهی سپرده شمش طلا چگونه است. در ادامه با آموزش خرید گواهی سپرده شمش طلا همراه باشید.

شما برای معامله گواهی سپرده شمش طلا، پس از دریافت کد بورس کالا باید مراحلی را طی کنید. گواهی سپرده شمش طلا مانند دیگر گواهی‌های سپرده کالایی، مهلت تسویه در بورس کالا دارد، پس افراد باید پیش از اقدام به خرید نماد معاملاتی مانند گواهی سپرده شمش طلا، از داشتن پول لازم برای این معامله اطمینان داشته باشند.

روش خرید گواهی سپرده شمش

برای خرید گواهی سپرده شمش طلا باید مراحل زیر را طی کنید.

  • دریافت کد مخصوص بورس کالا
  • واریز وجه برای شارژ دفتر دارایی
  • تکمیل شارژ دفتر دارایی مشتری
  • گشایش نماد معاملاتی
  • ارائهٔ سفارش به کارگزار و ثبت سفارش
  • تطبیق سفارش توسط سامانهٔ معاملات در بورس کالا
  • تسویه وجه معامله

اگر مشتری در خرید گواهی سپرده شمش طلا موفق نشد، برای بازگشت وجه می‌تواند مراحل زیر را انجام دهد:

  • درخواست بازگشت وجه از طرف مشتری به کارگزار
  • کارسازی درخواست از طرف کارگزار
  • کارسازی درخواست از طرف بورس کالا
  • بازگشت وجه به مشتری
 معاملات گواهی سپرده شمش طلا
معاملات گواهی سپرده شمش طلا

مدارک لازم برای خرید گواهی سپرده شمش طلا

ممکن است با این پرسش مواجه شوید که مدارک لازم برای گواهی سپرده شمش طلا چیست؟ برای دریافت کد در طی انجام روش خرید گواهی سپرده شمش طلا، نیاز به ارائهٔ مدارکی دارید. این مدارک برای افراد حقیقی شامل موارد زیر است:

  • اصل و کپی کارت ملی
  • تکمیل فرم احراز هویت
  • فرم درخواست کد مشتریان حقیقی در سایت بورس کالا
  • شماره‌حساب بانکی و شماره شبا

سخن پایانی

خرید گواهی سپرده شمش طلا، در بازار بورس کالای ایران امروزه روشی شناخته شده است. ممکن است بخواهید که گواهی سپرده شمش طلا را به هر هدفی همچون سرمایه‌گذاری تهیه کنید.

در این مطلب خواندید که گواهی سپرده شمش طلا چیست. همچنین دررابطه‌با طریقه خرید گواهی سپرده شمش طلا اطلاعاتی دریافت کردید. پیشنهاد ما این است که برای دریافت اطلاعات تکمیلی دربارهٔ این موضوع که گواهی سپرده شمش طلا چیست، به سایت طلاین به نشانی tlyn.ir مراجعه نمایید و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول:

برای خرید سپرده شمش طلا نیاز به چه چیزهایی داریم؟

در ابتدا به کد بورس کالا نیاز داریم و برای دریافت آن نیز احتیاج به ارائهٔ  مدارک شناسایی و بانکی است.

آیا با گواهی سپرده شمش طلا، می‌توان شمش طلای فیزیکی نیز تحویل گرفت؟

بله با داشتن حداقل 11 هزار گواهی‌ سپرده شمش طلا، می‌توان به‌صورت فیزیکی نیز شمش طلا دریافت کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا