حباب طلا چیست؟ نحوه محاسبه حباب طلا

حباب طلا چیست؟
3.3/5 - (22 امتیاز)

یکی از مهم‌ترین مسائل پیش از سرمایه گذاری در طلا یا هر بازار دیگری، آشنایی با مفهوم حباب است. حباب در اصطلاحات بازار به نوعی قیمت غیر واقعی گفته می‌شود که بر اساس شرایط و تغییر میزان عرضه و تقاضای یک کالا به‌وجود می‌آید. در این نوشته به طور دقیق بررسی خواهیم کرد که حباب طلا چیست؟ چه انواعی دارد و روش محاسبه حباب قیمت طلا چگونه است. با ما همراه باشید.

حباب طلا چیست؟

حباب طلا به معنای افزایش یا کاهش قیمت طلا به خاطر تقاضای بیش از حد برای طلا است که ممکن است به دلیل تأثیرات مختلف اقتصادی، سیاسی و جهانی، نرخ تورم و تقاضای بازار رخ دهد. اما با گذر زمان، این حباب قیمتی شکسته می‌شود و قیمت طلا به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. بنابراین، برای خرید و فروش طلا، باید به تغییرات قیمتی و وجود حباب‌ها در آن دقت کرد و از شایعات و توصیه‌های نادرست در بازار طلا پرهیز کرد.

به بیان دیگر قیمت طلا به قیمت انس جهانی بستگی دارد و براساس آن محاسبه می‌شود. در برخی موارد قیمت طلا در ایران براساس قیمت‌های تثبیت شده در کشور به فروش می‌رسد، به این اختلاف قیمت میان انس جهانی و قیمت تثبیت شده در ایران، حباب طلا می‌گویند. البته اگر بخواهیم که به طور عامیانه بیان کنیم، حباب قیمت اختلاف قیمت ذاتی یک کالا با قیمتی است که آن کالا در بازار عرضه می‌شود.

حباب مثبت و منفی طلا چیست؟

جالب است بدانید حباب‌ها انواع مختلفی دارند که با عبارت‌های حباب مثبت و منفی شناخته می‌شوند. در ادامه این انواع را به شما توضیح می‌دهیم.

حباب مثبت:

اگر عرضه طلا از تقاضای آن بیشتر باشد، حباب به وجود آمده مثبت است. وقتی اقدام به خرید طلا می‌کنید، ممکن است که حباب قیمت مثبت باشد. یعنی این که قیمت در ایران از قیمت‌های جهانی گران‌تر است و تعدیل قیمت با قیمت جهانی ممکن است که قیمت ارزان‌تر شود.

عوامل موثر در ایجاد حباب مثبت:

  • افزایش سرمایه و نقدینگی در بازار
  • این اتفاق باعث می شود که تقاضا برای طلا افزایش پیدا کند و در نتیجه تعادل عرضه و تقاضا به هم می خورد و قیمت ها روند افزایشی پیدا می کنند
  • کمیاب شدن طلا در بازار به علت برخی از مسائل مانند احتکار کردن اتفاق می افتد
  • سرمایه گذاری بر روی طلا به امید بالا رفتن طلا در آینده و تحت تاثیر هیجانات بازار بودن

در حباب مثبت بهترین راه فروش طلا است؛ چراکه پیش‌بینی می‌شود به مرور زمان قیمت طلا کاهش پیدا کند.

حباب منفی:

حباب منفی دقیقاً برعکس حباب مثبت است. اگر تقاضای طلا از عرضه آن بیشتر باشد، حباب منفی به وجود می‌آید. همچنین ممکن است که هنگام خرید طلا حباب قیمت منفی باشد، البته این اتفاق در ایران تقریباً غیرممکن است. در شرایط منفی حباب قیمت طلا در ایران از قیمت جهانی کمتر است و برای تعدیل قیمت با قیمت جهانی باید قیمت افزایش پیدا کند.

جالب است که بدانید بیشتر حباب‌ها مثبت هستند و به ندرت حباب منفی به وجود می‌آید و هرچه میزان حباب‌ها کمتر باشد سرمایه گذاری در طلا بهتر است.

عوامل موثر در ایجاد حباب منفی:

  • تغییر مسیر سرمایه گذاران به سمت محصولی دیگر و کاهش تقاضای طلا
  • عرضه و تولید طلا بیش از حد نیاز بازار

بررسی حباب در انواع طلا

همان‌طور که می‌دانید طلا‌ برای سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارد. در ادامه انواع حباب را در طلاهای مختلف بررسی می‌کنیم:

حباب طلای ۱۸ عیار

قیمت طلا در ایران به صورت روزانه توسط اتحادیه طلا و جواهر اعلام می‌شود و ممکن است با توجه به عوامل مختلف، به ویژه نرخ ارز، تغییر کند. به همین خاطر برای پیدا کردن حباب طلای ۱۸ عیار لازم است تا با فرمول محاسبه حباب طلا آشنایی داشته باشید و پیش از هربار خرید، قیمت و میزان حباب را بررسی کنید تا سرمایه گذاری و خریدی پرسود داشته باشید.

حباب طلای آب شده

طلای آب شده یکی از مهم‌ترین منابع برای سرمایه گذاری در طلا است و به همین خاطر به مرور زمان شاهد نوسان‌های قیمت و حباب طلای آب شده یا حباب ابشده هستیم. برای محاسبه حباب طلای آب شده نیز می‌توانید از روشی که در ادامه آن را برای شما توضیح می‌دهیم استفاده کنید.

اگر می‌خواهید درباره این مفهوم بیشتر بدانید، این نوشته را بخوانید: حباب طلا چیست؟

حباب ابشده

حباب شمش طلا

شمش‌های طلا قطعاتی ساخته شده از طلا با عیار بالا هستند که می‌توان آن‌ها را گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری دانست؛ چراکه حباب شمش طلا در مقایسه با سکه و حباب طلا کمتر است و به همین‌ خاطر قیمت شمش طلا در گذر زمان با ثبات بیشتری رو‌به‌رو است.

حباب شمش طلا
حباب شمش طلا

حباب سکه

سکه یکی از انواع طلا است که در معرض بیشترین حباب قرار می‌گیرد؛ چراکه روند تغییر عرضه و تقاضا در آن بیشتر است. در نوشته دیگری به طور کامل درباره حباب سکه برای شما توضیح داده‌ایم: حباب سکه چیست؟

 نحوه محاسبه حباب طلا

برخلاف تصور عموم محاسبه حباب قیمت طلا آسان است و شما می‌توانید برای محاسبه آن از فرمول محاسبه حباب طلا استفاده می‌کنیم:

  • ابتدا اونس طلا را در قیمت دلار ضرب می کنیم تا قیمت ۱ اونس طلا به ریال به دست بیاید.
  • قیمت ۱ اونس طلا ۲۴ عیار × دلار = قیمت ۱ اونس طلا به ریال
  • سپس قیمت به دست آمده را بر اونس طلا که ۱ اونس برابر ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ گرم است، تقسیم می‌کنیم تا قیمت ۱ گرم طلای ۲۴ عیار به ریال به دست بیاید.
  • قیمت به دست آمده را بر عدد ۱۰۰۰ تقسیم میکنیم و سپس در ۷۵۰ ضرب می‌کنیم تا قیمت ۱ گرم طلای ۱۸ عیار به دست بیاریم.
  • با این روش قیمت جهانی طلا را به دست می‌آوریم.  سپس مظنه طلا در ایران را تقسیم بر ۴.۳۳۱۸۰۲ می‌کنیم.
  • بعد از محاسبه هر دو قیمت، آن ها را با هم مقایسه می‌کنیم تا بتوانیم حباب قیمت را به دست آوریم.

اگر قیمت طلا در ایران از قیمت طلا در جهان بیشتر باشد، حباب مثبت تشکیل می‌شود و اگر قیمت طلا در جهان از قیمت طلا در ایران بیشتر باشد، حباب منفی تشکیل می‌شود.

روش محاسبه حباب طلا
روش محاسبه حباب طلا

جمع‌بندی

در این نوشته به پاسخ این سوال پرداختیم که حباب طلا چیست؟ امیدواریم توانسته باشیم شما را با ماهیت حباب طلا، انواع آن و روش محاسبه حباب طلا آشنا کرده باشیم. اگر هر سوالی در این باره دارید آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید. به علاوه خوشحال می‌شویم تجربیات شما را درباره بررسی حباب طلا بدانیم.

حباب طلا چیست؟

اگر زمانی در بازار طلا فرابرسد که قیمت واقعی طلا و قیمت آن در بازار اختلاف داشته باشد، درواقع شاهد یک حباب در بازار طلا هستیم.

قیمت واقعی طلا را بر چه اساس می‌سنجند؟

قیمت طلای واقعی قیمت آن در بازار بین‌الملل است و اگر قیمت طلای ایران با آن اختلاف داشته باشد آن را حباب طلا می‌نامیم.

9 دیدگاه دربارهٔ «حباب طلا چیست؟ نحوه محاسبه حباب طلا»

  1. سلام طلای اب شده ومطمئن رو از کجا وچه برندی بخریم وچه مشخصهایی باید داسته باشه؟

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام وقت به خیر. شما می‌توانید خرید طلای آب شده را از طلاین انجام دهید. برای شروع در سامانه طلاین ثبت نام کنید و می‌توانید بر اساس قیمت اتحادیه طلا طلا بخرید. سقف خرید در طلاین ۱۰ سوت است و شما می‌توانید با هر مبلغی طلا خریداری کنید.

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و وقت به خیر. درصد حباب بستگی به میزان ریسک پذیری، نحوه معامله در طلا و میزان سود مد نظر شما بستگی دارد و نمي‌توان عددی قطعی برای آن مشخص کرد.

  2. سلام.بنظر شما خرید طلای آب شده بهتره یا صندوق سرمایه‌گذاری طلا؟ ممنون

  3. مریم سلامی

    سلام .برای پس انداز و سرمایه گذاری مدت دار بهتره سکه بخریم یا طلا.
    من طلای آب شده را نمیگم .چون به اون آشنایی ندارم. منظورم طلای مصرفی با اجرت کم است . و اگه سکه را میگید . کدوم سکه بهتره ؟
    ممنونم

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام وقت به خیر. پیشنهاد ما به شما خرید طلای آب شده هست چراکه کارمزد و اجرت نداشته و نقدینگی بالایی دارد. برای آشنایی با طلای آب شده می‌توانید این نوشته را بخوانید: طلای آب شده چیست؟

      در مورد سوال شما هم این نوشته را پیش از این آماده کرده‌ایم: طلای دست دوم بخریم یا سکه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا