برای سرمایه گذاری سکه بخریم یا طلای دست دوم؟

طلای دست دوم یا سکه بخریم؟
4.2/5 - (8 امتیاز)

در هنگام سرمایه گذاری در طلا، امکان‌های مختلفی برای شما وجود دارد. برای پاسخ به سوال «سکه بخرم یا طلای دست دوم؟» این شما هستید که به پاسخ نهایی طلای دست دوم یا سکه دست پیدا می‌‌کنید؛ انتخاب سکه یا طلای دست دوم به بودجه اولیه، مدت زمان مد نظر برای سرمایه‌گذاری و ریسک پذیری شما بستگی دارد. با این حال در ادامه به سراغ بررسی تفاوت سکه و طلای دست دوم می‌پردازیم تا با آشنایی با آن‌ها بتوانید بهترین تصمیم را بسته به شرایط خود بگیرید.

خرید طلای دست دوم بهتر است یا سکه؟

در یک پاسخ کلی، سرمایه گذارانی که می‌خواهند از طلای خود برای مصارف زینتی استفاده کنند؛ اما اجرت ساخت طلا را هم نپردازند، به سراغ خرید طلای دست دوم برای سرمایه گذاری می‌روند. طلای دست دوم را می‌توان به مقدار مورد نیاز خرید و محدودیتی در خرید آن وجود ندارد.

از سویی،‌ سکه کالایی صرفا برای سرمایه گذاری است و از این رو قیمت آن بیشتر تحت تاثیر جریان‌های سیاسی مثل اخبار قرار می‌گیرد و پدیده‌ای به نام حباب به وجود می‌آورد. البته از آنجایی که سکه‌ها تولید بانک ملی هستند، اعتبار بیشتری دارند و نقدینگی نیز در آن‌ها بالاتر است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید سرمایه گذاری بلند مدتی داشته باشید به سراغ طلای دست دوم بروید و اگر به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه، پر ریسک اما دارای سود بیشتری هستید، خرید سکه را امتحان کنید.

در ادامه در پاسخ به سوال برای سرمایه گذاری سکه بهتر است یا طلای دست دوم، از پنج زاویه به مقایسه این دو کالا می‌پردازیم.

طلای دست دوم یا سکه؛ قابل استفاده بودن

طلای دست دوم برای شما قابل استفاده است. در واقع می‌توانید با خرید مصنوعات طلای دست دوم تزئینی در عین حال که سرمایه‌گذاری انجام می‌دهید، برای مصارف تزیینی نیز از آن‌ها استفاده کنید. ناگفته نماند که به این ترتیب خبری هم از پرداخت اجرت ساخت و مالیات طلای نو نیست. این مزیت رقابتی در سکه وجود ندارد و سکه برای سرمایه گذاری صرفا به عنوان یک کالای ارزشمند ذخیره می‌شود.

هم‌چنین اگر تفاوت‌های طلای نو و دست دوم را نمی‌دانید، این نوشته را از دست ندهید: فرق طلای نو و دست دوم چیست

خرید طلای دست دوم به مقدار مورد نیاز

خرید طلای دست دوم را می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، انجام دهید. قیمت طلای دست دوم بر مبنای وزن آن محاسبه می‌شود. در مقابل قیمت سکه در مدل‌های مختلف ربع، نیم و تمام در هر روز در بازار مقادیر مشخصی است و نمی‌توانید به سلیقه خود مقدار مشخصی از آن‌ها را تهیه کنید.

البته اگر می‌خواهید با مقادیر بسیار کم مثلا زیر یک میلیون طلا بخرید، بهترین روش سرمایه گذاری در طلای آب شده است که می‌توانید آن را با کمتر از ۱۰۰ هزار تومان از طلاین خریداری کنید.

خرید طلای دست دوم به مقدار مورد نیاز

محدودیت در خرید طلای دست دوم یا سکه

خرید و فروش طلای دست دوم هیچ‌گونه حساسیتی را در بازار به دنبال ندارد و شما می‌توانید در هر بار خرید و فروش هر مقدار که نیاز دارید، از این مدل طلا خریداری کنید. در مقابل معمولا در خرید سکه چندان آزاد نیستید و در صورتی که تصمیم به خرید تعداد بالایی سکه داشته باشید، ممکن است با محدودیت‌های قانونی مواجه شوید.

البته توصیه می‌کنیم پیش از انتخاب حتما این نوشته را بخوانید: معایب خرید طلای دست دوم

محدودیت در خرید طلای دست دوم یا سکه

تأثیرپذیری از تحولات سیاسی و اقتصادی

سکه در مقایسه با طلای دست دوم خیلی زودتر تحت تأثیر تحولات سیاسی و اقتصادی در کشور قرار می‌گیرد. تصمیم‌گیری‌های حاکمیت روی بازار سکه خیلی سریع تأثیر خود را به نمایش می‌گذارد و زمانی که قیمت سکه تحت تاثیر اخبار بالاتر می‌رود مفهومی به نام حباب سکه به وجود می‌آید.

البته این به این معنی نیست که طلای دست دوم تحت تأثیر اخبار و تحولات قرار نمی‌گیرند. بلکه در مقایسه با سکه دیرتر این تغییرات را تجربه می‌کند.

تأثیرپذیری از تحولات سیاسی و اقتصادی

نقدشوندگی در طلای دست دوم یا سکه

تفاوت طلای دست دوم و سکه را از نظر نقدشوندگی نیز می‌توان بررسی کرد. تجربه نشان می‌دهد که سکه طلا در مقایسه با طلای دست دوم راحت‌تر در بازار به فروش می‌رسد و هر زمان که مایل باشید می‌توانید آن را به دارایی نقد تبدیل کنید؛ اما ممکن است نتوانید به سادگی قطعه طلای دست دوم خود را به فروش برسانید. این قابلیت در برخی از سکه‌ها مثل پارسیان، بیشتر به چشم می‌آید. در نوشته دیگری، این نوع سکه و طلا را مقایسه کرده‌ایم: سکه پارسیان بخریم یا طلا

نقدشوندگی در طلای دست دوم یا سکه

 اعتبار بالاتر سکه‌های رسمی در مقایسه با طلای دست دوم

استقبال عموم مردم به سرمایه‌گذاری در سکه‌های گرمی و سکه‌های ربع، نیم و تمام در مقایسه با طلای دست دوم بیشتر است. شاید دلیل اصلی این موضوع اعتبار بالاتر سکه‌ها باشد که به‌صورت وکیوم شده و زیر نظر بانک مرکزی به بازار عرضه می‌شوند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این نوشته را بخوانید: بهترین سکه برای سرمایه گذاری

نکات خرید سکه یا طلای دست دوم برای سرمایه گذاری

در این نوشته به بررسی ۶ مورد از تفاوت‌های طلای دست دوم و سکه را بررسی کردیم تا به شما پاسخ دهیم بسته به شرایطتان خرید طلای دست دوم بهتر است یا سکه. اما در خرید هر یک از این دو کال سعی کنید حتما از مراکز معتبر و اشخاص معتمد خرید خود را انجام دهید. همچنین توصیه اکید ما این است که با کارشناسان حوزه طلا حتما مشورت کنید و نظرات آن‌ها را برای انتخاب گزینه مناسب به منظور سرمایه‌گذاری جویا شوید. 

هم‌چنین شما می‌توانید در طلاین، به سراغ خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری بروید که تمام معایب طلای دست دوم و سکه برای سرمایه گذاری را پوشش می‌دهد و به نوعی بهترین طلا برای سرمایه گذاری است. اگر در این باره سوالی دارید با ما از طریق بخش نظرات در تماس باشید.

سوالات متداول:

در خرید سکه یا طلای دست دوم حباب بیشتری وجود دارد؟

سکه معمولا حباب‌های هیجانی بیشتری دارد و حباب‌های طلای دست دوم کمتر است.

در سرمایه گذاری سکه یا طلای دست دوم به چه نکاتی دقت کنیم؟

حتما از اصل بودن سکه یا قطعه طلا مطئن شوید و آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «برای سرمایه گذاری سکه بخریم یا طلای دست دوم؟»

  1. بازتاب: بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری | طلاین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا