حباب سکه چیست: تعریف و نحوه محاسبه حباب سکه

حباب سکه چیست
3.7/5 - (3 امتیاز)

حباب سکه به چه معناست؟ شاید شما هم بارها عبارت حباب سکه و طلا را شنیده باشید. حباب یک مفهوم مشترک بین تمام بازارهای مالی و یکی از اصطلاحات رایج بازار طلا است که امکان سرمایه گذاری در آن وجود دارد. در این نوشته به صورت تخصصی برای شما توضیح می‌دهیم که حباب سکه یعنی چی؟ و آن را در انواع سکه بررسی می‌کنیم. به علاوه طریقه محاسبه حباب سکه را برای شما توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

منظور از حباب سکه چیست؟

حباب قیمت سکه به معنای افزایش ناگهانی و غیرمنطقی قیمت سکه است که ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله تقاضای بیش از حد، اخبار و رویدادهای خاص اقتصادی، تحریم‌ها و مواردی این‌چنین رخ دهد.

به بیان دیگر وقتی در بازار گفته می‌شود که مثلا سکه حباب دارد، منظور این است که قیمت آن در حال حاضر بالاتر از ارزش ذاتی و واقعی سکه در این برهه از زمان است. در چنین شرایطی باید توجه داشته باشید که اگر اقدام به خرید کنید، در واقع مبلغ اضافه‌تری را پرداخت کرده‌اید که بابت آن سکه‌ای دریافت نکرده‌اید. طبیعی است که هر چه حباب قیمتی سکه بزرگ‌تر باشد، فاصله بین قیمت خرید و فروش آن با ارزش ذاتی‌اش بیشتر می‌شود.

اصطلاحا در علم اقتصاد دو نوع حباب تعریف می‌شود:‌

  •          حباب مثبت: قیمت فعلی بالاتر از ارزش ذاتی قرار دارد.
  •         حباب منفی: قیمت فعلی پایین‌تر از ارزش ذاتی قرار دارد.

پس به یاد داشته باشید در بررسی مقدار حباب سکه به مثبت بودن یا نبودن حباب دقت کنید.

حباب سکه چیست؟
حباب سکه چیست؟

روش محاسبه حباب سکه چیست؟

محاسبه حباب سکه با محاسبه ارزش ذاتی سکه در بازار رابطه مستقیمی دارد. اگر بتوانید ارزش ذاتی سکه را در بازار به‌صورت لحظه‌ای محاسبه کنید، به فاصله قیمت روز سکه با ارزش ذاتی آن حباب سکه می‌گویند. در واقع فرمول حباب سکه عبارت است از:

حباب طلا= ارزش ذاتی سکه – قیمت کنونی سکه در بازار

با ذکر این توضیح لازم است در اینجا بررسی کنیم که قیمت روز سکه به چه صورت محاسبه می‌شود. یک فرمول مشخص برای این منظور وجود دارد که از سوی بانک مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  •          حق ضرب: عدد ثابتی است که توسط بانک مرکزی که عامل تولید سکه است به قیمت آن افزوده می‌شود.
  •         0.9: با تقسیم عدد 22 (عیار سکه بهار آزادی) بر عدد 24 (عیار طلای معامله شده در بازارهای جهانی) به دست می‌آید.
  •         31.1: هر یک اونس طلا 31.1 گرم وزن دارد. بعد از ضرب قیمت جهانی اونس طلا در نرخ دلار در بازار آزاد و تقسیم بر 31.1 قیمت یک گرم طلا به دست می‌آید.

همچنین در صورتی که وزن سکه‌های مختلف را نمی‌دانید، در این قسمت اشاره مختصری به آن‌ها می‌کنیم:

  •          وزن ربع سکه: 2.033 گرم
  •          وزن نیم سکه: 4.066 گرم
  •          وزن سکه تمام بهار آزادی: 8.133 گرم

به این ترتیب با استفاده از رابطه فوق و توضیحاتی که ارائه کردیم، ارزش ذاتی سکه در هر روز محاسبه می‌شود. اختلاف قیمت بین عدد به دست آمده با قیمت خرید و فروش سکه در بازار را حباب سکه و طلا می‌گویند.

روش محاسبه حباب سکه چیست؟
روش محاسبه حباب سکه چیست؟

چرا سکه حباب دارد؟

حال که فهمیدید حباب سکه یعنی چه، بهتر است که در ادامه به بحث درباره دلایل شکل‌گیری حباب قیمت در این بازار بپردازیم. واقعیت این است که از نظر اقتصادی حباب یک پدیده مضر به شمار می‌رود اما در عین حال یک واقعیت است که باید آن را پذیرفت.

مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل شکل‌گیری حباب سکه نظام عرضه و تقاضا در بازار است. هر زمانی که به دلایل مختلف تقاضای خرید در بازار افزایش پیدا کند، قیمت سکه روند تصاعدی پیدا می‌کند. بالعکس اگر در بازار تقاضای خرید افت پیدا کند، حباب مثبت سکه کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

با وجود اینکه مفهومی به نام حباب منفی را نیز تعریف کردیم، واقعیت این است که حباب منفی جایی در بازار سکه و طلا ندارد. در خوشبینانه‌ترین حالت قیمت خرید و فروش سکه در بازار برابر ارزش ذاتی آن خواهد بود.

حباب سکه چه قدر باشه خوبه؟
حباب سکه چه قدر باشه خوبه؟

انواع حباب سکه:

سکه در بازار ایران چندین و چند نوع دارد که بسته به سال تولید و وزن و عیارشان دسته‌بندی می‌شوند. در این نوشته می‌توانید با این انواع به طور دقیق آشنا شوید: معرفی انواع سکه در بازار ایران

در ادامه درباره حباب هر یک از این سکه‌ها به شما اطلاعاتی خواهیم داد:

حباب سکه پارسیان چیست؟

سکه پارسیان یکی از انواع قطعات طلا است که در وزن‌های کم و به شکل‌های دایره‌ای ضرب و وارد بازار طلای ایران می‌شوند. وزن و عیار این سکه‌ها ثابت نیست و بر اساس نوع برند و شرکت سازنده‌اش می‌تواند متفاوت باشد. به خاطر این تنوع در وزن، سکه پارسیان یکی از محبوب‌ترین سکه‌ها برای سرمایه‌گذاری نزد مردم است. پس امکان ایجاد حباب سکه پارسیان بسیار بالا است.

حباب سکه بهار آزادی چیست؟

سکه تمام بهار آزادی از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ تولید و روانه بازار شد و به این دلیل به سکه طرح قدیم نیز شناخته می‌شود. وزن و عیار این سکه‌ها ثابت است و به خاطر اینکه عرضه این نوع سکه‌ها در بازار تمام شده است با تغییر تقاضا ممکن است حباب‌ سکه بهار آزادی ایجاد شود. برای مثال اگر به دلایلی تقاضای خرید سکه بهار آزادی بالا برود، حباب تشکیل می‌شود و قیمت آنی سکه از ارزش ذاتی آن بیشتر خواهد شد.

حباب سکه تمام امامی چیست؟

سکه امامی که با نام سکه طرح جدید نیز شناخته می‌شود، نوع رایج سکه موجود در بازار ایران بعد از سال ۱۳۷۰ است و یکی از گزینه‌ها برای سرمایه گذاری در سکه محسوب می‌شود. از این رو حباب سکه امامی نیز در فواصل مختلف به وجود می‌آید.

حباب سکه گرمی چیست؟

سکه گرمی یکی از انواع سکه است که در وزن کمتر (۱.۰۱ گرم) و عیار ۲۲ وارد بازار شده است تا قدرت خرید سکه در مردم را افزایش دهد.

قیمت سکه طلا

یکی از موارد بسیار مهم در خرید سکه قیمت سکه است. برای مشاهده قیمت سکه میتوانید به صفحه قیمت سکه (قیمت لحظه ای) مراجعه کنید.

در شرایط وجود حباب سکه چگونه باید در بازار رفتار کنیم؟

سؤالی که باید در این قسمت پاسخ دهیم، این است که در شرایط وجود حباب سکه و طلا می‌توان خرید و فروش انجام داد یا خیر؟ پاسخ به این سؤال نباید صرفا با نگاه مستقیم و محدود به دایره همین سؤال باشد. سرمایه‌گذاران اصلی و حرفه‌ای بازار طلا افق دید سرمایه‌گذاری خود را بلندمدت در نظر می‌گیرند. در چنین شرایطی آنچه موضوعیت پیدا می‌کند این است که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. در واقع انتظار قیمتی که در بازار سکه و طلا برای بلندمدت وجود دارد، تأثیر بسیار زیادی برای تصمیم‌گیری در خرید آن‌ها دارد.

همچنین داشتن درک صحیح از شرایط اقتصادی و سیاسی کشور در کوتاه مدت و بلندمدت می‌تواند به عنوان یک عامل بسیار مهم در تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش طلا و سکه باشد. بنابراین صرف وجود حباب سکه و طلا مبنای تصمیم‌گیری برای خرید و فروش دارایی‌ها نمی‌شود.

کلام پایانی

در این نوشته به بررسی معنی حباب سکه، انواع و دلیل به وجود آمدن آن پرداختیم و هم‌چنین نحوه محاسبه حباب سکه را برای شما توضیح دادیم. اگر هنوز هم در این باره سوالی دارید می‌توانید آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول:

حباب سکه چیست؟

وقتی در بازار گفته می‌شود که مثلا سکه حباب دارد، منظور این است که قیمت آن در حال حاضر بالاتر از ارزش ذاتی و واقعی سکه در این برهه از زمان است.

نحوه محاسبه حباب سکه چگونه است؟

برای محاسبه حباب سکه باید ارزش ذاتی سکه را از قیمت روز آن کم کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «حباب سکه چیست: تعریف و نحوه محاسبه حباب سکه»

  1. بازتاب: بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟ - طلاین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا