ری گیری طلا چیست؟ + استعلام کد رهگیری طلا

ری گیری طلا چیست؟
4.1/5 - (17 امتیاز)

آیا تا به حال اسم ری گیری طلا را شنیده‌اید؟ این عبارت از اصطلاحات رایج بازار طلا هستند. ری گیری یکی از مهم‌ترین مراحل تشخیص عیار طلای آب شده است. در این نوشته شما را با نحوه ری گیری طلا و مراحل آن آشنا می‌کنیم. سپس به سراغ معرفی سامانه ری گیری طلا می‌رویم و هزینه ری گیری طلا را در کنار شما بررسی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید به عنوان یک طلا فروش با اصطلاحات بازار آشنا شوید یا حتی طلای آب شده خود را به فروش برسانید، این نوشته برای شما مفید خواهد بود.

ری گیری طلا چیست؟

ری گیری (Assaying): ری گیری طلا فرایندی علمی و دقیق است که با هدف تعیین عیار طلا و به عبارتی، سنجش میزان خلوص طلا در یک آلیاژ انجام می‌شود. طلای ذوب شده در کارگاه‌ها، عیار و خلوص مشخصی ندارد. ری گیری طلا، اطلاعات دقیقی از میزان طلای خالص موجود در آلیاژ به دست می‌دهد که مبنای تعیین عیار و قیمت نهایی طلا قرار می‌گیرد.

به بیان دیگر هنگامی که افراد قصد فروش مصنوعات طلا را دارند، طلافروشان آن مصنوعات را ذوب و به صورت قطعات آب شده درمی‌آورند. به همین دلیل عیار آن‌ها به طور دقیق مشخص نیست و آن‌ها طلای آب شده را به آزمایشگاه‌های ری گیری طلا می‌فرستند تا عیار آن‌ها به طور دقیق مشخص شود. برای شروع کار ابتدا با قیچی‌های دسته بلند مقداری از طلای آب شده را جدا می‌کنند. سپس آن به ری گیری‌های معتبر و زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر می‌فرستند. یک ریگیری در واقع آزمایشگاه عیارسنجی طلا است.

استعلام کد رهگیری طلا

برایاستعلام ری گیری طلا، می‌توانید کد طلای خود را در کادر زیر وارد کنید و جواب جواب ری گیری طلا را به صورت لحظه‌ای مشاهده نمایید.

سامانه استعلام عیار (ریگیری)

برای استعلام شماره پاکت خود را در فیلد زیر وارد کنید:

مراحل ری گیری طلا

وقتی طلا به آزمایشگاه ری گیری می‌رسد، ابتدا آن را خرد و آسیاب می‌کنند تا به صورت پودر درآید. این کار باعث می‌شود روش تشخیص عیار طلا آب شده دقیق‌تر باشد. سپس نمونه خرد شده را با سرب و مقداری فلاکس (که ترکیبی از سدیم کربنات و بوره است) مخلوط می‌کنند و در بوته ذوب طلا می‌ریزند. بعد آن را در کوره‌های مخصوص قرار می‌دهند تا به طور کامل ذوب شود. ماده مذاب را در ظرف‌های چدنی می‌ریزند تا سرد شود. در این مرحله، سرباره‌هایی از مس، سرب و آهن تولید می‌شود که در مراحل بعد از نمونه جدا می‌شوند.

در مرحله بعد، به نام کوپلاسیون، ماده مذاب سردشده را درون بوته کوپل می‌ریزند و دوباره در کوره قرار می‌دهند تا ذوب شود. بوته کوپل سرب و فلزات مزاحم مثل مس و روی را جذب می‌کند و از طلا جدا می‌کند. پس از آن، طلای کوپلاسیون شده را با اسیدنیتریک (تیزاب سلطانی) مخلوط می‌کنند. این اسید فلزات دیگر مانند مس و نیکل را از طلا جدا می‌کند.

بعد از جداسازی فلزات اضافی، طلای خالص شده را با ترازوهای الکترونیکی وزن می‌کنند. سپس مقدار طلای خالص را با وزن اولیه نمونه مقایسه می‌کنند تا عیار طلا با دقت بالا تعیین شود. در نهایت، پس از مشخص شدن عیار طلای آب شده، کدی بر روی آن حک می‌کنند که به آن انگ طلا می‌گویند و نشان‌دهنده عیار طلا است. به این ترتیب، تمامی طلاهای آب شده یک شناسنامه معتبر و عیار مشخص دارند. این مراحل به دقت انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که عیار و خلوص طلا به درستی تعیین شده و قیمت آن به طور صحیح محاسبه شود.

مراحل ری گیری طلا

هزینه ری گیری چه قدر است؟

به طور کلی، میانگین هزینه ری گیری هر گرم طلا در سال ۱۴۰۳ بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است. برای اینکه از عیار طلای آب شده و درستی محاسبۀ تبدیل عیار مطمئن شوند، قطعه کوچکی از آن را (کمتر از نیم گرم) با قیچی دسته‌بلندی می‌بُرند و به ری‌گیری می‌دهند تا روی قطعه آزمایش‌هایی انجام دهد و عیار را اعلام کند. در واقع ری‌گیری ها، آزمایشگاه های عیارسنجی طلا هستند.

البته هزینه ری گیری طلا بسته به اندازه نمونه طلا و سختی پروسه ریگیری متفاوت است. هزینه ری گیری در شهرستان ها و استان تهران هم متفاوت است. برای بررسی دقیق این هزینه می‌توانید به سامانه ری گیری آنلاین و لیست آزمایشگاه های ری گیری کشور مراجعه کنید.

هزینه ری گیری طلا

سخن پایانی

در این نوشته برای شما توضیح دادیم که ری گیری طلا چیست و چگونه انجام می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید طلای آب شده دارید، حتما آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید که ری گیری طلا در آن‌ها انجام شده است و شناسنامه کاملی برای هر قطعه وجود دارد. ما در سامانه طلاین طلاهای معتبر با انگ مشخص را در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر هنوز درباره مراحل و شیوه ریگیری سوالی دارید، آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

سوالات متداول:

شماره پاکت طلا چیست؟

در زمان ری‌گیری، قطعه طلا را در پاکتی می‌گذارد و رسید را از آن پاکت جدا می‌کند و به شما تحویل می‌دهد. همچنین شماره‌ رسیدی که روی پاکت و قبض ری‌گیری ثبت شده را بر روی آبشده درج می‌کند و انگ می‌زند. به این شماره، شماره پاکت طلا می‌گویند.

آیا امکان ری گیری آنلاین وجود دارد؟

بله شما می‌توانید از طریق بخش مشخص شده در این صفحه، استعلام کد رهگیری یا ری گیری طلای مد نظر خود را انجام دهید.

9 دیدگاه دربارهٔ «ری گیری طلا چیست؟ + استعلام کد رهگیری طلا»

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و وقت به خیر. ممنون از اینکه ما را در جریان گذاشتید. به زودی پیگری خواهیم کرد.

  1. درود
    لطفا چرا بخش استعلام ری گیری جواب نمیده و ساعتها می‌نویسه صبر کنید

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام این مشکل به تیم فنی اعلام و برطرف شد. ممنون از اینکه ما را در جریان گذاشتید.

        1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

          سلام برای بررسی دقیق‌تر لطفا با پشتیبانی در تماس باشید.

  2. کوروش زرگیفان

    یه سوال دارم.هنگام تحویل پاکت حاوی نمونه طلای ازمایش شده، عیار اون تکه طلاهای داخل پاکت چنده؟ ایا شمش خالصه. یا عیار روی پاکت؟

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام وقت به خیر.
      عیار بسته به این که در ری گیری چه عیاری برای آن تشخیص داده شده ثبت می‌شود.
      عیار مطابق با عیار روی پاکت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا