معاملات فردایی طلا چیست؟

معاملات فردایی طلا چیست؟
3/5 - (2 امتیاز)

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که معاملات فردایی طلا چیست؟ منظور از معاملات فردایی، معاملاتی است که در پایان روز کاری و براساس پیش‌بینی قیمت طلا، سکه و ارز  در روز بعد، انجام می‌شود. این تحلیل و پیش‌بینی قیمت، به ایجاد تعهداتی بین طرفین معامله منجر می‌شود؛ بدین صورت که اگر پیش‌بینی آنها درست باشد، معامله‌ی آنها به سود و اگر غلط باشد به ضرر منجر می‌شود و هر دو طرف در این سود و ضرر شریک خواهند بود.

این نوع معاملات بر روی طلای آب شده، سکه و ارز انجام می‌شود و از آنجا که نهاد ناظری بر این نوع معاملات وجود ندارد، نسبت به سایر معاملات در بازار طلا و سکه، پرریسک‌تر است. اگر طلا به‌صورت فردایی معامله شود به آن معامله فردایی طلا می‌گویند. حال که با مفهوم معاملات فردایی و معاملات فردایی طلا چیست، آشنا شدید، در ادامه به توضیح و بررسی تمام جوانب آن یعنی روند انجام این نوع معاملات، سکه‌ی فردایی و جرم معاملات فردایی خواهیم پرداخت.

فرایند انجام معاملات طلای فردایی چیست؟

معاملات فردایی طلا، معمولاً بر روی طلای آب شده انجام می‌شود. فرآیند انجام آن هم بدین صورت است که یک گروه از افراد معتبری که به یکدیگر اعتماد دارند، در پایان روز کاری با تحلیل قیمت طلا در روز بعد، آن را معامله می‌کنند.

از این گروه باید یک نفر به‌عنوان سرپرست تعیین شود. وظیفه این سرپرست یا سرگروه تضمین معاملات است؛ این شخص از کسی که بر اساس تحلیل و پیش‌بینی خود، طلا خریداری می‌کند، یک چک به‌عنوان ضمانت دریافت می‌کند تا در صورت پیش‌بینی اشتباه وی، آن چک به‌عنوان غرامت یا تاوان به فروشنده پرداخت می‌شود.

به‌طور مثال اگر میزان تفاوت قیمت طلای آب شده براساس تحلیل‌های خریدار یک میلیون باشد، چکی که به‌عنوان ضمانت داده می‌شود باید از این مبلغ بالاتر باشد. اگر کسی چک غرامت را نپردازد، این شخص از گروه اخراج خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات رایج بازار طلا این نوشته را بخوانید: اصطلاحات رایج بازار طلا

آیا در معاملات فردایی تحویل طلا وجود دارد؟

 توجه کنید که در این نوع معاملات، طلا به‌صورت فیزیکی معامله نمی‌شود؛ بلکه براساس تفاوت قیمت از روز معامله تا روز بعد، این معامله انجام شده و طلا یا در روزهای آتی به وی داده می‌شود یا از ابتدا قصد تحویل طلا وجود ندارد؛ زیرا در این نوع معامله هدف افراد، سود از میزان تفاوت قیمت از این روز به روز بعد است.

 با توجه به اینکه قرارداد مکتوبی بین طرفین نوشته نمی‌شود و اینکه سازمان خاصی بر روی عملکرد این نوع معاملات، هیچ نظارتی ندارد، این نوع معاملات کمی ریسک بالاتری دارند. حال که با ماهیت و فرآیند معاملات فردایی طلا چیست، آشنا شدید، باید بدانید که این نوع معاملات بر اساس قانون جرم محسوب می‌شود.

سکه فردایی چیست؟

تا اینجا به پرسش معاملات فردایی طلا چیست، پاسخ دادیم؛ اما سکه‌ی فردایی چیست؟ماهیت معاملات فردایی به یک صورت است؛ یعنی براساس پیش‌بینی قیمت سکه، طلا یا ارز در روز بعد انجام می‌شود و تحویل شیء مورد معامله در همان روز معامله انجام نمی‌شود، به همین دلیل به این نوع معامله فردایی می‌گویند.

سود و ضرر اشخاص هم در همین تفاوت قیمت از روز معامله تا فردای آن است؛ اگر قیمت بالا رود، سود و اگر پایین بیاید معامله آنها در ضرر خواهد بود. حال اگر این معامله بر روی سکه انجام شود، به آن سکه‌ی فردایی می‌گویند. این نوع معامله به‌دلیل اینکه به‌صورت غیر رسمی انجام می‌شود، بعد از پایان ساعات کاری، یعنی ساعت دو ظهر به بعد انجام می‌شود.

سکه فردایی چیست؟
سکه فردایی چیست؟

معاملات امروزی طلا چیست؟

در مقابل معاملات فردایی، معاملات امروزی قرار دارد. طریقه انجام این نوع معاملات به این صورت است که افراد در آغاز روز کاری، یعنی ساعت هشت صبح، سکه، طلا یا ارز را خریداری می‌کنند و در پایان ساعت کاری آنها را می‌فروشند؛ اگر در طی این ساعات قیمت آنها بالاتر رفت، شخص سود کرده است؛ در غیر این صورت ضرر کرده است. برخلاف معاملات فردایی، معاملات امروزی مشمول هیچگونه جرمی نمی‌شوند.

جرم معاملات فردایی چیست؟

حال که مفهوم معاملات فردایی طلا چیست را متوجه شدید، باید بدانید که این نوع معاملات غیر قانونی شمرده می‌شوند. علت اصلی غیر قانونی بودن این نوع معاملات صوری بودن آنها است؛ یعی در ابتدا هیچگونه طلا، سکه و ارزی پرداخت نمی‌شود و گاهی هم اصلاً بنایی بر پرداخت آنها در روزهای بعدی نیست؛ این امر منجر به ایجاد شوک و هیجان به بازار می‌شود و در نتیجه نوسان قیمت طلا و ارز را به‌دنبال خواهد شد. به همین دلیل این مسئله در قانون جرم شناخته شده و حکم قاچاق دارد.

جرم معاملات فردایی
جرم معاملات فردایی

جمع بندی:

در این مقاله به پرسش معاملات فردایی طلا چیست، پاسخی جامع دادیم. همانطور که گفتیم، در پایان روز کاری یعنی ساعت دو ظهر به بعد، برخی افراد خبره در حوزه‌ی ارز و طلا به تحلیل قیمت طلا در روز بعد می‌پردازند و براساس قیمت روز بعد با یکدیگر معامله می‌کنند؛ اگر قیمت بالاتر برود، سود و اگر پایین‌تر بیاید، ضرر از این معامله نصیب آنها خواهد شد. این نوع معاملات به‌دلیل اینکه منجر به شوک و هیجان و در نتیجه نوسان قیمت ارز و طلا می‌شود، غیرقانونی شمرده شده و حکم قاچاق دارد.

سوالات متداول:

منظور از معاملات فردایی طلا چیست؟

به معاملاتی که براساس پیش‌بینی قیمت سکه، طلا یا ارز در روز بعد انجام می‌شود و تحویل شیء مورد معامله در همان روز معامله انجام نمی‌شود، معامله فردایی می‌گویند. سود و ضرر اشخاص هم در همین تفاوت قیمت از روز معامله تا فردای آن است؛ اگر قیمت بالا رود، سود و اگر پایین بیاید معامله آنها در ضرر خواهد بود.

جرم معاملات فردایی چیست؟

علت اصلی غیر قانونی بودن این نوع معاملات صوری بودن آنها است؛ یعی در ابتدا هیچگونه طلا، سکه و ارزی پرداخت نمی‌شود و گاهی هم اصلاً بنایی بر پرداخت آنها در روزهای بعدی نیست؛ این امر منجر به ایجاد شوک و هیجان به بازار شده و نوسان قیمت طلا و ارز را به‌دنبال خواهد شد. در نتیجه این مسئله در قانون جرم شناخته شده و حکم قاچاق دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا