محاسبه اجرت طلا؛ اجرت طلا چقدر است؟

محاسبه اجرت طلا
3/5 - (6 امتیاز)

حتماً تاکنون در خرید از طلا فروشی متوجه شده‌اید که مبلغی که به فروشنده می‌پردازید، نسبت به قیمت طلا کمی بیشتر است؛ علت آن هم اضافه شدن هزینه‌های مربوط به سود فروشنده، مالیات و اجرت طلا است. منظور از اجرت طلا دستمزدی است که به طلاساز به واسطه هزینه و وقتی که صرف ساختن آن طلای زینتی کرده است، تعلق می‌گیرد. طلا فروشان اجرت ساخت طلا را به سه روش محاسبه به تومان، محاسبه با درصد و محاسبه با درصد و تومان انجام می‌دهند. 

لازم است پیش از خرید با اجرت طلا به عنوان یکی از مهم‌ترین اصطلاحات بازار طلا آشنا باشید. برای اینکه بدانید محاسبه اجرت طلا چگونه است تا انتهای این مقاله از طلاین همراه ما باشید.

اجرت طلا چیست؟

اجرت طلا (مزد ساخت): طلاسازان برای ساخت هر طلای زینتی وقت زیادی را صرف می‌کنند؛ بنابراین در فروش آن طلای زینتی، هزینه‌ای را به جهت اجرت طلا ساز به هزینه نهایی طلا اضافه می‌کنند. این میزان معمولاً برابر با یک گرم طلا است. اما با این حال بسته به اینکه مدل طلا چگونه باشد، هزینه اجرت کمی متغیر می‌شود. هرچه طلا طرح خاص‌تر و پیچیده‌تری داشته باشد، اجرتی هم که به آن تعلق می‌گیرد بیشتر خواهد بود.

 خوب است بدانید به همه طلاها اجرت ساخت تعلق نمی‌گیرد؛ طلای دست دوم و طلای آب شده طلایی است که اجرت ساخت به آن تعلق نمی‌گیرد؛ لذا سرمایه‌گذاری بر روی این نوع طلا مناسب‌تر و به صرفه‌تر است.

اجرت طلا چیست

تعیین اجرت ساخت طلا

طلا فروشان اجرت طلا را با توجه به قیمت طلای ۱۸ عیار محاسبه می‌کنند. اما تعیین میزان اجرت به عوامل دیگری هم، همچون نوع طراحی و تراشکاری طلا، به کار رفتن یا به کار نرفتن سنگ در آن هم بستگی دارد. یعنی اگر تراشکاری آن قطعه طلا سخت‌تر یا سنگ‌های به کار رفته در آن هرچه گران قیمت‌تر باشند، اجرت ساخت هم بالاتر خواهد بود. نکته‌ای که وجود دارد این است که کم یا زیاد کردن اجرت طلا دست طلا فروش نیست و به فاکتوری که طلا ساز به طلا فروش داده، این اجرت تعیین می‌شود. اجرت طلا تنها در هنگام خرید طلا، آن هم طلای نو تعلق می‌گیرد و هنگام فروش اجرتی در نظر گرفته نمی‌شود.

نحوه محاسبه اجرت طلا

اجرت طلا با سه روش مختلف محاسبه می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوانید قیمت نهایی طلایی که قصد خریداری آن را دارید، دقیق محاسبه کنید. می‌توانید از طلا فروش در مورد نحوه محاسبه اجرت طلا بپرسید. این سه روش عبارت‌اند از:

  1. در نظر گرفتن درصدی از قیمت طلا به عنوان اجرت ساخت
  2. در نظر گرفتن مبلغ ثابت به تومان و ضرب آن در وزن طلا
  3. ترکیب مبلغ ثابت و درصدی از قیمت طلا به عنوان اجرت

بیایید هر یک از این روش‌های محاسبه اجرت طلا را با مثال بررسی کنیم.

روش و نحوه محاسبه اجرت طلا

محاسبه اجرت طلا به‌صورت درصدی: 

فرمول= درصد در نظر گرفته شده توسط فروشنده × قیمت روز ۱ گرم طلای ۱۸ عیار

بعضی از طلا فروشان اجرت ساخت طلا را به صورت درصدی محاسبه میکنند. مثلاً ۲۰ درصد از قیمت طلا را به عنوان اجرت ساخت آن در نظر می‌گیرند. در این روش کاهش یا افزایش قیمت روزانه طلا بر کاهش یا افزایش هزینه اجرت طلا تاثیر مستقیم دارد. 

به این مثال توجه کنید: فرض کنید می‌خواهید یک گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۳ میلیون تومان بخرید. اجرت این طلا ۱۰ درصد است؛ برای اینکه مبلغ اجرت ساخت را محاسبه کنید باید ۱۰ در سه میلیون ضرب شود و جواب آن را بر ۱۰۰ تقسیم کنید. عددی که به دست می‌آید، اجرت ساخت این طلا است. طبق این فرمول، اجرت ساخت این طلا برابر با ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

محاسبه اجرت طلا به تومان:

فرمول= نرخ ثابت تومانی برای اجرت × وزن طلا به گرم

روش دیگری که برخی از طلا فروشان برای محاسبه اجرت از آن استفاده می‌کنند، محاسبه اجرت طلا به تومان است. در این روش مبلغی که برای اجرت در نظر گرفته می‌شود معمولاً مبلغ زیادی نیست؛ اما بسته به اینکه نوع طراحی آن قطعه طلا و اینکه آن طلای زینتی سنگ‌های قیمتی اصل یا بدل در طراحی‌اش به کار رفته یا خیر، مبلغ اجرت متفاوت خواهد بود. در این روش مبلغی را به عنوان اجرت برای هر گرم در نظر می‌گیرند؛ سپس این مبلغ در وزن طلا ضرب شده و مبلغ نهایی اجرت به دست می‌آید. مزیت این روش نسبت به روش قبلی این است که کاهش یا افزایش قیمت طلا بر روی میزان اجرت تاثیری ندارد.

محاسبه‌ی اجرت ساخت طلا به روش درصد و تومان:

فرمول= اجرت ثابت به تومان+ نرخ درصدی اجرت فروشنده × قیمت طلای ۱۸ عیار به گرم

این روش که برخی طلافروشان در محاسبه اجرت ساخت طلا از آن استفاده می‌کنند، ترکیبی از دو روش قبلی است. به همین علت محاسبه آن کمی نسبت به روش‌های قبلی دشوارتر است. در این روش طلافروش ابتدا مبلغی که برای اجرت هر گرم در نظر گرفته را در وزن آن طلا ضرب می‌کند؛ مثلاً اجرت ساخت یک طلای ۲ گرمی به قیمت ۶ میلیون تومان را در ازای هر گرم ۴۰ هزار تومان در نظر می‌گیرد؛ این عدد ضرب در گرم طلا، ۸۰ هزار تومان می‌شود.  این مبلغ، محاسبه اجرت ساخت به روش تومان است.

 سپس ۱۵ درصد از قیمت طلا هم به عنوان اجرت طلا در نظر می‌گیرد. در این روش درصد اجرت در قیمت طلا ضرب شده و عدد به دست آمده بر ۱۰۰ تقسیم می‌شود. مبلغ اجرت ساخت به روش درصد، برای این طلا ۹۰۰ هزار تومان می‌شود عدد به دست آمده از روش اول یعنی ۸۰ هزار تومان با این ۹۰۰ هزار تومان جمع می‌شود و عدد به دست آمده اجرت نهایی ساخت آن طلا است.

محاسبه طلا با اجرت

حال که با روش محاسبه اجرت طلا آشنا شدید، می‌توانید خودتان قیمت خرید هر نوع طلایی را با استفاده از فرمول پایین محاسبه کنید. نحوه محاسبه طلای ساخته شده این‌گونه است: 

  1. اجرت ساخت طلا با قیمت روز یک گرم از طلای ۱۸ عیار جمع می‌شود. این مبلغ در وزن طلا ضرب می‌شود.
  2.  مبلغ نهایی به دست آمده از مرحله قبل با ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده جمع می‌شود.
  3.  در گام آخر این مبلغ با ۷ درصد از مبلغ اصل طلا به عنوان سود طلافروش جمع می‌شود. 

مثال محاسبه طلا با اجرت

برای فهم بهتر این فرمول به مثال زیر توجه کنید:

 فرض کنید طلایی که انتخاب می‌کنید با توجه به وزنش و قیمت روز طلا با برابر با ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود. حال هنگام خرید این قطعه طلا، شما با توجه به سود طلا فروش، مالیات و اجرت ساخت، مبلغ بیشتری از این ۱۰۰ میلیون تومان را می‌پردازید. محاسبه مبلغ نهایی پرداختی با توجه به همان فرمول بالا است؛

  1.  سود فروشنده ۷ درصد از مبلغ اصل طلا است. برای محاسبه ی سود، این ۷ در مبلغ طلا که در اینجا ۱۰۰ میلیون تومان است ضرب شده و سپس تقسیم بر ۱۰۰ می‌شود؛ که مطابق این فرمول، سود فروشنده از فروش این طلا ۷ میلیون تومان خواهد بود.
  2.  فرض کنید طلا فروش اجرت این طلا را ۲۰ درصد از مبلغ طلا در نظر گرفته است. برای محاسبه اجرت این ۲۰ درصد در مبلغ طلا یعنی ۱۰۰ میلیون تومان ضرب می‌شود و سپس تقسیم بر عدد ۱۰۰ می‌شود. عددی که از این راه به دست می‌آید، اجرت طلا خواهد بود. اجرت این طلایی که مثال زدیم ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.
  3.  مطابق مصوبات جدید، مالیاتی که به طلا هنگام خرید تعلق می‌گیرد فقط از روی سود و اجرت و نه قیمت اصل طلا محاسبه می‌شود. بنابراین اجرت ساخت این طلا را که ۲۰ میلیون تومان است با مبلغ سود فروشنده که در اینجا ۷ میلیون تومان شد در عدد ۹ ضرب می‌کنیم. در نهایت مبلغ به دست آمده بر ۱۰۰ تقسیم می‌شود. مالیات این طلایی که مثال زدیم طبق این فرمول ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان خواهد بود.
  4.  در گام آخر عددی که از دو مرحله قبل به دست آمده جمع می‌کنیم که مساوی با ۲۹ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان می‌شود. این مبلغ با قیمت طلا یعنی ۱۰۰ میلیون تومان جمع شده و عدد به دست آمده مبلغی است که برای خرید این طلا باید بپردازیم که برابر با ۱۲۹ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان شد.

با دانستن نحوه محاسبه طلای ساخته شده می‌توانید از کلاهبرداری طلا جلوگیری کنید.

جدول اجرت انواع طلا

هر یک از انواع طلا اجرت متفاوتی دارند. جدول اجرت طلا را در این بخش مشاهده کنید:

نام طلانحوه محاسبه اجرتمیزان اجرت معمول
زیورآلات طلای نودرصدی، تومانی یا ترکیبی۲ تا ۴۰ درصد 
زیورآلات دارای سنگجدا کردن سنگ و در نظر گرفتن اجرت برای طلا۲ تا ۴۰ درصد
طلای دست دومنداردندارد
طلای آب شدهنداردندارد
سکه طلانداردندارد
شمش طلامیزان ثابت ضربدر وزن شمشسالانه اعلام می‌شود
جدول محاسبه انواع اجرت طلا

در ادامه هر یک از این موارد را توضیح می‌دهیم.

محاسبه اجرت طلا با سنگ 

اگر طلایی که قصد خرید آن را دارید، در آن سنگ یا نگینی به کار رفته اما این سنگ اصل نیست و برای مثال سنگ اتمی بدل در طلا به کار رفته است؛ در این صورت اجرت طلا چقدر است؟

 باید بدانید هر طلایی که در آن سنگی به کار رفته، هنگام خرید بر روی وزن طلا محاسبه می‌شود. یعنی شما هنگام خرید هزینه آن سنگ و اجرتش را می‌پردازید؛ اما هنگام فروش این قطعه طلا، سنگ آن را جدا می‌کنند، طلا را وزن کرده و قیمت طلای بدون سنگ را به شما می‌گویند. به همین علت اگر قصد سرمایه‌گذاری بر روی طلا را دارید، این نوع طلا گزینه مناسبی نیست.

اما اگر سنگ به کار رفته در طلا از نوع سنگ جواهر قیمتی و اصل است، قیمت سنگ هم به صورت جداگانه بر روی طلا محاسبه می‌شود. این نوع سنگ‌ها همچون برلیان، هنگام فروش از روی طلا جدا نمی‌شوند.

اجرت ساخت طلا

اجرت طلای دست دوم

طلای دست دوم با عنوان طلای بی اجرت شناخته می‌شود. چون اجرت طلا تنها به طلاهای نو تعلق می‌گیرد و کسی که این طلا را زمانی که نو بوده خریداری کرده است، اجرت آن را پرداخته است. بنابراین این نکته خرید طلای دست دوم را در خاطر داشته باشید که نیازی به پرداخت اجرت ساخت نخواهید داشت.

اجرت طلای آب شده

گفتیم که مفهوم اجرت طلا برای انواع طلای ساخته شده در نظر گرفته می‌شود. از سویی طلای آب شده که به طلای خام هم در بازار مشهور است، هیچ‌گونه ساختی روی آن انجام نمی‌شود و اجرت ساختی هم ندارد. به همین دلیل در بازار طلا، طلای آب شده بهترین طلا برای سرمایه‌گذاری است.

اجرت سکه

انواع سکه در بازار ایران به صورت بانکی و غیر بانکی یا کارگاهی وجود دارند؛ اما به طور معمول اجرتی برای ساخت سکه در نظر گرفته نمی‌شود. سکه بیشتر درگیر مفهومی به نام حباب است که به معنای قیمتی غیر واقعی برای یک دارایی تعریف می‌شود. زمانی که عرضه و تقاضا برای یک نوع سکه در تعادل نباشد، حباب سکه به وجود می‌آید.

حباب شمش طلا

یکی دیگر از انواع طلا در بازار، شمش‌ها هستند. برخی از انواع شمش طلا کاربرد زینتی دارند و به صورت پلاک ضرب می‌شوند. بنابراین برای آن‌ها اجرت در نظر گرفته می‌شود. میزان اجرت شمش به صورت سالانه اعلام می‌شود و بنا بر یک گرم در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر شمش زینتی ۲ گرمی خریداری کنید، برای هر گرم به میزان ۴۰۰ هزار تومان هم اجرت پرداخت می‌کنید. شمش‌های غیر زینتی که به صورت ساخته نشده در بازار وجود دارند، اجرتی ندارند.

طلای کم اجرت چیست؟

بعضی از طلاها که طراحی ساده‌ای دارند؛ مثل النگوهای با طراحی حلقه ساده، اجرت ساخت کمتری نسبت به طلاهای با تراشکاری ظریف و سنگ‌های قیمتی دارند. هم‌چنین گاهی اوقات در فرآیند ساخت برخی مصنوعات مشکل‌هایی به وجود می‌آید که باعث می‌شود ظاهر طلا به زیبایی لازم دست پیدا نکند. در این حالت اجرت به مراتب کمتری برای فروش این طلا در نظر گرفته می‌شود. به خاطر داشته باشید که طلای کم اجرت به هیچ وجه استفاده نشده است و نو در نظر گرفته می‌شود.

آیا خرید طلای با اجرت کار درستی است؟

پاسخ به این سؤال وابسته به این است که چه هدفی را برای خرید طلا در نظر دارید. اگر طلا را به عنوان یک کالای زینتی تهیه می‌کنید، به ناچار باید به سراغ جواهرات و زیورآلات بروید. در نتیجه اجرت ساخت طلا نیز یک بخش جدایی ناپذیر از هزینه طلا را شامل می‌شود. اما اگر هدف شما از خرید طلا سرمایه‌گذاری است، قطعا خرید طلای با اجرت کار چندان هوشمندانه‌ای نیست.

در واقع شما با خرید طلای با اجرت مبلغی اضافی بابت دستمزد برای ساخت طلا پرداخت می‌کنید. این در حالی است که بعد از مدتی اگر برای فروش آن اقدام کنید، هزینه اجرت از قیمت نهایی کاسته می‌شود. بنابراین اگر به نیت سرمایه‌گذاری قصد خرید طلا دارید، باید به سراغ مصنوعات طلای کم اجرت یا بدون اجرت بروید.

جمع بندی

اجرت طلا همان مبلغی است که به طلاساز در ازای وقتی که برای ساخت آن طلا صرف کرده، تعلق می‌گیرد. طلافروشان اجرت طلا را با توجه به فاکتوری که از طلاساز دریافت می‌کنند، به سه روش محاسبه به تومان، محاسبه با درصد و محاسبه به روش درصد و تومان تعیین می‌کنند. در ادامه اجرت انواع طلا، طلای به همراه سنگ اصل و بدل، طلای دست دوم و طلای ساده را بررسی کردیم.

سامانه طلاین امکان خرید و فروش طلای آب شده (بدون اجرت) را در بستری مطمئن و به‌صورت آنلاین برای سرمایه گذاران فراهم کرده است.

سوالات متداول:

چه کسی اجرت طلا را تعیین می‌کند؟

طلافروشان اجرت طلا را با توجه به قیمت روز هر گرم طلای هجده عیار و با توجه به فاکتوری که از طلاساز دریافت می‎کنند، تعیین می‌کنند. بنابراین کم یا زیاد شدن میزان اجرت دست طلافروش نیست.

آیا طلای بدون اجرت هم داریم؟

بله. طلاهای دست دوم و طلای آب شده از جمله طلاهای بدون اجرت در بازار طلا هستند.

اجرت ساخت النگو چند درصد است؟

بسته به این که طرح النگوی مد نظر چه‌قدر پیچیده است و طلا فروش از چه فرمولی برای محاسبه اجرت طلا استفاده می‌کند، پاسخ این سوال متفاوت است.

درصد اجرت طلا چه‌قدر است؟

پاسخ این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد که در این مقاله آن‌ها را توضیح دادیم. با این حال کمترین اجرت ساخت طلا ۲ درصد و بالاترین اجرت ساخت طلا ۴۰ درصد در نظر گرفته می‌شود.

8 دیدگاه دربارهٔ «محاسبه اجرت طلا؛ اجرت طلا چقدر است؟»

  1. یک مساله ای که طلا فروشان انجام می دهند و مردم متوجه نمی شوند این است که مالیات ۹ درصد را نسبت به قیمت طلا یا وزن طلا محاسبه می کنند در حالیکه مالیات به ارزش افزوده تعلق می گیرد و اتحادیه طلافروشان چگونه میتواند نظارت داشته باشد حتی در یک مورد طلافروش نسبت به طلای دست دوم میخواست از من مالیات بگیرد که گفتم مالیات یکبار پرداخت شده و دوبار تعلق نمی گیرد مردم باید نسبت به این مساله آگاه باشند.

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام. ممنون از اینکه دیدگاه خود را درباره مالیات طلا با ما در میان گذاشتید.

  2. محسن جلالی

    به نظر من که اصلا کرد طلای مزد دار به صرفه نیست. چند برابر پول طلا باید پول بدی. طلای بدون دستمزد بخرید خیلی بهتره

  3. فائزه حقانی

    یعنی اجرت ساخت طلا رو خود سازنده مشخص میکنه؟ یا اتحادیه تون؟
    برای سرمایه گذاری چه طلایی بخریم بهتر میشه سرمایه گذاری کرد؟

    1. سامانه طلاین

      در سامانه طلاین طلای آبشده فروخته می‌شود، در فروش طلای آبشده معیار، طلا با عیار ۷۵۰ می‌باشد یعنی وزن و قیمت اعلامی به شما در سامانه آبشده طلای ۱۸ عیار می‌باشد. آبشده طلا اجرت ساخت ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا