روش محاسبه قیمت طلای ساخته شده چگونه است؟

روش محاسبه طلای ساخته شده
3.2/5 - (10 امتیاز)

بسیاری از سؤالات مربوط به بازار طلا، در زمینه روش محاسبه قیمت طلای ساخته شده هستند. قیمت تمام شده طلا، تحت تأثیر چند فاکتور از جمله اجرت طلا، کارمزد، عیار، مظنه و موارد این‌چنینی است. محاسبه قیمت طلا با دانستن همه این موارد و بر اساس قوانین اتحادیه تعیین می‌شود. در ادامه درمورد فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت طلا صحبت خواهیم کرد.

فاکتورهای مؤثر در نرخ طلای ساخته شده

برای دانستن فاکتورهای مؤثر در قیمت طلا، باید با فرمول محاسبه قیمتی که طلافروشان به کار می‌برند آشنا شویم. روش محاسبه قیمت طلای ساخته شده به صورت زیر است: ۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + [ وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار) ] همانطور که ملاحظه می‌کنید، مالیات دریافتی، سود طلافروش یا کارمزد، وزن قطعه طلای خریداری شده، اجرت ساخت آن قطعه، قیمت روز طلا و عیار طلای خریداری شده در محاسبه قیمت طلا تأثیر دارند. در ادامه، موارد مهم را بررسی خواهیم کرد.

کارمزد و مالیات بر ارزش افزوده

طلا هم مثل هر سرمایه دیگری مشمول مالیات می‌شود. این مالیات به صورت درصدی و به میزان ۹ درصد از قیمت قطعه طلا محاسبه می‌شود. کارمزد هم همان سود طلافروش است که طبق مصوبه اتحادیه، باید به میزان ۷ درصد از مجموع قیمت طلا و اجرت آن باشد. این ۷ درصد سود، قابل تغییر است و در صورت صحبت با فروشنده، می‌توانید تخفیف خوبی بگیرید. برخی از طلافروشان، به جای احتساب ۹ درصد مالیات و ۷ درصد سود به صورت جداگانه، این درصدها را جمع کرده و در کل ۱۶ درصد از قیمت طلا را در فرمول جایگذاری می‌کنند. در این روش محاسبه قیمت طلای ساخته شده، عدد کوچک‌تری به دست می‌آید و به نفع شما به عنوان خریدار خواهد بود.

وزن طلای ساخته شده

وزن طلا یک فاکتور واضح است که توسط ترازوهای دقیق در طلافروشی‌ها تعیین می‌شود. این ترازوها مرتباً و هر ۶ ماه یک بار توسط اتحادیه طلافروشان بررسی می‌شوند تا دقت‌شان ارزیابی شود. خطای این ترازوها بسیار کم بوده و با دقت بالا، تا چند رقم اعشار را هم محاسبه می‌کنند.

وزن طلای ساخته شده
وزن طلای ساخته شده

یکی از نکات مربوط به وزن طلا، درمورد جواهرات به کار رفته در ساخت آن قطعه طلا است. جدا از هزینه اجرت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، جواهرات بدلی به کار رفته در ساخت طلا همراه با طلا وزن شده و شما هزینه طلا را برای وزن این جواهرات پرداخت خواهید کرد. در زمان فروش طلا، قیمت این جواهرات از طلا کم شده و به شما پرداخت نخواهد شد. پس توجه کنید که شما جواهرات بدلی روی طلا را به قیمت وزنی طلا می‌خرید و سپس در ازای فروششان پولی دریافت نخواهید کرد.

اجرت طلای ساخته شده

اجرت طلا، هزینه ساخت یک قطعه طلا است که طلاساز آن را دریافت می‌کند. بسته به این که چه تزئیناتی روی قطعه طلای مدنظر پیاده شده باشد، تراش‌ها چگونه باشند، چه مقدار نگین و سنگ‌های قیمتی در ساخت آن به کار رفته باشند و مواردی از این قبیل، دستمزد طلای ساخته شده تعیین می‌شود. قیمت اجرت طلا مرتباً تغییر کرده و در قطعات مختلف طلا ثابت نیست.

اجرت طلای ساخته شده
اجرت طلای ساخته شده

اجرت طلای ساخته شده، ممکن است به سه صورت محاسبه شود. حالت اول، افزودن اجرت به صورت تومانی است؛ به این صورت که طلاساز تعیین می‌کند مقدار مشخصی هزینه را به عنوان اجرت دریافت کند. حالت دوم، به صورت درصدی است؛ در واقع در این روش تعیین اجرت، شما درصد مشخصی از قیمت آن قطعه طلا را به عنوان اجرت پرداخت می‌کنید. روش سوم هم ترکیبی از تومانی و درصدی است که به مقدار مشخصی از اجرت، مقداری هم به صورت درصدی اضافه می‌شود. نکته‌ای که لازم است درمورد اجرت طلای ساخته شده بدانید، درمورد طلاهای دست دوم است. در زمان فروش طلا به طلافروشی، طلافروش هزینه اجرت را به شما پرداخت نخواهد کرد. همچنین در زمان خرید طلای دست دوم، شما هزینه اجرات را پرداخت نمی‌کنید و طلافروش، دستمزد طلای ساخته شده را از فرمول محاسبه قیمت حذف می‌کند.

عیار طلای ساخته شده

عیار طلا هم یک فاکتو مؤثر بر قیمت طلا است. البته قطعات طلای رایج، همگی ۱۸ عیار هستند. یکی از مواردی که عیار طلا در معاملات معمول، اهمیت پیدا می‌کند، در زمینه فروش طلا است. زمانی که شما قصد فروش طلا را داشته باشید، روش محاسبه قیمت طلای ساخته شده متفاوت خواهد بود. طلافروشان طلاهای دست دوم را با قیمت عیار ۱۷ خریداری می‌کنند. نحوه تعیین قیمت هر عیار، بستگی به عدد طلایی عیار مدنظر دارد. در تعیین قیمت طلای ۱۸ عیار، باید مظنه طلا در زمان معامله را بر عدد ۴.۳۳ تقسیم کرد. این عدد برای طلای ۱۷ عیار ۴.۳۹ است و تبعاً قیمت آن کمتر از عیارهای بالاتر خواهد بود. این نکته را در زمان فروش طلا در نظر داشته باشید تا نحوه محاسبه قیمت معامله از سمت خریدار را بهتر درک کنید.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم عیار طلا این مقاله را از دست ندهید: عیار طلا چیست؟

عیار طلای ساخته شده
عیار طلای ساخته شده

نکات روش محاسبه قیمت طلای ساخته شده

یکی از سؤالات متداول در زمینه روش محاسبه قیمت طلای ساخته شده، این است که قیمت فروش هر گرم طلای ساخته شده چگونه محاسبه می‌شود؟ همانطور که توضیح دادیم، شما به ازای هر گرم طلای ساخته شده، علاوه بر قیمت روز هر گرم طلای ۱۸ عیار، اجرت ساخت آن قطعه طلا، ۷ درصد سود فروشنده و ۹ درصد هم مالیات پرداخت خواهید کرد. البته اگر طلای دست دوم خریداری می‌کنید، هزینه‌ای بابت اجرت پرداخت نخواهید کرد. سؤال اساسی دیگر هم این است که قیمت طلای ساخته شده چگونه محاسبه می‌شود؟ باز هم همانطور که توضیح دادیم، طلافروشان از فرمول « ۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + [وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)] » برای تعیین قیمت فروش استفاده می‌کنند.

بهتر است پیش از مراجعه به طلا فروشی با مفاهیم کاربردی در این حرفه نیز آشنا شوید. این نوشته را از دست ندهید: اصطلاحات رایج بازار طلا

کلام آخر

طلا یک فلز گرانبها است که بازار پررونقی دارد. یکی از سؤالات رایج درمورد این بازار، روش محاسبه قیمت طلای ساخته شده است. همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، محاسبه قیمت طلا بر اساس چند مورد انجام می‌شود. ۹ درصد مالیات، ۷ درصد سود فروشنده، وزن طلا، اجرت ساخت و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در زمان معامله، موارد مؤثر بر قیمت نهایی طلا هستند. امیدواریم نکات ذکر شده در این زمینه برای شما مفید واقع شده باشند.

سوالات متداول:

قیمت فروش هر گرم طلای ساخته شده چگونه محاسبه می‌شود؟

به ازای هر گرم طلای ساخته شده، علاوه بر قیمت روز هر گرم طلای ۱۸ عیار، اجرت ساخت آن قطعه طلا، ۷ درصد سود فروشنده و ۹ درصد هم مالیات پرداخت خواهید کرد.

قیمت طلای ساخته شده چگونه محاسبه می‌شود؟

طلافروشان از فرمول « ۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + [وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)] » برای تعیین قیمت فروش استفاده می‌کنند.

12 دیدگاه دربارهٔ «روش محاسبه قیمت طلای ساخته شده چگونه است؟»

  1. تو ایران اجرت ساخت رو حساب می کنن…کشور های دیگه اینطور نیست و اجرت رو از مشتری نمی گیرید!
    ۲۰~۱۰ ساله که تو ایران راه جدید برای rip-off مشتری یاد گرفتند!
    مالیات رو هم در جا می گیرند ولی تکثر طلافروشی ها فرار مالیات دارند…

  2. سلام بهای تمام شده طلا با وزن 1.62 با قیمت پایه ۲۶۰۰ت
    چند میشه
    فرمول یکم سخت شد نتونستم درکش کنم

  3. علیمردانی

    ببخشید وزن طلای ساخته شده ربطی هم به ریژه داره؟ من یه جایی شنیدم ولی نفهمیدم چه ارتباطی دارن.

  4. مرسسیی. من اون مقاله عیار طلا چیست شما رو خوندم و کامل برام جا افتاد. دم شما هم گرم

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی، مظنه طلا قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار با خلوص ۷۰۵ در بازار است. برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه فرمایید.
      مظنه طلا

  5. سلام
    این طوری که من فهمیدم دستمزد طلای ساخته شده دل بخواهیه؟ یعنی هرکی هرچی دوست داشت روش می‌ذاره؟

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی، باتوجه‌به این موضوع که زحمت و زمانی که برای طراحی انواع زیورآلات صرف می‌شود، یکسان نیست در نتیجه اجرت ساخت یک قطعه طلا نیز متفاوت است و معمولاً اجرت ساخت انواع طلا بین ۲ تا ۴۰ درصد قیمت وزنی آن را شامل می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درمورد اجرت ساخت یک قطعه طلا مقاله زیر رو مطالعه کنید.
      اجرت ساخت طلا

    1. سامانه طلاین

      سلام همراه گرامی، خیر، نرخ طلای ساخته شده قیمت لحظه ای طلا با عیار 18 به علاوه مالیات بر ارزش افزوده به علاوه مزد ساخت یا اجرت طلا به علاوه سود فروشنده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا