مظنه طلا چیست؟ فرمول تبدیل مظنه به گرم طلای 18 عیار

مظنه طلا یعنی چی
3.4/5 - (8 امتیاز)

مظنه طلا یک اصطلاح بازار طلا است که افراد عادی کمتر این کلمه را شنیده‌اند. در این مقاله می خواهیم در مورد مظنه طلا صحبت کنیم، تا شما نیز با این اصطلاح آشنا شوید و هنگامی که به بازار برای خرید می روید منظور طلافروشان را از مظنه متوجه شوید.

مظنه طلا چیست؟

مظنه [مَ ظَنْ نِ]: کلمه مظنه به معنای قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار با خلوص ۷۰۵ در بازار است. برخی از مردم تصور می‌کنند مظنه، واحد اندازه‌گیری «وزن» طلا است؛ اما این واحد برای اندازه‌گیری قیمت یک وزن مشخص (۴.۶۰۸ گرم) از طلا است.

هنگامی که قصد خرید طلا را دارید، فرقی ندارد که بخواهید برای خرید طلا به بازار بروید یا به صورت آنلاین خرید کنید، اولین کاری که طلافروشان انجام می‌دهند، این است که از مظنه طلا مطلع می‌شوند تا بدانند که قیمت در بازار چگونه است.

مظنه کلمه‌ای عربی است که به معنای گمان و پندار است؛ اما مطابق با تعریف لغت‌نامه دهخدا مظنه به معنای نرخ و بها در میان بازاریان است. مظنه طلا بیشتر میان بازاریان در ایران رواج دارد و در کشور‌های عربی از این کلمه در بازار طلایشان استفاده نمی‌کنند و اصطلاح مثقال مرسوم‌تر است. برای آشنایی بیشتر با مفهوم مثقال این نوشته را بخوانید: مثقال طلا یعنی چه

تبدیل مظنه طلا به گرم و طلای ۱۸

به‌طور خلاصه برای تبدیل مظنه به گرم مظنه را بر عدد ۴.۳۳۱۸۰۲ تقسیم کنید. هم‌چنین فرمول تبدیل مظنه به گرم از طریق زیر انجام می‌شود:

  1. ابتدا قیمت مظنه طلا را تقسیم به ۴.۶۰۳۶ (وزن مثقال طلا) تقسیم کنید. عدد به دست آمده نشان‌دهنده قیمت یک گرم طلای ۱۷ عیار (طلای آب شده) است.
  2. سپس عدد را به ۷۰۵ (عیار طلای ۱۷) تقسیم کنید.
  3. بعد از آن عدد را در عدد ۷۵۰ (عیار طلای ۱۸) ضرب کنید.

توجه کنید در برخی از سایت‌ها نیز به جای کلمه مظنه از مثقال استفاده می‌کنند که می‌توان این دو کلمه را مترادف دانست. هم‌چنین در برخی سایت‌ها نیز از مظنه تهران استفاده می‌کنند، یعنی قیمتی که در تهران مبادله می‌شود به عنوان مظنه اصلی در نظر گرفته می‌شود.

روش تبدیل مظنه به گرم

قیمت مظنه بازار طلا چگونه تعیین می‌شود؟

شاید برایتان جالب باشد که مظنه طلا از کجا به دست می‌آید. برای به دست آوردن مظنه طلا فرمول خاصی وجود ندارد و از قدیم تاکنون در بازارهایی مانند سبزمیدان و پله آهنی مظنه طلا را تعیین می‌کرده‌اند. طلا فروشان برای تامین میزان طلای خود به بنکدار مراجعه می‌کنند و عمده فروشان نیز طلا را از تامین‌کننده‌های اصلی در بازار‌های بزرگ طلا مثل پله آهنی و سبزه میدان خریداری می‌نمایند.

همچنین هر کدام از آن‌ها مظنه‌ای را تعیین می‌کنند و هرکدام که مظنه‌ی کمتری داشت مردم به سمت آن می‌روند و شاید این مظنه‌های مختلف باعث ایجاد مظنه‌های گوناگون در استان‌ها شده‌ است. افراد تامین کننده در این بازارها برحسب نیاز آن روز که مردم بیشتر می‌فروشند یا می‌خرند، قیمت را تعیین می‌کنند. اگر آن روز خرید بیشتر باشد یعنی تقاضا بیشتر است و در نتیجه قیمت افزایش می‌باید. برعکس اگر فروش بیشتر باشد یعنی عرضه بیشتر است و در نتیجه قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

مشاهده قیمت لحظه ای طلا

قیمت مظنه بازار طلا

نکته آخر درباره مظنه طلا

در این نوشته برای شما توضیح دادیم مظنه طلا یعنی چه و پیشنهاد می‌کنیم که اگر با اصطلاحات بازار طلا آشنایی ندارید، آن‌ها را یاد بگیرید تا وقتی به بازار می‌روید به عنوان یک فرد مبتدی به شما نگاه نکنند و نتوانند که سرتان کلاه بگذارند . هم‌چنین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید و فروش طلا از سامانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر استفاده کنید. برای مثال برای دیدن مظنه طلای آب شده و خرید و فروش آن می‌توانید از سامانه طلاین استفاده کنید که در آن قیمت‌ها بر اساس نرخ روز اتحادیه طلا تعیین و به روز می‌شوند.

برای دیدن قیمت مظنه طلا به صورت لحظه‌ای در کانال تلگرامی طلاین عضو شوید: قیمت لحظه ای مظنه طلا

سوالات متداول:

هر مظنه چند گرم است؟

مظنه یک اصطلاح برای اندازه‌گیری وزن طلا نیست؛ بلکه برای بیان قیمت ا مثقال (۴.۶۰۸ گرم) طلای ۱۷ عیار استفاده می‌شود.

مظنه نقدی طلا چیست؟

مظنه نقدی طلا به معنای مظنه‌ای است که برای یک مثقال طلای ۱۷ به صورت نقدی در نظر گرفته می‌شود. واژه «نقدی» یعنی پرداخت هزینه و دریافت طلا در لحظه انجام شده و مانند روش‌های فردایی، به زمان دیگری موکول نمی‌شود.

مظنه جهانی طلا چیست؟

مظنه جهانی طلا یعنی قیمت طلای جهانی (انس طلا) را به گرم تبدیل کنید و سپس آن را به مثقال ۱۷ محاسبه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا