همه نکات و اصول سرمایه گذاری که باید بدانید!

نکات و اصول سرمایه گذاری
5/5 - (1 امتیاز)

می‌دانید که سرمایه‌گذاری اصل اولیه تولید ثروت است و هر چه سریع‌تر سرمایه‌گذاری را شروع کنید، سرمایهٔ شما وقت بیشتری برای رشد خواهد داشت. از آن جایی که هیچ کاری را نمی‌توان بدون دانستن اصول اولیه و مهم آن آغاز کرد، آشنایی با اصول سرمایه گذاری نیز اولین قدم در شروع یک سرمایه‌گذاری موفق است.

اگر شما هم قصد دارید بخشی از درآمد خود را صرف سرمایه‌گذاری کنید و دارایی‌های خود را افزایش دهید اما نمی‌دانید که اصول اولیه سرمایه گذاری چیست و در ابتدای راه چه نکاتی را باید در نظر بگیرید، بهتر است در ادامهٔ مقالهٔ مهم‌ترین نکات سرمایه ‌گذاری با ما همراه باشید.

اصول سرمایه گذاری در یک نگاه

سرمایه‌گذاری همیشه با ریسک همراه است و گاهی می‌تواند ترسناک باشد؛ اما اگر اصول سرمایه گذاری را بدانید، می‌توانید از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف اقتصادی خود استفاده کنید؛ بنابراین، ما در اینجا لیستی از توصیه‌های بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران دنیا را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم که برای شروع سرمایه‌گذاری به شما کمک می‌کند. مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری عبارت‌اند از:

  • هدف خود را از سرمایه‌گذاری مشخص کنید و بر اساس آن تصمیم بگیرید.
  • سرمایه‌گذاری را هرچه سریع‌تر شروع کنید.
  • بدانید که سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر (مثل خرید ملک) ریسک بیشتری دارند.
  • صبور باشید و برای بازار زمان تعیین نکنید.
  • هرگز هیجانی تصمیم نگیرید.
  • همه سرمایه خود را در یک بازار متمرکز نکنید.
  • به‌طور مرتب سرمایه‌گذاری خود را چک کنید.

در ادامه هر یک از این موارد را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

تشخیص هدف سرمایه گذاری

یکی از مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری این است که قبل از شروع آن، باید ابتدا اهداف خود را مشخص کنید و برنامه‌ای بریزید که با آن اهداف هماهنگ است. برای مثال ممکن است هدف شما خرید خانه، ارتقای خودرو، افزایش سرمایه به یک مقدار مشخص و موارد این چنینی باشد.

بنابراین، شما بر اساس میزان سودی که قصد دارید از این راه کسب کنید و اینکه در چه مدت می‌خواهید این سود را کسب کنید، برای سرمایه‌گذاری خود برنامه‌ریزی می‌کنید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید تصمیم بگیرید که چه مقدار از پول خود را  سرمایه‌گذاری کنید و حاضر به پذیرفتن چه مقدار ریسک هستید.

شروع سریع‌، سود بیشتر

دومین نکتهٔ مهم در اصول سرمایه‌گذاری، بحث زمان است. مهم نیست که چه مبلغی در اختیار دارید، بهتر است همین حالا شروع کنید و به‌مرور به سرمایهٔ شما افزوده خواهد شد و در نهایت سرمایه شما رشد قابل‌توجهی می‌کند. هر میزان پولی که وارد بازارهای سرمایه‌گذاری می‌کنید، مثل گلولهٔ برفی است که به‌مرورزمان حرکت می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود.

در اکثر مواقع سرمایه شما برای رشدکردن احتیاج به زمان دارد و هر چه این زمان بیشتر باشد رشد پول بیشتر خواهد بود. همچنین باگذشت زمان تجربهٔ بیشتری در زمینه سرمایه‌گذاری کسب خواهید کرد، بنابراین، سرمایه‌گذاری آسان‌تر می‌شود و می‌توانید روی مبالغ بیشتری ریسک کنید.
کسب دانش؛ یکی از مهم‌ترین اصول سرمایه‌ گذاری

قانون بعدی از اصول سرمایه گذاری این است: هرگز روی چیزی که نمی‌شناسید سرمایه‌گذاری نکنید. پیش از آنکه پول خود را در هر جایی سرمایه‌گذاری کنید، زمان بگذارید و به طور کامل در مورد آن تحقیق کنید، این کار کمک می‌کند که متوجه شوید پول خود را در چه موقعیتی قرار داده‌اید و ریسک‌های احتمالی آن چیست.

همچنین چنانچه در شرکت‌های شخصی سرمایه‌گذاری می‌کنید، مطمئن شوید که می‌دانید آن شرکت دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد و برنامه‌اش برای تولید پول در آینده چیست. چشم‌بسته به هیچ‌چیز اعتماد نکنید و سرمایه خود را در معرض خطر قرار ندهید. البته این به این معنی نیست که باید متخصص امور اقتصادی باشید. بلکه باید در مورد حوزه‌ای که قصد واردشدن به آن را دارید تحقیق کنید و آشنایی لازم را با آن داشته باشید. چنانچه تصمیم‌گیری برای شما دشوار است، می‌توانید با یک مشاور امور مالی مشورت کنید و از او کمک بگیرید.

شاید این نوشته نیز برای شما مفید باشد: سرمایه گذاری برای خانم‌ها

استفاده از بازار‌های مختلف سرمایه گذاری

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات سرمایه گذاری این است که تمام پول خود را در یک حوزه سرمایه‌گذاری نکنید. علت نیز این است که وقتی پول خود را در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری پخش می‌کنید، بیش از حد به یکی از بازارهای مالی وابسته نخواهید شد.

بنابراین، چنانچه یکی از بازارها رشد خوبی نداشته باشد و یا دچار افت شود، می‌توانید با رشد بازار‌های دیگر ضررهای احتمالی را خنثی کنید. گرچه هیچ‌وقت ضمانت قطعی در این زمینه‌ها وجود ندارد و ممکن است همهٔ بازارها با هم دچار رشد یا افت شوند. البته بهتر است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تعدد بیش از حد در سرمایه‌گذاری نیز ممکن است باعث ایجاد پراکندگی ذهنی شده و کنترل را از دستان شما خارج کند؛ بنابراین همواره اعتدال را در سرمایه‌گذاری لحاظ کنید.

برای آشنایی با بازارهای مالی مختلف این نوشته را بخوانید: ۵ بازار پر سود در زمان تورم

استفاده از بازار‌های مختلف سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری بزرگتر = ریسک بیشتر

درست است که کسب سود بیشتر برای همه خوشایند است، اما باید بدانید که یکی از مهم‌ترین نکات سرمایه‌گذاری این است که هر چه احتمال کسب سود از سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، معمولاً با ریسک بالاتری برای ازدست‌دادن پول نیز همراه است. یک مثال خوب در این مورد بازار املاک است و این مورد یکی از برجسته‌ترین اصول سرمایه گذاری در املاک محسوب می‌شود.

سرمایه‌گذاری در املاک عموماً با سود بسیار خوبی همراه است؛ اما باتوجه‌به وابسته بودن قیمت املاک به فاکتور‌های مختلف، ریسک زیادی دارد. ممکن است برای شما پذیرفتن ریسک‌ کمتر بسیار راحت‌تر باشد و عواقب ناشی از آن از جمله کمتر بودن سود حاصله را نیز بپذیرید.

درهرصورت لازم است بدانید که سرمایه‌گذاری همیشه با ریسک همراه است و احتمال دارد که کمتر از چیزی که سرمایه‌گذاری کردید دریافت کنید. چنانچه در سرمایه‌گذاری تازه‌کار هستید، بهتر است با بازارهای پرریسک شروع نکنید و سرمایهٔ خود را در معرض خطر قرار ندهید.

در جدول زیر روش‌های سرمایه گذاری را بر اساس میزان ریسک برای شما مشخص کرده‌ایم:

سرمایه گذاری با ریسک پایینسرمایه گذاری با ریسک بالا
– طلای آب شده
– صندوق‌های سرمایه گذاری
– بیمه عمر
– سکه
-ارز و ارز دیجیتال
– بورس
دسته‌بندی سرمایه گذاری بر اساس میزان ریسک

صبوری؛ لازمه و اساس سرمایه گذاری

پنجمین اصل از اصول سرمایه گذاری این است که هرگز نباید سرمایه‌گذاری را به‌عنوان راهی برای یک‌شبه پول‌دار شدن در نظر بگیرید. پول شما برای رشد و تولید ثروت بیشتر به زمان نیاز دارد و معمولاً بهتر است حداقل برای پنج سال سرمایه خود را در بازار سرمایه‌گذاری نگه دارید. سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت عموماً سود قابل‌توجهی را عاید شما نمی‌کند.

در هر حوزه‌ای که سرمایه‌گذاری می‌کنید، به‌احتمال زیاد بالا و پایین‌های بسیاری وجود خواهد داشت. بهتر است برای سرمایه‌گذاری مدتی نسبتاً طولانی را در نظر بگیرید و خود را درگیر نوسانات کوتاه‌مدت بازار نکنید. چرا که بازار در طولانی‌مدت متأثر از اقتصاد جامعه و در کوتاه‌مدت متأثر از هیجانات و رفتار جامعه است. همچنین این مورد یکی از مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری در طلا نیز محسوب می‌شود. چرا که بازار طلا نوسانات زیادی دارد؛ اما همیشه در طولانی‌مدت روند صعودی را طی می‌کند که سود قابل‌توجهی را متوجه سرمایه‌گذاران صبور خواهد کرد.

برای آشنایی بیشتر با خرید طلا برای سرمایه گذاری این نوشته را ببینید: بهترین راه سرمایه گذاری در طلا

صبوری؛ لازمه و اساس سرمایه گذاری

اصل دوری از سرمایه گذاری هیجانی

از بازارهای غیرقابل‌اعتماد دوری کنید‌ و فقط بر اساس اینکه عدهٔ زیادی به سمت بازار خاصی روانه شده‌اند، تصمیم نگیرید. این‌گونه هیجانات شدید در بازار سرمایه‌گذاری می‌توانند گاهی سودده باشند؛ اما معمولاً ضرر قابل‌توجهی را متوجه بسیاری از افراد می‌کند.

هیجانات و احساسات دشمن سرمایه‌گذاری هستند و وقتی که بازار بالا و پایین می‌شود، ممکن است خیلی راحت احساساتی شوید. به کسانی که مدام به شما توصیه می‌کنند که بخرید و بفروشید توجه نکنید و به برنامهٔ بلندمدت خود پایبند باشید. تفاوت بین سرمایه‌گذاران عادی و سرمایه‌گذاران باهوش این است که سرمایه‌گذاران باهوش همواره به‌دوراز همهمه‌های بازار باقی می‌مانند‌.

باتوجه‌به نوسانات قابل‌توجه بازار بورس، این مورد یکی از مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری در بورس محسوب می‌شود. هیجانات و تصمیم‌های هیجانی یکی از بزرگ‌ترین عوامل ایجاد ضرر در بازار پرتلاطم بورس به شمار می‌روند؛ بنابراین از تصمیمات هیجانی خودداری کنید و زمانی که بازار افت می‌کند نترسید و سرمایهٔ خود را بیرون نکشید.

اضافه کردن سرمایه به مرور زمان

همهٔ ما هزینه‌هایی در زندگی داریم و به همین دلیل معمولاً نمی‌توانیم بخش خیلی زیادی از درآمد خود را صرف سرمایه‌گذاری کنیم. اما می‌توانیم به‌مرورزمان و به‌صورت تدریجی، پول بیشتری را در اختیار سرمایه‌گذاری قرار دهیم. می‌توانید هر ماه بخشی از درآمد خود را صرف سرمایه‌گذاری کنید. به‌این‌ترتیب علاوه بر نداشتن نگرانی از پرداخت هزینه‌های زندگی، سود حاصل از سرمایه‌گذاری را نیز به‌مرور افزایش می‌دهید.

اگر به‌عنوان یک سرمایه‌گذار تازه‌کار قصد سرمایه‌گذاری دارید، می‌توانید حدود ۱۰ درصد از درآمد خود را برای این کار در نظر بگیرید و اگر می‌خواهید ریسک بیشتری را بپذیرید، می‌توانید ۳۰ درصد تا نهایتاً ۴۰ درصد از درآمد خود را صرف سرمایه‌گذاری کنید. اختصاص‌دادن بیش از این مقدار از درآمد معمول به بازارهای سرمایه‌گذاری در اکثر مواقع با ریسک زیادی همراه است و همواره باید احتمال ازدست‌دادن پول خود را در نظر داشته باشید.

اضافه کردن سرمایه به مرور زمان

بررسی مداوم؛ از نکات مهم سرمایه گذاری

آخرین اصل از اصول سرمایه گذاری این است که همیشه حواستان به بازارهایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید، باشد. درست است که پیگیری‌کردن مداوم بازار کار درستی نیست و باید اجازه بدهید تا زمان لازم برای رشد سرمایه طی شود، اما این به معنی فراموش‌کردن پولتان نیست.

بهتر است هر چند وقت یک‌بار بازار را چک کنید تا مطمئن شوید که رشد سرمایهٔ شما در مسیر درستی قرار دارد‌. مشاوران مالی به طور مرتب و روزانه بازار را چک می‌کنند و از نوسانات آن باخبر هستند، بنابراین می‌توانند تصمیم مناسب را برای پول شما بگیرند، اما چنانچه با یک مشاور مالی کار نمی‌کنید، بهتر است حداقل به طور سالیانه نگاهی به رشد سرمایه خود داشته باشید.

بررسی مداوم؛ از نکات مهم سرمایه گذاری

کلام آخر

در این مقاله به بیان مهم‌ترین نکات سرمایه‌گذاری پرداختیم و اصول اولیه سرمایه گذاری موفق را از میان توصیه‌های برترین سرمایه‌گذاران دنیا بیان کردیم. برای شروع سرمایه‌گذاری ابتدا اهداف خود را مشخص کرده و بازار متناسب با آن را انتخاب کنید. سپس پولی را که می‌دانید برای مدت طولانی به آن نیاز پیدا نخواهید کرد وارد بازار کنید و بدون توجه به نوسانات بازار و هیجانات پیش‌آمده اجازه بدهید تا سرمایه شما روند رشد خود را طی کند.

در طی این مدت نیز به طور مرتب و در بازه‌های چندماهه تا یک‌ساله روند رشد پول خود را بررسی کنید و به‌مرور به سرمایه‌گذاری خود بیفزایید. در پایان چنانچه سؤال دیگری دربارهٔ اصول سرمایه گذاری دارید می‌توانید در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول:

چگونه می‌توان ریسک سرمایه گذاری را مدیریت کرد؟

بهتر است سبد سرمایه‌گذاری خود را از بازار‌های متنوع انتخاب کنید و پیش از شروع، شرایط و روش سرمایه‌گذاری مد نظر و شرایط اقتصادی کشور را به‌خوبی بررسی کنید.

چگونه روند سرمایه‌گذاری خود را تحلیل کنیم؟

با بررسی سود یا زیان در دوره‌های منظم و استفاده از ابزار‌های فنی مثل نمودار‌ها می‌توانید روند سرمایه گذاری خود را تحلیل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا