بهترین سرمایه گذاری در ایران؛ برای سرمایه گذاری چی بخریم؟

بهترین سرمایه گذاری؛ در شرایط تورمی چه بخریم؟
4.1/5 - (19 امتیاز)

مطابق تحقیقات انجام شده در IMF (صندوق بین‌المللی پول) تورم‌ در ایران، همراه با افزایش کسری بودجه و تداوم کاهش ارزش ریال تا دو سال آینده ادامه دارد و به همین خاطر لازم است تا از روش های سرمایه گذاری استفاده کنید تا ارزش دارایی‌های خود را حفظ نمایید. روش‌های بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم ایران شامل خرید طلای آب شده و سکه، خرید ملک و سرمایه‌گذاری در بورس و بانک هستند که در این نوشته آن‌ها را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

بهترین راه های سرمایه گذاری در ایران

سرمایه گذاری بهترین راه برای حفظ ارزش و افزایش سرمایه است. در زمان تورم، ارزش پول کاهش و قدرت خرید کاهش می‌یابد. بنابراین، برنامه‌ریزی مناسب برای سرمایه گذاری در زمان تورم و شرایط اقتصادی سخت می‌تواند به شما در حفظ ارزش پول کمک کند. افراد برای حفط ارزش پول خود به بازارهای سرمایه گذاری جذب شده‌اند؛ امروزه بازارهای گوناگونی برای سرمایه گذاری وجود دارد. پس اگر سوال شما هم این است که در شرایط تورمی چه بخریم؟ می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

  1. سرمایه گذاری در طلای آب شده
  2. سرمایه گذاری در سکه
  3. سرمایه گذاری در مسکن
  4. سرمایه گذاری در بورس
  5. سرمایه گذاری در ارز و دلار
  6. سرمایه گذاری در بانک

تورم مثل گرمایی است که سرمایه شما را مثل تکه‌ای یخ آب می‌کند و ارزش آن را پایین می‌آورد. به همین خاطر لازم است راه های سرمایه گذاری را به طور دقیق بشناسید و با استفاده از آن‌ها، ارزش پول خود را در دوران رکود تورمی حفظ کنید. در ادامه این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

طلای آب شده؛ بهترین راه سرمایه گذاری در ایران

طلای آبشده به عنوان بهترین راه سرمایه گذاری در ایران شناخته می‌شود؛ چراکه زمانی که ارزش پول کاهش می‌یابد و تورم افزایش می‌یابد، قیمت طلای آب شده به دلیل ارزش ثابتی که دارد، افزایش می‌یابد. طلای آب شده شکلی از طلا است که به صورت خام و بدون اجرت معامله می‌شود و به همین خاطر نقدینگی آن بسیار بالا است. هم‌چنین می‌توان از طلای آب شده برای ساخت مصنوعات طلای مورد نظر هم استفاده شود. 

سامانه طلاین، این امکان را فراهم کرده است تا شما بتوانید در بستر یک سامانه معاملاتی آنلاین، خرید و فروش طلای آب شده را انجام دهید و از این طریق سود کسب کنید. این سامانه با کسب مجوز‌های گوناگون و پشتیبانی با کیفیت در کنار شما است تا با سرمایه گذاری طلای آب شده اثر منفی تورم بر پول خود را کاهش دهید. برای شروع در سامانه طلاین ثبت نام کنید.

سرمایه گذاری در سکه

سرمایه گذاری در سکه به طور معمول با خرید یکی از انواع سکه طرح قدیم، جدید، پارسیان یا گرمی انجام می‌شود و افراد در این روش تعدادی سکه را از بانک، طلا فروشی یا صرافی‌ها می‌خرند و پس از گذشت زمان، با افزایش قیمت سکه، آن‌ها را می‌فروشند. در این روش باید مطمئن باشید که سکه اصل را خریداری می‌کنید و به‌خوبی از ویژگی‌های انواع سکه برای سرمایه‌گذاری آگاه باشید. هم‌چنین باید بتوانید حباب سکه را تحلیل کنید تا بهترین زمان خرید یا فروش را پیدا نماید.

این نوشته در شناخت انواع سکه به شما کمک می‌کند؛ بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری چیست؟

مزایای سرمایه گذاری در سکهمعایب سرمایه گذاری در سکه
نقدشوندگی نسبتا بالایی دارد
ریسک پایینی دارد
نرخ رشد بالایی دارد
عدم تاثیرات منفی بحران‌های اقتصادی و سیاسی بر ارزش سکه
حفظ ارزش طلا در برابر تور
سرمایه گذاری امن به حساب می‌آید
برای سرمایه گذاری در کوتاه مدت ریسک بالایی دارد
وجود حباب سکه
در صورت خرید فیزیکی، نگهداری آن دشوار است و خطر سرقت دارد
تاثیرپذیری بالایی از اخبار و حوادث سیاسی دارد
بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در سکه
سرمایه گذاری در طلا و سکه در زمان تورم

سرمایه گذاری در مسکن در زمان تورم

رشد قیمت بازار مسکن در سالیان گذشته این اطمینان را به سرمایه گذاران داده‌ است که از آن به عنوان روشی امن برای حفظ ارزش دارایی خود استفاده کنند و همچنین بازار مسکن اثبات کرده‌است که قدرت حفظ ارزش سرمایه را در برابر تورم دارد. روند حرکت قیمت مسکن این ذهنیت را در سرمایه گذاران ایجاد کرده‌است که به هیچ وجه این بازار دچار ضرر نمی‌شود و سودآوری خود را برای سرمایه گذارانش دارد. هر بازاری دارای نوسانات منفی و مثبت است و قیمت مسکن نیز تحت تاثیر قیمت طلا و ارز داخل کشور و میزان عرضه و تقاضا است. به‌علاوه برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن شما به سرمایه‌ اولیه زیادی نیاز دارید.

شناخت مفاهیم سرمایه گذاری در مسکن برای ورود به بازار آن کاملاً ضروری است و اشتباه در ورود به این بازار سرمایه شما و ارزش آن را نسبت به تورم از بین می‌برد. برای کسب سود از سرمایه‌گذاری در مسکن می‌توانید به سراغ خرید املاک مسکونی، مستغلات تجاری یا زمین و باغ بروید و از طریق اجاره‌دادن آن‌ها، بازسازی کردنشان و فروش با قیمت بیشتر یا خرید و فروش مداوم، در برابر تورم مقاومت کنید. هدف، روش و میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارید، نقش زیادی در نوع سرمایه‌گذاری در خانه و مسکن مد نظرتان دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را هم بخوانید: سرمایه گذاری در طلا یا مسکن

سرمایه گذاری در مسکن در زمان تورم
مزایای سرمایه گذاری در مسکنمعایب سرمایه گذاری در مسکن
عدم تاثیرپذیری از ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک مانند فعالیت‌ها و تنش های سیاسی
ریسک نسبتا پایینی برای حفظ سرمایه دارد.
تنوع گوناگونی برای کسب سود از طریق مسکن وجود دارد مانند اجاره‌بها
دریافت تسهیلات بانکی و طرح‌های حمایتی
بازار مسکن نسبت به دیگر بازارهای سرمایه گذاری نقدشوندگی بسیار پایینی دارد و ممکن است که فروش یک خانه چند ماه طول بکشد.
برای ورود به بازار مسکن، به سرمایه اولیه بسیاری نیاز است.
یک سرمایه گذاری بلندمدت است و سود موردنظر فرد را در کوتاه مدت نمی‌دهد.
طبق قوانین جدید، اگر مسکنی خالی بماند باید بابت آن مالیات پرداخت کنند.
بررسی سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه گذاری در بورس در زمان تورم:

بورس به باور برخی افراد یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در زمان تورم محسوب می‌شود. اما آیا همه افراد توانایی یادگیری دانش و علم مخصوص به آن را دارند تا سرمایه خود را از دست ندهند؟ حداقل سرمایه برای ورود به بورس ۵۰۰ هزار تومان است و این مقدار تقریباً سرمایه‌ای متوسط در زمان تورم است؛ البته خرید عرض‌های اولیه به سرمایه کمتری نیاز دارد. شما می‌توانید به روش مستقیم در بورس سرمایه گذاری کنید و معاملات را خودتان انجام دهید. در این روش نیاز به علم و دانش نسبت به بورس نیاز دارید. همچنین می‌توانید به روش غیر مستقیم و از طریق شرکت‌های سبدگردان سرمایه گذاری خود را انجام دهید.

برای شروع سرمایه گذاری در بورس باید به چند نکته زیر توجه کافی داشته‌باشید:

  • همه سرمایه خود را در یک سهم سرمایه گذاری نکنید و در سهم‌های گوناگون سرمایه گذاری کنید؛ تا بتوان زیان ناشی از کاهش ارزش سهام را با استفاده از افزایش ارزش سهام دیگر جبران کرد.
  • به شایعات و اخبار نادرست و نامعتبر توجه نکنید و حتما از مکان‌های معتبر درباره‌ی بورس مطالعه کنید.
  • برای شروع سرمایه گذاری در بورس باید در مورد سهم‌های گوناگون مطالعه کرده باشید و همچنین بهتر است سرمایه‌ای که در نظر دارید وارد بورس می‌کنید را به آن نیازی نداشته باشید.

اگر به این روش سرمایه گذاری علاقه دارید، این نوشته را هم بخوانید: نحوه خرید طلا در بورس

سرمایه گذاری در بورس در زمان تورم
مزایای سرمایه گذاری در بورسمعایب سرمایه گذاری در بورس
در بازار بورس صنعت های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد و سهام گوناگون برای انتخاب افراد وجود دارد.
می‌توان با استفاده از تنها یک گوشی و اینترنت به حساب خود دسترسی پیدا کرد و دسترسی آسانی دارد.
کسب سود به دو طریق افزایش قیمت‌ها و در پی آن کسب سود و سود نقدی تقسیمی بین سهامداران که بعد از برگزاری مجمع به حساب سهامداران واریز می شود.
اگر سرمایه گذاران یک شرکت اکثرا بخواهند که سهام خود را بفروشند، ارزش سهام آن شرکت کاهش پیدا می‌کند و اصطلاحا سهام آن شرکت در صف فروش قرار می‌گیرد که در این صورت تا سرمایه گذاری قصد خرید نداشته باشد، امکان فروش وجود نخواهد داشت.
یکی از معایب سرمایه گذاری در بورس روزهای فعالیت بورس است؛ بورس در روزهای پنج شنبه و جمعه تعطیل است و امکان معامله وجود ندارد.
ریسک زیاد سرمایه گذاری در بورس در زمان تورم مشاهده می‌شود.
بررسی سرمایه گذرای در بورس

سرمایه گذاری در ارز و دلار

بازار ارز و دلار طی سال‌های گذشته دارای نوسانات و تحولات بسیاری بوده‌ است. همچنین عوامل مختلفی مانند تنش‌های سیاسی، ورود دلالان به بازار و موارد دیگر بر روی آن تاثیر می‌گذارند. اگر می‌خواهید ارز و دلار را برای سرمایه گذاری در تورم انتخاب کنید، باید کاملا محتاطانه وارد این بازار شوید. بازار ارز و دلار یکی از بازارهای خوب برای سرمایه گذاری در زمان تورم است اما به دلیل تاثیر منفی‌ای که بر جامعه می‌گذارد، این نوع سرمایه گذاری توصیه نمی‌شود. زیرا معاملات ارز و دلار باعث افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.

این نوشته می‌تواند به شما کمک کند: سرمایه گذاری در طلا یا دلار

سرمایه گذاری در ارز و دلار در زمان تورم
مزایای سرمایه گذاری در ارز و دلارمعایب سرمایه گذاری در ارز و دلار
نقد بودن سرمایه
قابلیت نقد شوندگی نسبتاً بالا
تاثیر پذیر بودن از اخبار سیاسی و اقتصادی
سخت بودن پیش بینی قیمت ارز و دلار
بازاری غیر رسمی و پر تنش
دارای ریسک بسیار زیاد
غیر شفاف بودن معاملات
سرمایه گذاری ناپایدار
بررسی سرمایه گذاری در دلار

سرمایه گذاری در بانک در زمان تورم

یکی از ویژگی‌هایی که یک سرمایه گذاری در زمان تورم باید داشته‌باشد، این است که بتواند حداقل به اندازه مقدار تورم ، سودآوری داشته‌باشد تا بتواند از ارزش سرمایه ما محافظت کند. از آن‌جایی‌که مقدار سوددهی بانک‌ها از مقدار تورم کمتر است؛ این سرمایه گذاری در زمان تورم توصیه نمی‌شود. البته همان‌طور که قبلا ذکر کردیم می‌توان تخم‌مرغ‌ها ار در سبدهای گوناگون قرار داد و بخشی از سرمایه خود را در بانک سرمایه گذاری کرد. 

برای سرمایه گذاری در بانک روش‌های گوناگونی مثل کوتاه و بلند مدت و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بانکی وجود دارد و انتخاب هر کدام از آن‌ها به تصمیم فرد برای میزان سود و مدتی که می‌خواهد پول را در اختیار بانک قرار دهد، بستگی دارد.

سرمایه گذاری در بانک در زمان تورم
مزایای سرمایه گذاری در بانک معایب سرمایه گذاری در بانک
شرایط سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت در بانک‌ها وجود دارد
سرمایه گذاری بدون ریسکی است
سودآوری آن ثابت و تضمینی است و ماهانه سود به حساب افراد وارد می‌شود
عدم نیاز به دانش اقتصادی و شناخت بازار
میزان سود بانک‌ها بسیار پایین است و برای یک سرمایه گذاری با سوددهی بالا به کار نمی‌آید.
اگر به صورت بلند مدت سرمایه گذاری انجام داده باشید،  نمی‌توانید تا تاریخ پایان سرمایه گذاری پول خود را از حساب خارج کنید.
هنگام برداشت از حساب قبل از زمان موعود نرخ شکست بالایی وجود دارد.
در سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت سود بسیار کمی دارد
انتقال سپرده‌های بانک به حسابی دیگر در سپرده‌های بلندمدت امکان پذیر نیست.
بررسی سرمایه گذاری در بانک

برای سرمایه گذاری در زمان فروپاشی اقتصادی چه کنیم؟

این که شما تصمیم گرفته‌اید که برای مقابله با تورم سرمایه‌گذاری کنید بسیار عالی است؛ اما نکاتی وجود دارند که اگر حتی در بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم به آن‌ها توجه نکنید، به شدت ضرر خواهید کرد. این نکات عبارت‌اند از:

  1. در زمان درست وارد بازارهای سرمایه گذاری شوید.
  2. میزان ریسک‌پذیری خود را بشناسید و سرمایه‌گذاری متناسب با آن انجام دهید.
  3. میزان بازدهی مورد نیاز خود را متناسب با میزان سرمایه اولیه و بازار‌های سرمایه تعیین کنید.
  4. هدف خود را از سرمایه گذاری معلوم کنید.
  5. در بازار سرمایه‌ای که حرفه‌ای‌تر هستید، وارد شوید و شناخت کافی برروی قوانین حاکم بر بازار سرمایه گذاری داشته باشید.
  6. سرمایه گذاری‌های مختلف را تجزیه و تحلیل کنید.
  7. از افراد آگاه و با تجربه مشورت بگیرید.
  8. مقدار سرمایه‌ای که برای سرمایه گذاری در نظر گرفته‌اید را با حداقل مقدار سرمایه گذاری‌ها مقایسه کنید.
  9. میزان سود و ضرر مد نظر خود را با میانگین سود و ضرر سرمایه گذاری‌ها مقایسه کنید؛ زیرا هر سرمایه گذاری با سود و زیان همراه است.
  10. در مورد سرمایه گذاری‌های گوناگون تحقیق کنید و بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم را انتخاب کنید.
  11. اهداف بلندمدت یا کوتاه‌مدت خود را از سرمایه گذاری مشخص کنید.
  12. در بازارهای سرمایه گذاری مثل مسکن که به نقدینگی بالایی نیاز دارند، با احتیاط قدم بردارید.
در زمان فروپاشی اقتصادی چه کنیم؟
در زمان فروپاشی اقتصادی چه کنیم؟

به نظر شما بهترین سرمایه گذاری در ایران چیست؟

در این نوشته راه های سرمایه گذاری در زمان تورم را بیان کردیم و اشاره کردیم که طلای آب شده به خاطر نقدینگی بالا، نداشتن اجرت، امکان خرید به مبالغ دلخواه و امن بودن، بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم است. با این حال به شما روش‌های سرمایه گذاری در سکه، ارز و دلار، مسکن و بانک را هم معرفی کردیم تا بسته به میزان سرمایه‌ اولیه، میزان ریسک و علاقه خود از آن‌ها استفاده کنید.

به نظر شما بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم در ایران چیست؟ شما از چه روشی استفاده می‌کنید؟ آن را با ما در بخش‌ نظرات در میان بگذارید. هم‌چنین اگر هر گونه سوالی درباره سرمایه گذاری طلای آب شده به صورت آنلاین دارید با پشتیبانی طلاین در تماس باشید.

سوالات متداول:

بهترین کالا برای سرمایه گذاری چیست؟

طلای آب شده بهترین کالای سرمایه ای در زمان تورم است؛ چرا که ارزش آن همواره رشد می‌کند و برای خرید آن نیازی به پرداخت اجرت ندارد و سود آن بالا است.

چگونه از تورم عقب نمانیم؟

یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با تورم و حفط ارزش پول در زمان تورم، سرمایه‌گذاری است. بسته به شرایط خود یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید تا بتوانید بر تورم و کاهش ارزش پول غلبه کنید. طبق تجربه‌های سرمایه گذاران بهتر است که همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید و یک پرتفوی سرمایه گذاری متنوع و مطمئن تشکیل دهید تا احتمال از دست دادن همه‌ی سرمایه‌ی خود را کاهش دهید.

در تورم چی بخریم؟

گاهی تورم به اندازه‌ای بالا است که حتی تبدیل سرمایه به کالاهای مصرفی بهتر از نگهداری ریال است. زیرا ارزش ریال در حال کاهش یافتن است اما قیمت کالاهای مصرفی در حال افزایش هستند. برای سرمایه‌گذاری و پس انداز در تورم راه‌های زیادی وجود دارد: می‌توانید به سراغ خرید طلا، دلار، سهام، زمین یا حتی ارز دیجیتال بروید. مهم‌ترین نکته شناسایی نکات سرمایه‌گذاری در هر یک از این کالا‌ها است.

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین سرمایه گذاری در ایران؛ برای سرمایه گذاری چی بخریم؟»

  1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

    سلام وقت به خیر.
    تفاوت قیمت خرید و فروش طلا یک مفهوم رایج در بازار‌های مالی است و اسپرد نام دارد.
    مزیت طلاین کم بودن این تفاوت قیمتی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا