برای پس انداز و سرمایه گذاری دلار بخریم یا طلا؟

دلار بخریم یا طلا
3.2/5 - (13 امتیاز)

طلا و دلار، هر دو از سرمایه‌گذاری‌های آینده‌دار در ایران محسوب می‌شوند؛ اما دلار بخریم یا طلا؟ باتوجه‌به تورم موجود، کاملاً قابل‌پیش‌بینی است که قیمت طلا و ارز در آینده نیز همچون سال‌های اخیر افزایش خواهد داشت و کسانی قصد سرمایه‌گذاری دارند، می‌توانند از حفظ ارزش سرمایه خود و افزایش آن در این بازارها اطمینان داشته باشند.

به‌طورکلی بازار طلا تقریباً همیشه رشد بیشتری نسبت به ارز داشته و علاوه بر حفظ ارزش پول، از برتری‌هایی مثل امنیت بیشتر، تنوع زیاد در اشکال مختلف آن و نقدینگی بالا برخوردار است. در ادامهٔ این مقاله از طلاین با ما همراه باشید تا به پاسخ سؤال مقابل بپردازیم: برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا دلار؟

دلار بخریم یا طلا؟

به پیشنهاد متخصصان بازار‌های مالی اگر می‌خواهید ارزش پولتان را در کوتاه‌مدت حفظ کنید و از کاهش سریع ارزش پول ملی محافظت کنید، بهتر است در دلار سرمایه‌گذاری کنید، مخصوصاً وقتی که تحریم‌ها یا نوسانات بازار بر ارزش پول ملی تأثیر می‌گذارد. اما اگر به دنبال یک گزینه امن و پایدار برای سرمایه‌ گذاری طولانی مدت هستید، سرمایه‌گذاری در طلا مناسب‌تر است، به ویژه در زمان‌های تورم بالا و نامطمئنی اقتصادی. طلا به عنوان یک دارایی با ارزش تاریخی، توانسته است در برابر تورم و نوسانات شدید اقتصادی مقاومت کند و ارزش خود را حفظ کند.

 در نهایت، انتخاب بین دلار و طلا بستگی به اهداف سرمایه‌گذاری، میزان تحمل ریسک و بازه زمانی مورد نظر شما دارد. به همین خاطر در ادامه به طور دقیق به جوانب مختلف دوئل «طلا بخریم یا دلار» پاسخ می‌دهیم.

بررسی بنیادی تفاوت‌های طلا و دلار برای سرمایه‌گذاری

تغییرات قیمت طلا و دلار هم در ایران تقریباً با هم همسو است. به این معنی که با افزایش قیمت دلار، قیمت طلا نیز افزایش پیدا می‌کند و افت قیمت دلار نیز با ریزش قیمت طلا همراه خواهد بود. به‌طورکلی، بازارهای طلا و ارز به نسبت سایر بازارهای سرمایه‌گذاری غیرتخصصی‌تر و کم‌دردسرتر هستند و علاوه‌برآن امکانات بیشتری را برای عموم افراد جامعه فراهم می‌کنند تا به سرمایه‌گذاری و حفظ یا افزایش دارایی خود بپردازند.

بااین‌وجود، زمانی که بحث سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید تا بهترین گزینه را بسته به اهداف شخصی خود در نظر بگیرید. برای پاسخ به این سؤال که دلار بخریم یا طلا؟ در ادامهٔ مقاله توضیحاتی در مورد عوامل مؤثر بر قیمت طلا و دلار، میزان رشد آنها در سال‌های اخیر و مجموعه‌ای از مزایا و معایب مربوط به هر کدام را قرار داده‌ایم تا مقایسهٔ بهتری بین این دو داشته باشید.

بررسی عوامل مؤثر بر قیمت طلا و دلار

پیش‌بینی قیمت دلار در آینده از طریق توجه به عواملی مثل میزان تورم، نقدینگی، دخالت بانک‌ مرکزی و مواردی ازاین‌قبیل و پیش‌بینی قیمت طلا نیز از طریق توجه به قیمت دلار، قیمت جهانی طلا و میزان عرضه و تقاضا تا حدودی ممکن خواهد بود؛ اما این کار احتیاج به کسب تجربه و دانش در مورد بازارهای مالی و پیش‌بینی دقیق آن‌ها دارد.

این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که در اکثر موارد، عوامل مختلف مؤثر بر قیمت طلا و دلار که پیش‌ازاین گفته شد، با کمک همدیگر اثر کرده یا اثر همدیگر را خنثی می‌کنند؛ بنابراین، باید برایند همهٔ این عوامل را در کنار هم در نظر داشته باشید.

عوامل مؤثر بر قیمت طلا

طلا هیچ‌وقت در طول تاریخ ارزش خود را از دست نداده است و همچنان نیز قیمت طلا روزبه‌روز در حال افزایش است. اگر چه که عوامل مختلف تلاطم‌هایی را در بازار طلا ایجاد کرده‌اند؛ اما طلا پشتوانهٔ مالی بسیاری از دولت‌های قدرتمند و بانک‌های ملی است که نشان از ثبات و ارزش ذاتی این فلز گران‌بها دارد. عوامل مؤثر بر بازار طلا شامل موارد زیر هستند:

  • قیمت دلار: گفتیم که روند تغییرات قیمت طلا و دلار با هم همسو هستند؛ اما در این روند معمولاً دلار از طلا پیشی می‌گیرد. در زمان‌های افزایش قیمت دلار، قیمت طلا نیز طی مدت کوتاهی افزایش پیدا می‌کند‌؛ به همین دلیل این زمان جزو بهترین زمان‌ها برای خرید طلا است. حدود ۷۰ درصد قیمت طلا در ایران بر اساس قیمت دلار و ۳۰ درصد بر اساس سایر عوامل تعیین می‌شود.
  • قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی: از آن‌ جایی که قیمت طلا متأثر از بازار جهانی است، با تغییر قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی و حتی وجود انتظارات عمومی از تغییر قیمت طلا در بازار جهانی، قیمت طلا در ایران نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.
  • اخبار و وقایع: اخبار مهم سیاسی و اقتصادی نیز می‌توانند با اثر بر قیمت دلار، قیمت طلا را متأثر کنند. تأثیر بعضی از این اخبار بر قیمت‌ها کوتاه‌مدت بوده و تأثیر بعضی دیگر دائمی و بلندمدت است.
  • نقدینگی: نقدینگی در واقع همان میزان پول در گردش در کشور است که در زمان تورم و با کاهش قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد. با افزایش میزان نقدینگی و خرید، تقاضا برای طلا بیشتر شده و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: دلایل نوسانات قیمت طلا

عوامل مؤثر بر قیمت طلا

عوامل مؤثر بر قیمت دلار

با اینکه طلا و دلار هر دو جزو بازارهای با ثبات محسوب می‌شوند، یکی از تفاوت‌های مهم دلار با طلا در این است که دلار معمولاً ثبات کمتری دارد و تغییرات دلار هم به‌صورت مستقیم و هم به‌صورت غیر مستقیم بر قیمت طلا تأثیرگذار است. به همین دلیل شناخت عوامل مؤثر بر قیمت دلار اهمیت ویژه‌ای دارد که در پایین آورده شده است:

  • واردات و صادرات: افزایش صادرات، با ورود ارز به کشور و توزیع آن در بازار، نوسانات ارزی را کاهش داده و قیمت دلار را کمتر می‌کند. در مقابل با افزایش میزان واردات، ارز از کشور خارج شده و همین موضوع موجب کمبود ارز در کشور و افزایش قیمت آن می‌شود.
  • اخبار و وضعیت سیاسی: یکی از عوامل مهم بر قیمت دلار، اخبار مربوط به کشور و وضعیت ارتباط با سایر کشور‌ها است؛ چرا که دلار یکی از مهم‌ترین ارزهای بین‌المللی بوده وضعیت سیاسی هر کشور به طور واضح بر قیمت دلار در آن کشور مؤثر خواهد بود. این عامل همچنین با اثر بر اعتماد افراد خارجی برای ورود به کشور نیز همراه است که میزان تزریق ارز به بازار کشور‌ را متأثر می‌کند.
  • تحریم‌ها و قیمت نفت: از گذشته تا کنون، بخش زیادی از درآمد ایران از صادرات نفتی بوده است. با ایجاد تحریم‌ها در سال‌های اخیر، فروش نفت کاهش‌یافته یا با قیمت بسیار کمتری به فروش رسیده است. افزایش تحریم‌ها، کاهش فروش نفت و کاهش قیمت نفت در سطح جهانی می‌تواند با کاهش درآمد ارزی برای کشور همراه بوده و اثر بسیار مهمی بر قیمت دلار داشته باشد.
  • بازارهای رقیب: با رونق‌گرفتن سایر بازارها، مردم پول خود را از بازار ارز خارج کرده و به سمت بازارهای دیگری مثل بازار املاک، خودرو و مواردی ازاین‌قبیل، وارد می‌کنند. همین موضوع موجب کاهش تقاضا  برای خرید ارز و کاهش قیمت دلار می‌شود.
عوامل مؤثر بر قیمت دلار

مقایسه رشد طلا و دلار

بررسی سوددهی اشکال مختلف طلا و دلار در ۲ سال گذشته نشان می‌دهد که بیشترین میزان سوددهی و رشد قیمت به ترتیب مربوط به ربع‌سکه (با رشد 166 درصد)، سکه تمام (با رشد ۱۴۳ درصد)، نیم‌سکه (با رشد ۱۳۹ درصد) و پس از آن اشکال دیگر طلا با رشد حدود ۱۱۵ درصد و در آخر دلار با رشد ۹۳ درصد بوده است.

در یک نگاه جامع‌تر و به‌طورکلی می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در هر یک از این دو بازار سود نسبتاً مناسبی را به همراه داشته است؛ اما میزان سوددهی طلا حدوداً ۳۰ درصد بیشتر از دلار بوده است که خصوصاً در سرمایه‌گذاری‌های کلان مبلغ قابل‌توجهی خواهد بود.

به این موضوع هم دقت کنید که برای تصمیم‌گیری به‌منظور سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف، تنها توجه به میزان بازدهی کافی نیست. سود کسب شده در هر بازار، بیش از آنکه بر بازدهی کلی آن بازار بستگی داشته باشد، به تحلیل درست بازار موردنظر، توجه به روندهای صعودی و نزولی و زمان مناسب خریدوفروش نیز بستگی دارد.

باید دانش کلی دربارهٔ روند حرکت بازار در اختیار داشته باشید تا بتوانید در زمان کاهش قیمت طلا و دلار را خریداری کرده و در زمان افزایش قیمت آن‌ها را به فروش برسانید. سرمایه‌گذاری با روش خرید طلا یا دلار و صبرکردن برای افزایش قیمت آن‌ها نیز روش دیگری است. این روش اگر چه سرمایه شما را حفظ می‌کند و ریسک زیادی هم ندارد؛ اما باتوجه‌به تورم موجود و افزایش هزینه‌ها، سود قابل‌توجهی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

مقایسه رشد طلا و دلار

بررسی مقاومت در برابر تورم در سرمایه گذاری طلا یا دلار

در شرایط تورمی، هر دو دارایی طلا و دلار می‌توانند به عنوان ابزارهای حفظ ارزش دارایی‌ها مورد استفاده قرار گیرند. 

طلا به عنوان یک دارایی با ارزش ذاتی و تاریخی، همواره به عنوان پناهگاه امن در برابر تورم شناخته شده است. افزایش تورم باعث می‌شود مردم به دنبال حفظ ارزش پول خود باشند و یکی از راه‌های متداول برای این کار خرید طلا است. به همین دلیل، در زمان‌های تورمی تقاضا برای طلا افزایش می‌یابد که به نوبه خود باعث افزایش قیمت آن می‌شود. به عنوان یک دارایی ملموس، طلا در طول تاریخ توانسته است ارزش خود را در برابر کاهش قدرت خرید پول ملی حفظ کند و در مواقع بحرانی به عنوان سرمایه‌ای مطمئن مورد توجه قرار گیرد.

دلار نیز در شرایط تورمی به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری محبوب محسوب می‌شود، اما دلایل آن متفاوت است. با افزایش نرخ تورم در ایران و تفاوت آن با سایر کشورها، ارزش پول ملی کاهش می‌یابد و در مقابل، ارزهای خارجی مانند دلار ارزشمندتر می‌شوند. این تفاوت تورم بین ایران و سایر کشورها باعث افزایش قیمت دلار در ایران می‌شود. دلار به عنوان ارز بین‌المللی، دارای پشتوانه اقتصادی قوی‌تری است و می‌تواند در برابر کاهش ارزش پول ملی ایران مقاومت کند.

بررسی مقاومت در برابر تورم در سرمایه گذاری طلا یا دلار

تفاوت عرضه و تقاضای طلا یا دلار

عرضه و تقاضا بر قیمت کالاها اثر می‌گذارد و طلا هم از این قاعده مستثنی نیست. معمولاً در هنگام افزایش تقاضا برای خرید طلا، قیمت آن افزایش پیدا کرده و در هنگام کاهش تقاضا، کاهش می‌یابد. مناسب‌‌های مختلف مثل اعیاد، به علت افزایش میزان تقاضا برای خرید طلا، معمولاً با رشد قیمت طلا همراه هستند.

قانون عرضه و تقاضا در مورد دلار نیز صادق است. بیشترین تقاضا و عرضه برای خریدوفروش دلار مربوط به زمان‌های انتشار اخبار اقتصادی و سیاسی است که با هجوم عدهٔ زیادی از افراد به بازار دلار، قیمت را متأثر می‌کند.

بررسی مقاومت در برابر تورم در سرمایه گذاری طلا یا دلار

تاثیر دخالت بانک مرکزی بر قیمت طلا و دلار

معمولاً بانک مرکزی هنگامی وارد عمل می‌شود که قیمت دلار به‌صورت غیرقابل‌کنترلی در حال افزایش است. در این مواقع تدبیر بانک مرکزی برای کشیدن ترمز دلار این است که ارز را به بازار سرازیر کند تا با جلوگیری از کمبود ارز، قیمت دلار را کاهش دهد.

مداخله‌های بانک مرکزی معمولاً به‌منظور تنظیم بازار و کنترل نقدینگی در گردش، انجام می‌شود. طلا یکی از پشتوانه‌های مهم بسیاری از بانک‌های مرکزی است و در صورت خرید و فروش طلا در سطح کلان توسط بانک مرکزی، قیمت طلا تغییر خواهد کرد. ضرب سکهٔ طلای بدون تاریخ و ارائهٔ آن به بازار نیز باعث کاهش حباب قیمتی سکه شده و یکی از روش‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار است که بر قیمت طلا اثر می‌گذارد.

دکتر هانس گنبرگ، اقتصاد‌دان سوئدی، در این باره می‌نویسد:

بانک مرکزی، به منظور تنظیم نرخ ارز و قیمت طلا، اقداماتی اعمال می‌نماید که شامل خرید یا فروش ارز خارجی است. این اقدامات هدفمند به منظور کنترل و تنظیم ارزش پول ملی، مداخله در تجارت بین‌المللی دولت، و کنترل نوسانات بازار مالی انجام می‌شوند. این تدابیر ممکن است تأثیرات قابل توجهی بر نرخ ارز و قیمت طلا داشته باشند.
تاثیر دخالت بانک مرکزی بر قیمت طلا و دلار

بررسی سرمایه گذاری طلا؛ مزایا و معایب

برای بسیاری از مردم، خرید طلا برای سرمایه‌گذاری راه مطمئن و خوبی است. خرید دلار برای سرمایه‌گذاران سنتی، همیشه اولین راه نیست و آن‌ها به سمت بازارهایی مثل سکه یا طلا می‌روند. طلا ذاتاً ارزشمند است و این ارزش وابسته به کشور یا ارگان خاصی نیست. خرید طلا محدودیتی نداشته و به سادگی امکان‌پذیر است. همه این مسائل باعث می‌شوند تا در پاسخ به سؤال «برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا ارز»، اول به فکر طلا بیافتیم.

مزایای سرمایه‌گذاری طلا

بازار طلا یکی از محبوب‌ترین حوزه‌های اقتصادی موجود برای سرمایه‌گذاری در ایران است. مزایای سرمایه گذاری در طلا این موارد هستند:

  • حفظ ارزش پول: اولین فایده تبدیل پول به طلا که تقریباً همهٔ مردم از آن آگاهی دارند، حفظ ارزش پول است. باتوجه‌به تورم موجود، نمودار قیمت طلا در طول زمان تقریباً همیشه صعودی است. اگرچه این بازار هم تلاطم‌های خود را دارد؛ اما در انتها حتی در طی بازه‌های کوتاه چندماهه و یک‌ساله هم قیمت طلا در ایران افزایشی است.
  • امکان سرمایه‌گذاری با هر مقدار سرمایه اولیه: همان‌طور که گفتیم، سرمایه‌گذاری در طلا موردعلاقه افرادی است که سرمایه‌های اولیه کلان برای ورود به بازارهای بزرگ و پرریسک را ندارند.
  • اطمینان بیشتر در تعیین اصالت کالا: در مقایسه با دلار، طلا از امنیت بیشتری برخوردار است. درصورتی‌که طلا را از فروشنده‌های معتبر و زیر نظر اتحادیه تهیه کنید، می‌توانید تقریباً از اصالت آن اطمینان کامل و صددرصد داشته باشید.
  • نقدینگی خوب: طلا به هر شکلی و در هر زمانی از گذشته تا کنون، مشتری‌های پروپاقرص خود را داشته است؛ بنابراین، طلا از نقدینگی بسیار بالایی برخوردار بوده و شما در هر زمانی که مایل باشید، می‌توانید به‌راحتی سرمایهٔ خود را به پول نقد تبدیل کنید.
  • افزایش قیمت حتی در سطح جهانی: جالب است بدانید که قیمت طلا حتی در سطح جهانی نیز در سال‌های اخیر روبه‌افزایش بوده است. باتوجه‌به تأثیرپذیری قیمت طلا از قیمت بازار جهانی، نه‌تنها وقایع ملی، بلکه رشد جهانی طلا نیز باعث افزایش قیمت آن می‌شود. بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی معتقد هستند که قیمت طلا طی چند سال آینده در سطح جهانی رشد چشمگیری خواهد داشت.
  • تنوع و وجود اشکال مختلف: از مزایای مهم طلا، تنوع آن است. امکان خرید طلا در شکل‌های مختلف از جمله سکه‌ و شمش طلا، زیورآلات، طلای آب شده، طلای شکسته و طلای دست‌دوم وجود دارد.
معایب و مزایای سرمایه‌گذاری طلا

معایب سرمایه‌گذاری طلا

از مزایای فراوان سرمایه‌گذاری در بازار طلا گفتیم؛ اما این بازار هم معایب مربوط به خود را دارد. معایب سرمایه‌گذاری در بازار طلا شامل احتمال سرقت و عدم سوددهی قابل‌توجه هستند که در ادامه توضیح مختصری از هر یک از آنها ارائه شده است.

  • عدم سوددهی زیاد: گفتیم که بازار طلا بازاری نسبتاً امن و کم‌ریسک است. به دنبال این مزیت، مشکلی مثل عدم سوددهی قابل‌توجه در بازه‌های زمانی کوتاه هم وجود خواهد داشت.
  • احتمال سرقت بیشتر: طلاهایی که به‌صورت فیزیکی خریداری می‌شوند، احتمال بیشتری برای سرقت دارند. خصوصاً طلاهایی که به‌صورت زیورآلات خریداری شده و به‌صورت روزانه مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید طلای خود را در بانک نگهداری کنید.

بررسی سرمایه گذاری دلار؛ مزایا و معایب

با افزایش قیمت دلار، بسیاری سرمایه‌گذاران به سمت بازار دلار سرازیر شده‌اند. خرید دلار با چالش‌هایی روبرو است. اگر قصد خرید دلار به صورت فیزیکی را داشته باشید، باید بدانید که امکان خریداری بیش از ۲۰۰۰ دلار از صرافی‌های مجاز وجود ندارد. همین اتفاق باعث می‌شود تا میزان سرمایه‌گذاری شما محدود شود  برای خرید دلار یا هر ارز دیگر، لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • حتماً از صرافی‌های مجاز اقدام به خرید کنید.
  • اصالت ارزهای خریداری شده را بررسی کنید.
  • انواع مختلف دلار را بشناسید.
  • قبل از مراجعه به صرافی، در سامانه ice.ir سفارشتان را ثبت کنید.
  • برای نگهداری دلارها، راه مناسبی را در نظر داشته باشید.
  • با نوسان بازار، دچار هیجان و خطا در خرید یا فروش نشوید.

مزایای سرمایه‌گذاری دلار

در سال‌های اخیر، بررسی قیمت دلار تبدیل به یکی از کارهای روزانهٔ بسیاری از ما شده است. مزایای سرمایه‌گذاری دلار شامل پشتوانهٔ مالی قوی، نیاز به سرمایه اندک برای شروع سرمایه‌گذاری، سوددهی مناسب و نقدشوندگی قابل‌قبول است.

  • پشتوانه قوی مالی: پشتوانهٔ این ارز، اقتصاد آمریکا است که یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین اقتصادهای دنیا محسوب می‌شود. به همین علت است که نگرانی زیادی از افت شدید قیمت دلار وجود ندارد.
  • امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه اولیه اندک: شاید بتوان دلار را بهترین گزینهٔ سرمایه‌گذاری از نظر نیاز به سرمایه اولیه دانست. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که هر چه سرمایه اولیه شما بیشتر باشد، سود بیشتری هم عاید شما خواهد شد.
  • سوددهی مناسب: باتوجه‌به تورم شدید موجود در ایران و کاهش روزافزون ارزش پول ملی، تبدیل سرمایه به دلار می‌تواند ارزش پول شما را حفظ کرده یا حداقل از کاهش آن جلوگیری کند. اگرچه در بازه‌های زمانی چندماهه ممکن است قیمت دلار ثابت بوده یا افزایش اندکی داشته باشد، اما در مجموع در سال‌های اخیر قیمت دلار هر ساله رشد قابل‌توجهی داشته است.
  • نقدشوندگی: این ویژگی دلار بسیار وابسته به وضعیت بازار است. چنانچه در بازارهای غیرفیزیکی دلار را معامله می‌کنید، ممکن است همیشه قادر به‌نقد کردن سرمایه خود باشید؛ اما در بازار‌های فیزیکی این امکان کمتر است. در بازه‌های زمانی مشخصی ممکن است نقدکردن دلار در بازار دشوار باشد و خریدار خوبی وجود نداشته باشد.
مزایا و معایب سرمایه گذاری در دلار

معایب سرمایه‌گذاری دلار

معایب سرمایه‌گذاری روی دلار شامل محدودیت در خرید، احتمال کلاهبرداری، نوسانات شدید این ارز در ایران و تأثیرپذیری از وقایع ملی و جهانی هستند. ازاین‌بین، مهم‌ترین عیوب را می‌توان نوسانات شدید و تأثیرپذیری آن دانست که بیشترین مشکلات را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

  • محدودیت در خرید: اولین مورد این است که برای خرید دلار محدودیت وجود دارد. هر فرد نهایتاً تا ۲۰۰۰ دلار در سال می‌تواند از صرافی‌های مجاز، دلار خریداری کند. چنانچه به دنبال سرمایه‌گذاری با بودجه اولیه زیاد هستید، این مورد در ایجاد محدودیت برای سرمایه‌گذاری شما تأثیر خواهد داشت.
  • احتمال کلاهبرداری و تقلبی بودن: علی‌رغم تلاش‌های دولت در جهت ایجاد امنیت بیشتر برای خرید دلار و سایر ارزها در سال‌های اخیر، همچنان امکان تقلبی بودن این ارزها وجود دارد. یافتن فروشنده‌های قابل‌اعتماد در بازار دلار و ارز نسبت به بازار طلا به‌مراتب سخت‌تر است. 
  • نوسانات شدید در ایران: از بزرگ‌ترین معایب سرمایه‌گذاری در دلار که درگذشته نیز سبب ایجاد ضرر برای بسیاری از سرمایه‌گذاران شده است، می‌توان به نوسانات شدید این ارز در ایران اشاره کرد. با وجود افزایش زیاد قیمت دلار در سال‌های اخیر، نوسانات شدید و نگران‌کنندهٔ آن هم بسیار قابل‌توجه بوده‌اند.
  • تأثیرپذیری از وقایع ملی و جهانی: هر رویداد ملی و جهانی می‌تواند قیمت دلار را تکان می‌دهد. در این شرایط بسیار مهم است که توانایی تحلیل اقتصاد و بازارها را داشته باشید و آرامش خود را حفظ کنید تا سرمایه شما حفظ شود. تصمیمات هیجانی که بسیاری از افراد در این بازه‌ها می‌گیرند، تأثیر زیادی بر روند سرمایه‌گذاری آن‌ها خواهد داشت.

جمع‌بندی

در این مقاله از طلاین تلاش کردیم تا به این سؤال پاسخ دهیم: برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا دلار؟ باتوجه‌به تورم موجود و همسو بودن تغییرات قیمت طلا و دلار، هر دوی آن‌ها گزینه‌های بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. بااین‌وجود، طلا از مزایایی مثل قابلیت نقدشوندگی بالاتر، تنوع بیشتر، قابلیت استفاده روزانه، عدم محدودیت در خرید، تأثیرپذیری از افزایش قیمت در سطح جهانی و امنیت بالاتر در خرید نسبت به دلار، برخوردار است.

علاوه‌برآن میزان سوددهی طلا نیز در سال‌های اخیر بیشتر از دلار بوده است و مجموعهٔ این عوامل طلا را به گزینهٔ بهتری برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. با مراجعه به سایت طلاین می‌توانید طلای آب شده که بهترین شکل طلا برای سرمایه‌گذاری است را خریداری کرده و سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید.

سوالات متداول:

آیا می‌توان در بورس دلار خرید؟

بله. سهام دلاری بورس مربوط به شرکت‌هایی هستند که از طریق کارهایی مثل واردات در بورس فعالیت دارند. درآمد این شرکت‌ها به دلار است و به همین ترتیب سود سهام‌داران خود را نیز به‌صورت دلار پرداخت می‌کنند. این روش اگرچه درآمد دلاری دارد که با سود خوبی همراه است، اما از معایب آن می‌توان به ریسک بالا و نیاز به دانش و تجربه برای فعالیت در بازار بورس اشاره کرد.

سود دلار بیشتر است یا طلا؟

با توجه به آمارها میزان سوددهی طلا حدوداً ۳۰ درصد بیشتر از دلار بوده است که خصوصاً در سرمایه‌گذاری‌های کلان مبلغ قابل‌توجهی خواهد بود.

4 دیدگاه دربارهٔ «برای پس انداز و سرمایه گذاری دلار بخریم یا طلا؟»

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام. پاسخ این سوال بستگی به شرایط سرمایه گذاری شما و میزان ریسک پذیری‌ و هدفتان بستگی دارد. بهتر است هر دو بازار را به‌خوبی بشناسید.

  1. سلام
    قصد سرمایه گذاری در شمش طلا دارم. اگر شمش طلا بخرم می توانم آن را بفروشم ؟ برای سرمایه گذاری چه تعداد شمش مناسب است ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا